קראה בספרי דתות שונות
ל shushu10 שלום. ראשית, אני שמח על כך שאת מוצאת עניין גם בדתות אחרות, ואכן, ניתן למצא דברים משותפים בכל דת. מה שמעניין הוא למא גם את המקור שאותה דת פתחה את הרעיון הספציפי, (האם זה רעיון יחודי של פלוני? האם ואריאציה על מקור מדת אחרת? מעניין גם למצא את ההבדלים הדקים (או עבים) בין דת לדת, ולנסות לתהות על מקורם. לא ברור לי הקביעות שלך על אותם קדושים – סיינטים – שאין בהם רבב או אנושיות. עיון במקורות הקדומים עצמם יתן לך לראות, שכמו בכל דת, האדרה שלהם התפתחה עם הזמן, ובהופעות הראשונות שלהם במקורות הם מופיעים גם באנושיותם וגם בחולשותיהם. למי שמצוי בברית החדשה, יחפש בסיפורים על תלמידי ישו שרעבו בשבת, ועל תוכחת ישו על כבש שנפל לבור וראוי להעלותו בשבת, או על זעקתו של ישו בייסוריו על הצלב אלי אלי למה עזבתני. (ולמי שאינו מצוי, שיקח בחשבון שחלק מהביטויים השגורים בפיו מקורם בברית החדשה – למשל הביטוי "מלח הארץ", מופיע לראשונה בפיו של ישו בדרשה על ההר!) ולהבדיל אלף הבדלות, תהליך זה של האדרת דמויות אינו פוסח גם על דמויות המפתח ביהדות רק דוגמא אחת, ואני מקווה שלא אעלה את חמתם של חברי הפורום. ראי נא כיצד מתוארים במקרא בני יעקב, עשרת שמהם נולדו שבטי ישראל. במקרא הם מתוארים כאחים מפולגים לקבוצות עוינות זו את זו. העויינות מגיעה עד נכונות להרוג את אחיהם בשרם. יש בהם שעושים מעשים שהיו מביישים כל משפחה מכובדת – ראובן שוכב את בלהה אשת אביו (כן, אני מכיר את המדרשים שמסבירים מה הוא עשה ולמה הוא עשה זאת), יהודה מסתבך בהרפתקא מבישה עם זונה, שמעון ולוי מכסחים במירמא את תושבי שכם (להם לפחות היתה הצדקה – חיללו את אחותם) וכל האחים משתתפים בביזה. האחים משקרים לאביהם ללא הרף. במדרשי חזל לעומת זאת האחים מוצגים כהתגלמות הצדיקים האידאלים, ומעשיהם היו כולם לשם שמיים. אגב, גם חטא דור המדבר במעשה המרגלים מוסבר במדרש כמעשי דור דעה שחמד לו להשאר במקום שאין בו טירחת פרנסה אלא אפשר לשבת וללמוד במנוחה את התורה. ואין לך אלא לתהות, האם המדרש מדבר על אותם אנשים? הפוך על הפוך מהכתוב המקורי? התשובה בפשטות מתחלקת לשנים: כל דור מעוניין לראות בקודמיו, אבותיו, מעצבי מסורתו, כאנשים היותר ראויים שמעשיהם ראויים. ולכן יחפש הצדקות והסברים נפתלים למעשיהם. שנית, כל מדרש מעוניין להעביר מסר מסויים, וכיון ששערי פרשנות לא ננעלו, אפשר להלביש את המסר על דמות קדומה, סיפור קדום וכו'. את צודקת, הכמות לא קובעת. למרות שאני שייך למיעוט, עדיין אני מאמין שהיהדות היא היא הדת הנכונה. יחד עם זאת אני סקרן לדעת מה מניע מיליארדים להאמין במה שהם מאמיניא. כך גם מסקרן אותי לדעם על הקומוניזם, למרות שאני לא קומוניסט. אבל זו תאוריה שחוללה מהפכה שהשפיע על גורל העולם במאה הקודמת , כמעט לאורך כל המאה. ואגלה לך סוד נאלח, לאחרונה השגתי, לאחר מאמצים, את ספרו של הצורר הנאצי אדולף היטלר "מיין קאמפ" (מאבקי), כי מעניין אותי להכיר כיצד הוא הצליח להפיח במיליונים באירופה את המוטיבציה המטורפת להשמיד גזעים שלמים (יהודים, צוענים, הומוסקסואלים ונכים), ואותן רוחות רעות מנשבות עד היום בקיני תנועות לאומיות נאציות, פאשיסטיות ואחרות. אילו דברים שלעניות דעתי ראוי לכל אדם ללמוד ולהכיר. וכן, אני מקווה שילדי יהיו סקרנים לדעת כמה שיותר על כמה שיותר תחומים. לא רק בעניין של להכיר את האוייב, אלא על מנת להכיר את עצמינו כבני אדם, ואת הגורמים המשפיעים על התנהגותינו . ואגב, אני לומד מתוך סקרנות. ביהדות אני מאמין מתוך אמונה, ועד היום לא הצלחתי לקבוע האם הלימודים מחזקים את אמונתי או מערערים. פשוט, אמונה באה ממקום אחד , וצימאון לידע בא ממקום אחר. ונכון להיום, אני לא מוכן לוותר לא על האמונה, ולא על הרצון לדעת.