תעמולה שקרית

erezsh

New member
תעמולה שקרית

שטיפת המוח "הפופולארית" ביותר - תעמולה שקרית. תעמולה - הגדרה (שלי): דברי שכנוע שאמורים להטות את דעתו של השומע לטובת הדובר. תעמולה שקרית היא תעמולה המונעת מהשומע לשקול את הדברים כראוי, בעזרת סילוף האמת, שימוש בכשלים לוגיים וניצול רגשות ואמונות עיוורות לטובת הדובר. ובעצם בעזרת תעמולה טובה ניתן להשיג כל מטרה (כך ההיסטוריה הוכיחה). אך במבט על כל תעמולה, טובה ככל שתהיה, ניתן בקלות לראות את העיוותים והסילופים שבה (לפחות את חלקם). וכאן השאלה שלי. כיצד תעמולות כ"כ ברורות לעין סוחפות כ"כ הרבה אנשים. האם כולם עד כדי כך טיפשים? קשה לי להאמין בכך, אך מה האפשרות האחרת?
 

Henryf

New member
תעמולה שיקרית

אל אף שתעמולה (שקרית) הוכיחה עצמה הרבה פעמים בהיסטוריה, זו לא הוכחה שתמיד. לדעתי גם אדם אינלגנטי הינו בלתי חסין לתעמולה. האדם בנוי רק בחלקו מהגיון, יש חלקים נוספים כמו רגש וגנים. לדוגמא: האבולוציה גידלה את האדם לקום (מלשון נקמה), יש לזה חשיבות מכרעת ביצירת כושר הרתעה, ולכן בשרידות. רוב האנשים ה"אינטלגנטיים" יסרבו להודות לעצמם שאנו אולי כעת נוקמים בפלסטינים על התנהגותם כלפינו, זה נראה להם רגש זול מדי, ולכן ייחפשו סיבות "לוגיות" אחרות, ויתפשו בשמחה לכל סיבה לוגית גם אם אינה מוכחת (תעמולה). הנרי
 

Shizik

New member
מתחילים בקטן

אתה בדרך כלל לא יכול להגיע לכול האנשים מיד אבל אתה ברוב הפעמים תצליח להצית משהו בקבוצה קטנה, אפילו איש אחד, לאחר מכן ככול שתתמיד בתעמולה, יותר אנשים ישתכנעו, תחזור על שקר מספיק פעמים ואנשים יקחו את זה כאמת. אנשים אחרים יראו את קבוצת המאמינים שלך גדלה ויצטרפו אליה. ככול שתשקיע בזה ותנסה לבסס את זה על איזהשהו קוצנזוס יותר אנשים יסחפו, ההתחלה היא הקשה, לאחר מכן ההשפעה שלך גדלה בתאוצה גבוהה. לא עד כדי כך מסובך האמת, תעמולה היא אומנות הפריטה על החולשות האנושיות. חלק מוכנים להאמין לכול דבר, הם יאמינו לך ראשונים, אחרים יאמינו למה שהם רוצים לשמוע, אם תציג את התעמולה שלך בדרך הנכונה הם שלך, אחרים נסחפים אחרי כמויות של אנשים אלה יהיו הבאים בתור ללכת אחריך. אנשים אחרים יצטרפו אלייך במידה ותבטיח להם דברים שהם רוצים(שלום, ביטחון, נשמע מוכר?). בסופו של דבר עניין של כוח רצון שיש למפרסם. ככול שקבוצת המאמינים של המפרסם גדולה יותר היא לא טורחת לבדוק את המסרים שאת משגר להם בציציות, ככה הם יבלאו כמעט כול שקר שתציג בפניהם. בסופו של דבר אתה יכול להביא אותם למצב רדיקאלי, עד כדי פולחן אפילו!
 

