תרגיל - האנשת הדיאלוג - 4

goshdarnit

New member
תרגיל - האנשת הדיאלוג - 4

כבר אמרנו: אחד משלושה דברים צריך להיות תמיד בדיאלוג. 1 - שורה בדיאלוג היא נסיון לפעולה על בנאדם אחר. 2 - שורה בדיאלוג היא תגובה למשהו שקרה. 3 - שורה בדיאלוג היא שלב בגילוי/הבנה. בשניים הראשונים עסקנו. הפעם נעסוק באחרון. דיאלוג הוא תהליך. דמות מתחילה את הדיאלוג במקום שונה מאשר בו הוא מסיים, אחרת הדיאלוג מיותר. אחד מהדברים הבאים חייב להיות נכון: דמות מתחילה בידע א' ומגיעה לידע ב' - או - דמות מתחילה במצב רוח א' ומגיעה למצב רוח ב'. זהו. אם תבדקו תראו שכל הדיאלוגים הם כאלה, בדרך כלל לשתי הדמויות, ולפעמים רק לאחת מהם. בלי זה אין סיבה לדיאלוג והוא פשוט תופס מקום בסיפור. הנה התרגיל. בדיאלוג שעומד באחד הקריטוריונים (דמות מתחילה בידע א' ומגיעה לידע ב' - או - דמות מתחילה במצב רוח א' ומגיעה למצב רוח ב'), אני רוצה לראות שלב-שלב של התהליך האמור. אני רוצה שהמצב הראשוני של הדמות יהיה ברור. אני רוצה שהמצב הסופי יהיה ברור (ושיהיה ברור שהוא שונה ועד כמה הוא שונה), ואני רוצה שכל שלב משלבי המעבר מנקודה א' לנקודה ב', יהיה ברור לקוראים כשלב. ושגם יהיה טבעי ומהחיים. בהצלחה.
 

סנדרין

New member
האמת - ../images/Emo142.gif

כן. ההגדרה כללית מאוד, וחיכיתי שמישהו יכתוב כדי לקבל דוגמה...
 

