תפילין לאישה

tkhri

New member
תפילין לאישה

כן, אני יודע שמדובר בנושא נפיץ בין הרפורמים לאורתודוקסים אבל אני מעוניין לדעת האם לאישה אסור איסור מוחלט להניח תפילין (והאם זה איסור דאורייתא או דבנן?), או פשוט לא נהוג כך? כלומר, אישה שמניחה תפילין - עושה חטא? מעשה שלא יעשה? ואם מותר לה, האם מותר לה כל החודש? תודה ושבת שלום
 
תשובה קצרה בנושא ממקור אחר

שאלה: אישתי שמעה על נשים מסוימות בתלמוד שהניחו תפילין, היא מאוד רוצה להניח תפילין, לטענתה על מנת לספוג את הרוחניות והקשר עם בורא עולם. האם לתת לה להניח תפילין? תשובה: אמנם מבחינת ההלכה אין איסור שאשה תניח תפילין אם היא תשמור על כל דיני הנקיות הדרושים. אך בכל דור צריך לנהוג על פי הדרכת גדולי הדור וכיון וכיון שבדור שלנו זה לא מקובל אין לעשות זאת. יש הרבה דרכים להתעלות ולא צריך ללכת בדרכים לא מקובלות. התפילה היא מהדברים העומדים ברומו של עולם. והליכה בדרכי ד' כלומר להדבק במידותיו מה הוא רחום אף אתה רחום וכדומה אלו הדברים המומלצים להתעלות רוחנית. הרה"ג זלמן מלמד שליט"א
 

אופירA

New member
מנהל
לא נושא נפיץ - אלא עיקרון בסיסי

צריך להבין את העיקרון, ואז מאליו נעלמת השאלה ואין דיון. אין איסור הלכתי לאשה להניח תפילין. מי ששייכת בכך רוחנית - אדרבא, שתניח. אבל בעצם מדוע היא רוצה להניח? (בדרך אגב, אין איסור הלכתי גם לעמוד על הראש וללכת על הידיים ברחובה של עיר. אבל מה המטרה של מי שיעשה את זה?). בדורנו, אשה שמעונינת להניח תפילין, צריך להסביר לה שטעות בידה, ואין מעשיה רצויים. משום שבדורנו אין נשים ששייכות רוחנית בהנחת תפילין, ובכלל - במצוות שאין הן חייבות בהן ושאין מנהג שהן נוהגות בהן אף על פי שאין הן חייבות בהן (כמו סוכה, ומצוות דומות, שהן פטורות מהן, אבל יש להן שכר אם הן מקיימות וטוב הן עושות שהן מקבלות על עצמן מצוות אלו). בדורנו אין שאול המלך ואין רש"י, וממילא אין בנות ששייכות רוחנית להניח תפילין... מה שכן יש בדורנו, זה חוצפה גדולה ועיקום דעות גדול, של אנשים שאינם מבינים את תכלית חיי האדם, וחושבים שהוא צריך לחיות בעולם הזה איך שבא לו ואיך שהוא מבין את התורה. ובשם זה מקימים "קהילות" ש"מקיימות את התורה" כמו שהן מבינות, ומשתדלות בעיקר להתריס כלפי אלו שמקיימים את התורה כמו אבות אבותיהם הקדומים, באופן שלא משנים מן התורה שום דבר. חלק מההתרסה הזו היא הנחת תפילין אצל נשים, כאילו שהן כבר גמרו לקיים את כל המצוות שהן חייבות בהן, ויושבות כל היום ומוגיעות את מוחן איך הן יכולות להתעלות עוד ועוד רוחנית, ולהתקרב לאביהן שבשמיים (שזו תכלית האדם). למרות שהקב"ה ציווה בתורתו "כל אשר יורוך", וציווה על מסירת התורה מאב לבן, וציווה על חכמי התורה לגדור גדרות לתורה ולעשות לה סייגים - אין נשים אלו חושבות שהן צריכות חס ושלום להצניע את גופן ואת שערן כמצוות התורה וחכמיה, אלא הן חושבות כיצד הן יכולות להראות ש"מי אמר שאשה לא יכולה להניח תפילין? בטח שהיא יכולה? הנה"... מבחינתן המטרה היא להוכיח שהאשה "שווה בזכויותיה" לגבר, ושעיקרון חברתי (מעוות) זה חשוב בדיוק כמו תורתו של הקב"ה, ו"הם אפילו הולכים ביחד"... אני לא מצליחה לראות כיצד נשים אלו חושבות על רצון הקב"ה בגישה זו. אשה צדיקה, שרוצה באמת להתקרב לקב"ה, עליה לחשוב קודם, האם בדור זה היא צריכה לעשות מעשים כגון נשים אלו (הגם שכוונתה אחרת), או שהיא צריכה להימנע ממעשים אלה, הגם שכוונתה טהורה. ואם כוונתה טהורה, לשם שמים - האם היא באמת עושה את תפקידה כאשה כמצוות הקב"ה נאמנה לחלוטין, ואין לה צורך לשפר עוד שום דבר, והדבר היחיד שחסר לה בהתעלות הוא להניח תפילין לשם שמים? ובכלל - האם היא שייכת מבחינת המקום הפנימי להנחת תפילין? מוטב לה קודם לכן שתשאל רב גדול, כמו שעושה כל יהודי ויהודיה לפני שהם עושים הנהגה מיוחדת לשם שמים, כדי לבדוק האם הנהגה זו לשם שמים באמת, או שהיא חוטאת לאמת חס ושלום (והרי אפילו אדם הראשון חטא בזה, שהרי הדקות בין החטא לבין ה"לשם שמים" האמיתי היא איומה מאוד!) - ומובטח לה באלף הבטחות שאף רב אמיתי לא יתיר לה להניח תפילין ולא יאשר לה שזה לשם שמים גמור, ושאין בזה חטא אלא מצווה גמורה... ויש לי עוד כ"כ הרבה להאריך בזה...
 
