תרגיל - איפיון ועלילה - 4

goshdarnit

New member
תרגיל - איפיון ועלילה - 4

אנחנו עוסקים באפיון דמות במשך עלילה ארוכה, ולמעשה באפיון דמות באמצעות העלילה הארוכה. אחד הפרופסורים שלי באוניברסיטה נהג לנסח את העניין כך: "דמות היא אוסף הפעולות שלה ביצירה." היצירה יכולה להיות מחזה, ספר, סרט, וכו'. לפי ההגדרה שלו, דמות היא לא העבר שלה, גם אם עבר זה מורכב ועמוק ונמצא במוחו של הכותב. דמות ביצירה מורכבת מהמעשים שלה ביצירה, וככזאת המעשים שלה צריכים להיות מלאים. אם היא שמחה, אז באיזשהו מקום ביצירה היא צריכה להיות גם ההיפך. אם היא מוצאת תקווה אז באיזשהו מקום בסיפור היא צריכה להיות מיואשת. דמות היא עולם ומלואו, והיא עולם סגור. אם היא עוברת חווייה אחת, היא צריכה לעבור גם את החווייה ההפוכה. אם היא עוברת רגש אחד, היא צריכה לעבור גם את הרגש ההפוך. אם היא פועלת פעולה מסויימת, באיזשהו מקום היא צריכה לפעול גם את הפעולה ההפוכה. אם היא בוטחת, היא צריכה להרגיש נבגדת, והאם היא דמות שנבגדת אז היא תמצא מישהו אחד, אפילו לרגע אחד, לבטוח בו. אתם מבינים למה אני חותר? אם לא, תשאלו. הנה התרגיל: לכתוב תקציר של סיפור ארוך (לא יודע כמה ארוך, מספיק ארוך כדי שיקרו בו הרבה דברים), כאשר אתם מתמקדים בדמות מרכזית אחת, והדמות תעבור תהליכים לפי החוקיות בפיסקה הקודמת. תכתבו סיפור שבו אתם מאפיינים את הדמות המרכזית בשיטה של אותו פרופסור: אם יש דבר אחד, באיזשהו שלב בסיפור יהיה גם הניגוד. אני מזכיר שכיוון שהתרגילים טכניים ושהביקורות הן על טכניקה, כולם יכולים ללמוד מנסיונות של אחרים ולא רק מהתגובות לסיפורים שלהם. אני מפציר באנשים חדשים ללכת אחורה ולקרוא את התרגילים הקודמים, לקרוא את הנסיונות ולקרוא את התגובות. התרגילים החדשים מתבססים על ידע שנרכש בתרגילים הישנים. אני משוכנע שזאת לא טירחה יותר מדי גדולה, וייתכן שיהיו שם שניים או שלושה דברים חדשים.
 

goshdarnit

New member
אני אבהיר

הכוונה איננה ליצור דמות עם מרכיב אופי אחד, שעובר תהליך ומגיע להפך שלו לפחות פעם אחת. זה יצור סיפור חד מימדי. הכוונה היא ליצור דמות עם הרבה מרכיבים, עם הרבה תכונות אופי, עם הרבה מה-שלא-יהיה, כאשר הדמות ממצה את כל המנעד שלה בכך שהיא מגיעה גם להפך של כל דבר שהיא עוברת. אני לא משוכנע שעזרתי, אבל אני מקווה.
 

ננסק

New member
אתה מתכוון, למשל,

לסיפור קצר שמדבר על יום בחייה של בחורה בגיל טיפש-עשרה, שאיכפת לה בעיקר מחייה שלה, אבל סביבה יש עולם עתידני עם טכנולוגיה ביולוגית מתקדמת. עבור הבחורה העולם הוא בנאלי בעליל, אבל תוך כדי תיאור מה שעובר עליה במשך יום שגרתי הקורא נחשף להמוני קונספטים מעניינים שהסופר חשב עליהם, הנוגעים לטכנולוגיה ביולוגית. הבחורה הולכת לבית ספר, דואגת לשמור על פוזה ראויה למעמדה הקולי בכיתה. כמובן שהלימודים מבוססים על אופן שונה ועתידני ממה שידוע לנו, אבל מה זה משנה לה בכלל - היא רוצה להלהיב את חתיך הכיתה (או אולי, יותר מעניין, בעולם ללא צרכי מין ביולוגיים - את חתיכת הכיתה), ולכן מפגינה התנהגות מתנשאת כלפי חוץ. רק כשהיא מולו היא נעשית רכה כמו חמאה, מתחנפת אליו ומתחנחנת. בשלב הזה לקורא ברור שמדובר בפוזיסטית ממדרגה ראשונה, שפוזה וצומי הם כל חייה. לאחר מכן מכניסים את הניגודים עליהם אתה מדבר, כשמראים אותה במצבים לא נעימים הקורים במשך היום - חוסר היכולת להתמודד עם הצעקות של ההורים בבית (עצב, תסכול, כעס), מיד לאחר מכן יציאה עם חברות כדי לשכוח מזה (שמחה מזויפת, הנאה שטחית), היחס החם והאוהד להפתיע לסבא האוהב, וכן הלאה. קצת כמו סדרת נעורים מערוץ שלוש, מקווץ לסיפור קצר. אתה מתכוון למשהו כזה?
 

