תסריטאות קולנוע או טלוויזיה?

shellydeez

New member
תסריטאות קולנוע או טלוויזיה?

לאחרונה סיימתי לכתוב סדרת טלוויזיה. ואני אכן גם כותבת תסריטי קולנוע. אנו פה תמיד מדברים על המילה הכתובה הקולנועית מבית היוצר ולאחרונה הגעתי למסקנה, שלצערי היא די עצובה שלתסריטאי ישראלי יותר משתלם לכתוב תסריטים לטלוויזיה.... מה אתם מעדיפים? לכתוב תסריט לקולנוע או לטלוויזיה? איפה אתם חושבים שהכתיבה שלכם תתבטא יותר? מעניין אותי לדעת מה אתם חושבים...
 
למה, את מכירה מישהו שמחפש עובדים?

יש משהו בחוויה של כתיבה לטלוויזיה ששונה מקולנוע, והופך אותה למיוחדת. סרט קולנוע הוא אירוע חד פעמי (עד שמגיעים סרטי ההמשך, כמובן), יש התחלה אמצע וסוף, וברגע שמסיימים לכתוב את הטיוטה האחרונה, המחויבות של התסריטאי כלפי הקהל כמעט ונעלמת. לעומת זאת, בכתיבה לטלוויזיה יש מחויבות מתמשכת כלפי הקהל לחדש ולהמציא את עצמה מחדש (אלא אם כן אתם כותבים בשביל חיים סבן או אהרון ספלינג, אני מניח). בסדרת טלוויזיה גם קיים אתגר יותר גדול וקשה לדעתי, של פיתוח דמויות. בסרט יש לך שעה וחצי פחות או יותר לבסס דמות, לעשות שיקרה לה משהו, ולפתור את העניין. בסדרה, צריך כל פעם להמשיך ולפתח את הדמות, להוסיף לה עניינים, לחשוף דברים חדשים, וזה עניין מסובך כי צריך להיות עקביים, לשים לב לפרטים, לעקוב אחרי הכתיבה שלך ולשים לב שמה שקורה בפרק ה80 לא סותר את מה שקרה אי שם בפרק 4, וכמו כן צריך לשים לב שלא מעמיסים על הדמות יותר מדי, כמו מה שקרה לדמות של אנדי סיפוויץ בNYPD, למשל, שבאופן שיטתי התסריטאים חיסלו את כל היקרים לו עד שזה כבר נראה לא אנושי יותר. יש מעין קושי מתמשך לשמור על רמה גבוהה לאורך כל הסדרה, תוך כדי ניסיון לחדש ולשבור שיאים חדשים אבל מצד שני - לא להתדרדר לקיצוניות, למוגזמות בלתי אמינה, או למיצוי הקונספט של התוכנית, כמו שקרה באלי מקביל או בפרקליטים, בדוסון קריק, מלרוז פלייס (הגרועים מכל), או בנישואים פלוס (לא בדיוק שיא הכתיבה הדרמטית, אבל תנסו להשוות בין הפרקים הראשונים והפרקים האחרונים - זה שמיים וארץ). למעשה הסדרה היחידה שאני זוכר שהתחילה מטורפת ולאט לאט נרגעה היא פארקר לואיס, שבמבט לאחור, היה בה משהו ממש מוצלח שלא היה כמותו בטלוויזיה. כמובן, אני מבסס את כל מה שאמרתי כאן על אפס שנים של ניסיון בכתיבה לטלוויזיה, וכמעט זמן זהה בכתיבה לקולנוע.
 
זאת סוגיה מעניינת

מצד אחד, מלרוז פלייס הפך לאופרת סבון מטורפת וחסרת כל היגיון, עם דמויות פסיכיות וחסרות מצפון ואנשים שמתים וקמים לתחייה ובסוף מתגלה שהם חייזרים עם פיצול אישיות. מצד שני, בברלי נהיה סתם גרוע, מלוקק ומשעמם לחלוטין. לא שפעם זה היה פאר היצירה, אבל אני חושב שפעם אהבתי את זה. (?)
 

sprung monkey

New member
שיא השיאים של

החרא הטלוויזיוני (אין מילה שמתארת את זה יותר טוב) מבית היוצר של ספלינג זה "מכושפות". היום נגנוב את עלילת "ליידי נץ", מחר את עלילת "כיפה אדומה", מחרתיים את עלילת "בת הים הקטנה". פשוט עלוב.
 
החמצת קצת

הקונספט של הסדרה זה "הממממ... איך אנחנו יכולים להראות את אליסיה מילאנו בלבוש מינימלי הפעם? אוקיי, נהפוך אותה לבתולת ים!"
 
