תנ"ך - נשים

irisiris1

New member
תנ"ך - נשים

מישהו מכיר סיפורי נשים רומנטיים במקרא (חוץ מפרשיית רחל לאה יעקב ומפרשיית הגר שרה אברהם) שנית, נשים מקראיות מעניינות שניתן לקרוא עליהן שלישית, נשים מעניינות מהברית החדשה
 

פלגיה

New member
דוד ואביגיל

"אל תשכח את אמתך" יהודה ותמר, רות ובועז, כל שיר השירים. יש גם אמנון ותמר, אבל זה ממש לא רומנטי. נשים במקרא - חנה (שמואל א'), דבורה הנביאה, חולדה הנביאה, רות ונעמי... הברית החדשה - לא יודעת לא קוראת. בעיקרון.
 

יוסי ר1

Active member
קריאה בברית החדשה

לפלגיה: גדולי ישראל לאורך הדורות ידעו להתווכח עם חכמי הדתות שסביבם, בין היתר משום שהכירו היטב את כתבי הקודש והכתבים הפילוסופיים של אותן דתות. האם את פוחדת שקריאה בברית החדשה תשפיע עליך עד כדי סכנת המרת דת חלילה? או שישנה סיבה אחרת לשלילה העקרונית לקרא בזה?
 

פלגיה

New member
אם ארצה להתווכח עם נוצרי

אולי אקרא בה. אין לי צורך, לא מעניין אותי ולא נוגע לי.
 

shushu10

New member
היהודים היו תמיד "אורחים" לא רצויים

במדינות זרות, ונאלצו להגן על עצמם מתוקפנות דתית. לשם כך צריך היה ללמוד את "שפתם", - בבחינת "דע מה שתשיב". מה הפלא שקמו לנו חכמים גדולים שיכלו להתנצח ולהתפלפל והשאירו לנו ספרות עשירה. היום, כשאנו יושבים בארצנו - יעסקו בכך אנשים שזה עיסוקם או ענינם. לדעתי -אין שום טעם לעיין בברית החדשה - כי היא חסרת טעם.
 

יוסי ר1

Active member
קריאה בברית החדשה (ובקוראן, וכו')

תחומי התענינות הם כמובן עניינו הפרטי של כל אחד, על פי נטיות ליבו. אין לי שום עיניין לנסות לשכנע אי-מי שכדאי לו להתעניין בנושא מסויים. אולם הנצרות, שיונקת את מקורה מהברית החדשה, מונה היום רק כמה מיליארדי מאמינים, לעומת המיליונים שאנו היהודים מונים, (ואגב, לא כולם מאמינים לצערינו...). כך שהנצרות ומקורותיה בהחלט רלונטיים לנו כיהודים, גם כשאנו יושבים בארצינו וחשים מוגנים מפני כל צר ואוייב. (הלוואי...) אני מתנצל אם גלשתי מעט הצידה, אולם נראה לי חשוב שמי שמעונין בכך, ייחשף לתחומים שבעבר, בגלות, היו מוקצים מחמת מיאוס. ידוע שבגלות מי שעבר ליד כנסיה או ליד צלב נהג לרקוק ארצה, ויש שעושים זאת גם כיום בתפילת עלינו לשבח בקטע "שלא עשנו כגויי הארצות". מי שעבר את שלב המיאוס הגלותי, עשוי לגלות שישנם דברים מעניינים בכתבי הקודש של דתות זרות.
 

shushu10

New member
כשאתה אומר שהנצרות מונה "רק"

מה מיליארדי מאמינים לעומת המליונים שאנו היהודים מונים (ואפילו לא כולם) - מה אנו אמורים להרגיש? שהכמות קובעת? שחשוב שנהיה מוכנים להתגונן ונלמד את ילדינו את דת האויב? אישית אני מתעבת את כל הקדושים שאין בהם כתם ואין בהם רבב, כל הסיינטים שאין בהם כל אנושיות. נדמה לי שדת עומדת מעל הזמן ולכן לא חשובה כל כך הרגשתנו לגבי הנצרות בתקופת הגלות, לפניה או אחריה. צריך לבחון מה כתוב בה. וזהו. לגבי מיאוס - זה בדיוק מה שזה עושה לי ואין לי סיבה לעבור שלב זה. דתות זרות - יכולות בהחלט לעורר ענין - למשל הבודהיזם, אם נסיר את כל עבודת האלילים, יש בה אפילו קצת קוים משותפים עם היהדות.
 

פלגיה

New member
בנוגע לדת - אין הרוב קובע

וממש לא אכפת לי שיש מליארדי מאמינים.
 

