תרבות הלדינו וכל השאר.

moises7398h2

New member
תרבות הלדינו וכל השאר.

כאמור יהודי מערב טורקיה, זה כולל את העיר סלוניקי, הביאו ושמרו את את תרבות הלדינו, הם נהנו יותר מחופש הפולחן גם בזמן השלטון העותומני, וגם ראו בתרבות הזאת הוויה יהודית מקורית. במזרח טורקיה המצב היה שונה, הם לא שמרו על תרבות הלדינו, אבל הרוב הם גם ממגורשי ספרד. אלה שההשפעה של המרחב, כולל יהודי סוריה, היתה חזקה. בקשר ליהדות סוריה, עד לפני הקמת מדינת ישראל היה הקשר היה חזק מאד, משפחתי ומסחרי בין יהדות מזרח טורקיה לבין יהדות סוריה. הקשר הזה נותק לאחר הקמת מדינת ישראל. יהדות אזרביג"אן היא ממוצא שונה לגמרי היא קהילה עתיקת יומין שבאה מבבל ופרס שבמהלך השנים התמזגו עם המראה של העם האזרי, נוסף לזה היגיע לשם קהילה גדולה של אשכנזים, שברחה מרדיפות האוכלוסיה הנוצרית בברית המעצות, או באירופה ,ההשתיכות לקהילה הקווקזית אשר בחבל דגיסטן היא בעקבות ישיבתם של יהודים בעיר קובה שבהרים ובקשרים אתם. כיום יהדות אזרביג"אן נהנת מתמיכת הממשלה האזרית ובמדיניות של עזרה ולהציג אותם באור חיובי .
 

טליה ג

New member
בטורקיה הייתה גם קהילת האורפלים

מהעיר אורפה בדרום מזרח טורקיה, שמוצאם אינו ממגורשי ספרד, שפת הדיבור שלהם הייתה ערבית, ורובם עלו לא"י ב-1896 בעקבות הטבח של הסולטן עבדול חמיד השני בארמנים באורפה (השלב הראשון והפחות מוכר ברצח העם הארמני).

הייתה גם קהילת נאש דידן דוברת ארמית שהתגוררה בטורקיה, סמוך לגבול עם איראן, שאחד מנציגיה המוכרים בארץ הוא מיקי גבריאלוב.

לגבי יהודי אזרבייג'אן, סביר להניח שאין להם כיום הרבה קשר או שפה משותפת עם יהודי טורקיה, כיוון שרוב יהודי טורקיה דיברו לדינו וגם הגיעו לישראל בתקופות הרבה יותר מוקדמות, בעוד שרוב יהודי אזרבייג'אן עלו לישראל בתחילת שנות ה-90 עם התפרקות ברית המועצות, הם רואים בעצמם בני הקהילה הקווקזית ומדברים ביניהם גו'הורי (שפה יהודית קווקזית הדומה לפרסית, בכלל לא לאזרית) או רוסית (אם כי מן הסתם כולם גם דוברים אזרית).
 
למעלה