תלמה שלום,

תלמה שלום,

תלמה שלום, רציתי להעביר לך מייל אישי. ללא הצלחה. אני קלינאית תקשורת העובדת מזה שנים עם ילדים המאובחנים כ-PDD ואספרגר. אשמח לענות על שאלות הקשורות בתחומי. אנא התייחסותך.. בברכה, רונית
 
בשמחה רבה, את מוזמנת לענות לשאלות

שלום לך רונית תודה רבה על הנכונות הנהדרת. אני מתכננת שדר' ריקי עובדיה גם תוכל להכנס ולענות לשאלות אך אני שמחה מאד שגם את מוכנה לתרום מיכולותייך החשובות. אנא ספרי קצת על עצמך- מאיזה איזור את, באיזו גישה את משתמשת בעבודתך (DIR-גרינשפן, ABA, PECS , Board Maker, וכו') ועקרונות עבודה שאת דוגלת בהם מנסיונך. שוב תודה רבה, תלמה.
 
מעט מידע..

אז כאמור שמי רונית ולגרין, אני קלינאית תקשורת מאזור השרון, עובדת כ-25 שנים עם ילדים המאובחנים תחת רצף האוטיזם, ומדריכה צוותים חינוכיים בבתי ספר רגילים וגנים רגילים המשלבים ילדים בשילוב פרטני. (PDD ו-אספרגר), ו-מסגרת גן תקשורתי. בעבודתי כקלינאית תקשורת אני מוצאת את עצמי משולבת הרבה בצוותים העובדים בשיטת ה-ABA. עקרונות? אין ילד שלא מתקדם, אין ילד שלא ניתן להגיע אליו, מילות המפתח הן- התערבות מוקדמת ככל הניתן ואינטנסיבית ככל הניתן..
 
תודה רבה, אני בטוחה שההורים יהנו

מאד לשאול אותך שאלות בנושאי שילוב במסגרות השונות. קיבלתי מסר נלהב המתאר את עיסוקייך הפוריים בתחום ההדרכה החשובה כל כך של הצוותים החינוכיים. אז קודם כל- כל הכבוד על היוזמה להתפנות גם עבורנו , אני סמוכה ובטוחה כי תוכלי להיות לעזר לנו- להורים המתמודדים עם נושא השילוב ותוכניות הטיפול. תודה רבה!
 

beezi

New member
שאלה לרונית ולגרין

שלום רונית, יש לנו ילד בן 3.8 אשר מאובחן PDD גבוה ומדבר הנמצא בגן תקשורתי חדש. בשנה שעברה הוא טופל בשיטת גרינשפן, dir ,floor time והיום נמצא בגן המשלב את שתי השיטות ABA וגרינשפן. הוא התקדם מאד בשנה זו ואנו מרוצים מאד והיה משולב בגן רגיל יום בשבוע. אנו מתלבטים האם להמשיך את הטיפול שהיה לו עד עכשיו, או להתחיל ב ABA ולנסות האם זה יכול לקדם אותו יותר. הוא מדבר ומתקשר מאד עם ילדים. הגננת מדווחת על שיתוף פעולה יפה איתה במשחק עם ילדים ובמשחקים ליד שולחן. הבן שלנו מאד מוסח ויכולת הריכוז שלו נמוכה יחסית. לעומת זאת, הוא למד הרבה דרך הערוץ הויזואלי - תוכנת board maker , picture this professional , שאת בטח מכירה. משיים דברים , יודע את כל הפעלים ולהטות אותם וכו'. מה את ממליצה? תודה
 
המלצה..

