moises7398h2
New member
תרבות הלדינו וכל השאר.
כאמור יהודי מערב טורקיה, זה כולל את העיר סלוניקי, הביאו ושמרו את את תרבות הלדינו, הם נהנו יותר מחופש הפולחן גם בזמן השלטון העותומני, וגם ראו בתרבות הזאת הוויה יהודית מקורית. במזרח טורקיה המצב היה שונה, הם לא שמרו על תרבות הלדינו, אבל הרוב הם גם ממגורשי ספרד. אלה שההשפעה של המרחב, כולל יהודי סוריה, היתה חזקה. בקשר ליהדות סוריה, עד לפני הקמת מדינת ישראל היה הקשר היה חזק מאד, משפחתי ומסחרי בין יהדות מזרח טורקיה לבין יהדות סוריה. הקשר הזה נותק לאחר הקמת מדינת ישראל. יהדות אזרביג"אן היא ממוצא שונה לגמרי היא קהילה עתיקת יומין שבאה מבבל ופרס שבמהלך השנים התמזגו עם המראה של העם האזרי, נוסף לזה היגיע לשם קהילה גדולה של אשכנזים, שברחה מרדיפות האוכלוסיה הנוצרית בברית המעצות, או באירופה ,ההשתיכות לקהילה הקווקזית אשר בחבל דגיסטן היא בעקבות ישיבתם של יהודים בעיר קובה שבהרים ובקשרים אתם. כיום יהדות אזרביג"אן נהנת מתמיכת הממשלה האזרית ובמדיניות של עזרה ולהציג אותם באור חיובי .
כאמור יהודי מערב טורקיה, זה כולל את העיר סלוניקי, הביאו ושמרו את את תרבות הלדינו, הם נהנו יותר מחופש הפולחן גם בזמן השלטון העותומני, וגם ראו בתרבות הזאת הוויה יהודית מקורית. במזרח טורקיה המצב היה שונה, הם לא שמרו על תרבות הלדינו, אבל הרוב הם גם ממגורשי ספרד. אלה שההשפעה של המרחב, כולל יהודי סוריה, היתה חזקה. בקשר ליהדות סוריה, עד לפני הקמת מדינת ישראל היה הקשר היה חזק מאד, משפחתי ומסחרי בין יהדות מזרח טורקיה לבין יהדות סוריה. הקשר הזה נותק לאחר הקמת מדינת ישראל. יהדות אזרביג"אן היא ממוצא שונה לגמרי היא קהילה עתיקת יומין שבאה מבבל ופרס שבמהלך השנים התמזגו עם המראה של העם האזרי, נוסף לזה היגיע לשם קהילה גדולה של אשכנזים, שברחה מרדיפות האוכלוסיה הנוצרית בברית המעצות, או באירופה ,ההשתיכות לקהילה הקווקזית אשר בחבל דגיסטן היא בעקבות ישיבתם של יהודים בעיר קובה שבהרים ובקשרים אתם. כיום יהדות אזרביג"אן נהנת מתמיכת הממשלה האזרית ובמדיניות של עזרה ולהציג אותם באור חיובי .