תקלת קשר מתפתחת
היום הדרכתי שני טייסים במסגרת קורס הכנה לתחרויות ניווט. יצאנו על ססנה 172 (כשאני מאחור...) והתחלנו לנווט ניווט נמוך צפונה (הגשתי מרשה חריג על נקודות שהצוות קיבל רק בבוקר הטיסה). טייס אחד, מפקד המטוס, אחראי על שמירת הנתונים והשני - נווט. כשהגענו לבית שאן ופנינו צפונה לכיוון התבור, דיווח הטייס לפלוטו על מיקומנו. פלוטו לא קיבל וגם היה ניתן לשמוע שאין שידור החוצה. לאחר דקה או שתיים, פלוטו קרא לנו. הטייס ניסה לענות על שני מכשירי הקשר, שיחק עם בורר השידור וביקש מהנווט לנסות לשדר בעזרת ה PTT שלו, אך ללא הצלחה. פלוטו, ביתיים, ממשיך לקרוא לנו ומנסה להיעזר במטוסים אחרים כדי לעשות זאת. תוך כדי כך, אנו ממשיכים לטוס לפי הניווט שבמרשה בגובה נמוך, כשהבקר מנסה כל הזמן לברר את הגובה שלנו. וידאתי שאנחנו מתחת גובה 2000, כי הבנתי שהוא מודאג מחציית הנתיב ומקירבה לתנועה בו ב 2500 רגל. בשלב זה, הוצאתי את הסלולרי והתקשרתי ישירות לפלוטו (אני עושה שם מילואים...), דיווחתי על הגובה שלנו והרגעתי אותם לגבי התקלה. כמו כן, ביקשתי שיודיעו למנחמי במגידו (לשם היו מועדות פנינו) על התקלה. בעודי מדבר, התחלנו לאבד שמע של קשר חוץ, אך האינטרקום בינינו המשיך לפעול. הטייס ניסה לבצע RESET של המסטר אוויוניקס, אך ללא הצלחה. לאחר כדקה, איבדנו גם את האינטרקום ומחוגי הדלק ולחץ השמן ירדו לאפס (מחוג טמפ´ השמן לא עובד על חשמל ונשאר במקומו). זו הייתה כבר תקלת חשמל כללית. המשכנו בנתיב המרשה לכיוון תל עדשים לקראת הצטרפות למגידו, ואני הושטתי יד ל AIP לברר את נוהל הכניסה ללא קשר למגידו. באותו הזמן, הטייס ניסה לבצע RESET למסטר הכללי, וכשהוא נגע במנורת המתח הנמוך, החשמל חזר. הודענו לפלוטו שהכל בסדר, נחתנו כרגיל וגם הטיסה להרצליה עברה ללא בעיות. כשהגענו, פתחנו תקלה ומכונאי החברה קיבל הסבר על התקלה. נקודות לתחקיר: עבודה בתא - סה"כ היה שיתוף פעולה טוב בין שלושתנו. היתה חסרה הכרזה על תקלת חשמל כללית בתא והכרזה על הפסקת המשימה (למרות שאין משמעות לכך מבחינת נתיב הטיסה שלנו, כי בכל מקרה כבר היינו בכיוון מגידו) הכנה לגרוע ביותר - עם התפתחות תקלת קשר, יש לצפות לתקלת חשמל כללית , להוציא את הבד"ח ב"הכן", ולנהוג בהתאם. לפי ה AIP - יש לנחות בשדה המתאים הקרוב ביותר (בטיסת CVFR). למזלנו, היינו כבר בלג האחרון לכיוון המנחת ולא היינו צריכים לבצע שינויי כיוון שהיו מפתיעים אולי את הבקרה.
היום הדרכתי שני טייסים במסגרת קורס הכנה לתחרויות ניווט. יצאנו על ססנה 172 (כשאני מאחור...) והתחלנו לנווט ניווט נמוך צפונה (הגשתי מרשה חריג על נקודות שהצוות קיבל רק בבוקר הטיסה). טייס אחד, מפקד המטוס, אחראי על שמירת הנתונים והשני - נווט. כשהגענו לבית שאן ופנינו צפונה לכיוון התבור, דיווח הטייס לפלוטו על מיקומנו. פלוטו לא קיבל וגם היה ניתן לשמוע שאין שידור החוצה. לאחר דקה או שתיים, פלוטו קרא לנו. הטייס ניסה לענות על שני מכשירי הקשר, שיחק עם בורר השידור וביקש מהנווט לנסות לשדר בעזרת ה PTT שלו, אך ללא הצלחה. פלוטו, ביתיים, ממשיך לקרוא לנו ומנסה להיעזר במטוסים אחרים כדי לעשות זאת. תוך כדי כך, אנו ממשיכים לטוס לפי הניווט שבמרשה בגובה נמוך, כשהבקר מנסה כל הזמן לברר את הגובה שלנו. וידאתי שאנחנו מתחת גובה 2000, כי הבנתי שהוא מודאג מחציית הנתיב ומקירבה לתנועה בו ב 2500 רגל. בשלב זה, הוצאתי את הסלולרי והתקשרתי ישירות לפלוטו (אני עושה שם מילואים...), דיווחתי על הגובה שלנו והרגעתי אותם לגבי התקלה. כמו כן, ביקשתי שיודיעו למנחמי במגידו (לשם היו מועדות פנינו) על התקלה. בעודי מדבר, התחלנו לאבד שמע של קשר חוץ, אך האינטרקום בינינו המשיך לפעול. הטייס ניסה לבצע RESET של המסטר אוויוניקס, אך ללא הצלחה. לאחר כדקה, איבדנו גם את האינטרקום ומחוגי הדלק ולחץ השמן ירדו לאפס (מחוג טמפ´ השמן לא עובד על חשמל ונשאר במקומו). זו הייתה כבר תקלת חשמל כללית. המשכנו בנתיב המרשה לכיוון תל עדשים לקראת הצטרפות למגידו, ואני הושטתי יד ל AIP לברר את נוהל הכניסה ללא קשר למגידו. באותו הזמן, הטייס ניסה לבצע RESET למסטר הכללי, וכשהוא נגע במנורת המתח הנמוך, החשמל חזר. הודענו לפלוטו שהכל בסדר, נחתנו כרגיל וגם הטיסה להרצליה עברה ללא בעיות. כשהגענו, פתחנו תקלה ומכונאי החברה קיבל הסבר על התקלה. נקודות לתחקיר: עבודה בתא - סה"כ היה שיתוף פעולה טוב בין שלושתנו. היתה חסרה הכרזה על תקלת חשמל כללית בתא והכרזה על הפסקת המשימה (למרות שאין משמעות לכך מבחינת נתיב הטיסה שלנו, כי בכל מקרה כבר היינו בכיוון מגידו) הכנה לגרוע ביותר - עם התפתחות תקלת קשר, יש לצפות לתקלת חשמל כללית , להוציא את הבד"ח ב"הכן", ולנהוג בהתאם. לפי ה AIP - יש לנחות בשדה המתאים הקרוב ביותר (בטיסת CVFR). למזלנו, היינו כבר בלג האחרון לכיוון המנחת ולא היינו צריכים לבצע שינויי כיוון שהיו מפתיעים אולי את הבקרה.