תמונה יפה מהאינטרנט

ronga

New member
אלסקה בלילה + שאלה לomni

שלום לכולם! בדיוק עכשיו חזרתי מטיול מדהים באלסקה (+טיסות בממ"גים) ומייד "קפץ" לי הנוף בתמונה (שכנראה צולם בחצות כי כרגע אין שם חושך) תמונות ראשונות מהטיול ומהטיסות אפשר לראות מהקישורים למטה ומהאתר שלי. נקודה מעניינת בנושא אזמ"ים: ישנה פעילות ענפה ביותר של כל סוגי האזמי"ם בצמוד למנחתי GA , כמו כן הכרתי את אחד ממיסדי אגודת האזמ"ים בארה"ב (מס חבר: 17) והיה מעניין לשמוע מניסיונו. שאלה לOMNI בנוגע ל- MIXTURE CONTROL במנועי ROTAX: מנגנון זה הוא פתרון הקסם של האזמ"ים שם ע"מ להאריך את ימי המנוע בצורה משמעותית בעלות מזערית שאלתי היא מה נסיונכם ודעתכם על שימוש במנגנון זה. + מוזמנים גם לשאול חידות בפורום ממ"גים, תמיד יכול לעניין תהנו מהתמונות רון
 
בקרת תערובת במנועי רוטקס

למיטב ידיעתי במנועי רוטקס בארץ, 2 פעימות ו 4 פעימות, אין בקרת תערובת, לא ידוע לי אם מפעל רוטקס מציע מערכת כזאת
 

ronga

New member
למה ROTAX לא משלבים?

אכן שערתי שאין מערכת כזאת בארץ ומי שפגשתי מייצר זאת בעבור סכום סמלי. בהנתן שמערכת זאת מאריכה בצורה דרסטית את חיי המנוע ומורידה את עלות ומספר הטיפולים באותה מידה, זהוא ניגוד אינטרסים של ROTAX, האם זוהיא הסיבה שהם נמנעים מלשלב מערכת זאת? לכן אשמח לשמוע מניסיונם ודעתם של OMNI על המערכת. תודה רון
 
לא הגיוני

זה לא הגיוני שאין מערכת בקרת דילול (אוטומטית) בקרבורטורים של רוטקס. אני יודע שב P92 ודומיו עם מנוע 912 מטפסים לגובה 10,000 רגל בפועל (טיסות צילום בישראל, לא אני טסתי), ויותר על הנייר. אם לא היה דילול אני לא מאמין שהמנוע היה פועל תקין בגובה כזה, עודף קיצוני בתערובת גם הורג פלאגים וגם מחליש מאד את הביצועים. לזכרוני אפלבוים אמר שיש מערכת אוטומטית בקרבורטור, אבל מעולם לא ראיתי אזכור של זה באיזה ספרות (לא שחיפשתי)
 
דילול תערובת ברוטקס 912

הסיכה הראשית במאיידים במנועי 912 של רוטקס מופעלת על ידי דיאפרגמה שלפחות צד אחד שלה נמצא בלחץ האטמוספרי, ולכן מושפע מגובה הטיסה, אני מניח שלזה התכוון אפלבוים כשאמר שדילול התערובת הוא אוטומטי
 
קרבורטור עם דילול אוטומאטי

ישנו קרבורטור שדילול הדלק בו נעשה אוטומאטית עם הגובה. מדובר בקרבורטור של חברת Ellison המיוצר בדגמים ובגדלים שונים, ביניהם גם המתאימים למנועי Rotax. ייחודו של הקרבורטור (חוץ מאשר העובדה כי אין צורך לדלל עם העליה בגובה) הוא פשטות מבנהו וכפועל יוצא - אמינותו הכמעט מוחלטת. מומלץ לבקר באתר החברה ולקרוא את תיאור עיקרון פעולתו. http://www.ellison-fluid-systems.com/ אריאל אריאלי
 
קרבורטור אליסון

זה היה יכול להיות פתרון מעניין למטוסי הרייניגד הדו כנפיים שרק המאייד מונע מהם להיות אירובטיים בצורה מלאה, אבל מעיון באתר של אליסון מתברר שרוטקס אינו נמצא ברשימת המנועים אחד מדגמי האליסון מתאים להם, ובנוסף, נאמר במפורש שאין להשתמש במאייד זה בדלק מכוניות אלא רק בדלק תעופתי, ובמנועי רוטקס ממולץ להשתמש בדלק מכוניות נטול עופרת
 