goshdarnit

New member
דוגמה

טוב, לקחתי קטע מהסיפור שלי 'התאומה'. העניין הוא, אני מזכיר, לראות את התהליך על הדמות. בחרתי את הקטעון הבא, שהוא כאמור מתוך סיפור הרבה יותר גדול. אני מדגיש את הקטעים שבהם חלים שינויים, ואני מוסיף הערות שלי בסוגריים. הנה: ברגע שאוליביה סיימה את שיחת הטלפון שלה, גליניס החלה, "אימא, אני..." אך משהו בליבה הזהיר אותה שאולי יהיה זה מסוכן לומר זאת לאימה. (וכתוצאה מכך היא ממתנת את הפעולה שלה) "אה... אני..." ובכל זאת, זה לא היה קשור לאביה, זה היה קשור לרישומים ציבוריים. "אני... אה... הבחנתי במשהו במקרה, כשגלשתי היום." "כן?" אוליביה הכינה לעצמה משקה. (אוליביה ממשיכה בחייה כרגיל, לא מודעת שמשהו עומד לקרות/שזוממים נגדה.) "כן. זה סתם... במקרה חיפשתי את תעודת הלידה שלי, ו... לא מצאתי אותה. אין שום רישום על הולדתי." "באמת?" אוליביה הרימה גבה. (זאת תגובה ושינוי. אנחנו וגליניס לא יודעים אם זאת תגובה תמימה ומדובר בטעות או אם זה קשור למזימה מסתורית של אוליביה) "זה מוזר. אצטרך לתקן את זה. טוב," משכה בכתפיה, "כשיהיה לי זמן. אין מה למהר." היא לגמה מהמשקה, ואז אמרה מהורהרת, "אני חושבת שאת מבלה זמן רב מדי על המחשב, גליניס." (מפנה של 180 מעלות. אוליביה עברה מ'חיים רגילים' להפעלת סנקציות על גליניס. מבחינת תהליך: קודם היא הבינה שיש לגליניס אינפורמציה. עכשיו היא פועלת כתוצאה מהידע החדש. זה עוד שלב בתהליך.) גליניס קפאה במקומה. (כמו בשאר המקומות שהדגשתי, אנחנו רואים על הדמויות כל שלב שהן עוברות. גליניס חטפה מכה. היא קיוותה להשיג יותר אינפורמציה ובמקום זה נמצאת עכשיו במצב שבו היא לא תוכל להשיג אפילו את מה שהיה לה קודם. המצב שלה התהפך, ואני (הסופר) מדגיש את זה בתת מודע של הקורא באמצעות כך שאני מראה כל שינוי על הדמויות.) לא עכשיו! לא עכשיו כשהיא כה קרובה לגילוי כל הפרטים על אביה! איזו טיפשה היתה שהעלתה את הנושא! "לא, לא, זה לא נכון," אמרה מיד. "הייתי זקוקה לתעודה כדי להצטרף לאיזה מועדון מטופש, והם רצו את תעודת הלי– אבל באמת, זה סתם מועדון מטופש. מועדון ילדים. כלומר, את יודעת. אל תדאגי בקשר לזה. באמת, לא אעשה את זה." (הפעולה של גליניס כמובן היא לשנות את דעתה של אוליביה בחזרה. האם הצליחה?) "נראה." (אוליביה שומרת את הקלפים צמוד לחזה. אולי זה עבד, אולי לו. אולי זה שלב, אולי לא. זה נראה כמו שלב... אבל אולי זה מטעה. למרות שלשורה הזאת אין תיאור נלווה, אני די משוכנע שכל הקוראים שמו בדיוק איך אוליביה אמרה את ה'נראה' שלה.) גליניס ניסתה להצחיק את אימה במשך כל הערב, לנסות להשכיח את האירוע מליבה. (גליניס עברה מלנסות לתחמן את אמא שלה להתנהגות כמו בת טובה ומאולפת, רק כדי לשמר את הסטטוס קוו. בקטע הזה גליניס התחילה במקום אחד וסיימה במקום אחר. כל שלב בתהליך הזה טרחתי להדגיש ככותב באופן שלא יפגע ברצף הסיפור אלא רק יעזור לו כשיהיה לי עוד זמן, אם תרצו, אני אביא עוד דוגמה.) אני מקווה שהדוגמה ברורה. אם לא, תגידו.
 

אסתר 1984

New member
כן, עכשיו זה מובן.

זה רק מראה עד כמה מה שכתבתי עכשיו לא קשור בכלל לתרגיל
.
 

goshdarnit

New member
מצטער על הבלבול. הנה עוד דוגמה.

