תפילת מעריב ברכבת ישראל.

Harrington

Well-known member
מנהל
נפלו עיני על שרשור בפורום 'תחבורה ציבורית' של 'תפוז', שעל אף השתייכותו המובהקת לכאורה לאותו פורום, על נקלה אפשר למצוא לו מקום גם בפורומים אחרים ובוודאי אקטואליים (לאו דווקא בתואר אלא בפועל).

מתוך הפייסבוק של Orly noy

ברכבת אמש, מעט אחרי שעוברים את נתב"ג, שני גברים עוברים בין המושבים ומגייסים גברים למניין לתפילת ערבית. זאת רכבת לירושלים, על כן המשימה לא קשה במיוחד ("אתה איתנו?", שואל אחד מהם גבר שיושב ברביעייה שלצדי עם נשק. "אני עם הקב"ה", משיב לו האיש בהתחכמות מלאת שביעות רצון עצמית וקם לתפילה) ותוך שתי דקות כבר מתקהלת לידי חבורה שחוסמת את המעבר בתפילה קולנית.
זאת רכבת לירושלים. בתוך כרבע שעה היא תגיע לאזור התחנה המרכזית, שבו במרחק של פחות משלוש דקות הליכה יש לפחות שלושה בתי כנסת שאני יודעת עליהם, לבטח יש יותר. אני מנסה להבין למה דחופה כל כך התפילה החפוזה הזו בקרון, מדוע לא יכלו להמתין עוד טיפה ולהתפלל בבית כנסת בנחת, ומנסה גם להסביר לעצמי את הגל העכור שמתרומם בי מול חבורת המתפללים הזו, ממתי תפילה, כל תפילה, מפריעה לי, ואני מבינה שזאת בכלל לא תפילה, הדבר הזה שאני מהווה לו עכשיו קהל בעל כורחי, אלא הפגנה כוחנית של אדנות ושל עליונות. ואז אני מחדדת לעצמי את הדבר: מה שאני עדה לו כעת זה התנחלות.
יצא שחזרתי הביתה מההשקה של ספרו המעולה של שי חזקני, "מולדת יקרה", שנוגע בין היתר בלידתו של "היהודי החדש" עם הנשק ביד וההבטחה האלוהית בכיס. ואני חושבת: הנה היהודי החדש, מתנחל היכן שהוא רוצה, מתפלל היכן שהוא רוצה, תמיד בתפקיד פעיל והפגנתי של בעל הבית, והדבר האחרון שמעניין אותו זה אלוהים. אותו אלוהים שאילו אחד מנוסעי הרכבת המוסלמים היה מפאר את שמו בערבית בקריאת אללהו אכבר, זה בלי שום ספק היה נגמר בדם.

צפה בקובץ המצורף 121218

עד כאן הפוסט כפי שפורסם בפורום תחבורה ציבורית. להלן התייחסותי אליו.



דברים מרתקים של הגב' אורלי נוי. היא בעצם מתארת, מילה במילה, כיצד היא נדרשה לשכנע את עצמה לשנוא את אלו שהיא בחרה ורצתה לשנוא ואת פועלם. היא מתארת שזה לא בא לה בטבעיות כלל ועיקר. אמנם היו לה כמה תהיות, אבל לא עד לכדי רמה של התקפת המתפללים ברכבת והמצאת סדרה של המצאות לגביהם ('מה שמעניין אותם בתפילה ברכבת זאת האדנות וההשתלטות ולא התפילה לאלוקים' ושאר מרעין בישין).

אמנם למרבה הצער גב' נוי הצליחה במשימה שהציבה לעצמה ומתוך דברים לגיטימיים לחלוטין גם אם לא מביעים הסכמה, היא הגיעה חיש מהר לקצה הקיצוני השני של הסקאלה, רל"בניקיות (או רל"דניקיות, כאשר ה'דתיים' מחליפים את ה'ביבי') על סטרואידם :).

