תקלת קשר מתפתחת

צור בנר

New member
תקלת קשר מתפתחת

היום הדרכתי שני טייסים במסגרת קורס הכנה לתחרויות ניווט. יצאנו על ססנה 172 (כשאני מאחור...) והתחלנו לנווט ניווט נמוך צפונה (הגשתי מרשה חריג על נקודות שהצוות קיבל רק בבוקר הטיסה). טייס אחד, מפקד המטוס, אחראי על שמירת הנתונים והשני - נווט. כשהגענו לבית שאן ופנינו צפונה לכיוון התבור, דיווח הטייס לפלוטו על מיקומנו. פלוטו לא קיבל וגם היה ניתן לשמוע שאין שידור החוצה. לאחר דקה או שתיים, פלוטו קרא לנו. הטייס ניסה לענות על שני מכשירי הקשר, שיחק עם בורר השידור וביקש מהנווט לנסות לשדר בעזרת ה PTT שלו, אך ללא הצלחה. פלוטו, ביתיים, ממשיך לקרוא לנו ומנסה להיעזר במטוסים אחרים כדי לעשות זאת. תוך כדי כך, אנו ממשיכים לטוס לפי הניווט שבמרשה בגובה נמוך, כשהבקר מנסה כל הזמן לברר את הגובה שלנו. וידאתי שאנחנו מתחת גובה 2000, כי הבנתי שהוא מודאג מחציית הנתיב ומקירבה לתנועה בו ב 2500 רגל. בשלב זה, הוצאתי את הסלולרי והתקשרתי ישירות לפלוטו (אני עושה שם מילואים...), דיווחתי על הגובה שלנו והרגעתי אותם לגבי התקלה. כמו כן, ביקשתי שיודיעו למנחמי במגידו (לשם היו מועדות פנינו) על התקלה. בעודי מדבר, התחלנו לאבד שמע של קשר חוץ, אך האינטרקום בינינו המשיך לפעול. הטייס ניסה לבצע RESET של המסטר אוויוניקס, אך ללא הצלחה. לאחר כדקה, איבדנו גם את האינטרקום ומחוגי הדלק ולחץ השמן ירדו לאפס (מחוג טמפ´ השמן לא עובד על חשמל ונשאר במקומו). זו הייתה כבר תקלת חשמל כללית. המשכנו בנתיב המרשה לכיוון תל עדשים לקראת הצטרפות למגידו, ואני הושטתי יד ל AIP לברר את נוהל הכניסה ללא קשר למגידו. באותו הזמן, הטייס ניסה לבצע RESET למסטר הכללי, וכשהוא נגע במנורת המתח הנמוך, החשמל חזר. הודענו לפלוטו שהכל בסדר, נחתנו כרגיל וגם הטיסה להרצליה עברה ללא בעיות. כשהגענו, פתחנו תקלה ומכונאי החברה קיבל הסבר על התקלה. נקודות לתחקיר: עבודה בתא - סה"כ היה שיתוף פעולה טוב בין שלושתנו. היתה חסרה הכרזה על תקלת חשמל כללית בתא והכרזה על הפסקת המשימה (למרות שאין משמעות לכך מבחינת נתיב הטיסה שלנו, כי בכל מקרה כבר היינו בכיוון מגידו) הכנה לגרוע ביותר - עם התפתחות תקלת קשר, יש לצפות לתקלת חשמל כללית , להוציא את הבד"ח ב"הכן", ולנהוג בהתאם. לפי ה AIP - יש לנחות בשדה המתאים הקרוב ביותר (בטיסת CVFR). למזלנו, היינו כבר בלג האחרון לכיוון המנחת ולא היינו צריכים לבצע שינויי כיוון שהיו מפתיעים אולי את הבקרה.
 

r o n i1

New member
טרנספונדר בתקלת קשר???

בתאור המצב לא ציננת שעשית משהו עם הטנספונדר, לא כולם עושים מילאים בפלוטו , לכן לדעתי צריך לפעול בדיוק כפי שלמדנו בתאוריה לגבי גובה, נתיב, גישה בתקלת קשר וכמובן שינו בטרנספונדר. הפלאפון הוא רק אפשרות נוספת.
 

צור בנר

New member
טרנספונדר

אומנם שכחתי לציין, אך הטייס העביר טרנספונדר ל 7600 לאחר שביצענו את כל נסיונות השידור האפשריים. מאוחר יותר גילינו שהבקרה כלל לא קלטה את הטרנספונדר
 

Issac

New member
תקלת קשר מתפתחת

אני אחד משני החניכים בטיסה המתוארת. להוסיף לתחקור התקלה א. מד עוצמת הזרם לא הגיב בזמן התקלה ולא הראה על צריכת יתר או חסר. ב. נורית האלטרנטור לא נדלקה. ג. ע"פ תכנית החשמל בספר המטוס מד לחץ השמן צורך זרם - ובזמןהתקלה הוא המשיך לתפקד. ד. נשארתי לאחר מכן עם המכונאי על מנת לראות אם מגלים נתק או מגע רופף כלשהו. לא נמצא כל ממצא בכיוון. הועלתה תאוריה שלפייה קיים מצב בו הקבלים של האלטרנטור מגיעים לרוויה ואז רגעית יש נתק במתח - ישנו מעגל שבמצב זה אמור לפרוק אותם מיידית- בפועל מצב הנתק נמשך כ - 5 דקות. האם התופעה ווהסבר הנילווה (קצת חלש לטעמי) מוכרים למישהו?
 