גם כן מ'התאומה'. טוב, לקחתי קטע דיאלוג שלם וחילקתי לשתי הודעות. אני אשחיר את הקטעים שמראים כל שינוי שהוא במצב של הדמויות, ואשתדל להשתמש בסוגריים רק לעתים רחוקות. אתם כבר יכולים להבין לבד. אני מזכיר שאנחנו בשנת 2019, ושגליניס, שמעולם לא פגשה את אבא שלה, די בטוחה שסטיב (אליו היא מצלצלת לראשונה) הוא למעשה אביה. הנה: היא חייגה; קול בלבד – הוא לא יוכל לראות אותה. צלצול אחד. שני צלצולים. הוא ענה. "הלו?" קולו נשמע שונה ממה שדמיינה לעצמה. אך היה זה קול חם. קול נעים. (סטיב נמצא באמצע החיים הנורמליים. זה לא שינוי, זה מצב ראשוני.) "שלום. האם זה... סטיב? דוקטור סטיב כספי?" "מדבר. מי זאת?" "אה... שמי... שמי גליניס." אל תאמרי לו את שמך המלא עדיין, הוא עלול לדעת מי היא גליניס האץ'. "אה... איכפת לך אם נעבור לוידיאו?" "בכלל לא. מעביר." התמונה ממצלמת הרחוב התחלפה מיד בתמונת תקריב של פניו. פנים נאות. "אוי!" אמר מיד, וליבה החסיר פעימה. " את משתמשת בטלוויזיה ישנה, מה שנהגנו לקרוא 'צבע' או בעצם – מה זה היה? – פיקסלים! לא ראיתי אחת כזו מזה עשר שנים!" "כן, אני יודעת. הטכנולוגיה לא הגיעה עדיין למשכננו הצנוע." הוא היה ידידותי, היא היתה ידידותית. (הפחד הרגעי עבר.) "טכנולוגיה?! זה כמו לדבר עם מישהו בשחור ולבן. לא ידעתי שמייצרים עוד טלוויזיות על בסיס פיקסלים! בכל אופן, לא התכוונתי להעליב אותך. במה אוכל לעזור לך?" "הממ... האם אתה זוכר מישהי בשם... אוליביה..." היא כמעט וניתקה את השיחה; אין דרך חזרה מכאן ואילך – "... האץ'?" (הפחד שלה הגיע לשיאים חדשים.) חיוכו נסדק – רק מעט. די והותר כדי שגליניס תחוש בגלי הפחד גוברים והולכים. "כן, אני זוכר," אמר, בנימת קול רצינית יותר. (שימו לב שהקטע בנוי כך שעל כל שינוי אצלו יש שינוי גדול יותר אצלה.) "ובכן, אני... אני... גליניס... האץ'. אני..." "קרובת משפחה?" עזר לה לסיים את המשפט. "כן, בערך." "רגע," הוא ניסה לחשוב. "השם נשמע מוכר, אך קשה לי למקם אותו. גליניס האץ', גליניס... הממ... לאוליביה היה אח, וכשהכרתי אותו היה לו בן אחד ובת... קראו לה... המממ... ברברה." הנימה הידידותית חזרה לקולו. "אך היא הייתה בת חמש בפעם האחרונה שראיתיה, וזה היה לפני שנים רבות. ואת נראית קצת צעירה. אז כפי הנראה, החמצתי את הולדתך, או משהו כזה." חיוך נשפך על פניו. הוא התייחס אליה כאל מכרה ותיקה. "האם את בתו של תומאס?" "לא." סטיב המתין מספר שניות כדי לאפשר לה להמשיך. משלא הוסיפה דבר, אמר, "טוב. אם כך, במה אוכל לעזור לך?" "ובכן, אני, אה, שמעתי ש– כלומר, אני–" "חכי רגע, אני יודע מדוע השם נשמע מוכר! השם שלך זהה לניסו–" ולפתע הוא קפא. חיוכו נגוז, ובפנים מתוחות, התבונן ישר לתוך עיניה דרך המסך, "מי את?" "אני–אני–לא מבינה את השאלה." "אמרת שאת קרובת משפחה!" פלט בקשיחות. "מי את?" דמעות החלו להיקוות בקצות עיניה. קולו נשמע כה כועס. יותר מדי כועס. הוא כעס עליה כבר מלפני שלוש עשרה שנה. "אני... אני בתה של אוליביה." הוא הניח את ידו על מצחו. (אנחנו לא יודעים מה הוא מרגיש, אבל אנחנו יודעים כמה הוא מרגיש ואנחנו יודעים כמה זה שונה מקודם.) "אה..." ליבה הלם בעוז, אך היא אמרה זאת, ובקולה הייתה נימת תחנונים. "אתה מכיר אותי?" "איני... יודע. זה תלוי במי שאת." הוא עצם את עיניו, ואמר, "בת... כמה... את, גליניס?" דמעות נוספות איימו לפרוץ החוצה. "בת שלוש עשרה." "אני גרוע במספרים. זאת אומרת שאת נולדת... מתי?" [המשך בהודעה הבאה.]
 