מזכיר לי עניין אישי. יש איזה יהודי אחד, לא נזכיר את שמו כרגע, שרציתי לשנוא אותו. זה היה ממש חשוב לי. דא עקא, אני בדרך כלל לא איש של שנאה. זו תכונה שאני לא כל כך מכיר מקרבי. בקושי יודע איך היא נראית מפי אחרים. נאלצתי ממש לעבוד על עצמי (במובן של עבודה, לא של הטעיה) כדי להגיע למצב בו אני שונא את האיש. הצלחתי לבסוף, אבל אלמלא הייתי מתעקש להמשיך לנסות, הרגש הזה כנראה כלל לא היה מתעורר אצלי.


אין לי אלא לקוות שרוב הציבור דומה לאותה גב' נוי. אמנם הדרך בה היא מסיימת את דבריה, דרך נלוזה ובזויה בעיני. רל"ביזם קיצוני שמלמד על חמיצות יתר ועודף שנאת חינם. ובכל זאת. יהי רצון שתחושות שליליות כאלה לא תהיינה מנת חלקנו האוטומטית. שנידרש לברר ולבדוק דברים בטרם אנחנו מגבשים עמדה. ובעיקר ששיח השנאה יעבור (יחזור?) להיות בטונים נורמטיביים.

כ
 

חורזת באהבה

Well-known member
מנהל
נפלו עיני על שרשור בפורום 'תחבורה ציבורית' של 'תפוז', שעל אף השתייכותו המובהקת לכאורה לאותו פורום, על נקלה אפשר למצוא לו מקום גם בפורומים אחרים ובוודאי אקטואליים (לאו דווקא בתואר אלא בפועל).



עד כאן הפוסט כפי שפורסם בפורום תחבורה ציבורית. להלן התייחסותי אליו.



דברים מרתקים של הגב' אורלי נוי. היא בעצם מתארת, מילה במילה, כיצד היא נדרשה לשכנע את עצמה לשנוא את אלו שהיא בחרה ורצתה לשנוא ואת פועלם. היא מתארת שזה לא בא לה בטבעיות כלל ועיקר. אמנם היו לה כמה תהיות, אבל לא עד לכדי רמה של התקפת המתפללים ברכבת והמצאת סדרה של המצאות לגביהם ('מה שמעניין אותם בתפילה ברכבת זאת האדנות וההשתלטות ולא התפילה לאלוקים' ושאר מרעין בישין).

אמנם למרבה הצער גב' נוי הצליחה במשימה שהציבה לעצמה ומתוך דברים לגיטימיים לחלוטין גם אם לא מביעים הסכמה, היא הגיעה חיש מהר לקצה הקיצוני השני של הסקאלה, רל"בניקיות (או רל"דניקיות, כאשר ה'דתיים' מחליפים את ה'ביבי') על סטרואידם :).

מזכיר לי עניין אישי. יש איזה יהודי אחד, לא נזכיר את שמו כרגע, שרציתי לשנוא אותו. זה היה ממש חשוב לי. דא עקא, אני בדרך כלל לא איש של שנאה. זו תכונה שאני לא כל כך מכיר מקרבי. בקושי יודע איך היא נראית מפי אחרים. נאלצתי ממש לעבוד על עצמי (במובן של עבודה, לא של הטעיה) כדי להגיע למצב בו אני שונא את האיש. הצלחתי לבסוף, אבל אלמלא הייתי מתעקש להמשיך לנסות, הרגש הזה כנראה כלל לא היה מתעורר אצלי.


אין לי אלא לקוות שרוב הציבור דומה לאותה גב' נוי. אמנם הדרך בה היא מסיימת את דבריה, דרך נלוזה ובזויה בעיני. רל"ביזם קיצוני שמלמד על חמיצות יתר ועודף שנאת חינם. ובכל זאת. יהי רצון שתחושות שליליות כאלה לא תהיינה מנת חלקנו האוטומטית. שנידרש לברר ולבדוק דברים בטרם אנחנו מגבשים עמדה. ובעיקר ששיח השנאה יעבור (יחזור?) להיות בטונים נורמטיביים.

כ
בעיניי אין דבר יפה ומגבש יותר מזה.
 

boriska1

Active member
וואוו !!! "הרמת לי להנחתה", מזמן רציתי לשאול, למה בדקות האחרונות בהן מותר להתפלל מנחה, בדרך לירושלים עומדות מכוניות עם מתפללים? יש נקודה, ליד מוצא, הם גם עושים מניין. הרי הארץ קטנה, הם יצאו בזמן שכבר היה אפשר להתפלל מנחה באופן מסודר, אפילו במניין. מה הקטע?
 

