תקלות חריגות

mayafit

New member
תקלות חריגות

המאמר מדבר על תקלות חריגות באוויר ודרכי התמודדות עימן.
האם יש למישהו עוד ארועים חריגים שטופלו באוויר?
 
איציק, נגעת בנקודה רגישה ביותר.

אישית, אני מאמין אדוק באימרה "...If it works, Don't mess with it"
אם המטוס תחת התקלה האמורה מסוגל לשמור גובה, והוא תחת מינימום שליטה,
אל לטייס לנסות לתקן תוך כדי טיסה."נחת מוקדם ככל האפשר." לדוגמא: בעיית מגנטו. מה אם בבדיקת המגנטו שיתקת את המגנטו ה"חי"?. מנסיוני, במיקרה שמגנטו מפסיק לפעול תוך כדי טיסה הדברכמעט ולא יורגש. אם התקלה מורגשת יש להניח שהתקלה קיימת בשניהם. אין שום בטחון שבחזרה למצב BOTH, המנוע ימשיך לפעול. אני אישית עושה בדיקת מגנטו לא רק לפני המראה, אלא גם אחרי הנחיתה. מונע הפתעות לא נעימות אבל לא מסוכנות בבדיקה הבאה. כמעט כל ההצעות שהובאו מציגות סיכון מוחשי שהמערכת לא תשוב לפעול כמצופה, או שהמצב רק יוחמר. תתפלא, אבל ככל שהטייס "יודע יותר" הסכון רב יותר...
אביא דוגמא קלסית שהזקנים שביננו יזכרו היטב. המקרה קרה לפני למעלה מ-30 שנה. מטוס ארקיע (פיפר צ'יפטיין) בטיסה מראש פינה לשדה דוב, מוטס ע"י טייס מהבכירים שבארקיע, ידוע בידענותו המקפת בכל הקשור למטוסי טייסת קלה, וצ'יפטיין במיוחד ידוע בדקדקנותו בכל הקשור בבדח"ים ונוהלי טיסה. לאחר ההמראה ובגובה המתאים, גלגלים, מדפים, אופפפס, רק המדף השמאלי התרומם! המטוס כמובן החל מגלגל שמאלה..,כצפוי, (יותר עלוי מאשר גרר על כנף ימינית) אבל בהחלט נשלט. הטייס מיד מנתח מהיכן עלולה לנבוע התקלה. מאחר והוא מכיר את המטוס מלבר ומלגו, הפתרון פשוט. Resetting של מערכת המדפים. ניתוק ה-Circuit Breaker המתאים, ידית מדפים למצב "UP", חכה דקה, לחץ פנימה, ידית מדפים למצב Approach, והכל יסתדר.נכון? לא נכון. מדף ימין ירד למצב 25 מעלות, מדף שמאל נשאר כשהיה עכשיו הממטוס מגלגל לצד ימין (יותר גרר מעלוי...) והשליטה נעשית בלתי אפשרית. הטייס מנסה להפסיק את הגלגול בעזרת המנועים, לא הולך מאוחר מידי מלבצע פניה חזרה לראש-פינה. והוא מבצע נחיתת אונס בחוף הכנרת. למזלם של הנוסעים הטייס הוא טייס מעולה ואין אבידות בנפש. קרא שנית:
במצב גישה מדפים ב-15 מעלות לא היתה בעיה לחזור לשדה.
בנתוח הבעיה מאוחר יותר הסתבר שחלק עיקרי במערכת המדפים (JACK SCREW) נשבר. ולא היתה שום דרך לתקון המצב.
כל אחד רשאי להסיק מסקנות כפי הבנתו. אני בשלי מחזיק...
 

mayafit

New member
עירא, מסכים אתך ויותר...

בעת שירותי בח"א השתמשתי במונח "Let them fly" .
אני מניח שגם המחבר התכוון לכך ולכן קרא למאמר Abnormals או חריגים, כפי שתרגמתי.
וכך הוא פותח את המאמר:
זה לא מופיע בשום מקום ברשימת התיוג, אולם יש לכם בעיה. אלתרו והטיסו את המטוס עד שיגיע לעצירה.
ולכן מסכים אתך, הטיסו את המטוס למקום בו החלטת להנחית אותו. אולם אם יש קושי להטיס, צריך, מן הסתם, לטפל בבעיה. וכאן מגיעות המלצות המחבר.
 
הערה טכנית

לדעתי, הכתוב בתחילת עמוד 2 שגוי.
אם מעבירים את המגנטו מ"שניים" לאחד בלבד, צריך לחוות ירידה ב-EGT, ולא ככתוב.

דוד.
 

ranrang

New member
סגירת מגנטו אחד מגדיל חום פליטה

לדעתי הכותב צדק. כאשר מונעים ניצוץ מפלאג אחד, מתקיימת בעירה לא מושלמת בצד אחד של הצילינדר, ושאריות הבעירה המתרחשת - יוצאת דרך שסתום הפליטה ומתבטאת בעליית EGT. נסה את זה בשעת RUN-UP ותראה.
 

mayafit

New member
לא ראיתי עליית EGT בסגירת מגנטו אחד,

גם לא חיפשתי.
מאידך כולנו מכירים את תופעת נפילת הסל"ד שעונה על פגיעה ביעילות ההצתה.
למערכת מגנטו כפולה שני תפקידים:
  1. שיפור יעילות פעולת ההצתה
  2. שיפור אמינות ויתירות מערכת ההצתה.
במנועי הבוכנה הישנים הייתה רק מערכת הצתה אחת, והם עבדו לא רע.
 

mike300L

New member
זה נכון, משום שכששני פלאגים מציתים את התערובת שבצילינדר

תהליך הבעירה מהיר, מייצר אנרגיה גבוהה ועומד בקצב הפעימות, ברגע שניצוץ אחד מצית את התערובת, הבעירה פשוט איטית ואורכת כפי שניים מאשר עם שני ניצוצות, כתוצאה מכך תהליך הבעירה ממשיך אל תוך הפעימה הבאה ב cycle שזו הפליטה, שסתומי הפתיחה נפתחים כדי לתת לגזים לצאת אבל למעשה עדיין מתרחשת בעירה שממשיכה אל צינור הפליטה, עוברת דרך חיישן ה EGT ומציגה עלייה מיידית במחוון ה EGT שבתא.
עלייה בEGT עם ירידה בכוח הן תופעות של מגנטו אחד מתפקד.
 
מקבל את ההסבר. אבדוק בטיסתי הבאה


 

mayafit

New member
התנצלות ותיקון

יהודה ביין הסב את תשומת ליבי שבקטע המדבר על כשלון מנוע חלקי - התייחסות למשאבת הדלק תרגמתי בסוף הפסקה שהתקלה נובעת מהמשאבה החשמלית ולא כך הוא, התקלה נובעת מכישלון במשאבה המכנית.
יש לקרוא את הפסקה כך:

הפעילו את משאבת הדלק החשמלית, אם יש לכם אחת. מספר משאבות חשמליות הינן מהירות בודדת (פעל/חדל); חלקן שתי מהירויות. נסו את המהירות הנמוכה תחילה ואז את הגבוהה אם הדברים לא משתפרים. היו ערים ששימוש במשאבת דלק חשמלית יכולה להציף את המנוע ביותר מדי דלק, לגרום זמנית להחמרת הבעיה עד אשר אתם מדללים את התערובת כפיצוי. אם הבעיה נפתרה במצב התערובת החדש, חוויתם כנראה כשלון משאבת דלק מכאנית.
 
למעלה