goshdarnit

New member
[המשך]

[המשך:] "בשנת אלפיים ושש." סטיב כספי הניח את ידו על פיו, ובהה במסך. למשך זמן ארוך לא אמר דבר. "אני לא מאמין," לחש. "אני לא מאמין. הו! מסך פיקסלים! אלוהים אדירים! האישה הזו מטורפת!" הוא חפן את ראשו בידיו. מבלי להביט בה, לחש בקול רועד, "היא אמרה לך לצלצל אלי? זו מתיחה?" "לא, לא!!" היא נואשה מלעצור את הדמעות, והחלה להתייפח. "היא בכלל אינה יודעת שהתקשרתי אליך. בבקשה, אל תספר לה. היא אפילו אינה יודעת שאני יודעת מי אתה." הוא הרגיע את עצמו במאמץ רב, וכשהוא נמנע עדיין מלהביט בעיניה, אמר, "כיצד את בכלל מדברת אתי? איך ייתכן שאני מסוגל לראות אותך?" "אני מחוברת לרשת," ענתה כאילו היה זה דבר מובן מאליו. מי לא היה מחובר? מה קורה למבוגרים האלה מהמאה הקודמת? אך דומה שלסטיב לא היה הדבר מובן מאליו. "את... מחוברת... לרשת?!" הוא חזר על המילים כאילו שזה נשגב מבינתו. "האישה הזו יצאה מדעתה לגמרי!" הוא השפיל את עיניו. "היא כנראה חשבה שזה מצחיק," מלמל לעצמו. היא חדלה מלהתייפח, אך הדמעות המשיכו לזלוג. מה שעובר עכשיו על סטיב, לא היה לו קשר אליה. לא עם כל הקשקושים על הרשת, ופיקסלים, ושאוליביה מטורפת. "אה... סטיב..." "או אירוני," המשיך למלמל. "מה עובר לה בראש לעזאזל?" "מר כספי!" הוא נאנח, והביט בה בעיניים עצובות ומלאות חמלה. "מדוע התקשרת אלי, גליניס?" היא שאפה עמוקות והחניקה יבבה, "בשביל דבר אחד בלבד... רציתי לשאול אם אתה מכיר אותי." "כן, אני מכיר אותך, גליניס," אמר בקול הרגוע ביותר שלו. "הייתי שם כאשר... נולדת." המילה האחרונה לא נהגתה בקלות. ואז הישיר אליה מבט, ועיניו היו עצובות: "האם את מכירה אותך, גליניס?" משהו בדרך בה שאל את השאלה כמעט הקפיץ אותה מכיסאה. אך היא ענתה בכל זאת, וניווטה את השיחה לכיוון המתאים. "אני יודעת שאוליביה היא אימי. ואני חושבת שאתה אבי." הוא הופתע, אך רק לשניה. "אני איני אביך, גליניס," אמר בקולו העצוב. ואז התחלף הניצוץ בעיניו לזעם, "זה מה שאוליביה אמרה לך?" "לא, לא, אני נשבעת! היא לא הזכירה את שמך מעולם!" היא נשכה את שפתיה. זה עלול היה להיות הדבר הגרוע ביותר להגיד! "כלומר, בעצם, היא אמרה שאבא שלי הוא מישהו בשם ג'ונתן האץ'." הוא פלט קול צחוק קטן ומריר. "היכרת