שלום, bezzi שלום, תאור המצב השפתי של בנך בהחלט מעיד על תפקוד גבוה. ילד שמסוגל לתקשר עם ילדים, ושרכש כלים שפתיים כפי שאת מתארת, זקוק לרוב לעבודה אינטנסיבית על יכולת אינטראקציה תקשורתית, בקבוצת ילדים, ולא בהכרח לטיפול פרטני בלבד. גישת ה-ABA יעילה מאד על מנת ללמד את הילד בסיס טוב להקניית יכולת למידה, לחיקוי, ולרכישת כלים בסיסיים. בשלב מסויים חשוב להתחיל ולשלב את הילד, ובד בבד ללמד אותו כישורים חברתיים ושפה פרגמטית. (איך ליזום תקשורת, איך להענות לתקשורת, לקיחת תור, תקון כשלים בשיח, וכדומה). בשלב כזה שילוב גישות לעיתים מביא לתוצאות מצויינות. הבעיה שבגן תקשורתי המאפשר שיטות שונות, לא תמיד ניתן לשלב בין השיטות. לעיתים קרובות צוות ה-ABA מתייחס ל-עבודה טוטלית בגישה זו, מתוך אמונה שזה "הכל או לא כלום". הייתי משקיעה בהמשך פיתוח שפה ודבור אבל עם דגש מאד משמעותי על אינטראקציה חברתית ושפה פרגמטית. בהצלחה, רונית
 

beezi

New member
עוד שאלה לרונית ../images/Emo92.gif

האם כישורים חברתיים של ילד הם יכולת מולדת או יכולת נירכשת? אני רואה ילדים בגן שהם מסוגרים יותר, אבל נפתחים כאשר בני פונה אליהם, ויש ילדים אשר קשה יותר לדובב אותם. לאחר כמה זמן לדעתך, אפשר לשלב את בני בגן השילוב? (הילדים והצוות חדשים שם). להזכירך בשנה שעברה הוא היה משולב בכל יום שישי בגן רגיל בעזרת סייעת פרטית. תודה
 
bezzi בוקר טוב,

בעיקרון יכולת חברתית או כישורי חיברות הם יכולת נרכשת, המתפתחת בשלב מסויים בחיים. כמובן שיש אנשים יותר או פחות חברותיים והיום בכלל נהוג לדבר על אינטליגנציה חברתית. אם נחזור לילדים שלנו, הרי שאחד הקשיים המשמעותיים הוא הקושי בחברות, בהבנת הקודים החברתיים, בשימוש ביכולת השפתית (במידה וקיימת) למטרות אינטראקציה חברתית, וכדומה. על מנת לקדם את הנושא, חשוב לעשות עבודה. ללמוד או ללמד את הקודים החברתיים, את השפה המילולית והלא מילולית שאנשים משתמשים בה (ג'סטות, הבעות פנים, אינטונציה, יציבת גוף וכו'), ללמד איך יוזמים תקשורת, איך נענים לתקשורת, ועוד. כאשר אנו משלבים ילד בגן רגיל יש צורך לבדוק: 1. האם הוא מוכן, מסוגל, בעל יכולת, להשתלב.. 2. לשלב אותו בד"כ עם סיוע, תיווך, מישהו שיתן לילד מודלינג לאינטראקציה חברתית וילמד אותו on-line איך "עושים את זה" 3. לעבוד עם הגננת, וילדי הגן הרגיל על מנת שישכילו לשמש מודלינג לשפה פרגמטית ולכישורים חברתיים. כל זה כמובן ברמה התיאורטית. את שואלת על הבן שלך, ושוב יש לבדוק דברים לגופם. חשוב לבדוק את יכולת השילוב שלו. וחשוב באותה מידה לעשות את השילוב בצורה מאד מבוקרת ותחת שליטה מקסימלית ולא סתם להכניס אותו לגן. לבדוק האם הגן כבר מוכן לקבל ילדים לשילוב? האם הגן המשלב כבר התגבש בעצמו, (תחילת שנה לכולם..) באלו אינטראקציות מומלץ לבן שלך להשתלב (שעת חצר? עבודות יצירה? קבלת שבת? וכד') וכמה שעות שילוב מומלצות לו. (שוב החשיבה היא לגבי כל ילד בהתאם ליכולות ולקשיים) על מנת שהשילוב יהיה פרודוקטיבי חשוב שיהיה מתוכנן, עם הרבה חשיבה מאחוריו. מקווה שעזרתי.. רונית
 
איתך הסליחה

רק עכשיו שמתי לב שבטעות (פעמיים) שיבשתי את השם שלך beezi בתשובותי.. איתך הסליחה, רונית
 
למעלה