תעזרו לי בעבודה אני גרוע בתנ"ך...

eddie09

New member
תעזרו לי בעבודה אני גרוע בתנ"ך...

מישהו מוכן לפרש לי את המשפטים הבאים: 1."אנכי ידוד אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית העבדים" 2."לא יהיה לך אלהים אחרים על פני לא תעשה לך פסל וכל תמונה אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת ואשר במים מתחת לארץ לא תשתחוה להם ולא תעבדם כי אנכי ידוד אלהיך אל קנא פקד עון אבת על בנים על שלשים ועל רבעים לשנאי. ועשה חסד לאלפים לאהבי ולשמרי מצותי" 3. "לא תשא את שם ידוד אלהיך לשוא כי לא ינקה ידוד את אשר ישא את שמו לשוא" בבקשה תסבירו לי את שלושת הדברים בשפה פשוטה... אני ממש גרוע בתנ"ך וזה חלק מהעבודה שאני צריך להגיש
 

יוסי ר1

Active member
דברות ראשונות

לשואל שלום. חבל שלא ציינת קצת רקע, כלומר בית ספר דתי/חילוני, ואיזו כיתה. על כל פנים אנסה לענות בפשטות. מדובר בציטוט מתוך עשרת הדברות שנתנו לעם ישראל במעמד הר סיני. העסק כולו נמצא בספר שמות פרשת יתרו, מתחילת פרק כ' ואילך. הדובר הוא הא-ל, הבורא, נותן הדברות. מופיע כאן כ"ידוד", משום שמי שהעתיק לך את הטקסט רצה להמנע מלכתוב את שמו המפורש של הא-ל. הדיבר הראשון מכריז על מציאות הא-ל, בהקשר של הא-ל כגואל,וקובע את אחדותו - שאסור להאמין באלים אחרים, כפי שהיה מקובל בימי קדם. (כל עם האמין שהאלים של אויביו קיימים, והאלים מנהלים ביניהם מלחמות. אמונת ישראל היא אמונת ייחוד, שבה האל הוא יחיד ומיוחד). הדיבר הבא אוסר לעשות ולעבוד פסילים - צלמיות שמאמינים שהן אלואויות או מתווכות עם אלוהויות. צלמיות מכל סוג - לא של מלאכים ולא של אנשים אלא של חיות. העם מוזהר כי הא-ל הוא קנאי ואינו מוכן לסלוח בקשר לכך, ומי שיעבור על צו זה הא-ל ייקום בו ובצאצאי צאצאיו. ומי שישמור את הדיבר - הא-ל יעשה עמו ועם צאצאיו חסד. הדיבר הבא , מדבר בצורך לשמור בכבודו של הא-ל, ולא להגות את שמו (ולא להישבע בשמו). שוב מובאת כאן אזהרה לעובר על האיסור, שהא-ל לא יסלח לו. את שאר הדברות ופירושן אני מקוה שאתה יודע בעל פה...
 
למעלה