תן חיוך, הכל לטובה.../images/Emo140.gif
בס"ד מסופר על האחים רבי שמואל ורבי פנחס שכאשר הגיעו בפעם הראשונה לחצרו של המגיד רבי דוב בער ממזריץ (תלמידו וממשיך דרכו של הבעל שם טוב) אזי כמנהגם, עסקו שני האחים גם בדרך בלימוד תורה, וכך הגיעו למשנה הבאה במסכת ברכות: "חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה". על משנה זו מעירה הגמרא: יש לקבל גם את הרעה בחדווה ובשמחת הלב. הרהרו האחים הלמדנים בדבר ואמרו זה לזה: הכיצד אפשר לו לילוד אישה לברך על הרעה מתוך שמחה פנימית, ממש כשם שמברכים על הטובה? כשנכנסו האחים לחדרו של המגיד, הציגו לפניו את השאלה, שעלתה אגב תלמודם ולא נתנה להם מנוח. השיב המגיד בבת שחוק לשני האחים האורחים: על שאלה פשוטה כזאת יכול גם זושא שלי להשיב. לכו אפוא ושאלו אותו! מיהרו האחים לבית מדרשו של המגיד והחלו שואלים: מיהו אותו זושא, היושב כאן בבית המדרש? הראו להם האנשים עני מסכן אשר צרות ויסורים רבים עוברים עליו ניצב ליד התנור וקורא פרקי תהילים מתוך השתפכות הנפש, ופניו קורנות משמחה פנימית, שמחה שבלב. ניגשו האחים אל האיש וסיפרו לו, שהמגיד הקדוש שלחם אליו, ומיד גם חזרו בפניו על השאלה המציקה להם, שהשמיעו בביקורם אצל המגיד. תמה אני תמיהה גדולה- השיב להם רבי זושא- מה ראה רבנו הקדוש לשלוח אתכם דווקא אלי? שאלה זו שאתם מציגים עתה, צריכים לשאול ממי שבאו עליו פעם יסורים או למי שסבל בעבר ממצוקה כלשהי. אדם כזה יכול לדעת, אם אפשר לקבל את הרעה בשמחה ובלב שלם ולברך עליה. אבל אני זושא, מימי לא קרתה לי כל רעה, ויסורים וחוליים רעים, לא עלינו, מעולם לא ידעתי. לזושא היה רק טוב כל הימים, ולעולם הוא מברך את הבורא על הטובה... אותה שעה הבינו רבי שמואל ורבי פנחס, מדוע שלח אותם המגיד הגדול דווקא אל זושא שבבית מדרשו, ואמרו זה לזה: דבר גדול לימד אותנו היום המגיד ממזריץ, גם יהודי פשוט ותמים יכול להורות לאדם אורחות חיים נאותים ולפענח ללמדן הבקי והחריף סתרי תורה... כל מה שה' עושה זה לטובה- זה לא רק משפט, זוהי עובדה. אם היו נותנים לאדם את האפשרות לדעת ה-כ-ל, הכל הכל הכל, כמו שה' יודע, מה יקרה בעתיד, מה קורה עכשיו בשמים, אם זה לשפר האת מידותיו ולהביאו לחיי עולם הבא, מה קורה במקומות אחרים וכו' וכו', והיו נותנים לאותו אדם את היכולת לבחור באיזה מצב הוא רוצה להיות, אז הוא היה בוחר בדיוק במצב שהוא נמצא עכשיו!!! כי הוא היה מבין שזה מה שטוב בשבילו, זה לא רע, להפך, זה טוב. ה' עושה לכל אחד את מה שטוב לו. עלינו לסמוך על הקב"ה שיודע מה טוב בשבילנו, ולדעת שכמובן וברור ש ה' עושה לנו רק טוב. כל מה שה' עושה זה לטובה. באהבת ישראל ננצח, צו השעה- אהבת חינם. חייך אחי, אתה יהודי.
