תנוחת לוטוס

תנוחת לוטוס

בדיון שהיה על שילוב תנוחת לוטוס בתרגול, זה חשוב להדגיש כי תנוחת הלוטוס אינה תנוחה טריוויאלית כלל. הרבה פעמים מתרגלים רוצים לבצע אותה כדי להרגיש "יוגים אמיתיים", כי זו התנוחה שהכי מקושרת ליוגה. יש גם שיטות - כמו שיבננדה- שגורסות שמטרת כל האסנות השונות היא להביא את הגוף למצב בו ניתן יהייה לשבת בלוטוס ברציפות ולמדוט. כל זה יכול ליצור עודף מוטיבציה לתרגל את הפאדמאסנה- תנוחת הלוטוס. לפני שמתרגלים פאדמאסנה חשוב להכין את הגוף ולבצע את התנוחה בצורה נכונה כי אחרת היא רק יוצרת נזקים. אני ביצעתי לוטוס בקלות די רבה, בלי מאמץ ובלי כאב, מתחילת דרכי ביוגה, אך בדיעבד לא עשיתי זאת נכון והדבר הביא להארכת יתר לא נכונה ומיותרת של רצועות הקרסול ובסופו של דבר גרם לי לנקע. שמעתי על עוד הרבה נזקים שנגרמו ליושבי לוטוס... בקיצור- את התנוחה הזו במיוחד לא הייתי ממליצה למתרגלים מתחילים לעשות לבד אלא רק עם מורה שמבין היטב גם באנטומיה ולא רק ברוח.... (דרך אגב, אף אחד ממורי השיבננדה שתירגלתי אצלם לא תיקן לי את התנוחה, ורק כשהתחלתי לתרגל איינגר יוגה הבנתי את הנזק שעשיתי לגוף בתנוחה הזו...
 

Duke Tear

New member
אילו תרגילים בסייסים

אפשר לעשות כדי לעבור על השרירים בהם משתמשים כדי לעשות את הלוטוס?
 

יוגי בר

New member
לוטוס והשלכותיו הלימודיות

היי רותה אז ככה: 1. סדר בואי נעשה קצת סדר בדבריך- בסדר? קטע קטע- שוואייה שוואייה. 2. לוטוס לוטוס בהחלט איננה תנוחה טרוויאלית. ישנם כאלה שלוקח להם להכנס לתנוחה בפרק זמן קצר. ישנם כאלה שלוקח להם פרק זמן ארוך. וישנם כאלה שזה יקח להם כל החיים. אז מה? זה לא אומר שלא צריך לנסות לבצע אותה. נהפוך הוא, צריך ללמוד לבצע אותה. בהתאמה אישית וספציפית לכל אחד. בזהירות וביישוב הדעת. וכמו בכל תנוחה צריך ללמוד להכין את הגוף נכון לקראתה כדי לבצע אותה לא נזק ובבטחון. 3. ביצוע התנוחה- והלקח למורה כל תנוחה- ואני מדגיש- כל תנוחה- שלא לומדים לבצע נכון ולא מכינים את הגוף לקראתה יכולה להזיק. ופראנאיימה על אחת כמה וכמה. ואין מורה ליוגה שלא חווה את זה על בשרו. אלא מה? דווקא משום שהמורה עבר את המסלול וחווה על גופו את העניין, כך הוא חייב-ללא יוצא מן הכלל- לדאוג שזה לא יקרה בשום מקרה לתלמידים שלו. אף פעם. זו חובתו הראשונית במעלה כמורה ליוגה. לדאוג לתלמידיו. 4. מטרת היוגה מטרת היוגה- האהת'א יוגה היא להביא אותך -בסופו של מסלול- למדוט ולמדוט הרבה ובנוחות. לאו דווקא בלוטוס- פדמה אסנה ישנן תנוחות אחרות. גם ישיבה מזרחית עובדת יופי. 5. "יוגים אמיתיים" זה כבר נושא לדיון בפני עצמו- בואי לא נפתח אותו עכשיו. 6. "השיטות" ועוד הפעם: כולם מלמדים האתה'א יוגה- גם איינגר- שהוא מורה דגול בפני עצמו, ואולי גדול המורים להאת'הא יוגה החיים היום. מלמד האתה'א יוגה בגישת אייינגר. מה לעשות? 7. שיווננדה נתחיל בזה שמי שלמדת אצלו ו/או תרגלת אצלו במסגרת של מרכזי שיבננדה ולא לימד אותך לעשות פדמה אסנה נכון. ז"א לא תיקן אותך ובדיעבד גרם לך נזק לא עשה את מלאכתו כמורה. נקודה.כל מורה ליוגה חייב שיהיה לו ידע באנטומיה, קינסיולוגיה ועל גוף האדם. אבל מילה על אנטומיה ויוגה בקשר לשיווננדה.(לא סוואמי וישנו דיבננדה) שיווננדה הגדול, לפני שהפך ליוגי היה רופא. ולא רופא רגיל אלא רופא מומחה עם התמחות ספציפית. וזה אומר לך שהיתה ידיעה רחבה מאוד על אנטומיה. קינסיולוגיה פיזיולוגיה וגוף האדם בכלל. ויותר מזה, תעשי פעם בדיקה ותראי מי מהיוגים הגדולים היתה לו השכלה רפואית מקצועית לפני שהוא נכנס לדרך יוגה ויהיו לך כמה הפתעות. 8. סיפור (מתאים לסיום) סיפור שאיינגר סיפר ומפה לאוזן עובר. איינגר הצעיר במסעותיו הצפין פעם לרישיקש והלך לראות את סוואמי שיווננדה. הגיע, וחיפש אותו. מצא אותו וראה אותו מתרגל אסנות האתה'א יוגה. עמד נפעם נוכח התרגול וכך אמר: ראיתי עכשיו את מאטצ'אנדרסת- מלך הדגים קם לתחייה. את זה את מבינה כמורה ליוגה. בברכה ואהבה יוגי בר
 
