תשובות לדעת אמת מהרב יעקב סגל
לאחר עיבוד שלי. בס"ד בס"ד שבט נ"ט ליקירי הבה"ח מ. ק. נ"י, השלום והברכה! א. יסודות אמונת תורת ה´ ולפני שנאלץ להתבוסס בדברי הפוקר, לסכמם ולענות עליהם, ננצל את ההזדמנות "ללמד לעצמי ולהזכיר לאחרים" בקצרה את הידוע לכל: על מה מבוססת אמיתות התורה, ואת מה בא הדובר ב"דעת אמת" לנסות לנתץ. שהרי כל יהודי המתקרב לתורה רואה מיד בחוש את אמיתות המסורת בכל כך הרבה אופנים, ואכתוב כמה מהם: 1. הנה מעמד הר-סיני היה באופן כזה שלא שייך לפקפק בו, שהופיע בורא עולם במראה נבואי [שזו הופעה יותר אמתית מהופעה חושית לעיניים שרואות רק את קרני האור החוזרות מהחפץ הנראה, או משמיעה באוזניים שהיא פגיעת גלי הקול של הדבר הנשמע בתוף האוזן, בזמן שמראה נבואי הוא ראיה מהותית פנימית של הדבר ע"י הנשמה] לפני כל עם ישראל ואמר להם את רצונו. מי אמר שכך היה? זאת העידו כל בני ישראל לכל בניהם, שהם עצמם ראו זאת. אם כן יש לזה תוקף של מאורע היסטורי בלתי ניתן לערעור יותר ממה שיש לגבנו מלחמת העולם הראשונה שראו אותה רק חלק מהאנשים ומסרו לבניהם. ואח"כ המשיכו לעיני כל העם ניסים ונפלאות יותר מאלף שנים מזמן המדבר שהעידו כל האבות על ניסי יצי"מ, מעמד ה"ס, ושארבעים שנה ליוום ענני הכבוד ועמוד האש והענן, ושירד להם מן בצורה מופתית יום יום, שליוום באר המים, שליו, בליעת קורח לעיני כל העם בהכחישו שתורת משה מה´, כיבוש הארץ בניסים לעיני כל העם, ניסי המקדש שהיו בצורה תמידית וכו´. איך ימציא ח"ו משה או מישהו אחר תורה בה כתוב את מעמד-הר-סיני והניסים בלי שראו האבות באמת. הרי מיד היו זועקים המוני האבות: שקר, לא ראינו! או המוני הבנים: שקר, לא מסרו לנו האבות כזאת! ואכמ"ל בדברים המפורסמים, עי´ כוזרי ושאר ספרי אמונה. ומבואר בפירוט ב"לתוהה האלמוני" [מכתב שהודפס כחוברת וגם צורף לסוף הספר "האמת היחידה" של ר"י שעשוע] עמ´ 9-10,17-28, שלא שייך להסביר את מעמד ה"ס בשום צורה מלבד גילוי אלוקי היסטורי, למסור באופן חד פעמי בצורה בלתי ניתנת לערעור את תפקיד האדם בעולמו. ועי"ש בחוברת שתחילה הוכיח הכותב את מה שבשיגעון דורנו לא כולם "מודים": שיש בורא לעולם... וא"כ ודאי יש תכלית לבריאה, וא"כ השכל אומר שגילה תכלית זו ליצור היחיד שהוא בעל בחירה: האדם, שידע במה לבחור. כי אין מוסר מוחלט, ומה שטוב לזה רע לזה. לאסקימוסי מוסרי לתת לאביו המבוגר למות כדי לא לסבול מזקנה, ולהיטלר- ע"פ פילוסופים הלומדים מהחיות שהחזק מכרית החלש- מוסרי לכבוש העולם תחתיו, ולהשמיד היהודים המפיצים "מוסריות של מסכנים" בעולם. לכ"א ה"אמת", ה"מוסר" וה"טוב" שלו. וודאי יודיע הבורא מהו הטוב המוחלט בצורה שאין לפקפק בה, וגם לולא מסורת "מעמד הר סיני", היו צריכים לחפש הופעה שכזו של הבורא לאדם במשך ההיסטוריה. ואמנם כך הופיע בצורה חד פעמית, בצורה יחודית ששום אומה לא מעיזה להמציא שהיתה להם הופעה שכזאת, והתורה מודיעה שלא יעיזו להמציא כזאת, עי´ דברים ד´ ל"ב: "כי שאל נא לימים ראשונים וכו´", עיי"ש פלאי פלאות מהכרזת התורה המתקיימת עד עצם היום הזה, ושום אומה או דת לא תתיימר בכזאת, כי א"א להמציא כזאת מהלב, ולא יספרו יותר מכמה "מופתים" פרטיים ש"קרו" לממציאי הדת. [כגון: יש"ו הלך לפני כמה אנשים