אותו?" שאלה. "לזמן קצר." "האם הוא אבא שלי?" "זה–זה–זה–" החל לגמגם, "זה תלוי באיך שאת מגדירה 'אבא'." "כלומר, האם הוא האב הביולוגי שלי?" "זה תלוי איך את מגדירה 'ביולוגי'." לפתע עשה תנועת ביטול בידו. "אני מתלוצץ. (הוא לא באמת התלוצץ, הוא בורח מהעניין) אני מתנצל, גליניס. כן, הוא האב הביולוגי שלך. אך איני רוצה לדבר עליו. ודאי לא בלי הסכמתה של אוליביה. וקרוב לוודאי, גם עם הסכמתה." הו, לא. גם הוא מסרב?! מה הבעיה עם אבא שלה? בקול מתכתי וקר שאלה, "האם זה אותו ג'ונתן האץ' שהוא גם אבא של אוליביה?" "גליניס, אני מצטער, איני יכול לדבר אתך." "בבקשה! אימי אינה מרשה לאיש לדבר עליו. לא ייתכן שהיא שולטת גם בך, לא אחרי כל השנים האלה!" זה היה מכוער, אך עשוי להניב תוצאות. "לא, לא, גליניס. זה לא זה. זה פשוט... היה לך פעם–" קולו נסדק, "מקום חם בלבי. שנים כל כך רבות השתדלתי לשכוח שאת קיימת. ובשנים האחרונות באמת הצלחתי להסתובב בעולם כאילו את לא נמצאת בו. גליניס... איני יכול לדבר אתך. זה כואב מדי. כעת, עלי לצאת כדי לאסוף מישהו משדה התעופה." הוא הניח את ידו על כפתור הניתוק. "לא! בבקשה ממך, לא!" "גליניס," מעיניו ניבט הייאוש. "עלי ללכת." "אבל–אבל–אנא, צלצל אלי בחזרה!" (מספר הטלפון שלה היה רשום בתחתית המסך.) "או–" "גליניס..." "אני חייבת לדבר עם מישהו. ואימא אף פעם לא מדברת על כלום, ואתה יודע כל כך הרבה עלינו, ואתה כזה אדם נחמד, וזה היה יכול להיות נחמד אם היה מסתבר שאתה אבי." (יש מספר מוגבל של דרכים להגיד את המשפט הזה בצורה אמינה, והדרך הזאת מעידה על תחנונים, על כך שהוא מצא חן בעיניה, ומצבה כרגע.) "גליניס, אני לא אביך." "אז אולי אתה יכול להיות חבר שלי? כי... אין לי חברים." סטיב עצם את עיניו. "אני יודע," לחש. "האם נוכל לשוחח שוב, מר כספי?" הוא לא נע למשך רגע ארוך, ואצבעותיו כיסו את עיניו בחוזקה. לבסוף, הביט בה, ודמעות הופיעו בעיניו, "לעזאזל איתך, את כל כך בוגרת עכשיו." "האם אוכל להתקשר אליך שוב, מר כספי? האם נוכל לשוחח?" "כן," אמר. "נוכל לשוחח שוב." גליניס חייכה לעצמה חיוך רחב. "יש דבר אחד בטוח," אמר. "היא תשתולל מכעס, אם תגלה שדיברת אתי. הבה נשמור את זה בינינו לעת עתה, בסדר? מוטב... מוטב שלא נספר לה." (זה