בס"ד מסופר על האחים רבי שמואל ורבי פנחס שכאשר הגיעו בפעם הראשונה לחצרו של המגיד רבי דוב בער ממזריץ (תלמידו וממשיך דרכו של הבעל שם טוב) אזי כמנהגם, עסקו שני האחים גם בדרך בלימוד תורה, וכך הגיעו למשנה הבאה במסכת ברכות: "חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה". על משנה זו מעירה הגמרא: יש לקבל גם את הרעה בחדווה ובשמחת הלב. הרהרו האחים הלמדנים בדבר ואמרו זה לזה: הכיצד אפשר לו לילוד אישה לברך על הרעה מתוך שמחה פנימית, ממש כשם שמברכים על הטובה? כשנכנסו האחים לחדרו של המגיד, הציגו לפניו את השאלה, שעלתה אגב תלמודם ולא נתנה להם מנוח. השיב המגיד בבת שחוק לשני האחים האורחים: על שאלה פשוטה כזאת יכול גם זושא שלי להשיב. לכו אפוא ושאלו אותו! מיהרו האחים לבית מדרשו של המגיד והחלו שואלים: מיהו אותו זושא, היושב כאן בבית המדרש? הראו להם האנשים עני מסכן אשר צרות ויסורים רבים עוברים עליו ניצב ליד התנור וקורא פרקי תהילים מתוך השתפכות הנפש, ופניו קורנות משמחה פנימית, שמחה שבלב. ניגשו האחים אל האיש וסיפרו לו, שהמגיד הקדוש שלחם אליו, ומיד גם חזרו בפניו על השאלה המציקה להם, שהשמיעו בביקורם אצל המגיד. תמה אני תמיהה גדולה- השיב להם רבי זושא- מה ראה רבנו הקדוש לשלוח אתכם דווקא אלי? שאלה זו שאתם מציגים עתה, צריכים לשאול ממי שבאו עליו פעם יסורים או למי שסבל בעבר ממצוקה כלשהי. אדם כזה יכול לדעת, אם אפשר לקבל את הרעה בשמחה ובלב שלם ולברך עליה. אבל אני זושא, מימי לא קרתה לי כל רעה, ויסורים וחוליים רעים, לא עלינו, מעולם לא ידעתי. לזושא היה רק טוב כל הימים, ולעולם הוא מברך את הבורא על הטובה... אותה שעה הבינו רבי שמואל ורבי פנחס, מדוע שלח אותם המגיד הגדול דווקא אל זושא שבבית מדרשו, ואמרו זה לזה: דבר גדול לימד אותנו היום המגיד ממזריץ, גם יהודי פשוט ותמים יכול להורות לאדם אורחות חיים נאותים ולפענח ללמדן הבקי והחריף סתרי תורה... כל מה שה' עושה זה לטובה- זה לא רק משפט, זוהי עובדה. אם היו נותנים לאדם את האפשרות לדעת ה-כ-ל, הכל הכל הכל, כמו שה' יודע, מה יקרה בעתיד, מה קורה עכשיו בשמים, אם זה לשפר האת מידותיו ולהביאו לחיי עולם הבא, מה קורה במקומות אחרים וכו' וכו', והיו נותנים לאותו אדם את היכולת לבחור באיזה מצב הוא רוצה להיות, אז הוא היה בוחר בדיוק במצב שהוא נמצא עכשיו!!! כי הוא היה מבין שזה מה שטוב בשבילו, זה לא רע, להפך, זה טוב. ה' עושה לכל אחד את מה שטוב לו. עלינו לסמוך על הקב"ה שיודע מה טוב בשבילנו, ולדעת שכמובן וברור ש ה' עושה לנו רק טוב. כל מה שה' עושה זה לטובה. באהבת ישראל ננצח, צו השעה- אהבת חינם. חייך אחי, אתה יהודי.