על המים או מוחמד עף לילה אחד עם הסוס שלו לירושלים. ואין אף אחד שיכחיש... . גם לא היו אלה מופתים יותר ממה שעושה כל אוחז-עיניים או מכשף, משא"כ המופתים שקרו עִם ישראל, ואכמ"ל] 2. הדרגות וההשגות אליהן מגיע מי שעוסק בתורה ומקיים מצוותיה [תמצית מ"לתוהה האלמוני" עמ´ 14-16]: נבואה [היו רבבות שומעי דבר ה´ עד תחי´ בית שני], רוח הקודש [אף שלא משיגים את רוה"ק שהיה בזמן המקדש, עדיין מצוי הוא בדרגא אחרת בין גדולי ישראל עד ימינו אנו, להשיג דברים על-טבעיים וסודות תורה, ואת אשר יהיה, וגם אתה וכל אחד יכול לזכות בזה בביצוע התכנית המפורטת במסילת ישרים: זהירות זריזות נקיות וכו´ עד רוה"ק! וראה עניינו בקובץ אגרות לחזו"א ח"א איג´ ט"ו]. כוחות מופלאים על-טבעיים לפעול אותות ומופתים [מזמן מ"ת עד ימינו אנו, עי´ ב"התוהה האלמוני" הרבה דוגמאות]. גילויים מיוחדים בדרכים פלאיות רובם עד ימינו אנו: גילוי אליהו, מגידים מהשמים, חלומות מפליאים ועוד, עי"ש דוגמאות לרוב. שלמות רוחנית והרמוניה פנימית [מידות טובות, טהרת הלב, שמחה פנימית, אמונה ובטחון והשקפה בהירה, "תורת ה´ תמימה משיבת נפש וכו´ מחכימת פתי וכו´ משמחי לב וכו´ מאירת עיניים וכו´", וכפי שתראה בכל גדולי ישראל גם בימינו]. הרגשה של קדושה [בהתקרבות לה´ בעסק התורה וקיום המצוות. מרגישים נועם קדושת השבת והמועדים, את מתיקות עסק התורה, את העונג של עשיית חסד ואהבת הבריות ע"פ התורה, את קירבת אלוקים בתפילה, את ההשגחה הפרטית בהמוני ענייניו והסייעתא דשמיא המופלאת להולכים בדרך התורה, את ה"טעמו וראו כי טוב ה´"!] מצורף קובץ ויש המשך בהודעה הבאה בלי נדר.
לאחר עיבוד שלי. בס"ד בס"ד שבט נ"ט ליקירי הבה"ח מ. ק. נ"י, השלום והברכה! א. יסודות אמונת תורת ה´ ולפני שנאלץ להתבוסס בדברי הפוקר, לסכמם ולענות עליהם, ננצל את ההזדמנות "ללמד לעצמי ולהזכיר לאחרים" בקצרה את הידוע לכל: על מה מבוססת אמיתות התורה, ואת מה בא הדובר ב"דעת אמת" לנסות לנתץ. שהרי כל יהודי המתקרב לתורה רואה מיד בחוש את אמיתות המסורת בכל כך הרבה אופנים, ואכתוב כמה מהם: 1. הנה מעמד הר-סיני היה באופן כזה שלא שייך לפקפק בו, שהופיע בורא עולם במראה נבואי [שזו הופעה יותר אמתית מהופעה חושית לעיניים שרואות רק את קרני האור החוזרות מהחפץ הנראה, או משמיעה באוזניים שהיא פגיעת גלי הקול של הדבר הנשמע בתוף האוזן, בזמן שמראה נבואי הוא ראיה מהותית פנימית של הדבר ע"י הנשמה] לפני כל עם ישראל ואמר להם את רצונו. מי אמר שכך היה? זאת העידו כל בני ישראל לכל בניהם, שהם עצמם ראו זאת. אם כן יש לזה תוקף של מאורע היסטורי בלתי ניתן לערעור יותר ממה שיש לגבנו מלחמת העולם הראשונה שראו אותה רק חלק מהאנשים ומסרו לבניהם. ואח"כ המשיכו לעיני כל העם ניסים ונפלאות יותר מאלף שנים מזמן המדבר שהעידו כל האבות על ניסי יצי"מ, מעמד ה"ס, ושארבעים שנה ליוום ענני הכבוד ועמוד האש והענן, ושירד להם מן בצורה מופתית יום יום, שליוום באר המים, שליו, בליעת קורח לעיני כל העם בהכחישו שתורת משה מה´, כיבוש הארץ בניסים לעיני כל העם, ניסי המקדש שהיו בצורה תמידית וכו´. איך ימציא ח"ו משה או מישהו אחר תורה בה כתוב את מעמד-הר-סיני והניסים בלי שראו האבות באמת. הרי מיד היו זועקים המוני