שינוי גדול. עכשיו הוא איתה, קודם הוא היה עם האמא.) "בסדר," הנהנה בהתלהבות. "פירושו של דבר שאיני יכול להתקשר אתך. כי היא תדע על כך. אז עדיף שאת תתקשרי אלי." "אתה מתכוון לכך שהיא מפקחת על שיחות הטלפון שלי?" "איני רוצה לדבר על זה, גלי–" הוא נאנח. "כן, כן. את חכמה, לעזאזל. כן, גליניס, היא מפקחת על השיחות שלך. מן הסתם היא לא מקשיבה לכל השיחות היוצאות, אבל היא לבטח בודקת את השיחות הנכנסות." "איך אתה יודע את זה? אולי דברים השתנו מאז ש–" "עלי ללכת. התקשרי אלי פעם אחרת, בסדר? אנחנו... נשוחח." "טוב. להתראות." הוא ניתק את השיחה. גליניס עברה מיד לתמונת המצלמה של חלונו. סטיב נעמד ישר מול החלון, כפות ידיו על השמשה, מתנשם בכבדות. (איזה הבדל בין איך שהוא פתח את השיחה לאיך שהוא סיים אותה מבחינת מצבו הנפשי.) "אוליביה... אוליביה... מה עוללת?" תוכנת הדיבוב הופעלה מיד. הקול היה זר לגליניס כעת, כה שונה מקולו האמיתי. "היא בן אדם. היא חכמה... היא... היא בוכה, בשם אלוהים! הו, אלוהים, אוליביה, אמרתי לך שזה יקרה. אמרתי לך..." טוב. נגמר הקטע. ואני מקווה שהתרגיל ברור. עכשיו זוכרים שאחת לכמה זמן אני מזכיר שדיאלוג הוא מערכת יחסים? בדיאלוג הזה יש רובד טקסטואלי ברור. בנוסף, יש גם המון המון רמזים ואפשרויות שנזרקות לאויר. אבל חוץ מזה, אם תקראו את הקטע שוב, עם דגש על כל הקטעים המושחרים, ותראו שהדיאלוג כולו הוא רכבת הרים רגשית, תגובה ותגובה נגדית. הם כל הזמן מגיבים (רגשית!) אחד לשני, כל הזמן משתנים, כל הזמן משנים זה את זו. תקראו שוב. דיאלוג הוא מערכת יחסים! הרובד המילולי הוא הדבר הכי פחות חשוב! ואם כבר הבאתי לכם את אחד הדיאלוגים שאני הכי גאה בו, שימו לב שכמעט כל שורה מהווה פותחת ולא סגירה של הסיטואציה. שימו לב שהכל פה הוא פעם ראשונה בשביל שתי הדמויות. ואם ממש בא לכם, אתם מוזמנים לספור את כמות המפנים של 180 מעלות שיש בדיאלוג (יש המון). והדיאלוג מתחיל בנקודה א' ומסתיים בנקודה שונה לחלוטין מהציפיות של שתי הדמויות ומנקודת הפתיחה של שתי הדמויות. על כל הדברים האלה דיברנו. אני לא צריך שתעשו את כל זה עכשיו, תעשו רק את התרגיל. אבל אם כבר הבאתי דוגמה, תראו שבסופו של דבר כל הדברים שדיברנו עליהם נכנסים לדיאלוג אחד ולסיפור אחד.
 