הגוף הפיזי- גם חשוב...

תודה על ההתייחסות המעמיקה! לא היה בכוונתי להכנס לנושא ה"שיטות" השונות ללימוד יוגה והמחלוקות ביניהן- כל דרך כבודה במקומה מונח. עם זאת היה חשוב לי להדגיש שבמיוחד כתלמיד מתחיל (ונראה לי שהשואלת ממקודם הציגה עצמה כמתחילה שרוצה לתרגל בבית בעזרת ספר) מסוכן לסמוך על "גבול הכאב והמאמץ" בלבד וחייבים לעבוד עם מורה שמבין היטב בגוף. הזכרתי את שיטת שיבננדה (השיטה שנלמדת במרכזים הנושאים שם זה) כי המורים שעוברים הכשרה ללמד בשיטה זו לא רוכשים ידע מעמיק באנטומיה (של הגוף הפיזי לפחות) ורמת העומק תלויה בעצם בכל מורה ומורה. אנו מתרגלים יוגה בכדי להתפתח רוחנית, מנטלית ואנרגטית ומשתמשים בגוף הפיזי לצורך כך. חשוב להשתדל לא להקריב אותו בדרך... בברכה ואור רותה
 

יוגי בר

New member
הגוף הפיזי ושלמותו

היי רותה אז ככה: 1. הגוף הפיזי הגוף הפיסי מזה חשוב. חשוב מאוד. ההאתה'א יוגה נולדה להכשיר אותו לטפח אותו, להבריא אותו. ולהחזיק ולשמור אותו וברמה הגופנית, המנטלית והאנרגטית הטובה ביותר. הגוף הפיזי הוא המקדש, המרכבה עם הסוסים(ויש עוד שמות תואר ותיאורים) שיעזור לך ללכת בדרך ולהתפתח רוחנית.(אם תרצי בכך) 2. מחלוקות כפי שכבר הזכרתי. בטוח שאין-ולא היו מחלוקות בין ב.ק.ס איינגר וסוואמי שיווננדה. ולי בטח אין מחלוקת עם איינגר. נהפוך הוא. 3. לימוד אינסטנט כתבתי על זה מאמר שלם (תמצאי אותו במדור מאמרים בפורום) ואת יודעת מה, בורות, בורות זו המחלה הרשמית של העולם המערבי.(בצמוד למתח- וזו כבר מגיפה) בורות ללמד את מדע היוגה- וזה מדע מעמיק ביותר -לימוד אינסטנט. זה אפשרי רק במערב וכפי שכבר כתבתי לשואלת עם הספר. יוגה אי אפשר ללמוד מספר. כמו שלצערי, אי אפשר יוגה ללמוד ממורים גרועים. 4. גבול המאמץ והכאב זו עוד רעה חולה. אסור שיהא ביוגה כאב. חייבים לעצור אותו באיבו. ושוב זו עוד הבנה מוטעיית לחלוטין של מהות היוגה. "סטירה סוקהם אסנם" כתב פאטנג'לי מהרישי. ביוגה סוטרה שלו. " השלמות באסנה מושגת רק כשהמאמץ להשגתה נמוג לחלוטין" כתב ויאסה ביוגה בהשיה. ואנחנו מתעסקים ביוגה פאואר ואחרי זה תבוא יוגה סופר פאואר.... טוב. שיהיה לך לילה טוב. בברכה ואהבה יוגי בר
 
על דרכים שונות להגיע אל אותו מקום

יוגי בר יקר אל אגף נכסף ניתן ורצוי לפתוח דלתות רבות. זה לא ממש משנה אם מישהו מגיע אל דרך היוגה משום שמה שמענין זה הכוח, משנה אם הוא נשאר שם ומנסה להגיע למצב שבו המאמץ להשיג אסנה נמוג. איך אמרת- כל השיטות מתרגלות האתא יוגה בסופו של דבר גם אם הן קוראות לעצמן בשמות בעיתיים. בארה"ב ישנו רישוי קשיח יותר למורי יוגה מבארץ, שמתחדש מידי שנה בתנאי שהמורה לומד כך וכך שעות של לימודי המשך (סדנאות, אימון אצל מורים שמוסמכים לכך ועוד). ברור שזה לא מונע לחלוטין הסתננות מורים מלומדים פחות באנטומיה, אבל זה עוזר במעט. שיהיה יום טוב אורית
 
למעלה