goshdarnit

New member
אני מתכוון

לזה: היא רוצה להלהיב את חתיך הכיתה [...] ולכן מפגינה התנהגות מתנשאת כלפי חוץ. [אני: זה צד אחד.] רק כשהיא מולו היא נעשית רכה כמו חמאה, מתחנפת אליו ומתחנחנת. [זה הניגוד. זה הצד השני.] לזה התכוונתי, כשדיברתי על ניגוד התנהגותי. אפשר ליצור גם ניגוד רגשי. יש כל מני סוגים של ניגודים, וזה רק אחד מהניגודים ההתנהגותיים שאפשר ליצור. אם זה מישהו שפחד כל החיים שלו, יהיה לו רגע של אומץ. אם מדובר באח שתמיד מתעלל באחות שלו יום אחד מישהו יתעלל בו. הפכים שבאים עם הזמן בעלילה. עכשיו תן לי סיפור שבו אתה מכניס הרבה רבדים ואת הניגוד שלהם. תשכח לרגע מהרקע (עולם עתידני וכו') כי הוא לא רלבנטי לתרגיל. ותיזהר כמו מאש ממחשבות כאלה: "בשלב הזה לקורא ברור שמדובר בפוזיסטית ממדרגה ראשונה, שפוזה וצומי הם כל חייה." כשאנחנו שופטים את הדמויות שלנו, אנחנו כותבים פחות טוב. *כל* הדמויות הן בני אדם (אפילו הלא-אנושיות), כולן דמויות מלאות, לכולן כואב ולכולן שמח, כולן נעלבות וכולן מסוגלות להעליב, ולכולן יש מגרעות. אל תשפוט את הדמויות. אם אתה חייב לשפוט, שפוט רק את עצמך (ראה תרגילי דם), ואת הארס תהפוך לסיפור. וסיפור יצא סדרת נעורים רק אם תכתוב אותו כסדרת נעורים. הרצף שיצרת עם הסבא וכו' לא קשור לסיפור הזה או אפילו לסיפור אחד (למה לא שניים או שלושה?). אין בו רצף עלילתי שהבחנתי בו, אין בו דבר אחד שדוחף את העלילה קדימה. תכתוב תקציר של סיפור אחד. הסיפור לא חייב להיות קצר, אבל הוא חייב להיות סיפור *אחד*.
 

אסתר 1984

New member
נסיון!