הצתה מאוחרת... (תרגיל ישן)

תרגיל "ארכיטיפים" הראשון, לכתוב סצנה זכירה? (ככה זה שהגעת מאוחר מדי לפורום...) קודם כל, רקע: האווירה היא ימי-ביניימית. האנשים משועבדים מזה זמן. שליטיהם, שזהותם אינה ידועה, מתגוררים במגדלי פלדה נישאים הנמצאים במרכז כל כפר ולא מראים את פניהם. רק הוראות כתובות מתגלות מעת לעת. השלטון נשמר באמצעות הפחד: כמה וכמה פעמים, אנשים שלא מילאו אחר הפקודות נמצאו מתים במיטתם, ועל גופתם פתק עם התראה חד-משמעית. אף על פי כן, קם לו גבר צעיר וסוחף את אנשי הכפר למרד. הוא אינו סרבן פאסיבי; הוא אוסף סביבו את האנשים וצועד אל המגדל... ...ככל שהתקרבו אל המגדל, החל הקהל מהסס. צעדי האנשים נעשו איטיים, מבולבלים יותר. רק אנריקה המשיך ללכת זקוף, סנטרו מורם בהפגנתיות. הוא נעמד מול דלת הפלדה האפורה והיכה בה באגרופו. "פתחו את הדלת!" צעק. כל תשובה לא באה. האנשים התקרבו עוד קצת, מקיפים את גיבורם אך שומרים על מרחק בטוח מן הדלת. "מאסנו בדיכוי!" צעק שוב אנריקה. "צאו והראו את פרצופכם, לאורו של יום!". שוב, דממה. אנריקה עמד מול הדלת, ידיו שמוטות לצידי גופו. "הם מפחדים," לחש, עיניו בורקות פתאום. הוא הסתובב במהירות אל הקהל שמאחוריו, פרש את ידיו לצדדים וחייך חיוך מאושר: "- הוא לא הספיק לומר דבר. לשון-אור צהובה ירדה מראש המגדל, כמו קרן-שמש מבין העננים, ושטפה את אנריקה. הבעת פניו השתנתה כהרף-עין משמחה לכאב, לבעתה. הקהל נרתע לאחור באחת, אנשים שלחו מבטים מבוהלים זה אל זה אך לא העזו להתקרב אל מעגל האור. אנריקה עיווה את פניו ולפת את בטנו, מנסה להתגבר על הכאב שאחז בו. "אלוהים," סינן מבין שיניו החשוקות, "עזרו לי". איש לא נע לעברו. הם רק הביטו בו בהבעה מזועזעת והנידו ראש כמשתתפים בצערו. "אני בוער, עזרו לי!" התחנן, מושיט יד אל האנשים שנשבעו לו אמונים רק לפני שעה קלה. הקרובים ביותר נסוגו, כאילו חששו שידביק אותם במחלה. מבטים נשלחו אל עבר המגדל ופנו מייד לצדדים, כאילו ביקשו לומר שהם נמצאים שם במקרה, שאין להם כל קשר לעניין. אלו שהיו מאחור כבר פנו בלאט והחלו עושים דרכם חזרה לבתיהם. אנריקה נפל על ברכיו. "אני בוער..." לחש. כמה מידידיו-לשעבר עוד הסתכלו בו ברחמים, אך כשראו שהקהל הולך ומתמעט, מיהרו גם הם להסתלק. איש לא רצה להיות האחרון שיישאר שם. עוד זעקה רמה אחת נשמעה, ונקטעה בחטף. באותו רגע כבה האור, אך איש לא היה שם לראות זאת.
 

goshdarnit

New member
הצתה מאוחרת זה טוב.

הקטע שעומד מאחורי כתיבת סצנה זכירה הוא מציאת הדרך הכי טובה לתאר דבר מסויים. הכי טובה, הכי נכונה, הכי מדוייקת - למעשה, הדרך האידיאלית לתאר דבר מה. אין בסצנה הזאת דבר אחד שעונה למה שאמרתי למעלה. תסתכל על הסצנה שכתבת שוב. תמצא מה הגרעין שבה, מה הדבר הכי חשוב שיש בה. תשבור את הראש ותמצא את הדרך האידיאלית לתאר אותה. ואז נחזור ונדבר. בסדר? אף אחד לא אמר שלכתוב זה קל.
 
אני זקוק להבהרה

כי הדברים שאמרת עכשיו הם לא הדברים שעלו בפתיל המקורי. שם דיברת על ארכיטיפים, על נגיעה במשהו עמוק ובסיסי, ומבחינה זו מה שכתבתי דווקא עבר את המבחן הלא-מקצועי שלי. השאלה היא כזאת: ב"דרך אידיאלית", למה אתה מתכוון? או: מה זאת אומרת שהסצנה שלי לא הייתה "הכי טובה, הכי נכונה, הכי מדוייקת"? האם השפה לא מספיק טובה או מתאימה? האם דרושים יותר תיאורי רגש? יותר תיאורי סביבה? הגרעין שבה די ברור לדעתי - הדרך בה בני אדם מסרבים לקחת אחריות על מעשיהם ולעמוד בדיבורם, איך הם משתפנים לנוכח סיכון ומפקירים את חבריהם. האם אני אמור לכתוב סצנה חדשה לגמרי שתתאר את זה בצורה הכי טובה, או לכתוב אחרת את הסצנה הקיימת, עם דגשים אחרים - ומהם? תודה,
 

goshdarnit

New member
כן, אני יודע שהתנסחתי אחרת.