מצוות.

אני שמעתי שהתורה ניתנה כדי לתקן את היצר הרע. האם במעשים בידיים ורגליים אפשר לתקן את היצר הרע?... כל אישה חרדית שנייה שאני רואה באוטובוס קוראת תהילים רק כדי לגמור את חובתה להיום. מה היא מבינה ממה שהיא קוראת? מה האברך מבין מהסידור שהוא מתפלל בו ליישות שהוא איננו מכיר? מה המורים הדתיים עושים כאשר לתלמידיהם שאלות כגון: למה ביום כיפור כולם צמים כדי לכפר על מעשיהם הרעים שעשו כל השנה? התשובה הכי מפורסמת במגזר הדתי היא : "נסתרות דרכי האל". i rest my case.
 

אופירA

New member
מנהל
ואילו פינו מלא שירה כים...

...אין אנו מספיקין להודות לך... על כן איברים שפילגת בנו, ורוח ונשמה שנפחת באפנו, ולשון אשר שמת בפינו - הן הם יודו ויברכו וישבחו ויפארו... כי כל פה לך יודה... וכל ברך לך תכרע וכל קומה לפניך תשתחווה... כל עצמותי... מסתבר שהאיברים שלנו דווקא כן אמורים לעשות את עבודת ה', לא כן? אלא באילו איברים אנו אמורים לתקוע בשופר? באילו איברים אנו אמורים לנענע בלולב? באילו איברים אנו אמורים להניח תפילין?... אולי איננו אמורים לקיים מצוות אלו, כיוון שאנו צריכים לקיים גם מצוות שבין אדם לחברו ומצוות שבלב? למה את בטוחה שאת מבינה הרבה יותר טוב מכל אברך או חרדית שנייה מה כתוב בספרים, ולמה את בטוחה שאת מבינה יותר טוב מפוסקי הדור הגדולים, שלמדו תורה כל ימי חייהם, ויודעים בוודאות שאין שום היגיון של רצון הקב"ה בכך שאשה תלמד את תורת הסוד, ושום היגיון של רצון הקב"ה שיהודי ילמד קבלה ללא שהוא מקיים את המצוות ולפני שהוא למד תורת הנגלה ישר והפוך לפני ולפנים והתקדש בה? כל גדולי התורה טועים ורק את וחברייך ממכוני הקבלה השונים יודעים את האמת?
 
התורה היא קודש לא?