Harrington

Well-known member
מנהל
וואוו !!! "הרמת לי להנחתה", מזמן רציתי לשאול, למה בדקות האחרונות בהן מותר להתפלל מנחה, בדרך לירושלים עומדות מכוניות עם מתפללים? יש נקודה, ליד מוצא, הם גם עושים מניין. הרי הארץ קטנה, הם יצאו בזמן שכבר היה אפשר להתפלל מנחה באופן מסודר, אפילו במניין. מה הקטע?
לא הבנתי את השאלה בדיוק. אתה הרי עונה על התהיה שאתה מעלה בעצמך. למה מכוניות עוצרות כדי שנהגיהן/נוסעיהן יוכלו להתפלל, כי תיכף אוטוטו מגיעות "הדקות האחרונות בהן מותר להתפלל מנחה.". אז מה השאלה? מדוע לא התפללו לפני שיצאו לדרך? יתכנו לכך 1,001 תשובות. כל מקרה לגופו של עניין.
אחד מיהר מאוד וסבר שיגיע לעיה"ק לפני סוף זמן תפילת מנחה, באופן שיאפשר לו להתפלל תפילת מנחה בבית כנסת מסודר.
אחד לא יכול היה להתעכב בעיר המקור מאחר והוריו היו צריכים לצאת מביתם (שבעיר היעד) והם היו בייביסיטר על ילדיו.
אחר פשוט פרח מזכרונו שמתקרב סוף זמן תפילת מנחה.
אחרת התדיינה עם טרמפיסט לאורך כל הדרך על עניינים תיאוקרטיים והחליטה בספונטניות להתפלל תפילת מנחה דווקא באותו יום, דווקא באותו מקום.
עוד אחד כלל לא מתפלל מנחה. הוא רק עצור כדי לתת מנוח קליל ומהיר לעיניו, על-מנת לא להירדם בזמן הנסיעה הארוכה.

להמשיך או שהרעיון מובן?
 

Harrington

Well-known member
מנהל
בדיוק זו השאלה. לא ענית עליה. הסיבות שנתת...איך לאומר... אם היו 1 או 2 או 10... אבל מדובר על הרבה עשרות.
כי איני רואה בזה שאלה כלל :). כדי לראות בעניין הזה שאלה צריך קודם לאחוז בדעה שיש איזושהי בעיה להתפלל ברכבת. אולם מי שלא רואה בזה כל בעיה, למה שלא יכלכל את זמנו באופן כזה שבכוונת מכוון יוכל להתפלל במהלך הנסיעה ברכבת ובכך למנוע ׳בזבוז זמן* מיותר)?


* מתייחס כמובן לזמן הנסיעה המבוזבז ולא לתפילה עצמה.
 

אבי בן 1231

Well-known member
כי איני רואה בזה שאלה כלל :). כדי לראות בעניין הזה שאלה צריך קודם לאחוז בדעה שיש איזושהי בעיה להתפלל ברכבת. אולם מי שלא רואה בזה כל בעיה, למה שלא יכלכל את זמנו באופן כזה שבכוונת מכוון יוכל להתפלל במהלך הנסיעה ברכבת ובכך למנוע ׳בזבוז זמן* מיותר)?