אליסון לרוטקס

אם איני טועה יש קרבורטור אליסון המתאים לרוטקס 582. לגבי ה- 912 ןה- 914 אני לא יודע. לא ברור גם מאיפה לקחת כי אינו מתאים לדלק מכוניות. מבחינת הקרבורטור איני חושב שיש הבדל בסוגי הדלק. להבדלים יש משמעות בעיקר בקשר לדחיסה, להצתה ולזיהום המצתים. עוד נקודה שהזכרת, הקרבורטור מתאים להתקנה בכל צורה ולכן אין לו בעיה באירובטיקה. הבעיה, בדרך כלל היא מגבלת שימון של המנוע. מנוע לטיסה הפוכה צריך להיות מסוגל לקבל שמן בטיסה הפוכה ולכן צריך או עוקה יבשה או מנוע שתי פעימות. אריאל אריאלי
 
שמן וטיסה הפוכה

במנועי 4 פעימות לא צריך עוקה יבשה, וגם אין כזאת ברוב מטוסי הארובטיקה. השמן עדין נמצא בחלק התחתון של המנוע. מה שכן יש היא מערכת החזר שמן עם ויסות למצב של טיסה הפוכה. גם בעוקה יבשה (כלומר, מיכל שמן חיצוני/נפרד) - וזה מה שיש ברוטקס- עדין צריך מערכת ויסות/החזר שמן לטיסה הפוכה, זאת מאחר ולא ניתן "למשוך" את השמן מ"תחתית" העוקה (כאשר אתה הפוך, התחתית מתהפכת). לגבי טיסה הפוכה עם 912, ברנגייד וכו´: למיטב ידיעתי קרבורטור אליסון מתאים, אבל מערכת שמן הפוכה ל 912 לא קיימת (מספר רב של אנשים היו רוצים כזאת - גם אני). אני יודע רק על מטוס אחד בעולם שעושה ארובטיקה מלאה (G שלילי) עם 912. הבחור בארגנטינה, עם RANS S10, ובנה את מערכת ויסות השמן לבד.
 
דלק לקרבורטור אליסון

באתר של אליסון שהפנית אליו ב section 1 סעיף 5 - 1 fuel cmpbality כתוב בין השאר: Auto or agriculture should NOT be used with the ELLISON TBI. ההדגשות במקור
 

omni

New member
דילול תערובת במנועי רוטאקס

למנועי 912 של רוטאקס יש דילול דלק אוטומטי על ידי דיאפרגמה בקארבוראטור ואין לרוטאקס כל סידור מכני אחר לדילול תוך כדי טיסה. מי שטס תמיד בגבהים גבוהים יכול להחליף את הדיזה הראשית בקארבוראטור או לחבר את המחט במצב מתאים,לפי טבלא מתאימה של רוטאקס. במנועי שתי פעימות אין פיצוי אוטומטי עם העליה לגובה אבל ניתן לפי טבלא מתאימה להחיליף דיזות ומחט בקארבוראטור למי שטס בדרך כלל בגובה רב. אני טסתי עם 912 לגובה 11500 רגל ללא כל בעיות כשהמטוס היה במשקל מירבי (לקח לי 20 דקות לטפס במהירות 65 קשר. בתפעול רגיל בארץ של אז"מ אין כל צורך בדילול, הדילול האוטומטי מספיק בהחלט.
 

ronga

New member
אז איפה כאן הארכת חיי המנוע?

כנראה שפספסתי כאן משהוא, אם המערכת מיועדת לתנאים קיצוניים (קור, גובה) וכתוצאה מדילול התערובת מתארכים חיי המנוע, אז מה יהיה ה-tradeoff כאשר נדלל בארץ? החל מאיזה תנאים המנוע חייב בדילול, או שזהו מנגנון "שיכול רק להועיל"? האנשים שפגשתי מסבים קרבורטורים של 582 למערכת זאת, אם זה מעניין אשמח לקשר. תודה רון
 
למעלה