הכח העליון נקרא "הקדוש ברוך הוא" - האם קודש זה מעשה בידיים ורגליים? למה בתנ"ך מסופר שצריך לשוב אל ה' לדעת ולחקור אותו ואילו היום כולם מדברים מתוך אמונה עיוורת וצייתנית ללא גבולות עד כדי מעשים מזוויעים בשם האל?... את יכולה להצביע על חכם מקובל אחד שמנהיג את עמינו היום?.. לא, נכון?.. היה לנו אז את הרב קוק עליו השלום, ומאז מה היה לנו?... שחיתויות, פוליטיקות, וקמיעות. זאת תופעה מאוד מעניינת אגב: לאחרונה, נוסף להרצאות דתיות מרכיב של קמיעות ומיסטיקות, כמו ברכות של הרב כדורי וכו'.....האם זה קודש? אם היית רואה מה מקובלים כותבים על ברכות ומיסטיקות היית נופלת מהכסא, ובטח שלא מאמינה לשטויות שרצות כיום במגזר הדתי. רק בחוכמת הקבלה נמצאת האמת שלנו כעם יהודי - היא השורש והקודמת לכל האמונות והדתות, גם של עמים אחרים שלקחו ממנה חלקים, כל אחד לפי יכולתו ולפי מה ששמע או נתן לו אברהם. מכוני קבלה יש הרבה, השאלה היא מי אומר את האמת, את בהחלט מוזמנת לבדוק. אבל גם בלי המכונים אפשר להביא ציטוט ישיר מן המקורות: תהילים פרק לד פסוק ט: טַעֲמוּ וּרְאוּ כִּי טוֹב יְדוָד אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר יֶחֱסֶה בּוֹ סדר מועד, מסכת מגילה דף ו, ב גמרא: ואמר ר' יצחק אם יאמר לך אדם יגעתי ולא מצאתי אל תאמן לא יגעתי ומצאתי אל תאמן יגעתי ומצאתי תאמן הני מילי בדברי תורה אבל במשא ומתן סייעתא הוא מן שמיא [אל תאמן שזה אפשרי בדברי תורה, אבל במשא ומתן זה אפשרי, כסיוע מן השמים] ישעיהו פרק מה פסוק טו: אָכֵן אַתָּה אֵל מִסְתַּתֵּר אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מוֹשִׁיעַ עמוס פרק ה פסוק יח: הוֹי הַמִּתְאַוִּים אֶת יוֹם יְדוָד לָמָּה זֶּה לָכֶם יוֹם יְדוָד הוּא חֹשֶׁךְ וְלֹא אוֹר סדר נזיקין, מסכת סנהדרין דף צח, ב גמרא: דרש רבי שמלאי מאי דכתיב (עמוס ה) הוי המתאוים את יום ה' למה זה לכם יום ה' הוא חשך ולא אור? משל לתרנגול ועטלף, שהיו מצפין לאור. אמר לו תרנגול לעטלף: אני מצפה לאורה, שאורה שלי היא. ואתה למה לך אורה? ישעיהו פרק נח פסוק יד: אָז תִּתְעַנַּג עַל יְדוָד וְהִרְכַּבְתִּיךָ עַל במותי (בָּמֳתֵי) אָרֶץ וְהַאֲכַלְתִּיךָ נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךָ כִּי פִּי יְדוָד דִּבֵּר סדר מועד, מסכת תענית דף ז, א גמרא: תניא. היה ר' בנאה אומר: כל העוסק בתורה לשמה, תורתו נעשית לו סם חיים. שנאמר (משלי פרק ג פסוק יח) עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ. ואומר (משלי פרק ג פסוק ח) רִפְאוּת תְּהִי לְשָׁרֶּךָ. ואומר (משלי ח) כִּי מֹצְאִי מָצָא חַיִּים. וכל העוסק בתורה שלא לשמה נעשית לו סם המות שנאמר (דברים פרק לב פסוק ב) יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי ואין עריפה אלא הריגה שנאמר (דברים פרק כא פסוק ד) וְעָרְפוּ שָׁם אֶת הָעֶגְלָה בַּנָּחַל. "ואתה שלמה בני, דע את אלהי אביך ועבדהו בלב שלם ובנפש חפצה, כי כל לבבות דורש ה', וכל יצר מחשבות מבין, אם תדרשנו ימצא לך, ואם תעזבנו יזניחך לעד" (דברי הימים א, כח). "דִּמּוּ אוֹתְךָ וְלֹא כְּפִי יֶשְׁךָ. וַיַּשְׁווּךָ לְפִי מַעֲשֶׂיךָ" (מתוך שיר הכבוד) מסייע ליה לרבי חייא בר אבא, דאמר רבי חייא בר אבא: כל הנביאים לא נתנבאו אלא לימות המשיח, אבל לעולם הבא עין לא ראתה אלהים זולתך (תלמוד בבלי שבת דף סג') "...ת"ר (דברים יא) ושמתם סם תם נמשלה תורה כסם חיים משל לאדם שהכה את בנו מכה גדולה והניח לו רטיה על מכתו ואמר לו בני כל זמן שהרטיה זו על מכתך אכול מה שהנאתך ושתה מה שהנאתך ורחוץ בין בחמין בין בצונן ואין אתה מתיירא ואם אתה מעבירה הרי היא מעלה נומי כך הקב"ה אמר להם לישראל בני בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו שנאמר (בראשית ד) הלא אם תטיב שאת ואם אין אתם עוסקין בתורה אתם נמסרים בידו שנא' לפתח חטאת רובץ ולא עוד אלא שכל משאו ומתנו בך שנאמר ואליך תשוקתו ואם אתה רוצה אתה מושל בו שנאמר ואתה תמשל בו ת"ר קשה יצר הרע שאפילו יוצרו קראו רע שנאמר (בראשית ח) כי יצר לב האדם רע מנעוריו אמר רב יצחק יצרו של אדם מתחדש עליו בכל יום שנאמר (בראשית ו) רק רע כל היום ואמר ר"ש בן לוי יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש המיתו שנאמר (תהילים לז) צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו ואלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו..." מתוך: תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף ל', ב' (גמרא) ספר ישעיהו, פרק ס': כב הקטון יהיה לאלף, והצעיר לגוי עצום; אני יהוה, בעיתה אחישנה. יט העידותי בכם היום, את-השמיים ואת-הארץ--החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה; ובחרת, בחיים--למען תחיה, אתה וזרעך. דברים פרק ל: יא כי המצוה הזאת, אשר אנוכי מצווך היום--לא-נפלאת היא ממך, ולא רחוקה היא. יב לא בשמיים, היא: לאמור, מי יעלה-לנו השמיימה וייקחהא לנו, וישמיענו אותה, ונעשנה. יג ולא-מעבר לים, היא: לאמור, מי יעבור-לנו אל-עבר הים וייקחהא לנו, וישמיענו אותה, ונעשנה. יד כי-קרוב אליך הדבר, מאוד: בפיך ובלבבך, לעשותו. ...... דברי הרמח"ל בספר "מסילת ישרים", פרק ה': "וזה כי הבורא יתברך שמו שברא היצר רע באדם הוא שברא התורה תבלין לו, וכמו שאמרו (קידושין לו, ב): "בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין". והנה פשוט הוא, שאם הקדוש ברוך הוא לא ברא למכה זו אלא רפואה זו, אי אפשר בשום פנים שירפא האדם מזאת המכה בלתי זאת הרפואה, ומי שיחשב לנצל זולתה אינו אלא טועה ויראה טעותו לבסוף, כשימות בחטאו. כי הנה היצר הרע באמת חזק הוא באדם מאד ומבלי ידיעתו של האדם הולך הוא ומתגבר בו ושולט עליו ואם יעשה כל התחבולות שבעולם ולא ייקח הרפואה שנבראת לו, שהיא התורה, כמו שכתבתי, לא ידע ולא ירגיש בתגבורת חוליו אלא כשימות בחטאו ותאבד נשמתו. הא למה זה דומה? לחולה שדרש ברופאים והכירו חוליו ואמרו שייקח סם זה, והוא, מבלתי שתקדם לו ידיעה במלאכת הרפואה, יניח הסם ההוא וייקח מה שיעלה במחשבתו מן הסמים - הלא ימות החולה ההוא ודאי! כן הדבר הזה, כי אין מי שמכיר בחולי היצר רע ובכוחו המוטבע בו אלא בוראו שבראו, והוא הזהירנו שהרפואה לו היא התורה, מי אפוא יניחה וייקח מה שייקח זולתה ויחיה? ודאי שחשך החומריות ילך ויגבר עליו מדרגה אחר מדרגה והוא לא יבין, עד שימצא שקוע ברעה ורחוק מן האמת הרחק גדול שאפילו הרהורי דברים לא יעלו על לבו לבקש האמת. אך אם הוא עוסק בתורה, בראותו דרכיה, ציווייה ואזהרותיה, הנה סוף סוף מאליו יתחדש בו התעוררות שיביאהו אל הדרך הטוב. והוא מה שאמרו זיכרונם לברכה (פתיחתא דאיכה רבתי):הלוואי אותי עזבו ותורתי שמרו שהמאור שבה מחזירן למוטב". "
 