שושי היא הבחורה שכולם מספרים לה הכל כל הזמן- אם היא רוצה ואם לא. בזמן האחרון, כל החברות שלה מדברות כל היום על בנים. זאת נפרדה מחבר שלה, ההיא מתחתנת, החבר של שלישית זרק אותה ועכשיו היא בדיכאון. היא כבר מכירה את כל הסיפורים. היא יודעת- בנים הם יצורים מסתוריים שמפחדים לדבר על רגשות. סבבה לדבר איתם- זה נכון- אבל הם אף פעם לא יחשפו בפנייך מה הם באמת מרגישים. יום אחד, אחרי שריקי באה לבקר אותה ולדבר, הן יוצאות יחד לרחוב- ריקי תמיד דורשת שילוו אותה קצת בדרך הביתה. הן פוגשות בדרך את אתי, אחותה הצעירה של ריקי, ואת כל החבר'ה שלה. הם מחורפנים לגמרי, משתוללים ונקרעים מצחוק. ריקי, בטבעיות, מצטרפת אליהם. שושי עומדת בצד, נבוכה ולא קשורה, משלבת את זרועותיה בריחוק ומצחקקת מדי פעם כדי לנסות להשתלב. היא אף פעם לא מסתדרת טוב בחברה. אחרי כמה דקות הן ממשיכות בדרך. כשהן מגיעות לצומת, שושי מבחינה מרחוק באלעד. כבר כמה שנים שהיא מאוהבת קשות באלעד. הוא נראה טוב, הוא מסתדר עם כולם ובנוסף לכל- הוא חייל עכשיו- והמדים משגעים אותה. היא התאהבה בו דרך הסיפורים של רעות- שהייתה חברה שלו לפני שנה. היא אמנם אמרה עליו המון דברים רעים, אבל כל הדיבורים עליו גרמו לה להבחין בו פתאום. היא הסתירה את זה כבר המון זמן. נבוכה, היא אומרת לריקי שעד כאן היא מלווה אותה, ועכשיו היא חוזרת הביתה. ממילא לא רצתה לצאת החוצה מלכתחילה- ובכלל, יש לה המון דברים לעשות מחר, והיא חייבת לישון הלילה כמו שצריך. אחרי שמחאותיה של ריקי נפסקות, והן אומרות זו לזו שלום ולילה טוב, שושי מסתובבת ומתחילה לחזור- מהר, לפני שאלעד יבחין בה. מאוחר מדי. אלעד, ממש מאחוריה, קורא לה לחכות. היא מחכה, תוהה איך להתחמק ממנו בלי שיעלב, איך לדאוג שלא יבחין בפעימות ליבה, בנשימותיה. "את הולכת הביתה?" הוא שואל. "כן", עונה שושי בקצרה. "מצויין, גם אני. נוכל ללכת יחד." מה עכשיו? היא נאנחת בתוך תוכה ומשתדלת לא להסתכל עליו. "אז מה שלומך?" הוא שואל. "אני בסדר. ואתה?" הוא שותק לרגע. אחר כך מפתיע אותה: "תגידי, למה אנחנו אף פעם לא רואים אותך עם כל החבר'ה?" לזה היא לא התכוננה. שאלה כל כך גלויה- זה הפתיע אותה. "אני... אני לא אוהבת את זה." "למה?" "הכל יותר מדי... המוני." הוא לא מבין. "אני לא אוהבת את קלות הראש הזאת. כאילו... כשבנות ובנים מתערבבים הם מאבדים את השכל." הוא שותק. "אני מתכוונת, למה צריך בכלל להגיע למצבים כאלה? תמיד כשכולם יושבים יחד יש אווירה מגעילה כזאת, וכולם שוכחים את כל הגבולות שלהם. אי אפשר פשוט לדבר- זה תמיד הופך לצחוקים וירידות אחד על השני. למה אי אפשר לשבת, אחד-על-אחד, ולדבר קצת על דברים אמיתיים?" היא משתתקת. מה קרה לה פתאום? איך הוא משפיע עליה ככה? כבר כל כך הרבה זמן לא יצא לה ממש לדבר עם מישהו שהקשיב לה. תמיד היא בצד השני של המתרס, המקשיבה הנצחית. איך הוא הצליח להוציא ממנה פתאום את הוידוי הזה? "אני חושב שאפשר." "מה זאת אומרת?" "הנה, עכשיו אנחנו מדברים אחד-על-אחד. לא ככה?" "כן, אבל..." היא עוצרת. הוא צודק. "טוב, זה נכון. אבל זה לא קורה כמעט אף פעם." "אני מוכן לדבר איתך אחד-על-אחד מתי שרק תרצי." הוא מחייך. שושי מרגישה שהיא נמסה תחת מבטו. הוא ממש מתחיל איתה! "אוקיי", היא אומרת. וכך היה. איך זה?
 

goshdarnit

New member
אהבתי.

יש את הניגוד, ה'הפך', בכך שהיא מבודדת את עצמה מהחברה ופתאום היא נכנסת לסיטואציה כזאת בכוח, וגם בכך שהיא משוכנעת שלא רוצים אותה, והיא מתעמתת עם העובדה שכן רוצים אותם. יפה מאוד. וגם נהניתי לקרוא. אבל בואי נמשיך. אז יש לנו אירועים של לילה אחד, ו'הפך' אחד של דמות אחת. בואי נמשיך עם הדמות, כמו בחיים, כמו בסיפורים ארוכים או כמו בספרים. נמשיך ליום הבא או לשבוע הבא או לשלב הבא במערכת היחסים, ושוב פעם הגיבורה שלנו תצטרך להתמודד עם משהו שהיא לא התמודדה איתו לעולם או משהו מנוגד לכל מה שהיה עד עכשיו או להיות במצב נפשי השונה מכל מה שהיה עד עכשיו, וכן הלאה. בקיצור, תני לי את הקטע הבא בסיפור, עם דגש על ה'הפך' הבא שקורה לדמות.
 