זה משום שעברו כמה שבועות מאז ובינתיים חשבתי לעצמי שאם הייתי עושה את זה שוב, הייתי מנסח את הדברים קח. אבל האמת היא שהדברים לא סותרים, זאת בעצם (מבחינתי) שתי דרכים להגיד את אותו הדבר. בהחלט ייתכן שלא הבהרתי את עצמי. בכל מקרה, הכוונה איננה בשום אופן לשפה (כלומר, ניסוחים). היא איננה קשורה בשום אופן לתיאורי רגש, והיא איננה קשורה בשום אופן לתיאורי סביבה. הכוונה שלי הייתה לארוע עצמו (שהוא אמור להיות זכיר בפני עצמו). התכוונתי, תגדיר לי את הגרעין (כלומר, את הדבר החשוב, המהות) של הארוע, והאם זאת הייתה הדרך הכי טובה לעשות אותו זכיר? האם היית יכול למצוא סיטואציה שהופכת את הארוע לזכיר יותר. בוא נעשה ככה: תבהיר לי מהו אותו דבר עמוק ובסיסי שעבר את המבחן האישי שלך, ואז נראה איפה בדיוק אנחנו לא מבינים זה את זה.
 
טוב, אנסה

דרך אגב, עכשיו כשאני חושב על זה, מה שכתבתי הוא (מבחינה חיצונית) קר מאד, יבש, דומה לדיווח עיתונאי. אבל כשכתבתי את זה (וקראתי), שמתי את עצמי במקום הגיבור, ודרך עיניו אני רואה את הפחדנות של בני האדם במלוא עליבותה, איך הם מפקירים אותי למות אחרי שהבטיחו ללכת אחריי באש ובמים, ועוד בדרך הבזויה ביותר שיש - בהתחמקות, בהיתממות, בצביעות. בגידה באמון, בקיצור. וכשאני קורא את הסצנה, אני *מרגיש* את זה. עוד משהו שחשבתי עליו: יכול להיות שלדעתך החטאתי את המטרה משום שאתה התכוונת לארכיטיפ הנמצא אצל כולם, ואילו אני כתבתי משהו השייך ל"בטן" הפרטית שלי?
 

goshdarnit

New member
אוקיי.

בוא נפריד כמה דברים. יש הרבה מאוד סצנות שגורמות לי להרגיש משהו, ואפילו להרגיש הרבה. אבל מעט מהן הן סצנות *זכירות*. נדמה לי שמה שמבלבל הוא המשפט שרציתי לכתוב: 'סצנה זכירה נוגעת במשהו ארכיטיפי, משהו *עמוק*'.' ב'עמוק', אני לא מתכוון דווקא לרגש עמוק. אני מתכוון לכך שהדבר שבו אתה נוגע נאמר בצורה הכי בסיסית, הכי פשוטה והכי נכונה. זה מה שהופך סצנה לזכירה. רצית לכתוב על פחדנות של בני אדם. ולכן גרמת לכך שיש לך אותם מבטיחים ללכת אחריו באש ובמים. ואז הם מפקירים אותו. בצורה בזויה. אז ככה. את העובדה שהוא בשטח לבד, מופקר - את הכתיבה *שלו* עשית טוב. אבל את הבגידה עצמה לא. זוכר שבתרגילי הארכיטיפים דיברנו על ספציפיות? הבגידה שלהם כללית מדי ולא ספציפית. לכן היא לא ספציפית, ולא ארכיטיפית. תהיה ספציפי ותכתוב (ספציפית) את הבגידה הכי בזויה שאתה יכול לכתוב. תאר את ההתנהגות שלהם, על כל העליבות שבה. אני לא רוצה שרק התוצאה תהיה עלובה, אני רוצה שעצם מעשה הבגידה יהיה עלוב. הפעם הייתי ברור?
 

goshdarnit

New member
טוב מאוד.

התחדשות לוקחת זמן. השתפרות לוקחת זמן. הסקת מסקנות לוקחת זמן. כתיבה טובה לוקחת זמן.
 
למעלה