tkhri

New member
את טועה לדעתי

את שואלת : "האם במעשים בידיים ורגליים אפשר לתקן את היצר הרע?..." לדעתי התשובה היא כן, גם . גם במעשים בידיים וגם במעשיים ברגליים . ואיך גנב גונב? עם הידיים . אופירA כתבה לך תגובה מאוד יפה . ולגבי החרדיות שלטענתך לא מבינות מה הן קוראות - האם שאלת אותן? על סמך מה החלטת שכל אישה שנייה לא יודעת מה היא קוראת? עשית סקר? בדקת את הנושא? הוא שפשוט כך נראה לך וכך נוח לך לחשוב? האם זה לא לשון הרעה,לדעתך, מה שכתבת?
 

tkhri

New member
אני סומך עלייך אופירA ../images/Emo8.gif

יש לך עוד הרבה להאריך בזה, בגלל זה כיף לדון איתך . ולגופו של עניין, העלת מספר דברים שארצה להגיב עליהם : שאלת : "אבל בעצם מדוע היא רוצה להניח?" אני רוצה להזכיר לך שאני בחור חילוני, ולמרות שיש חובה להניח תפילין, הרי,שוב, אני חילוני ולכן לא הנחתי תפילין רוב חיי . מה קרה שפתאום אני כן מניח? "מדוע בעצם אני רוצה להניח?" את מבינה שהנחת התפילין שלי שונה משל בחור חרדי שנולד למשפחה חרדית והניח תפילין בכל ימיי חייו מאז גיל מצוות . אז למה זה הגיוני שבחור חילוני כמוני רוצה פתאום להניח תפילין אבל זה לא הגיוני שאישה תרצה? [בדרך אגב, אין איסור הלכתי גם לעמוד על הראש וללכת על הידיים ברחובה של עיר. אבל מה המטרה של מי שיעשה את זה?).
] . אם אני מבין את המשך דברייך נכון, אישה מאמינה היום אינה צריכה להניח תפילין מכוון שזה מזוהה עם הרפורמים ? כלומר, אם הייתה קמה תנועה נשית של נשים חרדיות (לא דתיות, חרדיות), מלוות ברבניות גדולות שהיו רוצות להניח תפילין הייתה עם זה פחות בעיה אבל מכוון שזה הפך להיות מעין סמל של הרפורמים צריך להתרחק מזה , גם אם הכוונות של האישה הן טובות? לגבי החוצפה וכו' - אני לא שייך לרפורמים והשאלה לא באה בכדי להצדיק את דרכם אלא להבין אם מדובר במשהו אסור או מותר (אני יודע שלא התכוונת שאני חצוף וכו') . לגבי מנהג - אני לא מבין את זה, למרות שגם בפורום לשאול את הרב ניסיתם להסביר לי את הנושא של מסורת ישראל . הרי גם לא הייתה מסורת לחסידות עד שהיא הופיעה . לא הייתה מסורת לחסידות חב"ד עד שהיא התחילה . נכון, היום אין מסורת אבל אם נשים יניחו תפילין במשך המתאיים השנים הקרובות אז עוד מאתיים שנה כן תהיה מסורת .
 

אופירA

New member
מנהל
יש לך שאלות טובות. מה יהיה?