Henryf

New member
לחזור על שקר

>>תחזור על שקר מספיק פעמים ואנשים יקחו את זה כאמת<< אינני חושב שאתה צודק, אנשים ישתכנעו במה שיירצו להשתכנע, ההיסטוריה לא מכירה אף "שטיפת מוח" מוצלחת. בקשר לפרסום הינך טועה לחלוטין. אפנה אותך לתנ"ך של Drucker לגבי פרסום מודרני. אנשים יקנו מוצרים רק אם המוצרים פותרים להם בעייות! כן 99% מהבעיות הינן פסיכולוגיות, ולכן יצירת תדמית פסיכולוגית למוצר הינה המטרה של הפרסום. (חוץ כמובן מתודעה ואינפורמציה, אבל זה לא העיקר). הנרי
 

Shizik

New member
דובר ההיטוריה אתה?

אמור:" אני לא מכיר שטיפת מוח מוצלחת" כי אני מכיר, גם ההיסטוריה. אני מודה שיש סיכוי רציני שדברים מסוימים שאני רואה בהם אמת, אינם כאלה אלה תוצאה של שטיפת מוח מוצלחת, אני מניח שגם אתה- הנרי! נמצא במצב דומה. אז אל תתפס לכול מיני ציטוטים שהבאתי אני(לא חשבתי שתתיחס לחלק הטפל דווקא) סתכל על העיקר, לא רק שהיו שטיפות מוח מוצלחות מעולם אלה שאף אחד לא יודע אם הדברים שהוא מאמין בהם הם אכן דברים נכונים שלו ולא תוצאה של תעמולה מתוחכמת. אנשים קונים רק את מה שפותר להם בעיות, התנ"ך שלך אומר? אני מניח שיש בזה משהו, אבל המון בעיות לא באמת שם, זה בסה"כ עניין של השקפה, ברגע שהמפרסם מצליח לשנות משהו בהשקפה שלך אז הוא גם גורם לפתרון של בעיות אחדות, ליצירת חדשות, במילים פשוטות הוא משכנע אותך שהמוצר שלו יפתור לך בעיות, אפילו אם הבעיות האלה לא נראו לך בעיתיות קודם. כמו שאמרת- תדמית פסיכולוגית. שזה בדיוק מה שאמרתי בהודעה הקודמת, אז חבל שאתה לא מקפיד לקרוא בעיון לפני שאתה מציף את המסך עם כול מיני ציטוטים ודברים שנראים לך כאקסיומות פסיכולוגיות!
 

Henryf

New member
שיזיק

החקירות של "שטיפות מוח" (משמע לגרום לאנשים להאמין במה שאינם רוצים להאמין בו) נחקר עמוקות ע"י חוקרים רבים, במיוחד חוקרים בתחום השווק (לא צריך לנסות ולנחש למה). שטיפת המוח המוצלחת ביותר הידועה, הייתה שטיפת המוח שנעשתה ע"י הסינים לחיילים האמריקאים השבויים. השטיפה נעשתה ב-3 חזיתות: א. עונשים כבדים על כל סטיה מההוראות (אפילו על הקשבה לא מרוכזת בהרצאות), בהלקם הגדול גזרי דין מוות. ב. תמורה חיובית עבור כל תפנית חיובית שעשו השבויים בכוון האידאולוגיה המאואיסטית. ג. הטלה על פרט להרצות ולהוכיח (בתורו) את התעמולה. זו הייתה אמנם ההצלחה הגדולה ביותר, והאמריקאים השבויים החלו להאמין ביתרון השיטה המרכסיסתית, אולם משחזרו אותם חיילים מאוחר יותר לארה"ב, שכחו (לא בקצב אחיד) את מה ששטפו את מוחם בסין. הדבר היחיד שנותר בעל ערך מעשי מכל היידע המקובץ על "שטיפות מח" הינו סעיף ג´, ולכן מלמדים בבתי הספר לניהול, שאם מנהל מעונין לעשות איזה שינוי, ולשינוי יש מתנגדים, יש לקחת את המתנגד החריף ביותר ולהפוך אותו למנהל הפרויקט. תוך כדי "דחיפת" השינוי וההרצאות עליו יתחיל המתנגד גם ל"האמין" למה שהוא אומר. זה אמנם עובד היטב, אולם זה רק ברמה האישית, לא תוכל כך ל"חנך מחדש" המונים. בעיית הפרסום שיזיק, סביר מאד להניח שבעיות השווק והפרסום הם התחומים אותם חקרו, וממשיכים לחקור, בצורה רצינית ביותר, זה בכל זאת _ה_תחום שמביא כסף לענקי הכלכלה. יש כמובן הרבה מאד תאוריות לגבי מניעי הקנייה, גם בגלל שאנשים שונים, קונים בזמנים שונים, ממניעים שונים. בארצות מפותחות לא קונים מתוך צורך, רעב או קור. הקנייה בארצות המפותחות הינה אך ורק ממניעים פסיכולוגיים, וההשקעה הענקית של המפרסמים הינה לנסות ולהכיר את המניעים הפסיכולוגיים הניסתרים של הקנייה, ההצלחה בד"כ נמצאת בצד החברות שיש להם יותר כסף להשקיע במחקר כמו חברות הרכב האמריקאיות וחברות הבשמים הבינלאומיים. חוק ברזל בפירסום: "אל תנסה לשנות את דעתו של הלקוח", וזאת משתי סיבות: 1. רוב הסיכויים שלא תצליח. 2. השווק הייקר ביותר הינה שינוי עמדות. שיזיק, לבטח אינך חושב שכשכתבתי :"אני לא מכיר שטיפת מוח מוצלחת" התייחסתי רק לנסיוני האישי, לא ברברבנות עסקינן, זהו ידע מצטבר של חקירות מאומצות של כל החוקרים המנסים למצוא את המפתח למנעול של השווק (והפרסום כחלק אינטגרלי ממנו). הנרי
 