../images/Emo45.gif

הממ..כן ולמה חרא? סדרה נחמדה.. הרבה דברים לא הגיונים, אבל לפחות הן מנקות אחרי המעשים שלהן, שלא כמו באפי. [מה באפי עכשיו, מה?!]
 

giladred1

New member
קולנוע ללא ספק

יש משהו בכתיבה לקולנוע שמייחד אותך כיוצר. קולנוע נחשב ל היי קלאס עבור היוצרים היכולת לכתוב סיפור טוב ולגרום למליוני צופים להגיע לבתי קולנוע מיוזמתם ,לשלם כרטים ולראות את הסיפור האישי שלך היא האפשרות האולטימטיבית בעיני. מה גם שביצירה קולנועית החיבור של היוצר עם עבודתו היא מאד גבוהה... זהו הסרט שלך שאתה כתבת המבוסס על הרצונות האישיים שלך, סיפור אישי שאתה כיוצר רצית לספר והוא אינו תלוי בשיקולי רייטינג כאלה או אחרים (ואני לא מדבר על ותם שוברי קופות היסטרים המבססים את הצלחתם על עירום ופירוטכניקה ) לכן אני חושב... לא אני בטוח... קולנוע ללא ספק קולנוע!!! גלעד
 

sprung monkey

New member
טלוויזיה!

הרבה יותר כיף לבנות דמויות שיכולות להתפתח ולהעמיק לאורך מספר פרקים מאשר דמות לסרט אחד (וזו הדיעה שלי על רגל אחת).
 

orhe

New member
לפי דעתי טלוויזיה

בטלוויזיה, בהנחה שאתה כותב יותר מפרק אחד, אתה יכול להביא את כל כולך במשך העונה, וגם בקולנוע שרשמת את התסריט לא טוב כולם יזכרו את זה ויהיה לך קשה לבנות על זה קריירה, אבל מעדיה חד פעמית בטלוויזיה, כלומר, פרק אחד לא טוב, לא ממש יזכרו, וגם, אין מה לעשות, התסריטאים של היום יכולים להצליח מטלוויזיה, וקשה מאוד להצליח בקולנוע שלנו.
 

filmmaker82

New member
אני גם...

...עובד כרגע על סדרת טלויזיה כמעין הסחה מהתסריטים הקולנועיים שאני עובד עליהם כרגע, השאלה די מורכבת בעיניי או בעצם די פשוטה - מבחינת כתיבה שני הפורמטים מאפשרים לי לבטא את עצמי, בדרכים לפעמים שונות ולפעמים זהות. כמובן שהפורמטים עצמם שונים מבחינת לוגיקת הכתיבה ואפילו המבנה, הניגודים בין בני הפורמטים הלאה הודגשו כאן כבר מספיק פעמים בכדי שאחזור אחריהם אבל השורה התחתונה היא - שככותבים אין עלינו לשכוח שגם פרק בסדרת טלויזיה, תסירט לסרט באורך מלא ואפילו מחזה הן כולם סך הכל הזדמנויות להתבטא, כל מה שנשאר זה ללמוד את הפורמטים השונים (או להמציא שיטה חדשה לכתיבה בפורמט מסוים) ולהתבטא בעזרתם... שלי, נראה לי שכולנו נשמח לשמוע קצת יותר על הסדרה שכתבת...
 

shellydeez

New member
ביקשת--> קיבלת

כתבתי 22 פרקים כאשר כל פרק הוא 50 עמוד.. מה שאומר בחישוב מהיר מעל 1000 דפים של כתיבה... את הסדרה בינתיים אני נוטה לא להעלות כי שלחתי אותה לכמה מקומות וכשאני אסיים לקבל את התשובות שלהם אני אשמח להעלות אותה. הסדרה בעיקרון מדברת על השירות הצבאי שלי (כמה מפתיע) וכל מה שסבב אותו... בקרוב בקרוב אני אקבל תשובות שלידיז
 

מורג1

New member
תסריט לקולנוע! ברור!!! כאילו דה...

נכון שמצב הקולנוע במדינה שלנו לא בשיאו, אבל האתגר...האח...הרבה יותר כיף. הרבה יותר נחמד. וכמובן ברגע שהצלחת, סללת דרך להצלחה...ואולי גם לטלוויזיה, מי יודע??? לדוגמא, ניר ברגמן שהתחיל עם "כנפיים שבורות", עד אז לא הכירו אותו בכלל. הסרט שלו מכר, ומשם הדרך לטלוויזיה הייתה קצרה, התוכנית "מעורב ירושלמי" שלו! קולנוע. נקודה.
 

Plo1

New member
לא כתבתי לא את זה ולא את זה

אבל נראה לי שכל אחד היא סגה משלה....... לעולם לא אכתוב אופרת סבון זה בטוח........
 
למעלה