למה הגיוני שגבר חילוני ירצה להניח תפילין - כי הוא לא נגד הקב"ה (הוא רק נרתע מהחרדים, כי אומרים עליהם שהם סחטנים ושקרנים וצבועים, וגם מראים ב-ynet בדיוק איך הם סחטנים ושקרנים וצבועים...). הוא רוצה לקיים את המצוות של הקב"ה עד כמה שהוא מתחבר (ורק חושש שהחרדים ירמו אותו ויגידו לו שככה הקב"ה ציווה, ובעצם לא כך התכוון הקב"ה, אלא שהחרדים סילפו...). תפילין היא אחת המצוות שיש עליהן קונצנזוס במדינת ישראל, שבטוח שהקב"ה ציווה ודווקא בצורה הזו. אז הגיוני שגבר חילוני ירצה להניח תפילין. אשה שתרצה להניח תפילין - למה שהיא תרצה? כולם יודעים שהקב"ה לא ציווה על הנשים להניח תפילין, כולם יודעים שרק הרפורמיות מניחות תפילין (כי בא להן, ואפילו הן לא טוענות שהקב"ה ציווה עליהן!). אז לא הגיוני שאשה תרצה סתם ככה להניח תפילין כדי להתקרב לקב"ה. לכן אם היא רוצה צריך לבדוק למה היא רוצה. אם היא רוצה כדי להתקרב לקב"ה - שתשאל כל רב בכל רמה, והוא יגיד לה שזה לא כדאי, ושבדור הזה זה רק יביא להכעסה של הקב"ה. אם היא רוצה להתריס, להרגיש מיוחדת, או כל מיני סיבות אחרות - אז היא לא מחפשת אמת. מי שרוצה להרגיש מיוחדת במסגרת היהדות יש לה אלף דרכים לעשות זאת בצורה אמיתית שמשמחת את הקב"ה ומקרבת את נשמתה באמת לקב"ה (לדוגמא - אני...). מי שרוצה להיות מיוחדת צריכה להיזהר ולבקר את מעשיה מאוד, כדי שלא תטעה ותחשוב שהיא עושה את רצון הקב"ה, ובעצם היא עושה חילול ה' גדול כי היא לא עושה את הדברים בהנחית גדולי התורה ומתוך קשר של אמת אמיתי עם הקב"ה (ולכן תלבש רעלות ותשכנע את כל המשתכנעים מדמות אסרטיבית שזה בדיוק מה שהקב"ה רוצה, והשאר טועים... או שתציית ל"רב" שאומר לה לענות את ילדיה...). לכן אם גדולי התורה מלמדים בספרי הפסיקה שלהם, שמנהגן של נשות אשכנז שמברכות על ספירת העומר הוא טוב ונכון, ומחייב את נשות אשכנז - צריכה אשה אשכנזית להשתדל כמיטב יכולתה לספור בברכה את ספירת העומר, למרות שהנשים לא צוו על כך. ואם הנשים נוהגות להתפלל 18 מרגע שלמדו לקרוא, צריכות הנשים לנהוג במנהג חשוב זה, הגם שמעיקר הדין אינן חייבות. אבל אם כלל הנשים או עדות מסוימות בעם ישראל לא התחנכו שנשים מניחות תפילין, אין מנהג כזה בעם ישראל, ובפרט כשמורי הדור מורים שבדור הזה שום אשה לא תניח תפילין. זה לא קשור אם קבוצה גדולה של נשים רוצות. זה קשור אם זה מנהג נכון מבחינה יהודית, וזה נמדד ע"י דעתם של גדולי הדור באותה התקופה ובאותה העדה. וב"ה אין שום מחלוקת בין גדולי התורה שבדור, שזה לא נכון ולא טוב. מנהג ישראל תמיד נבחן ב-7 עיניים בזמן היווצרותו, וגם כשעדה נוהגת מנהג מסוים, ומגיעה למקום מגורים של עדות אחרות (כמו התימנים שהגיעו לארץ ישראל) - בוחנים ב-7 עיניים של דעת תורה אם מנהגם נכון עפ"י היהדות או שגוי. ואם הוא שגוי - העדה מצטווית להפסיק עם מנהגה. ואם יש לו יסוד של קודש ביהדות - המנהג מקבל אישור תורני והעדה הזו חייבת במנהג שלה (או מותרת בו, תלוי בסוג המנהג). לכן החסידות בהיווצרה נבחנה ב-70 עיניים ביקורתיות של תורה, וזמן רב מאוד, עד שזכתה להיות שיטה לגיטימית ביהדות ויצאה מכלל החשד שמא חס ושלום מדובר בעוד רעיון שיביא בסוף לשבתאות ר"ל. והנשים כבר קיבלו הודעה ברורה, שמנהג של הנחת תפילין אינו מנהג נכון, ולא יהיה מדובר במנהג שיסודו קודש, וראיה טובה מאוד לכך - שמי שנוהג בכך הם אלו שמתריסים כנגד כל דבר שמעוגן במסורת הקדושה מעת נתינתה בהר סיני. לכן גם בעוד 200 שנה זה לא ייחשב מנהג ישראלׁ(אלא דווקא מנהג כפירה), כשם שאין יסוד תורני למנהגים רבים של יהודים, ומי ששואל גדולי תורה הם מורים לו שמנהג זה אינו תורני ואינו הלכתי, ואין סיבה לנהוג בו (כשחלק מהמנהגים אינם עבירה, ומותר לכל אחד לעשות כרצונו - רק שלא יאמר שכך היא ההלכה בעדתו, וחלק מהמנהגים הם אפילו סטייה מהאמת, ויש להפסיק לנהוג בהם).
 