russell

New member
אתה צודק וחשוב להזכיר...

שאת רוב הבעיות הללו יוצרות הפרסומות בעצמן, והסיבות שמורות איתן...
 

Henryf

New member
רוב הבעיות יוצרות הפרסומות בעצמן.

ראסל, הגישה ההיסטורית הזו לא מקובלת על המדע הנוכחי של שווק ופרסום. אינני רוצה להכנס לעומק המחקרים (אם תרצה אפנה אותך לספרות), אולם המדע השווקי היום בדעה ברורה שתפקיד השווק לפתור בעיות קיימות, ואין בכחו ליצור בעיות חדשות (במגבלות התקציביות השווקיות הסבירות). אינני טוען שהתאוריות המדעיות האחרונות תמיד נכונות, אולם צריך יותר מסתם אינטואיציה בכדי לערער עליהן. הנרי
 

russell

New member
אני אשמח אם תפנה אותי.

אולי אתה צודק אין לי שום רקע בנושא.נתתי רק את דעתי האישית...
 

russell

New member
אני אשמח אם תפנה אותי.

אולי אתה צודק, אין לי שום רקע בנושא.בכל מקרה זו דעתי האישית...
 

Henryf

New member
הפרסום והשווק.

ה"גורו" בנושא השווק המודרני הינו Philip Kotler, אולם ישנם עשרות ספרים בנושא השווק בכל ספריה של פאקולטה למינהל עסקים. למי שלא רוצה להכנס לעומק הרבה ספרים אנסה לתמצת את הפילוסופיה השווקית של Kotler : צרכים: צרכים אנושיים הינם תחושה של חוסר. לאנשים הרבה מאד צרכים, צרכים פיזיים (אוכל, ביגוד, חום, בטחון), צרכים חברתיים (שייכות, חיבה) וצרכים אישיים (ידע, הגשמה עצמית). הצרכים לא נוצרו ע"י הפרסומאים, אלא הם חלק בסיסי של מבנה האדם. רצונות: הצרכים האישיים הינם הרצונות האישיים כפי שעוצבו ע"י התרבות והאישיות האינדיבידואלית. אדם רעב בבאלי רוצה מנגו ואדם רעב בארה"ב רוצה מקדונלדס. הרצונות מבוטאים במונחים של עצמים שיספקו את הצרכים ביקוש: לאנשים יש כמעט כמות אינסופית של רצונות, אך מקורות מוגבלים, ולכן הם בוחרים במוצרים הגורמים להם למירב הסיפוק מכספם. אם יש להם את האפשרות הפיננסית אזי הרצונות הופכים לביקושים. מוצרים: העובדה שיש צרכים אנושיים, רצונות וביקושים מציעה שיש גם מוצרים לספקם. מוצר הוא כל מה שאפשר להציע בשוק לצורך תודעה, רכישה, שימוש או צריכה היכול לספק צורך או רצון. החלפה: שווק נוצר כאשר אנשים מחליטים לספק את צרכיהם ורצונותיהם בדרך של החלפה (לא תחנונים לאוכל אלא החלפה של כסף בהמבורגר במקדונלדס). ההחלפה הינו הבסיס של שוק, או שווק. זהו הבסיס, והשאר "זיל ולמד". הנרי
 