אסתר 1984

New member
אז בעצם זה בכלל לא חייב

להיות ממש הפך- העניין הוא פשוט להציב את הדמות כל הזמן מול מצבים חדשים, ודרך התגובות שלה למצבים האלה, אנחנו מבינים בעצם מה האופי שלה- לא? כלומר, אני לא חייבת לכתוב קודם מהו "המצב הרגיל" של הדמות. מספיק לי להכניס אותה לסיטואציה כלשהי ולגרום לה להתנהג כאילו זו הפעם הראשונה שהיא מתמודדת עם זה. אני צודקת? (אגב- בקטע הקודם אחד ההפכים שניסיתי להראות הוא העובדה שעד היום היא הייתה זו שכולם סיפרו לה הכל- ופתאום היא זו שמדברת ומספרת על רגשותיה ומחשבותיה. אבל זה לא כל כך משנה...) המשך(שאותו אני כותבת כתקציר ממש, רק כדי לוודא שהבנתי את הפואנטה): שושי ואלעד מדברים כמעט מדי יום. היא לא פוגשת אותו הרבה- כי הוא בצבא, אבל היא המומה מכך שמישהו בכלל מתעניין בה ובמה שיש לה לומר. היא לא רגילה לקבל כ"כ הרבה תשומת לב. היא מאוד נרגשת מכל העניין, אבל כשהיא מנסה לספר על כך בהתלהבות לחברותיה- אלה שתמיד שפכו בפניה את ליבן- היא מגלה שהן בכלל לא מתעניינות. כל מה שמעניין אותן זה הן עצמן. באחד הימים, רעות (זו שפעם הייתה חברה של אלעד) מספרת לה רכילות עסיסית: לאלעד יש חברה! שושי מזועזעת. כשהיא מנסה להשיג אותו בטלפון הסלולרי, עונה לה רק המענה הקולי. מאלעד אין שום תגובה. היא מרגישה נבגדת. הם אמנם מעולם לא הגדירו שום דבר ביניהם באופן רשמי, אבל היא חשבה שיש איזושהי הסכמה ביניהם. היא מסתגרת בביתה, בוכה ונבגדת- לא עונה לטלפונים ולא מוכנה לראות איש. כעבור מספר ימים, שושי מתאוששת קצת מההשפלה. היא מחליטה לנקום- היא תאתר את אותה חברה מסתורית שלו, ותספר לה עד כמה הוא בוגדני ואיום. אם לא היא- הוא לא יקבל אף אחת! היא מתקשרת לרעות, שלא יודעת שום פרטים בנושא. כל מה שהיא יודעת זה שאלעד אמר לה משהו על החברה החדשה שלו (שושי מצליחה לסחוט את זה ממנה בקושי, כי מה שהוא אמר לה היה בעצם "תעזבי אותי- אני בחיים לא חוזר אלייך. יש לי חברה אחרת." כשניסתה לשכנע אותו לחזור אליה.). כששושי מנתקת, הטלפון מתחיל לצלצל. זה אלעד. כשהיא שומעת את קולו, כולה נקרעת מבפנים. היא כל כך מתגעגעת אליו, וכל כך רוצה שהוא יחזור אליה- אבל היא גם כועסת עליו מאוד. מבולבלת, היא מנתקת את הטלפון. הוא מתקשר שוב, אבל היא רק יושבת ליד הטלפון ולא עונה. לבסוף, היא שומעת את המזכירה האלקטרונית עונה לו, והיא שומעת את ההודעה שהוא משאיר: "שושי, אני לא יודע מה קורה