tkhri

New member
../images/Emo8.gif

גבר חילוני לא מניח תפילין לא בגלל שהוא נגד הקב"ה אלא בגלל שהוא פשוט לא מניח, לא חונך לכך, הגברים האחרים במשפחתו לא מניחים, חבריו לא וכו' . עכשיו, למה שגבר חילוני יקום יום אחד ויגיד "מהיום אני מניח תפילין!" כשאנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהוא לא חוזר בתשובה . לדעתי, סביר להניח, שהוא מרגיש שככה הוא יכול להתחבר למסורת היהודית, להרגיש יותר יהודי או קרוב יותר לאלוהים ו/או פשוט טוב יותר . כל הסיבות הללו יכולות להיות גם לאישה , לדעתי . בסופו של דבר, אני מבין שהיום הסיבה היא בגלל הרפורמיות . בעצם, אם אני מנתח את הדברים שלך ושל אחרים שהגיבו לי אני מבין את הדבר ככה : נשים לא חייבות במצוות תפילין אבל מנגד גם לא אסור להן . בעבר הדיי רחוק היו מקרים של נשים שהניחו תפילין וההכלה/חז"ל/מסורת/יהדות לא מגנים אותן . לדוגמא מיכל והבנות של רש"י . היום, בגלל המצב שבו אין מסורת של נשים מניחות תפילין ביהדות האורתודוכסית כבר מאות שנים ומנגד מצב שבו נשים בתנועה הרפורמית התחילו להניח תפילין נוצר לנו מצב של "אם הן נוהגות כך אנחנו ננהג אחרת" . כלומר, בגלל שזה מזוהה עם התנועה הרפורמית, שהיא תנועה פסולה מבחינה אורתודוכסית בכל שאר התחומים והפסיקות שלה ולמעשה כל חוקיה ורבניה פסולים, אישה אורתודוכסית שתרצה להניח תפילין מייד תחשד שהמניעים שלה פסולים ושהיא חלילה מקבלת או מזדהה עם חלק מהרעיונות הרפורמים . המצב הזה מזכיר לי את העניין ,למשל, עם החצאיות . פעם הייתי רואה נשים חרדיות הולכות בעיקר עם חצאית שמכסה את הברך, אבל היום רוב הנשים הדתיות והחרדיות שאני רואה הולכות עם חצאית עד הריצפה . כלומר, עודף הפריצות של הצד החילוני (אני מדבר על מדינת ישראל), גם ל"הקצנה" בצניעות של הצד הדתי והחרדי . עוד שאלה ברשותך : לגבי החסידות - הינה חב"ד כן מדברים על הרב שלהם כמשיח, כלומר בסופו של דבר זה כן הביא לתופעה שלפחות דומה לתופעת השבתאות . אז הכיצד זה מסתדר? ובכלל, האם גם היום רוב חב"ד מאמינים שהרב הוא המשיח?
 

אופירA

New member
מנהל
טעויות מהסתר פנים

חב"ד זו שאלה קשה - צריך לשאול אותם, לא אותי... תראה, הדורות האחרונים הם דורות עקבי משיח למהדרין. זה אומר שהחושך גדל ומתעבה (כמו לפני עלות השחר), והטעויות, הבלבול והסתר הפנים מצויים לרוב ובקלות. אז גם דרך נכונה ביהדות יכולה להפוך לטעות. תראה את הגברת של הרעלות - לפני 15 שנה היא היתה הרבה יותר נורמלית, באופן יחסי. אז מה קרה לה? תראה את החרדים שהולכים עקום למרות שלמדו בישיבה תורה כל כך נכונה. תראה את סניפי ברסלב מהסוג הרוקד על מכוניות ופוגע בעור התוף של אנשים בריאים. ויש עוד דוגמאות... אז איך נדע? אולי הדרך שלי בעצם שגויה ועקומה, ואני סתם בטוחה בה ולא רואה שאני הולכת עקום בגלל החושך? התשובה היא שאנו יכולים רק לעשות את חשבון נפשנו, ולבדוק את עצמנו, ולהיות ישרים עם עצמנו. אם אנו הולכים עם שיטה שמנוגדת לדעת רוב גדולי הדור, צריך לבדוק היטב אם הסיבה שאנו הולכים עם השיטה הזו היא בגלל שהיא לגיטימית ביהדות ומתאימה לנו, ובחנו היטב וביושר את הדעות המנוגדות ביהדות והגענו למסקנה שזו דרך נכונה ללכת בה. האם יש לשיטה שלנו מנהיג רוחני (חי...) שצמח היטב מתוך עולם התורה ומקובל על העולם התורני ומפורסם בו כגדול אמיתי בתורה. גם אחרי 50 שנה של טעות לגיטימי שאדם יבדוק ויאמר - רגע, נראה לי שהיתה לי טעות. ויתקן. אני משתדלת לבדוק כל הזמן. עד כה לא עמדתי במצב שכל הזרמים ביהדות מלבד הזרם שלי (+ אחוז גבוה מהזרם שלי בעצמו) אומר על השיטה שלי שזו ירידה מהפסים וקוקואיזם מלא (במקרה הטוב)... עכשיו כמה התייחסויות לדבריך האחרים: * מה שאמרת על הרצון להתחבר למסורת היהודית, להרגיש יותר יהודי או קרוב יותר לאלוהים ו/או פשוט אדם טוב יותר - זה בדיוק מה שהתכוונתי, במילים אחרות, בסגנון הציני/פרובוקטיבי שלי... נכון, גם לאשה יש מטרה כזו. אבל כשם שאשה לא תחשוב לעשות ברית מילה או לחבוש כיפת קטיפה, כך היא מבינה שהנחת תפילין זה לא שייך לאשה. אשה שרוצה להתחבר למסורת היהודית תרצה לעשות מה שמלמדת המסורת היהודית לעשות. לדעתי עיקר העניין שנשים לא מניחות תפילין הוא לא הרפורמיות, אלא העיוות - שאם זו לא דרגתה בקדושה (ואין היום אשה שדרגתה בקדושה כזו), אז לא נכון שהיא תקיים מצווה זו שהיא אינה מצווה עליה, ושהגמרא לא לימדה שטוב שתעשה זאת כמי שאינו מצווה ועושה (כפי שלימדה לגבי מצוות אחרות שטוב שהנשים מקיימות הגם שאינן מצוות). ז"א לא הבעיה שלא התקבלה מסורת כזו, אלא העניין הוא שהגמרא לא לימדה שטוב שאשה תניח תפילין. ההתרסה והעיוות הרפורמי זה סיבה טובה בהחלט, אבל בנוסף. זה לא ש"אנחנו ננהג אחרת מהן", אלא זה "אנחנו ניזהר מהתנהגות שנראית כאילו אנו מזדהות עם הרעיון שלהן". נושא החצאית הארוכה הוא בעיקר נושא של אופנה. היום האופנה היא חצאית ארוכה (ובציבורים מסוימים - גם חצאית שמטאטאת את הרצפה עד שהיא נסרחת ונקרעת...). בציבור השמרני אוסרים על חצאית ארוכה מידי, הן מהסיבה שנוטים שלא להיגרר אחרי אופנות מסיבות רבות, והן (ובעיקר) מהסיבה שהחצאית הארוכה מהסוג האופנתי מאוד מושכת את המבט לאגן הירכיים המתנועע של האשה, והיא תוצר רוחו של אופנאי מתוחכם וערמומי במיוחד... (בנוסף, בד"כ החצאיות הללו גם בגזרה נמוכה, ו/או צרות באגן הירכיים והולכות מצוין עם חולצות קצרות וצרות...). חצאית קפלים ארוכה או חצאית רחבה ארוכה אחרת (בתנאי שאינה מתנגשת בנעליים ובשלוליות ובבורות ביוב ובכל מיני דברים מלוכלכים כאלה), ושהיא בסגנון סביר ולא חריג ומושך את העין באופן מיוחד - תבורך גם בציבור השמרני.
 

