תפילתו של עמיחי

omer chen

New member
תפילתו של עמיחי

מתוך "בגנה הצבורית"/ יהודה עמיחי התפלה הגדולה שִׂים הָרִשְׁרוּשׁ בַּכִּיס, אֱלֹהִים, סְגֹר אֶת הַתְּרִיס וְאֶת כָּל הַכְּמֵהִים. יבש יַבֵּשׁ אֶת הַבָּכוּי לְיַד הָעֵץ הָשֵׁךְ גֵּרוּי בְּרַגְלֵי הַקֵּץ. אֱסֹר עַל הֶעָלִים לְרַשְׁרֵשׁ, כַּבֵּה אֶת יָדֶיהָ וְאֶת הָאֵשׁ. קבל קַבֵּל אֶת הַמִּכְתָּבִים, שֶׁכְּתָבְתָּם אֵינָהּ יְדוּעָה, שֶׁלְּעוֹלָם לֹא יַגִּיעוּ לִתְעוּדוֹת. קַבְּצֵם לְתוֹךְ רֶחֶם וְהַצְמַח אוֹתָם מֵחָדָשׁ. קפל קַפֵּל שׁוּלְחָן וּמִטְרִיָּה וְכָל עֶרְגָּה טְרִיָּה. פְּתַח אֶת הַמִּטָּה הַמִּתְקַפֶּלֶת שֶׁל בּוֹדֵד וּמִן הַשֶּׁלֶט מְחַק אֶת שְׁמוֹ כְּשֵׁם מֵת: וְלֹא יְצַלְצְלוּ לוֹ וְלֹא יֵדְעוּ הֵיכָן מְקוֹמוֹ. צַיֵּר אֶת חֲלוֹמוֹ עַל פָּנָיו הָרֵיקִים, אַל תָּקִים אוֹתוֹ, כְּפִי שֶׁנִּרְדַּם אֶמֶשׁ. קבץ קַבֵּץ אֶת זַנְבוֹת הַנֵּרוֹת וַעֲשֵׂה מֵהֶם נֵר תָּמִיד. הַתְוֵה לִי בְּגוּפָהּ. סוֹף לַנֶּצַח וְשֶׁהַכֹּל נֵדַע. עַשֵׂה מִסְגֶּרֶת אֲחִידָה לַתְּמוּנוֹת כִּי עָיַפְנוּ לְהִשְׁתַּנּוֹת. חבר חַבֵּר אֶת חוּטֵי הַטֶּלֶפוֹן וְהַנִּפְרָדִים, תֵּן לַכֹּל מַדִּים, לֹא רַק לַחַיָּל. תֵּן לָהֶם מַדֵּי בָּשָׂר וָדָם כִּי קַר בָּעוֹלָם. אל תקבע אַל תִּקְבַּע הַכֹּל מֵרֹאשׁ תֵּן לָהֶם לָחוּש זֶה אֶת זֶה מֵחָדָשׁ. וְיִמְצְאוּ אַהֲבָה בַּגַּן וּבַטִּיּוּל הַמְאוּרְגָּן. תֵּן לֶהֶם לְכָל בָּשָׂר, רֶחֶם לְכָל דָּבָר. כַּסֵּה תְּהוֹמוֹת בְּבַד צִבְעוֹנִי, כִּי אַתָּה לְעוֹלְמֵי עַד וּמָתַי אֲנִי? לטף לַטֵּף לְחָיַיִם לְיַד הַבְּכִי הָאַחֲרוֹן, אַל נָא בְּחָרוֹן. הַשְׁאֵר לָהֶם לְפָחוֹת הֶעְתֵּק שֶׁל יַלְדוּתָם. הִסְתַּפֵּק בְּמוֹתָם. הַטֵּם, בִּזְהִירוּת, בְּכָל הַזְּמַנִּים וּרְאֵם מִשְׁתַּנִּים בְּחֶסֶד. המצא הַמְצֵא מְנוּחָה נְכוֹנָה לָרוֹצֶה לְהֵעָלֵם וּמְכוֹנָה נְכוֹנָה לְכָל חוֹלֵם. תֵּן לַתִּקְווֹת לְהַמְשִׁיךְ וְלִגְדּוֹל כְּמוֹ לַצִּפָּרְנַיִם וְלַשֵּׁעָר: תן הַגִּישֵׁם, כַּאֲרוּחָה לְשׁוּלְחָן עָרוּךּ: תֵּן אוֹתָם בְּכֵלִים יָפִים, וְיִשָּׁפְכוּ לְאִטָּם וְיִשְׁמְרוּ עַל חֹם. הָכֵן אוֹתָם לַחַיִּים, כְּיֶלֶד לַחֲגִיגַת הַבִּכּוּרִים: שִׂים לָהֶם פֶּרַח וּמִלִּים טוֹבוֹת בַּשֵּׂעָר, הָחֵל מִמָּחָר: וְשַׁלְּחֵם בִּדְחִיפָה קַלָּה בְּגַבָּם לְחַיֵּיהֶם.
 

