איציק, נגעת בנקודה רגישה ביותר.
אישית, אני מאמין אדוק באימרה "...If it works, Don't mess with it"
אם המטוס תחת התקלה האמורה מסוגל לשמור גובה, והוא תחת מינימום שליטה,
אל לטייס לנסות לתקן תוך כדי טיסה."נחת מוקדם ככל האפשר." לדוגמא: בעיית מגנטו. מה אם בבדיקת המגנטו שיתקת את המגנטו ה"חי"?. מנסיוני, במיקרה שמגנטו מפסיק לפעול תוך כדי טיסה הדברכמעט ולא יורגש. אם התקלה מורגשת יש להניח שהתקלה קיימת בשניהם. אין שום בטחון שבחזרה למצב BOTH, המנוע ימשיך לפעול. אני אישית עושה בדיקת מגנטו לא רק לפני המראה, אלא גם אחרי הנחיתה. מונע הפתעות לא נעימות אבל לא מסוכנות בבדיקה הבאה. כמעט כל ההצעות שהובאו מציגות סיכון מוחשי שהמערכת לא תשוב לפעול כמצופה, או שהמצב רק יוחמר. תתפלא, אבל ככל שהטייס "יודע יותר" הסכון רב יותר...
אביא דוגמא קלסית שהזקנים שביננו יזכרו היטב. המקרה קרה לפני למעלה מ-30 שנה. מטוס ארקיע (פיפר צ'יפטיין) בטיסה מראש פינה לשדה דוב, מוטס ע"י טייס מהבכירים שבארקיע, ידוע בידענותו המקפת בכל הקשור למטוסי טייסת קלה, וצ'יפטיין במיוחד ידוע בדקדקנותו בכל הקשור בבדח"ים ונוהלי טיסה. לאחר ההמראה ובגובה המתאים, גלגלים, מדפים, אופפפס, רק המדף השמאלי התרומם! המטוס כמובן החל מגלגל שמאלה..,כצפוי, (יותר עלוי מאשר גרר על כנף ימינית) אבל בהחלט נשלט. הטייס מיד מנתח מהיכן עלולה לנבוע התקלה. מאחר והוא מכיר את המטוס מלבר ומלגו, הפתרון פשוט. Resetting של מערכת המדפים. ניתוק ה-Circuit Breaker המתאים, ידית מדפים למצב "UP", חכה דקה, לחץ פנימה, ידית מדפים למצב Approach, והכל יסתדר.נכון? לא נכון. מדף ימין ירד למצב 25 מעלות, מדף שמאל נשאר כשהיה עכשיו הממטוס מגלגל לצד ימין (יותר גרר מעלוי...) והשליטה נעשית בלתי אפשרית. הטייס מנסה להפסיק את הגלגול בעזרת המנועים, לא הולך מאוחר מידי מלבצע פניה חזרה לראש-פינה. והוא מבצע נחיתת אונס בחוף הכנרת. למזלם של הנוסעים הטייס הוא טייס מעולה ואין אבידות בנפש. קרא שנית:
במצב גישה מדפים ב-15 מעלות לא היתה בעיה לחזור לשדה.
בנתוח הבעיה מאוחר יותר הסתבר שחלק עיקרי במערכת המדפים (JACK SCREW) נשבר. ולא היתה שום דרך לתקון המצב.
כל אחד רשאי להסיק מסקנות כפי הבנתו. אני בשלי מחזיק...