האם רשמתם בספר המטוס?

אני מקוה שיש רישום תקלה בספר, כי לפי דבריך בעצם לא יודעים מה גרם לתקלה ולכן בעצם לא טיפלו ולא תיקנו כלום. התקלה עלולה לחזור שוב אצל טייס אחר. לפחות צריך שיהיה לה רישום בדפים האדומים כדי לאותת על כך. אגב, מה או"ק של המטוס?
 

Issac

New member
התקלה נרשמה

בדפים האדומים (3 שורות מלאות) כך שמי מאתנו שמגיע לדפים אלו יראה את פרוט התקלה.
 
לפעמים תקלה כזו יש לרשום בספר

לפעמים תקלה כזו יש לרשום בספר של הטייסים ולא בספר המטוס. פתיחת תקלה, שלמעשה מקרקעת את המטוס, נמחקת בקלות רבה לאחר בדיקת טכנאי למעשה בלי שאותרה ואו תוקנה. אני מכיר תקלות כאלו שמתחילות בתקלת כפתוריזציה של הטייסים, ומתגברת לתקלה כללית עקב כיבוי המסטר פשוטו כמשמעו, ולאחר מכן היא נעלמת. האופציה שהועלתה כאן בנוגע לטעינת הקבל היא לא יכולה כלל להתקיים. אופציה של מגעים לא נקיים, אפשרית עקב מפל מתח מתפתח (אשר יכול להעלם על ידי פעולות המיתוג של המפסק בדרך כלל מ"ז ראשי,בדיקת מפלי מתח בעומס היתה נותנת תשובה מוחלטת. לא ידוע לי שמישהו בודק כאן מפלי מתח על מגעים כפי שהיינו עושים בעבר במסגרת ח"א. אין להם את האמצעים לכך, וגם כמעט אין מי שיודע לבצע את הבדיקות האלו.
 
תקלת קשר?

היתה לנו תקלה דומה באחד מטיסות הראלי לאירופה, בין פראג לזגרב כאשר הקשר התחיל להחלש ותוך דקות נדם. ההרגשה בתחילה באמת כמו של תקלת קשר אך בבחינה של לוח המכשירים גילינו שזו תקלת חשמל כללית!! אסור להתבלבל, ביחוד כאשר יש גלגלים מתקפלים חשמלית, שכן בלחץ שהצוות נתון הוא עלול לשכוח להוריד גלגלים בחרום וקרו דברים מעולם. התקלה תוקנה בזגרב - חוט מנותק באלטרנטור שמנע גם חיווי על תקלת אלטרנטור. אז שוב, כשקוראת תקלת קשר, בדוק אם זו רק תקלת קשר ולא חשמל כללית בחייך הדבר!!
 

noamlif

New member
צור.... שאלה:

אם הייתה תקלה, שאמנם הסתדרה לפני הנגיעה במגידו. מדוע לא השבתתם את המטוס במגידו והמשכתם אם מטוס שיש לכם ספק לגבי תקינותו - להרצליה? להזכיר ש"אם יש ספק - אין ספק".
 

צור בנר

New member
השבתת המטוס

נעם, לשאלתך: אינני יכול לומר שאין צדק בדבריך. ברור שהשבתת המטוס לא היתה נחשבת פעולה שגויה, ורבים היו מצדיקים אותה. לאחר הנחיתה במגידו, נראה לי שהסיכוי לתקלה חוזרת - קטן (מחשבה זו היתה מבוססת על אינטואיציה , ללא כל ביסוס...). בכל מקרה, יש להדגיש - לא היה מדובר בתקלה שמסכנת בצורה כלשהי את הטיסה. אם זו היתה תקלה שכזו - לא הייתי מהסס להשבית את המטוס. המחשבה היתה, שהמטוס כרגע תקין לחלוטין וגם אם חס ושלום הקשר שוב לא יעבוד, המטוס ונוסעיו לא יהיו נתונים בשום סכנה שהיא. עם זאת - בהחלט (ואולי בצדק...) ניתן לבקר החלטה זו.
 

צור בנר

New member
עדיין לא בדקתי

מה בדיוק מצאו המכונאים. כנראה מגעים לא תקינים או אולי מה שאיציק כתב בהודעתו. המטוס היה CDU
 
אנחנו היינו..../images/Emo56.gif

ב- CHZ ונסינו ליצור איתכם קשר באיזור התבור. אתם הייתם ב- CD משהו ??
 
מאיזו חברה?../images/Emo18.gif

אינני מבין מדוע לא לספר מאיזו חברה היה המטוס ? אני זוכר שהיה דיון בנושא בפורום ולא הצלחתי להבין מדוע לא לספר מיהי החברה שמטוסיה מועדים לפורענות וכנראה מנהלי החברה חוסכים בהוצאות האחזקה (מיתון וכיו"ב) . אני חושב שמידע כזה יכול לתרום להגדלת הביטחון בטיסות כיון שכל מנהל חברה שרוצה לחסוך בהוצאות יחשוב היטיב אם כדאי לו להופיע כמי שלא מתחזק את מטוסיו כראוי. בברכת טיסות ונחיתות בטוחות משה
 

יורם ע

New member
לא היה מקום לבדיקת מכונאי לפני החזר

צור אהלן. לא היה מקום לבדיקת מכונאי במגידו בטרם חזרתם להרצליה ? הרי התקלה יכלה לחזור על עצמה בדרך להרצליה.
 
למעלה