omer chen

New member
הבהרות

המלים שאינן מנוקדות הן מעין כותרות משנה. סימנתי להדגשה אבל.. לא עבד
כמו כן המלים: "שולחן" ו"מאורגן" צריכות להיות מנוקדות בשורוק אך כל נסיונותיי למצוא את השורוק הזה עלו בתוהו.
 

קסנדרה*

New member
עומר בבקשה, הדגשתי וניקדתי בקובוץ

ה קֻבּוּץ נמצא במקש הימני ביותר בשורה האמצעית עם הסימן \ הַשּׁוּרוּק, זה כפי שאתה ניקדת וּ מתוך "בגנה הצבורית"/ יהודה עמיחי התפלה הגדולה שִׂים הָרִשְׁרוּשׁ בַּכִּיס, אֱלֹהִים, סְגֹר אֶת הַתְּרִיס וְאֶת כָּל הַכְּמֵהִים. יבש יַבֵּשׁ אֶת הַבָּכוּי לְיַד הָעֵץ הָשֵׁךְ גֵּרוּי בְּרַגְלֵי הַקֵּץ. אֱסֹר עַל הֶעָלִים לְרַשְׁרֵשׁ, כַּבֵּה אֶת יָדֶיהָ וְאֶת הָאֵשׁ. קבל קַבֵּל אֶת הַמִּכְתָּבִים, שֶׁכְּתָבְתָּם אֵינָהּ יְדוּעָה, שֶׁלְּעוֹלָם לֹא יַגִּיעוּ לִתְעוּדוֹת. קַבְּצֵם לְתוֹךְ רֶחֶם וְהַצְמַח אוֹתָם מֵחָדָשׁ. קפל קַפֵּל שֻׁלְחָן וּמִטְרִיָּה וְכָל עֶרְגָּה טְרִיָּה. פְּתַח אֶת הַמִּטָּה הַמִּתְקַפֶּלֶת שֶׁל בּוֹדֵד וּמִן הַשֶּׁלֶט מְחַק אֶת שְׁמוֹ כְּשֵׁם מֵת: וְלֹא יְצַלְצְלוּ לוֹ וְלֹא יֵדְעוּ הֵיכָן מְקוֹמוֹ. צַיֵּר אֶת חֲלוֹמוֹ עַל פָּנָיו הָרֵיקִים, אַל תָּקִים אוֹתוֹ, כְּפִי שֶׁנִּרְדַּם אֶמֶשׁ. קבץ קַבֵּץ אֶת זַנְבוֹת הַנֵּרוֹת וַעֲשֵׂה מֵהֶם נֵר תָּמִיד. הַתְוֵה לִי בְּגוּפָהּ. סוֹף לַנֶּצַח וְשֶׁהַכֹּל נֵדַע. עַשֵׂה מִסְגֶּרֶת אֲחִידָה לַתְּמוּנוֹת כִּי עָיַפְנוּ לְהִשְׁתַּנּוֹת. חבר חַבֵּר אֶת חוּטֵי הַטֶּלֶפוֹן וְהַנִּפְרָדִים, תֵּן לַכֹּל מַדִּים, לֹא רַק לַחַיָּל. תֵּן לָהֶם מַדֵּי בָּשָׂר וָדָם כִּי קַר בָּעוֹלָם. אל תקבע אַל תִּקְבַּע הַכֹּל מֵרֹאשׁ תֵּן לָהֶם לָחוּש זֶה אֶת זֶה מֵחָדָשׁ. וְיִמְצְאוּ אַהֲבָה בַּגַּן וּבַטִּיּוּל הַמְּאֻרְגָּן תֵּן לֶהֶם לְכָל בָּשָׂר, רֶחֶם לְכָל דָּבָר. כַּסֵּה תְּהוֹמוֹת בְּבַד צִבְעוֹנִי, כִּי אַתָּה לְעוֹלְמֵי עַד וּמָתַי אֲנִי? לטף לַטֵּף לְחָיַיִם לְיַד הַבְּכִי הָאַחֲרוֹן, אַל נָא בְּחָרוֹן. הַשְׁאֵר לָהֶם לְפָחוֹת הֶעְתֵּק שֶׁל יַלְדוּתָם. הִסְתַּפֵּק בְּמוֹתָם. הַטֵּם, בִּזְהִירוּת, בְּכָל הַזְּמַנִּים וּרְאֵם מִשְׁתַּנִּים בְּחֶסֶד. המצא הַמְצֵא מְנוּחָה נְכוֹנָה לָרוֹצֶה לְהֵעָלֵם וּמְכוֹנָה נְכוֹנָה לְכָל חוֹלֵם. תֵּן לַתִּקְווֹת לְהַמְשִׁיךְ וְלִגְדּוֹל כְּמוֹ לַצִּפָּרְנַיִם וְלַשֵּׁעָר: תן הַגִּישֵׁם, כַּאֲרוּחָה לְשׁוּלְחָן עָרוּךּ: תֵּן אוֹתָם בְּכֵלִים יָפִים, וְיִשָּׁפְכוּ לְאִטָּם וְיִשְׁמְרוּ עַל חֹם. הָכֵן אוֹתָם לַחַיִּים, כְּיֶלֶד לַחֲגִיגַת הַבִּכּוּרִים: שִׂים לָהֶם פֶּרַח וּמִלִּים טוֹבוֹת בַּשֵּׂעָר, הָחֵל מִמָּחָר: וְשַׁלְּחֵם בִּדְחִיפָה קַלָּה בְּגַבָּם לְחַיֵּיהֶם.
 