רון סי

New member
"אין נשים ששייכות רוחנית בהנחת תפילין"

אנא הרחיבי בענין זה, שלא מובן לי. מה השייכות הרוחנית בהנחת תפילין, ולמה גברים כן שייכים, ונשים לא? (השאלה נשאלת לא כהתרסה, אלא כדי להבין).
 

אופירA

New member
מנהל
השאלה סבירה והגיונית

הגברים מצווים ע"י הקב"ה להניח תפילין. זה תפקידו של הגבר, שניתן לו ע"י הקב"ה. הוא לא מתנדב, הוא חייב. האשה אינה מצווה להניח תפילין. היא מצווה לתפקידים חשובים אחרים. כך שאצלה - היא צריכה לוודא קודם מה העניין שלה בלהניח תפילין, ואם עשתה קודם לכן את תפקידיה שלה היטב וכראוי, ואם הנחת התפילין (ההתנדבות שלה) אינה פוגעת בתפקידים שהיא צוותה עליהם. אמנם יש מצוות שהנשים אינן מצוות בהן, אבל חכמי התורה לימדו שטוב ונכון שהאשה שיכולה תקיים את המצוות הללו דרך קבע, וקהילות שלמות מחייבות את הנשים ע"י מנהג לנהוג במצוות אלו (אבל מעיקר הדין, הנשים הללו אינן חייבות). לעומת זאת, בקהילות שלא נהגו שהנשים מקיימות את המצוות הללו - האשה שרוצה לקיים צריכה לבדוק טוב טוב מה המטרה שלה לקיים, אם היא נובעת לשם שמים או חס ושלום נכנסת בזה איזו התרסה. שהרי כאשר אשה רוצה לנהוג בשונה מהקהילה ומהעדה שהיא שייכת אליה, יש בזה יותר קושי מאשר לאשה שנוהגת כמו שאר הנשים ושחונכה לכך. וזה גם חריג, ולכן צריכה לבדוק טוב ע"י שאלה אצל חכם מורה דרך, אם היא עושה זאת ממקום טהור, ואם היא שייכת במצווה שהיא אינה מצווה ועדתה אינה נוהגת בה. שייכת במצווה - הכוונה שמרוב קרבתה הרוחנית לאלוקים המצווה הזו מתאימה לה, בניגוד לבני משפחתה ועדתה והמקובל בשיטת הפסיקה שלפיה חונכה ונוהגים הסובבים אותה. בדורותינו הקדושה ירדה מאוד יחסית לדורות עברו. גם בדורות עברו רוב הנשים לא הרגישו שייכות למצוות הנחת תפילין, וחכמי התורה לא לימדו שטוב שנשים יניחו תפילין באופן כללי. רק נשים מאוד מיוחדות ברוחניותן, שגם ידעו להכיר את גודלן הרוחני, הניחו תפילין באופן פרטי, והגמרא סיפרה על כך ולא פסלה את מעשיהן. בדורותינו אלה אין רש"י ולכן גם גם אין בנותיו של רש"י, ואשה שמבקשת בכל מאודה את האמת האלוקית יודעת את מקומה ויודעת שאין רצון האלוקים בדרגתה הרוחנית שתניח תפילין, ובוודאי שלא בדור כזה, שהנחת תפילין ע"י אשה עלולה לגרום לטעות גדולה ולהטעיה גדולה של ציבורים שלמים בדבר הדרך הנכונה להתקרב לקב"ה עם הנתונים שניחנו בהם בדור שלנו. שהרי כל דור - ותפקידו. לשם כך הודיעה לנו התורה במפורש לשמוע לכל מה שאומרים גדולי התורה שבדור, אפילו אם הם אומרים דברים לא הגיוניים.
 

