תסבוכת ה- 531 ואחריות פרנסי העיר לה

תסבוכת ה- 531 ואחריות פרנסי העיר לה

רקע קצר: הפתרון שנבחר, למשל להצלבת 531 עם סוקולוב הוא 531 במפלס קרקע (בערך), וסוקולוב במפלס תת-קרקעי זהו פתרון הפוך מן המקובל בעולם, בו התנועה המהירה משוקעת, והתנועה העירונית - במפלס קרקע לפתרון המקובל בעולם מעלות רבות, וביניהן רעש מופחת ושמירה על רצף אורבני הפתרון הישראלי, מבית היוצר של מע"ץ (תכנונו החל בתקופת כהונת בן-ציון סלמן) מוכר כבעיתי בעולם כולו מזה 60 שנה, בין חסרונותיו הבולטים רעש מוגבר מן התנועה המהירה ונתק אורבני בין שני צידי מסלול התנועה המהירה וניוון מתפשט ממנה לצדדים כנמק (urban decay), ומעלה תמיהות קשות בנוגע למוניטין של האוניברסיטאות והטכניונים בהם למדו מתכנני הפרויקט, פרנסי העיר, ובעלי משרות בכירות רלבנטיות בעיריות המעורבות. תקון הבעיות שנגרמו עקב גישה שגויה זו אשר יושמה בשנות הששים של המאה שעברה בבוסטון למשל, הסתים רק לאחרונה בפרויקט מתקן שעלה למשלם המסים בכ- 14 מליארד דולר, ועקרו - העברת interstate 93 במפלס תת-קרקעי תפישה שגויה זו כבר מציגה בעיה קשה למתכנני כבישי כפר סבא הפנימיים האמורים להזין את 531, אשר בשלב זה - עדיין בלתי פתירה שאלתי היא: היכן היו פרנסי העיר בעת שמע"ץ החל לתכנן את 531
 

La Gamba

New member
מה זה משנה?

בכפ"ס תנועה עירונית ותנועה מהירה זה אותו דבר.
 
שאלה:

"זהו פתרון הפוך מן המקובל בעולם, בו התנועה המהירה משוקעת, והתנועה העירונית - במפלס קרקע". כפי שאתה יודע, ארצינו הקטנטונת, מעט שונה מחו"ל. הסבר לי מדוע זהו פתרון פסול?
 
התנועה המהירה (highway) לא צריכה

להיות משוקעת לכל ארכה. היא צריכה להיות משוקעת רק בקטעים בהם היא עוברת בשטח עירוני בנוי, או גובלת בו היתרונות שבשקוע, נוסף לרמת רעש נמוכה, ומדה נמוכה של ויברציות לתשתית, הם שנשמר הקשר בין חלקי השטח האורבני משני צידי העורק המהיר, באמצעות גשרים פשוטים וזולים יחסית המתוחים בהמשך הרחובות הנצבים, משני צידיו במקרה של הצטלבות סוקולוב ו- 531, התנועה העירונית, כולל תנועת הולכי רגל תעבור במפלס תת-קרקעי, בין עמודי תמיכה. בוא נתעלם מן המאמץ הגופני הכרוך בירידה ועליה מן העבר השני, שכן הוא לא משמעותי כשמדובר בלא-קשישים. אולם, אף אדם, ואפילו קבוצת אנשים, ובמיוחד נשים, ההולכות הליכה ספורטיבית, לא תסכים לרדת אל הלא נודע בשעות הלילה, שכן הן תחשושנה מהפתעות לא נעימות בין העמודים. גם נערים ההולכים אל חברים הגרים ברחובות סמוכים בהוד השרון, כמו רחוב שמיר, יפסיקו ללכת ברגל ויזדקקו להסעת הורים. אני צופה שבין העמודים יתגודדו נוודים, בטלנים, שיעשו צרכיהם, ויעשנו עשבים שאינם דווקא עלי טבק הכלל הוא שתנועת הולכי רגל, בהצטלבות כזו, צריכה להיות במשור פתוח וגלוי, עם ראות טובה למרחק גדול, שתנסוך בטחון בלב הולך הרגל, גם בשעת ליל התוצאות של נקיטת פתרון שגוי תהיינה, כאמור, נתק בין חלקים אורבניים, שמכל בחינה אחרת יכלו להיות רצף. בנוסף, יגרום הפתרון השגוי לירידת ערך הנכסים לארך העורק המהיר, בריחת אוכלוסיה מבוססת, משיכת אוכלוסיה חלשה, עם אמות מדה ירודות בכל הנוגע לתחזוקת נכסים, והנכונות להשקעה בטפוחם, שלא לדבר על היכולת הפיננסית להקצות לכך ממון. ס"ה הסכום הוא מה שקרוי נמק עירוני (urban decay) כאמור, פתרונות שגויים אלה יושמו בשנות החמישים בארה"ב, וכעת נדרשת השקעה כספית לא מבוטלת כדי לתקן את המעוות, ולאחות חזרה ערים שבותרו לנתחים בעלי קוי גבול מכוערים
 
למעלה