יוסי ר1

Active member
קראה בספרי דתות שונות

ל shushu10 שלום. ראשית, אני שמח על כך שאת מוצאת עניין גם בדתות אחרות, ואכן, ניתן למצא דברים משותפים בכל דת. מה שמעניין הוא למא גם את המקור שאותה דת פתחה את הרעיון הספציפי, (האם זה רעיון יחודי של פלוני? האם ואריאציה על מקור מדת אחרת? מעניין גם למצא את ההבדלים הדקים (או עבים) בין דת לדת, ולנסות לתהות על מקורם. לא ברור לי הקביעות שלך על אותם קדושים – סיינטים – שאין בהם רבב או אנושיות. עיון במקורות הקדומים עצמם יתן לך לראות, שכמו בכל דת, האדרה שלהם התפתחה עם הזמן, ובהופעות הראשונות שלהם במקורות הם מופיעים גם באנושיותם וגם בחולשותיהם. למי שמצוי בברית החדשה, יחפש בסיפורים על תלמידי ישו שרעבו בשבת, ועל תוכחת ישו על כבש שנפל לבור וראוי להעלותו בשבת, או על זעקתו של ישו בייסוריו על הצלב אלי אלי למה עזבתני. (ולמי שאינו מצוי, שיקח בחשבון שחלק מהביטויים השגורים בפיו מקורם בברית החדשה – למשל הביטוי "מלח הארץ", מופיע לראשונה בפיו של ישו בדרשה על ההר!) ולהבדיל אלף הבדלות, תהליך זה של האדרת דמויות אינו פוסח גם על דמויות המפתח ביהדות רק דוגמא אחת, ואני מקווה שלא אעלה את חמתם של חברי הפורום. ראי נא כיצד מתוארים במקרא בני יעקב, עשרת שמהם נולדו שבטי ישראל. במקרא הם מתוארים כאחים מפולגים לקבוצות עוינות זו את זו. העויינות מגיעה עד נכונות להרוג את אחיהם בשרם. יש בהם שעושים מעשים שהיו מביישים כל משפחה מכובדת – ראובן שוכב את בלהה אשת אביו (כן, אני מכיר את המדרשים שמסבירים מה הוא עשה ולמה הוא עשה זאת), יהודה מסתבך בהרפתקא מבישה עם זונה, שמעון ולוי מכסחים במירמא את תושבי שכם (להם לפחות היתה הצדקה – חיללו את אחותם) וכל האחים משתתפים בביזה. האחים משקרים לאביהם ללא הרף. במדרשי חזל לעומת זאת האחים מוצגים כהתגלמות הצדיקים האידאלים, ומעשיהם היו כולם לשם שמיים. אגב, גם חטא דור המדבר במעשה המרגלים מוסבר במדרש כמעשי דור דעה שחמד לו להשאר במקום שאין בו טירחת פרנסה אלא אפשר לשבת וללמוד במנוחה את התורה. ואין לך אלא לתהות, האם המדרש מדבר על אותם אנשים? הפוך על הפוך מהכתוב המקורי? התשובה בפשטות מתחלקת לשנים: כל דור מעוניין לראות בקודמיו, אבותיו, מעצבי מסורתו, כאנשים היותר ראויים שמעשיהם ראויים. ולכן יחפש הצדקות והסברים נפתלים למעשיהם. שנית, כל מדרש מעוניין להעביר מסר מסויים, וכיון ששערי פרשנות לא ננעלו, אפשר להלביש את המסר על דמות קדומה, סיפור קדום וכו'. את צודקת, הכמות לא קובעת. למרות שאני שייך למיעוט, עדיין אני מאמין שהיהדות היא היא הדת הנכונה. יחד עם זאת אני סקרן לדעת מה מניע מיליארדים להאמין במה שהם מאמיניא. כך גם מסקרן אותי לדעם על הקומוניזם, למרות שאני לא קומוניסט. אבל זו תאוריה שחוללה מהפכה שהשפיע על גורל העולם במאה הקודמת , כמעט לאורך כל המאה. ואגלה לך סוד נאלח, לאחרונה השגתי, לאחר מאמצים, את ספרו של הצורר הנאצי אדולף היטלר "מיין קאמפ" (מאבקי), כי מעניין אותי להכיר כיצד הוא הצליח להפיח במיליונים באירופה את המוטיבציה המטורפת להשמיד גזעים שלמים (יהודים, צוענים, הומוסקסואלים ונכים), ואותן רוחות רעות מנשבות עד היום בקיני תנועות לאומיות נאציות, פאשיסטיות ואחרות. אילו דברים שלעניות דעתי ראוי לכל אדם ללמוד ולהכיר. וכן, אני מקווה שילדי יהיו סקרנים לדעת כמה שיותר על כמה שיותר תחומים. לא רק בעניין של להכיר את האוייב, אלא על מנת להכיר את עצמינו כבני אדם, ואת הגורמים המשפיעים על התנהגותינו . ואגב, אני לומד מתוך סקרנות. ביהדות אני מאמין מתוך אמונה, ועד היום לא הצלחתי לקבוע האם הלימודים מחזקים את אמונתי או מערערים. פשוט, אמונה באה ממקום אחד , וצימאון לידע בא ממקום אחר. ונכון להיום, אני לא מוכן לוותר לא על האמונה, ולא על הרצון לדעת.
 