איתך. כבר שלושה ימים את לא עונה לטלפונים, לא מתקשרת- כלום. אני יודע שבשבועיים האחרונים היה בלתי אפשרי להשיג אותי- מה לעשות, לא תמיד יש איך להטעין את הפלאפון כשאתה בבסיס- ובכלל, רוב הזמן היינו בפעילות. בקיצור חמודה, תתקשרי כשאת שומעת את זה, כי אני יוצא מחר לרגילה, ואני חייב לפגוש אותך ולהגיד לך משהו חשוב. יאללה, ביי." שושי מהססת. לחזור אליו? לא לחזור? כל מה שהיא תשמע ממנו זה שיש לו חברה ואין לו זמן אליה, אז שלום. אבל, כמובן, היא לא מסוגלת להתאפק. היא חוזרת אליו, והם קובעים להיפגש. כשהם נפגשים, הם מטיילים כמה זמן ומשוחחים כאילו כלום לא קרה. שושי לא יודעת איך להתייחס לזה. בסופו של דבר, לראשונה בחייה, היא מחליטה לתפוס יוזמה ולהוביל את השיחה לאן שהיא רוצה. "מה רצית להגיד לי- אז, בטלפון?" הוא מהסס לרגע. "רציתי... את יודעת, אני מאוד נהנה לדבר איתך, ואת בחורה מאוד נחמדה. אבל..." הנה זה בא, היא חושבת ומקשיחה את עצמה. "הבעיה היא שזה לא מספיק. אני רוצה להכיר אותך גם מעבר לדיבורים. אני זוכר מה שאמרת לי- שאת רוצה ליצור מערכת יחסים איכותית של שיחות אחד-על-אחד, אבל זה לא הכל. אני רוצה להכיר אותך איך שאת בחיים. מה את אוהבת לאכול, איך את אוהבת לבלות. אני רוצה לעשות איתך את כל הדברים שאת אוהבת, ולהראות לך את שלי. אני רוצה שנהיה חברים. מה דעתך?" שושי המומה. רעות בכלל לא הבינה אותו. מובן שהיא עונה לו בחיוב. הם מבלים נהדר כל פעם שהוא מגיע. רואים סרטים, הולכים לים, מכינים לעצמם ארוחות ערב רומנטיות. שושי מאושרת עד לגג. עד שיום אחד הוא נפצע קשה בפעולה מבצעית. בפעם הראשונה בחייה, היא מתמודדת מול האפשרות לאבד אדם קרוב. היא יושבת לצד מטתו בבית החולים ימים ולילות, עד שרופא אחד אומר לה ללכת הביתה. הוא בתרדמת, וזמן רב יקח עד שיתעורר- אם בכלל. היא חוזרת הביתה, ולא יודעת מה לעשות עם הבדידות. פתאום היא מוצאת נחמה בכל הפטפוטים המשגעים של חברותיה. זה עוזר לה להסיח את דעתה. היא מוצאת עניין פתאום בכל המפגשים החברתיים, בכל הפטפטת שסביבה, בציחקוקים, ברעש. היא מרגישה שזה ממלא את הגעגועים והריק שבתוכה. אחרי מספר חודשים, אלעד מתעורר. מתברר שחלק ממוחו נפגע, והוא מתקשה לתפקד. שושי מלווה אותו לכל אורך הדרך, תומכת בו, ורואה בסבלנות אין קץ איך צעד אחרי צעד הוא משתקם. בשלב כלשהו, הוא מציע לה נישואים, והם מתחתנים וחיים באושר ועושר עד עצם היום הזה. הסוף.
 