האבות: שקר, לא ראינו! או המוני הבנים: שקר, לא מסרו לנו האבות כזאת! ואכמ"ל בדברים המפורסמים, עי´ כוזרי ושאר ספרי אמונה. ומבואר בפירוט ב"לתוהה האלמוני" [מכתב שהודפס כחוברת וגם צורף לסוף הספר "האמת היחידה" של ר"י שעשוע] עמ´ 9-10,17-28, שלא שייך להסביר את מעמד ה"ס בשום צורה מלבד גילוי אלוקי היסטורי, למסור באופן חד פעמי בצורה בלתי ניתנת לערעור את תפקיד האדם בעולמו. ועי"ש בחוברת שתחילה הוכיח הכותב את מה שבשיגעון דורנו לא כולם "מודים": שיש בורא לעולם... וא"כ ודאי יש תכלית לבריאה, וא"כ השכל אומר שגילה תכלית זו ליצור היחיד שהוא בעל בחירה: האדם, שידע במה לבחור. כי אין מוסר מוחלט, ומה שטוב לזה רע לזה. לאסקימוסי מוסרי לתת לאביו המבוגר למות כדי לא לסבול מזקנה, ולהיטלר- ע"פ פילוסופים הלומדים מהחיות שהחזק מכרית החלש- מוסרי לכבוש העולם תחתיו, ולהשמיד היהודים המפיצים "מוסריות של מסכנים" בעולם. לכ"א ה"אמת", ה"מוסר" וה"טוב" שלו. וודאי יודיע הבורא מהו הטוב המוחלט בצורה שאין לפקפק בה, וגם לולא מסורת "מעמד הר סיני", היו צריכים לחפש הופעה שכזו של הבורא לאדם במשך ההיסטוריה. ואמנם כך הופיע בצורה חד פעמית, בצורה יחודית ששום אומה לא מעיזה להמציא שהיתה להם הופעה שכזאת, והתורה מודיעה שלא יעיזו להמציא כזאת, עי´ דברים ד´ ל"ב: "כי שאל נא לימים ראשונים וכו´", עיי"ש פלאי פלאות מהכרזת התורה המתקיימת עד עצם היום הזה, ושום אומה או דת לא תתיימר בכזאת, כי א"א להמציא כזאת מהלב, ולא יספרו יותר מכמה "מופתים" פרטיים ש"קרו" לממציאי הדת. [כגון: יש"ו הלך לפני כמה אנשים על המים או מוחמד עף לילה אחד עם הסוס שלו לירושלים. ואין אף אחד שיכחיש... . גם לא היו אלה מופתים יותר ממה שעושה כל אוחז-עיניים או מכשף, משא"כ המופתים שקרו עִם ישראל, ואכמ"ל] 2. הדרגות וההשגות אליהן מגיע מי שעוסק בתורה ומקיים מצוותיה [תמצית מ"לתוהה האלמוני" עמ´ 14-16]: נבואה [היו רבבות שומעי דבר ה´ עד תחי´ בית שני], רוח הקודש [אף שלא משיגים את רוה"ק שהיה בזמן המקדש, עדיין מצוי הוא בדרגא אחרת בין גדולי ישראל עד ימינו אנו, להשיג דברים על-טבעיים וסודות תורה, ואת אשר יהיה, וגם אתה וכל אחד יכול לזכות בזה בביצוע התכנית המפורטת במסילת ישרים: זהירות זריזות נקיות וכו´ עד רוה"ק! וראה עניינו בקובץ אגרות לחזו"א ח"א איג´ ט"ו]. כוחות מופלאים על-טבעיים לפעול אותות ומופתים [מזמן מ"ת עד ימינו אנו, עי´ ב"התוהה האלמוני" הרבה דוגמאות]. גילויים מיוחדים בדרכים פלאיות רובם עד ימינו אנו: גילוי אליהו, מגידים מהשמים, חלומות מפליאים ועוד, עי"ש דוגמאות לרוב. שלמות רוחנית והרמוניה פנימית [מידות טובות, טהרת הלב, שמחה פנימית, אמונה ובטחון והשקפה בהירה, "תורת ה´ תמימה משיבת נפש וכו´ מחכימת פתי וכו´ משמחי לב וכו´ מאירת עיניים וכו´", וכפי שתראה בכל גדולי ישראל גם בימינו]. הרגשה של קדושה [בהתקרבות לה´ בעסק התורה וקיום המצוות. מרגישים נועם קדושת השבת והמועדים, את מתיקות עסק התורה, את העונג של עשיית חסד ואהבת הבריות ע"פ התורה, את קירבת אלוקים בתפילה, את ההשגחה הפרטית בהמוני ענייניו והסייעתא דשמיא המופלאת להולכים בדרך התורה, את ה"טעמו וראו כי טוב ה´"!] מצורף קובץ ויש המשך בהודעה הבאה בלי נדר.