shushu10

New member
אני בהחלט מבינה יוסי, את סקרנותך

לגבי דתות, קומוניזם ועוד, ומברכת על כל סקרנות מכל סוג שהוא, אם הייתי מציינת כאן את רשימת הנושאים הארוכה אשר סקרנותי הובילה אותי אליהם, לא היתה זו מביישת מישהו. איני מסוגלת להשוות בין הנצרות ליהדות או למצוא את ההבדלים, אך אם הזכרת את ישו דווקא לטובה אולי זה מפני שהוא חי ומת כיהודי לכל דבר? בניו של יעקב לא הואדרו ע"י התורה, אלא קבלו ברכתו. עם זה הם יצאו למסע ארוך של מקורות עם ישראל ואמונתו על כל אבני הנגף והתלאות והמכשלות גם יחד. לגבי קריאה או בחירה בנושאי התענינות מגוונים - אמר פעם פילוסוף ידוע יווני בשם סנקא - בספרו הקצר "על הזמן" - בערך כך... הזמן הוא נתון מוגבל, לא תוכל לעולם לקרוא את כל הספרים שנכתבו בעולם. אי לך - נצל את הזמן כראוי, ובחר לך רק את המיטב שבהם.
 

יוסי ר1

Active member
האדרת אישים , וציטוט מסנקא

לSHUSHU10 שלום. לגבי האדרת בני יעקוב, טענתי היא כי למרות הצגתם כאנשים על חולשותיהם בתורה, חז"ל מאדירים אותם כפי שציינתי "במדרשי חזל לעומת זאת האחים מוצגים כהתגלמות הצדיקים האידאלים..." לגבי הציטוט מסנקא, כל השירשור היה שווה ולו רק כדי לקרא אותו. אאמץ אותו כסלוגן גם לגבי שאר תחומי החיים.
 

אלי ו.

New member
יש לא פחות הינדים/מוסלמים/בודהיסטים

כך שזה לא ממש טיעון טוב. אגב, אם זה משנה לך אני כן קראתי את רוב הבה"ח. לא מציאה גדולה וודאי שקריאה שם אינה מספיקה כדי להבין את הנצרות.
 

shushu10

New member
איך, אם כך, ניתן להבין את הנצרות?

אם זה לא מציאה גדולה - אז אולי בכ"ז חבל"ז? מי שלומד תנ"ך כמו שצריך, יכול ללא ספק להבין טוב יותר את היהדות, וזה מה שאנו עושים פה. למוד דתות אחרות לא משפרת את הבנת התנ"ך/היהדות. לימוד דת בא מצורך רוחני-פנימי, ולא רק כצורך אינטלקטואלי. ואין צורך בשום טיעון כדי לשכנע אדם בר דעת, ללמוד דת זרה מרצונו החופשי.
 

אלי ו.

New member
גם מי שלומד תנ"ך לא ממש

מבין את היהדות של זמננו. מי שקורא רק את התנ"ך כפשוטו יקבל תמונה מייצגת של היהדות כיום. גם הנצרות התפתחה מעבר לברית החדשה, אחרי כתיבתה היו על הנצרות השפעות גנוסטיות ואליליות רבות ששינו את את עקרונות האמונה (על השילוש הוסכם רק בועידת ניקיאה במאה ה 4) התפיסה של ישו כאל גם היא רק נרמזת בבה"ח.
 

shushu10

New member
לא הבינותי את שני המשפטים הראשונים

- האם יש סתירה ביניהם או ששכחת להוסיף "לא" לפני "יקבל". אין כוונתי להבין את היהדות של זמננו, זו בהחלט לא הסיבה שלי בלמודי התנ"ך. לגבי התורה הנה נצחית - מעל הזמן, וזוהי גדולתה.
 

tzimisce

New member
דמויות נשים במקרא

יש ספר מאוד נחמד בשם הזה בהוצאת האוניברסיטה המשודרת של הרב עדין שטיינזלץ . מאוד מומלץ לקריאה.
 

ST

New member
בקשר לנשים מעניינות,

יצא לא מזמן (בערך בשבוע הספר) ספר של מרים סמואל על נשים נסתרות בתנ"ך (נשים נסתרות, כלומר שלא בהכרח שכל הסיפור מופיע רק בתנ"ך אלא היא מביאה גם מדרשים וכו'). החלק הראשון בסדרה שיצא הוא על אמהות בתנ"ך. שווה לקרוא!
 
למעלה