רון סי

New member
אם הבנתי נכון

אז התשובה שלך היא שגברים מצווים וחייבים להניח תפילין, ולכן אין שאלה של רמה רוחנית אצלם. רמה רוחנית נמוכה או גבוהה, עליהם לקיים את המצווה. לעומת זאת נשים אינן מצוות, ולכן אם הן בוחרות לקיים את המצווה עליהן להיות ברמה רוחנית גבוהה, להתחשב במנהג בקהילה שלהן, ולהתייעץ ולבדוק אם אין מאחורי רצונן התרסה בלבד. הבנתי נכון?
 

אופירA

New member
מנהל
וודאי -

הן צריכות להבין את משמעות המעשה מבחינת העם והתורה.
 
מהי מצוות תפילין האמיתית...?

שכר המצווה לדעת המצווה - "לדעת" - ממש! האם מישהו שמניח תפילין יודע מול מי הוא עומד? מרגיש בו? חש אותו? מנהל איתו קשר?... הרב ברוך אשלג (1991-1907) מהו תורה ומלאכה בדרך ה' מאמר י"ב, תשמ"ח הנה חז"ל אמרו (אבות פרק ב', ב') וזה לשונו "רבן גמליאל, בנו של רבי יהודה הנשיא, אומר, יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ, שיגיעת שניהם משכחת עוון. וכל תורה, שאין עמה מלאכה, סופה בטלה וגוררת עוון". עד כאן לשונו. המאמר זה קשה מאד בפשטות. היתכן, מי שלומד תורה ואין עמה מלאכה, מדוע התורה בטלה מלהיות תורה. ולא עוד, אלא שהתורה שאין עמה מלאכה גוררת עוון. וגם המאמר הקודם גם קשה להבין, מדוע דוקא "יגיעת שניהם משכחת עוון". הלא חז"ל אמרו (קידושין ל') "בראתי יצה"ר, בראתי לו תורה תבלין". ולא אמרו, שתורה, בכדי לבטל את היצה"ר, שצריכים גם כן דרך ארץ לעזרה, בכדי לבטל את היצה"ר. ויש לפרש זה בדרך העבודה. כידוע, שעיקר הרע והעוון הוא הטבע שבה נברא האדם, שמקורו הוא בחינת עפר. כמו שכתוב אחר חטא דעץ הדעת (בראשית, רביעי) "כי עפר אתה ואל עפר תשוב". ועפר היא בחינת מלכות. כמו שכתוב (תע"ס חלק ט"ז, דף תתקי"ב, אות מ"ג, או"פ), "שהוא הרצון לקבל לתועלת עצמו. ועל הרצון הזה נעשה צמצום והסתר. שפירושו, שהמקום הזה נעשה חלל פנוי מאור. והצמצום הזה היה, בכדי שלא יהיה נהמא דכסופא, אלא בשיעור של השתוות הצורה, בשיעור זה מסתלק ההסתר, ובא במקומו אור עליון". ומסיבה זו אומר הרמב"ם, כשמתחילים ללמד הנשים והקטנים ועמי הארץ, מרגילים אותם ללמוד בשלא לשמה, עד שתרבה דעתן ויתחכמו חכמה יתירה, מגלין להן רז זה, היינו לשמה. היות שענין לשמה הוא נגד הטבע שלנו. שאנו נולדנו ברצון לקבל לעצמו. לכן אין עצה אחרת להתחיל בתורה ומצות, אלא בשלא לשמה. אלא ע"י שלא לשמה, באים לשמה. כמו שכתוב, ש"מתוך שמתעסקים בה, המאור שבה מחזירם למוטב". (במ"ר בפתיחתא דאיכה). ....... מובא בהקדמה לתע"ס (אות מ"א) וזהו כנ"ל, במה שאמרו חז"ל "ויש לך מקח, שמי שמכרו, נמכר עמו". זאת אומרת, שהקב"ה מלובש בהתורה. רק מה, שעל האדם לחפש אותו, ולמצוא אותו, היות שהוא הסתיר עצמו בתורה, כל זמן שאין הלומדי תורה ראויים לכך. ועל ידי היגיעה והתפלה מוצאים אותו. ועל זה אמרו "יגעתי ומצאתי". והשאלה היא, ידוע, איזו שייכות יש יגיעה למציאה בתורה. אלא כנ"ל, שעל ידי היגיעה מוצאים את הקב"ה, איך שהוא מלובש בהתורה. זאת אומרת, שאל יאמר אדם, הלא למדתי תורה הרבה, ואין אני מוצא את הקב"ה, איך שהוא מלובש בתורה. אלא שצריכים לחפש אותו ולא להתייאש. אלא להאמין, כמו שכתוב "ומשחרי ימצאוננו". היות שענין ההסתר הוא תיקון, שאל ישיגו אותו מטרם שיהיה לאדם כלים דהשפעה, שזה נקרא "השתוות הצורה ודביקות בה'". ....
 
למעלה