femme_fatal

New member
תעמולה שקרית- השליית אינטרסים

לא. אנשים הם לא טיפשים. הם נוטים להאמין במה שנוח להם. האנשים העומדים מאחוריי שטיפת-מוח בתהליך היחצנות שלהם תמיד שמים דגש על האינטרס של קהל היעד. כלומר, כל אדם פועל בצורה אנוכית (זהו טבע האדם) ולכן על מנת לגרום לאנשים ללכת אחריך תהיה חייב להציג בפנייהם את מה שהם יקבלו בתמורה. מפלגת הנאצים פיארה ושיבחה את הגזע ההארי. לאזרחי המדינה (הגרמנים) לא היתה שום סיבה לא ללכת אחרייהם. הקב"ה הבטיח ליהודים כי הם עם-הסגולה. העם הטוב ביותר והאהוב עליו ביותר. לא היתה לעם היהודי שום סיבה לא לקבל את ה´ כשליט עולם.
 

gorrut

New member
גישה שונה לדברים

אם הדבר שנזכר בתעמולה בלתי ניתן ל"לשקול את הדברים כראוי, בעזרת סילוף האמת, שימוש בכשלים לוגיים" אז הוא אינו יכול להיות דבר שקרי. מדובר ב"דבר בפני עצמו" אשר אינו מקושר עם הדברים האחרים ובלתי ניתן לניתוח, כמו מטאפיזיקה הגליאנית או דת מונוטאיסטית. עוד לא קם אדם בעולם אשר היה יודע את הכל. ברוב המקרים אי אפשר לבדוק האם התעמולה היא שקרית או לא, או שאפשר, אך זה קשה מידי (לאו דווקא מבחינה מנטלית). אם המועמד לרשות הממשלה אומר "אנחנו נביא את שלום", אתה לא יכול לבדוק הם זה נכון או לא, אלא רק לאחר הבחירות , או במקרה ובעל העסק טוען ש"המחירים שלו הם הזולים בעיר/מדינה/עולם", אתה כן יכול לבקוד את זה, אבל לא נראה שתרצה או שתהינה אפשרות שכך. אנשים שטוענים שהם "לא נכנעים לפרופגנדה" ו"קוראים בין השורות", בדרך כלל משתמשים בדרכים עקיפות לאיתור המידע נכונה, כגון המעשים הקודמים של המועמד או האם המחירים בחנות הם נחשבים לזולים. ברוב המקרים אי אפשר לבדוק את נכונות הדברים, והדרכים העקיפות המבוססות על ניסיון, רגש, חושים או אינטואיציה לרוב לא נותנות את תוצאה הרצויה, זה רק נותן את ההרגשה שעשית משהו למען האמת ולא יותר מכך. אנשים שלא בודקים את נכונות התעמולה ומאמינים לדברים שאומרים להם, בלי לנסות לנתח את תוכן, פשוט לא חזקים בנושא המתפרסם (עסקים, פוליטיקה, השקפת עולם חברתית), ולכן הם נגשים בצורה אינפנטילית בדברים אשר הם מקבלים , הם מאבדים את שליטה המנטלית שלהם, אבל מקבלים את הבטחון העצמי שכל כך חסר אצל הספקנים.
 
למעלה