goshdarnit

New member
אז ככה

לגבי השאלה שלך: את צודקת במאה אחוז לגבי 'הפעם הראשונה'. בכל סיפור או ספר טוב שתקראי, הקטעים הכי טובים קוראים בפעם הראשונה. אם הספר ממש טוב, אז סביר שאין בו דבר אחד שהוא לא הפעם הראשונה מאיזושהי זווית. הפעם הראשונה זה דבר מרתק, מסקרן, וטכניקה בסיסית לתפוס קהל. אבל. זאת לא הדרך היחידה להעביר את הניגודים עליהם אני מדבר. במקרה אני יודע שקראת את 'התאומה', אז בואי ניקח את הסיפור הזה בתור דוגמה. גליניס, הדמות הראשית, מתחילה את הסיפור כשהיא אף פעם לא פגשה את אבא שלה. רק מהבחינה הזאת היא עוברת את כל הקשת (מבלי לגלות על מה הסיפור): היא חושבת שהיא תוצר של אונס של אמא שלה על ידי אביה (של האמא), היא חושבת שהיא יודעת מי אבא שלה (סטיב) וכשהיא מדברת איתו הוא נורא נחמד והיא מתלהבת כמו ילדה קטנה, ואחר כך היא נבגדת גם על ידי סטיב וגם על ידי האמא עליה היא סמכה כל החיים. היא עוברת את כל הקשת הרגשית בין העמדות הקיצוניות האלה. וזה רק רובד אחד של מה שקורה. גם לזה אני מתכוון וזה מה שאני מחפש בתרגיל הזה: תהליך אחד ארוך שמכסה את כל הקשת. ובקשר לסיפור: כתבת: אבל כשהיא מנסה לספר על כך בהתלהבות לחברותיה- אלה שתמיד שפכו בפניה את ליבן- היא מגלה שהן בכלל לא מתעניינות. כל מה שמעניין אותן זה הן עצמן. אני: יפה. המצב התהפך. לא רק מבחינת העובדה שהן לא מתעניינות (שזה פחו חשוב בעיני), אלא מהבחינה שלה כבר לא איכפת מהבעיות של אחרות. זה תהליך של הדמות, והעמדה שלה עכשיו הפוכה מהעמדה הקודמת. כתבת: לאלעד יש חברה! [...] היא מרגישה נבגדת. היא מסתגרת בביתה, בוכה ונבגדת- לא עונה לטלפונים ולא מוכנה לראות איש. אני: קודם מאוהבת, עכשיו נבגדת. וההתנהגות משתנה בהתאם. יפה. כתבת: שושי מהססת. לחזור אליו? לא לחזור? כל מה שהיא תשמע ממנו זה שיש לו חברה ואין לו זמן אליה, אז שלום. אבל, כמובן, היא לא מסוגלת להתאפק. היא חוזרת אליו, והם קובעים להיפגש. אני: יפה. המשך תהליך יפה. שלב ביניים, רווי פחדים. כתבת: "רציתי... את יודעת, אני מאוד נהנה לדבר איתך, ואת בחורה מאוד נחמדה. אבל..." הנה זה בא, היא חושבת ומקשיחה את עצמה. [יפה מאוד איך שבנית את זה, אגב! טכניקה מתרגילים קודמים. את מובילה את הציפיה לדבר אחד ונותנת דבר אחר. מהפך של 180 מעלות של הדמות. השגת תשואה מקסימלית באמצעות שבירה פשוטה של המשפט וניסוח מדוייק.] "הבעיה היא שזה לא מספיק. אני רוצה להכיר אותך גם מעבר לדיבורים. אני זוכר מה שאמרת לי- שאת רוצה ליצור מערכת יחסים איכותית של שיחות אחד-על-אחד, אבל זה לא הכל. אני רוצה להכיר אותך איך שאת בחיים. מה את אוהבת לאכול, איך את אוהבת לבלות. אני רוצה לעשות איתך את כל הדברים שאת אוהבת, ולהראות לך את שלי. אני רוצה שנהיה חברים. מה דעתך?" שושי המומה. רעות בכלל לא הבינה אותו. מובן שהיא עונה לו בחיוב. אני: אוקיי. הכל השתנה, והיא כמובן מרגישה משהו אחר. אבל תנסי להמנע ממשפטים שאומרים בדיוק מה הרגש: שושי המומה, שושי מזועזעת. רגשות זה עניין של דקויות ולא של הכללות גסות, וכשאת כותבת את הדבר המלא ולא את התקציר, אני מעדיף שתתארי את מה שהיא עושה ומה שהיא חושבת בלי להגיד לנו מה הרגש. זה פשוט לא יוצא מדוייק ככה. אבל יפה. כתבת: הם מבלים נהדר כל פעם שהוא מגיע. רואים סרטים, הולכים לים, מכינים לעצמם ארוחות ערב רומנטיות. שושי מאושרת עד לגג. עד שיום אחד הוא נפצע קשה בפעולה מבצעית. בפעם הראשונה בחייה, היא מתמודדת מול האפשרות לאבד אדם קרוב. אני: יפה מאוד. גם הראית לה כיף חיים כמו שלא היהי לה, וגם לקחת לה את זה והפכת את זה להתמודדות מול האפשרות לאבד אדם קרוב. כתבת:היא חוזרת הביתה, ולא יודעת מה לעשות עם הבדידות. פתאום היא מוצאת נחמה בכל הפטפוטים המשגעים של חברותיה. זה עוזר לה להסיח את דעתה. היא מוצאת עניין פתאום בכל המפגשים החברתיים, בכל הפטפטת שסביבה, בציחקוקים, ברעש. היא מרגישה שזה ממלא את הגעגועים והריק שבתוכה. אני: יפה מאוד. המשך. וגם סגרת מעגל. חזרת לאותו מקום, אבל הוא בכלל לא אותו מקום. יפה. כתבת: שושי מלווה אותו לכל אורך הדרך, תומכת בו, ורואה בסבלנות אין קץ איך צעד אחרי צעד הוא משתקם. בשלב כלשהו, הוא מציע לה נישואים, והם מתחתנים וחיים באושר ועושר עד עצם היום הזה. אני: סוף מהיר לי מדי, אבל קניתי בהחלט את המשך התהליך. (חיו באושר ובעושר לא קניתי, אבל אולי זה בעיה שלי. תמיד יש המשך תהליכים, בעיניי.) מסקנה: יפה מאוד. הבנת את הרעיון. אבל אני רוצה להציע לך איך להמשיך. כפי שכבר אמרתי לך על סיפור קודם, יש לי פיזור גדול מדי בסיפורים שלך. נסי לכתוב (את הסיפור הזה או סיפור אחר) במסגרת זמנים מצומצמת הרבה יותר. נסי ליצור תהליך אשר חובק עולם ומלואו אבל שמתרחש רק בשבוע (או אפילו כמו שאריסטו ביקש, בשלושה ימים). רוצה לנסות לכתוב תקציר של סיפור כזה?
 