* מתייחס כמובן לזמן הנסיעה המבוזבז ולא לתפילה עצמה.
כן ..................... יש בעיה עם להתפלל ברכבת!!
אלא אם כן אין בעיה שבקרון אחר יהיה זמר שישיר בקולי קולות שיר בערבית ואליו תצטרף קבוצה של צליינים שיעסקו בטכס הטבלה בו ישתתפו כמה צליינים ובקרון נוסף תנגן תזמורת רוק קולנית.
אם כך על מנת למנוע חיכוחים מיותרים חשוב מאוד שכולם יכבדו את כולם
והכוונה היא לכולם ללא יוצא מהכלל!!!
הרכבת היא כלי תחבורה ולא בית כנסת או אולם הופעות או רחמנא ליצלאן כנסיה או מסגד.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
כן ..................... יש בעיה עם להתפלל ברכבת!!
לא מזווית הראיה של התפילה וצרכיה ועל זה היה הדיון.
אלא אם כן אין בעיה שבקרון אחר יהיה זמר שישיר בקולי קולות שיר בערבית ואליו תצטרף קבוצה של צליינים שיעסקו בטכס הטבלה בו ישתתפו כמה צליינים ובקרון נוסף תנגן תזמורת רוק קולנית.
אם כך על מנת למנוע חיכוחים מיותרים חשוב מאוד שכולם יכבדו את כולם
והכוונה היא לכולם ללא יוצא מהכלל!!!
הרכבת היא כלי תחבורה ולא בית כנסת או אולם הופעות או רחמנא ליצלאן כנסיה או מסגד.
להיכנס ללחץ? לחשוב שכל אימת שיהודי יבקש להתפלל ברכבת, מיד תקום עליו עדת נוצרים וחברי דתות אחרות ויפצחו גם הם בתפילותיהם? סורי, אך אני במדינה יהודית ודמוקרטית ידידי :). לא נלחץ מדתות אחרות. ככל שיש בעיה כלשהי בתפילת יהודים ברכבת (אבל בעיית אמת אני מתכוון, לא בעיות פסיכולוגיות של אנשים שמתקשים לראות זאת וכיו"ב), צריך לטפל בה בהתאם לנסיבותיה ולפתור אותה. כל שאר העניינים, נחמדים לאנשים שמושפעים מדברים כאלה.
 

משתפרת1

Well-known member
וואוו !!! "הרמת לי להנחתה", מזמן רציתי לשאול, למה בדקות האחרונות בהן מותר להתפלל מנחה, בדרך לירושלים עומדות מכוניות עם מתפללים? יש נקודה, ליד מוצא, הם גם עושים מניין. הרי הארץ קטנה, הם יצאו בזמן שכבר היה אפשר להתפלל מנחה באופן מסודר, אפילו במניין. מה הקטע?
זה מגבש בתנאים מסויימים. למשל בנתב:ג כשהחב"דניקים אוספים אל האיזור שלהם את מי שרוצה להניח תפילין בלי להציק למי שאינו מעוניין- זה יופי. ברכבת- בתנאי שלא יפריעו למי שלא מעורב בתפילה לעבור לכיוון הדלת (ואל תגידו לי שיש דלתות בקרון הסמוך ומי שרוצה שילך לקרון השני ויצא משם, זה לא מגבש). אם הם עומדים בצד כך שלא מפריעים לאחרים הם יכולים רק למשוך תשומת לב חיובית.
 

חורזת באהבה

Well-known member
מנהל
זה מגבש בתנאים מסויימים. למשל בנתב:ג כשהחב"דניקים אוספים אל האיזור שלהם את מי שרוצה להניח תפילין בלי להציק למי שאינו מעוניין- זה יופי. ברכבת- בתנאי שלא יפריעו למי שלא מעורב בתפילה לעבור לכיוון הדלת (ואל תגידו לי שיש דלתות בקרון הסמוך ומי שרוצה שילך לקרון השני ויצא משם, זה לא מגבש). אם הם עומדים בצד כך שלא מפריעים לאחרים הם יכולים רק למשוך תשומת לב חיובית.
היו תלונות על חסימת דלתות?!
 

Harrington

Well-known member
מנהל
ברכבת- בתנאי שלא יפריעו למי שלא מעורב בתפילה לעבור לכיוון הדלת (ואל תגידו לי שיש דלתות בקרון הסמוך ומי שרוצה שילך לקרון השני ויצא משם, זה לא מגבש).
שימי לב שמדובר ברכבת מנתב"ג לירושלים. תפילת מעריב קצרה משמעותית מאורך הנסיעה המדוברת.
אם הם עומדים בצד כך שלא מפריעים לאחרים הם יכולים רק למשוך תשומת לב חיובית.
אלא שעובדתית יש עדיין אנשים שזה בכל זאת מפריע להם. קטע פסיכולוגי בעיקרו (אם נהיה עדינים על הבוקר :)). זה פחות או יותר בדיוק מה שהגב' נוי מתארת הרי.
 
למעלה