goshdarnit
New member
תרגיל - זווית ראיה - 1
אין מספר ניטראלי. (הכוונה ב'מספר' היא לא number, אלא מספר הסיפור.) קבלו תיקון: מספר ניטראלי הוא דבר משעמם. גם כשאני מתאר בסיפור את האירועים כמספר חיצוני, כמישהו מהצד, שאין לו אינטרס, גם אם אני מספר בדיוק את מה שקרה, אני מספר את הסיפור *על* מישהו, אני רוצה שהקורא יתמקד בדבר מסויים, אני רוצה שהקורא יעקוב ה*עלילה* ולא אחרי 'כל מה שקורה'. ה'עדשה' שדרכה אני 'מצלם' את האירועים היא עדשה מסננת מטבעה. יש דברים שאני מספר ויש דברים שלא. אני הרי לא יכול לתאר לכם את *כל* מה שקרה, וכל נסיון כזה יצא משעמם. כל אירוע, כל תיאור של סביבה, של דיבור, של מעשים, נעשה לא מניטראליות, אלא מהתמקדות, מזווית ראיה מסויימת. זוית הראיה מתמקדת, כמעט תמיד, באחת הדמויות. (שימו לב: זוית הראיה לא זהה לזוית הראיה של הדמות, אלא היא מתמקדת בדמות, כי הסיפור הוא על הדמות). התרגיל הוא לתאר אירוע רגיל לחלוטין, מנקודת מבט של 'המספר הניטראלי' (לכאורה). התרגיל הוא לכתוב את אותה הסצנה פעמיים, פעם כאשר אנחנו מתמקדים בדמות אחת, ופעם כאשר אנחנו מתמקדים בדמות השנייה - אבל האירועים הם אותם אירועים. אבל פעם אחת הסצינה היא חלק קטן מהסיפור של הדמות האחת, ופעם שניה היא חלק קטן מהסיפור של הדמות השנייה. אני מקווה שזה ברור. תנאי: אני *לא* רוצה תיאור מחשבות של הדמויות, זה קל מדי ולא הוגן. אני רוצה תיאורים של *מה שקורה* בלבד, כפי שאדם חיצוני היה מתאר את האירועים. דוגמאות: מצדי שהסצינה תהיה בנאלית. שני אנשים שבמקרה נמצאים באותה מונית ביחד, לכמה דקות. קרב מכות בין שני ילדים. שוטר מנסה לדבר עם מישהו שעמד לקפוץ מהגג. הנקודה של התרגיל היא כמובן להפטר מכל התיאורים הניטראליים שפוגעים בכתיבה. בהצלחה.
אין מספר ניטראלי. (הכוונה ב'מספר' היא לא number, אלא מספר הסיפור.) קבלו תיקון: מספר ניטראלי הוא דבר משעמם. גם כשאני מתאר בסיפור את האירועים כמספר חיצוני, כמישהו מהצד, שאין לו אינטרס, גם אם אני מספר בדיוק את מה שקרה, אני מספר את הסיפור *על* מישהו, אני רוצה שהקורא יתמקד בדבר מסויים, אני רוצה שהקורא יעקוב ה*עלילה* ולא אחרי 'כל מה שקורה'. ה'עדשה' שדרכה אני 'מצלם' את האירועים היא עדשה מסננת מטבעה. יש דברים שאני מספר ויש דברים שלא. אני הרי לא יכול לתאר לכם את *כל* מה שקרה, וכל נסיון כזה יצא משעמם. כל אירוע, כל תיאור של סביבה, של דיבור, של מעשים, נעשה לא מניטראליות, אלא מהתמקדות, מזווית ראיה מסויימת. זוית הראיה מתמקדת, כמעט תמיד, באחת הדמויות. (שימו לב: זוית הראיה לא זהה לזוית הראיה של הדמות, אלא היא מתמקדת בדמות, כי הסיפור הוא על הדמות). התרגיל הוא לתאר אירוע רגיל לחלוטין, מנקודת מבט של 'המספר הניטראלי' (לכאורה). התרגיל הוא לכתוב את אותה הסצנה פעמיים, פעם כאשר אנחנו מתמקדים בדמות אחת, ופעם כאשר אנחנו מתמקדים בדמות השנייה - אבל האירועים הם אותם אירועים. אבל פעם אחת הסצינה היא חלק קטן מהסיפור של הדמות האחת, ופעם שניה היא חלק קטן מהסיפור של הדמות השנייה. אני מקווה שזה ברור. תנאי: אני *לא* רוצה תיאור מחשבות של הדמויות, זה קל מדי ולא הוגן. אני רוצה תיאורים של *מה שקורה* בלבד, כפי שאדם חיצוני היה מתאר את האירועים. דוגמאות: מצדי שהסצינה תהיה בנאלית. שני אנשים שבמקרה נמצאים באותה מונית ביחד, לכמה דקות. קרב מכות בין שני ילדים. שוטר מנסה לדבר עם מישהו שעמד לקפוץ מהגג. הנקודה של התרגיל היא כמובן להפטר מכל התיאורים הניטראליים שפוגעים בכתיבה. בהצלחה.