קסנדרה*

New member
עומר, האם השיר מועמד לניתוח ?

ודרך אגב, יש כמה טעויות ניקוד. קסנדרה
 

omer chen

New member
קסי

תודה רבה. כמובן שקובוץ ולא שורוק. התבלבלתי
העתקתי את הניקוד בדיוק כפי שרשום בספר (וזה היה לא קל
), אז אם יש טעויות ניקוד זו או אשמת הספר, או אשמת העיניים העייפות ואני מתנצל מראש את השיר אני מציג כי תפילות הן עניין רלוונטי לתקופת חגים אלו וזו שבשיר יפה מאד לטעמי. אם למישהו יש עניין להוסיף ניתוח, אני חושב שכולנו נשמח
 

קסנדרה*

New member
תודה עמר, אכן השיר מזמין נתוח../images/Emo13.gif

אבל יש כאן מידה מסוימת של התרסה, אם כי הסיום מרוכך במידת מה. אז כמו שאיציק כתב, ננתח לאחר "יום הדין"
גמר חתימה טובה - שניכתב לחיים. קסנדרה
 

aiziq

New member
מבחינה חיצונית

זה נראה כמו 10 הדברות וכמו שנהוגים קיצורים לדיברות: כבד, שמור וכו' ) גם כאן הכותרות מסוגננות כקיצור. אהבתי במיוחד את "הסתפק במותם" . אני לא בטוח ששירי התרסה כנגד האל יפים לעת הזאת שבה אנחנו מבקשים את סליחתו, אבל לכל שבת יש מוצאי שבת ולכל כיפור יש מוצאי כיפור ואז נפתח את החשבון...( אם נזכה ) איציק.
 

omer chen

New member
תודה איציק

אף על פי שלדעתי לא מדובר בהתרסה כנגד האל
 

aiziq

New member
עומר,

קראתי שוב את השיר ושוב נהניתי. השיחה של עמיחי עם אלוהים יש בה גם מן ההתרסה המובלעת בתפילה למיני חסד ויש בה גם מן החוצפה בבואו לדבר אל אלוהים משל היה אחד האדם, אין כאן גינונים המקובלים בתפילה אלא לשון של ספק בקשה ספק ציווי. נוצרת תחושה של פניה בלתי אמצעית, ישירה ללא צורך במתווכים וסרסורי דת. יחד עם זאת מכיר עמיחי בכוחו של האל לעשות, הוא רק מנתב אותו אל העשייה הרצויה מבחינתו, כאילו הוא אומר: כן, יש אלוהים , אבל הוא קצת מתרשל בעבודתו
באמצעות פניתו המורכבת אל האל שוטח עמיחי את מצוקות העולם תוך התמקדות בבודד ובחסר הישע, זו ראייה של משורר שמכיל את צער העולם וכואב אותו כמו היה חלק מגופו ומהבחינה הזו השיר מאד מרגש. זו תפילה שלא תיכנס אל מחזור התפילות, אבל נכנסת לכל לב בקלות. יש עוד המון להתמקד בכל בית ובכל ציור לשון, אפשר להנות מהשיר גם ע"י ניתוח פרטני ומדוקדק ויש כאן כר עצום של אמצעים אמנותיים ואפשר להנות גם במבט מלטף מהאוויר. תודה על ההזדמנות להנות בקריאה
איציק.
 
למעלה