סבתא נוני- גם אני מנסה

שוטרים א' וב' הגיעו לשכונה הקטנה מצויידים בכתובת ושני אקדחים. הם הסתובבו קצת ברחובות עד שעצרו לשאול את אחד התושבים. 'סבתא נוני? האישה המתוקה הזו? משהו קרה?' השוטרים מלמלו משהו לא ברור על מוות במשפחה ומהרו לחזור למכונית. בביתה של סבתא נוני, שוטר א' שתה תה קר ומתוק, כאשר שוטר ב' התעקש בעדינות אך בתקיפות שתסיר מעליה את סינורה הלבן והמעוטר. הוא הפך אותו וניער. מתוך כיס הסינור צנחו אצבעון, סיכת בטחון, מחצית בסקוויט, מספריים קטנות ושימושיות, פלסטר מהוה ועצם קטנה ולבנה. שוטר ב' הציג בניצחון את העצם מול פניה, כשהוא מחזיק אותה בין אצבע לאגודל. סבתא נוני חייכה בהתנצלות. ההתנצלות נותרה שם גם כאשר חיוכה התרחב, הרבה מעבר למה שחיוך צריך. סבתא נוני נסעה באוטובוס. הגיע הזמן לבקר את הנכדים. רצון עז תוקף אותה להעביר קיסם בין שיניה. כדי להוציא כמה חתיכות תקועות. היא מביטה בחלון ומרגישה את הכבדות בכל איבריה. הם דווקא היו די נחמדים, מנומסים אפילו. לו רק לא היתה לה החולשה לשמור מזכרות. ברקלי, הנכד האהוב עליה, לא ישמח לראות אותה. דמו המעורב גרם לו להיות בלתי צפוי לעיתים, אך דבר אחד היה יציב תמיד. התיעוב העמוק שחש כלפי סבתו.הרגש היה כל כך חד, לא מוסתר ולא מתנצל, ללא עכבות או ניסיונות פיוס, עד שלא יכלה אלא לאהוב אותו ולאמצו אל ליבה. ההמהום העמום של הכביש התחלף בקרקושים מתכתיים כשעלה האוטובוס על גשר הברזל העתיק. הזכרונות עלו בה מיד, כמו היה הגשר מפתח מדוייק. ילדותה, כאשר הכל היה שממה. ואז נבנה הגשר, ואז עבר הכביש, ונבנתה העיירה, ואז התחיל הכל באמת. ביתו של ברקלי היה בקומה ה- 15 של אחד הבנינים הגבוהים, דמויי המראה, שמהם סלדה. השוער הפנה אותה באדיבות אל כורסא נוחה בפינת ההמתנה. ברקלי לא היה בבית כמובן. רופא בתפקיד, ורווק. סבתא נוני ידעה היטב כי אין דרך אחרת, ובכל זאת חשה עצב. העולם היה יכול להיות מקום הרבה יותר ידידותי עבור ברקלי לולא זרם בו דמה שלה. כעבור שעתיים, מהר ממה שציפתה, ברקלי הגיע. גבוה, כחוש וממהר כתמיד, חלף על פניה בלי להאט בדרך למעלית. לפתע נעצר. לא קריאתו של השוער עצרה אותו. היה זה ריחה.
 

goshdarnit

New member
אוקיי.

את כותבת ברגישות רבה, ואין ספק שש לך כישרון. אבל אני די משוכנע שהסיפור הזה לא מתאים לתרגיל. בתרגיל - אני מנסה להמנע מזכרונות, ולעבור *תהליך* של הדמות בזמן חי ומול עיני הקורא. התהליך עצמו צריך להתאים לקריטריונים של התרגיל, אבל בלי תהליך אין תרגיל. בואי נעבור על מה שכתבת: כתבת: שוטרים א' וב' הגיעו לשכונה הקטנה מצויידים בכתובת ושני אקדחים. הם הסתובבו קצת ברחובות עד שעצרו לשאול את אחד התושבים. 'סבתא נוני? האישה המתוקה הזו? משהו קרה?' השוטרים מלמלו משהו לא ברור על מוות במשפחה ומהרו לחזור למכונית. בביתה של סבתא נוני, שוטר א' שתה תה קר ומתוק, כאשר שוטר ב' התעקש בעדינות אך בתקיפות שתסיר מעליה את סינורה הלבן והמעוטר. הוא הפך אותו וניער. מתוך כיס הסינור צנחו אצבעון, סיכת בטחון, מחצית בסקוויט, מספריים קטנות ושימושיות, פלסטר מהוה ועצם קטנה ולבנה. אני: (מתוך הנחה שהדמות המרכזית היא כמובן סבתא נוני,) עד כאן לא היה תהליך של סבתא נוני, לא היה דבר אחד שאנחנו עוברים דרכה. עד כאן זה לא קשור לתרגיל. גם אם הכוונה היתה ליצור 'מי היא סבתא נוני' בעיני האיש ברחוב, זה לא קשור למי היא באמת ולמה שהיא עוברת. נמשיך. כתבת: סבתא נוני חייכה בהתנצלות. ההתנצלות נותרה שם גם כאשר חיוכה התרחב, הרבה מעבר למה שחיוך צריך. אני: חיוך ודי. זה רק דבר אחד, זה לא תהליך. בשביל תהליך צריך שני דברים. והתרגיל הוא על תהליך. כתבת: סבתא נוני נסעה באוטובוס. הגיע הזמן לבקר את הנכדים. רצון עז תוקף אותה להעביר קיסם בין שיניה. כדי להוציא כמה חתיכות תקועות. היא מביטה בחלון ומרגישה את הכבדות בכל איבריה. הם דווקא היו די נחמדים, מנומסים אפילו. לו רק לא היתה לה החולשה לשמור מזכרות. ברקלי, הנכד האהוב עליה, לא ישמח לראות אותה. דמו המעורב גרם לו להיות בלתי צפוי לעיתים, אך דבר אחד היה יציב תמיד. התיעוב העמוק שחש כלפי סבתו.הרגש היה כל כך חד, לא מוסתר ולא מתנצל, ללא עכבות או ניסיונות פיוס, עד שלא יכלה אלא לאהוב אותו ולאמצו אל ליבה. אני: אין פה תהליך. יש מחשבות והרהורים. זה לא מתאים לתרגיל שעוסק בהתפתחות של דמות ובניגודים בדברים שהיא עוברת. כתבת: הרגש היה כל כך חד, לא מוסתר ולא מתנצל, ללא עכבות או ניסיונות פיוס, עד שלא יכלה אלא לאהוב אותו ולאמצו אל ליבה. ההמהום העמום של הכביש התחלף בקרקושים מתכתיים כשעלה האוטובוס על גשר הברזל העתיק. אני: אוקיי. זה רגש *אחד*. אני צריך יותר מאחד, כדי שיהיה לי תהליך, שאני אראה לא רק איזה רגשות היא עוברת, אלא איך את משחקת עם הניגודים. כתבת: הזכרונות עלו בה מיד, כמו היה הגשר מפתח מדוייק. ילדותה, כאשר הכל היה שממה. ואז נבנה הגשר, ואז עבר הכביש, ונבנתה העיירה, ואז התחיל הכל באמת. אני: זה זכרונות. אני צריך תהליך בשידור חי. אם הזכרונות היו משפיעים על ההווה בצורה שמתאימה לתרגיל, אז טוב. אבל לא זה המצב. כתבת: השוער הפנה אותה באדיבות אל כורסא נוחה בפינת ההמתנה. ברקלי לא היה בבית כמובן. רופא בתפקיד, ורווק. סבתא נוני ידעה היטב כי אין דרך אחרת, ובכל זאת חשה עצב. העולם היה יכול להיות מקום הרבה יותר ידידותי עבור ברקלי לולא זרם בו דמה שלה. כעבור שעתיים, מהר ממה שציפתה, ברקלי הגיע. גבוה, כחוש וממהר כתמיד, חלף על פניה בלי להאט בדרך למעלית. לפתע נעצר. לא קריאתו של השוער עצרה אותו. היה זה ריחה. אני: אז בכל הפסקה הזאת הדבר הרלבנטי היחידי הוא העצב. אז בכל הסיפור, מנקודת המבט של התרגיל, התהליך היה: חיוך (שהקשר שלו לשאר הסיפור לא ברור לי), רגש חד, ועצב. התרגיל הוא ליצור תהליך המורכב מניגודים, והניגודים הם אלה שמראים לי את נפח הדמות. לדמות שיצרת אכן יש נפח וזה יפה מאוד (הנפח עובר כי בעינייך הדמות מלאה), אבל לא עשית את התרגיל... נסי להשתמש בשיטה עליה אני מדבר ולהעביר את הדמויות תהליך מול עיני הקוראים.
 

Yuli Gama

New member
החיוך, לא רומז על אופי הדמות?

יכול להיות שהעצם הקטנה בילבלה אותי, אבל חשבתי שהחיוך ממשיך לזה שהיא "אוכלת" \ "טורפת" (או משהו דומה) את שני השוטרים. אז לחיוך דווקא יש קשר די הדוק לעלילה.
 
או, עלית על ענין השיניים../images/Emo45.gif

הן היו שם בהתחלה אבל חשבתי שזה יותר מדי ללעוס לקורא והורדתי אותן. כל הכבוד
(והיא בהחלט אכלה אותם בתאבון וגם ליקקה את האצבעות)
 
למעלה