תשלום דמי ניהול כפולים? - גם לסוכנות ביטוח ולחברת ביטוח

Reiny Sun

New member
תשלום דמי ניהול כפולים? - גם לסוכנות ביטוח ולחברת ביטוח


צהריים טובים לעו"ד לוטן ולשאר חברי הפורום,
אשמח לעצה - כיצד מומלץ לנהוג במקרה הבא.

לפני מספר חודשים, איבדתי את מקום עבודתי. במקום העבודה הייתה לי פוליסת ביטוח מסודרת, עליה מופקדת סוכנות ביטוח מטעם החברה בה עבדתי.
חברת הביטוח עצמה בה נמצאת הפוליסה היא הפניקס.

הבנתי כי כחודש לאחר תום ההליכים עם החברה בה עבדתי, מומלץ ליצור קשר עם סוכנות הביטוח, על מנת לקבל הסברים איך לנהוג במעבר למקום עבודה חדש/ במידה ואין כרגע מקום עבודה חדש.
עוד לפני שהספקתי לבצע את השיחה, יצר עמי קשר נציג מהפניקס ששמו אביב, ציין שקיבל את פרטיי ושזכויותיי יישמרו לי, שאל אם כבר יש באופק מקום עבודה חדש, אמר שישמח לסייע בכל מה שיוכל וקשור בפוליסה, וביקש את כתובת המייל שלי על מנת לשלוח לי את פרטיו.
הסכמתי, ואכן קיבלתי מייל ממנו שהוא זמין עבורי בכל שאלות שעשויות להתעורר, "חשוב לי שנהיה בקשר אישי" וכולי בצירוף פרטי התקשרותו - עם זאת, מעולם לא השבתי למייל או פניתי אליו מחוסר צורך, שהרי יש לי סוכנות ביטוח.
בתמימות הנחתי שזה הליך פרוצדוריאלי של חברת הביטוח בה הפוליסה שלי יושבת.

בסמוך לשיחה עם אותו בחור, ושמו בישראל אביב, שהמייל ממנו מציין שהוא "נציג זכויות מבוטחים", יצרתי קשר עם הנציגה שלי בסוכנות הביטוח ועשיתי מטבע הדברים את כל הבירורים אצלה.

מאז אותו אביב התקשר עוד פעם אחת, לפני כחודש, לברר אם כבר מצאתי עבודה, ואני בתמימותי שוב הנחתי שזה פרוצדוריאלי לחלוטין והשבתי שלא.

מכיוון שטרם מצאתי עבודה, לפני מס' ימים הגיע שובר תשלום מטעם הפניקס על תשלום הריסק הזמני על מנת להמשיך את הפוליסה. הרמתי טלפון לסוכנת הביטוח שלי, ושאלתי מהי פרוצדורת התשלום, שכן היא התעקשה שאדבר איתה על תשלום רק בפברואר. רק אזי עלה בדעתה לספר לה על השיחה האחרונה עם אותו אביב (מהשיחה הראשונה ומהמייל בכלל שכחתי). הסוכנת פתאום הייתה פחות נחמדה, אבל ניחא - לפתע עלה לראשונה שהיא "מקווה שלא גובים לי דמי ניהול כפולים". שאלתי איך ניתן לוודא ולברר שלא גובים לי דמי ניהול כפולים, "אולי ארים טלפון לאותו אביב, לוודא?"
"לא! את לא מדברת איתם בכלל", הכריזה קצת בכעס עליי, כאילו יש לי הבנה של חצי דבר בענייני ביטוח. "את לא יוצרת איתם קשר".
"אז איך אוודא שהם לא לוקחים לי דמי ניהול גם כן?"
"את לא יוצרת איתם קשר, תדברי איתי רק בעוד חודש" - נופנפתי מהר מאוד והשיחה הסתיימה.

עצם ההתעסקות הזאת והיריבות שהתגלתה בין סוכנות לחברת הביטוח מרגישה כמו מסחרה או "מאפיה", אני מרגישה בין הפטיש לסדן.
ייתכן שאותו אביב החליט שהוא גובה ממני דמי ניהול, למרות שיש סוכנות ביטוח שכבר גובה ממני דמי ניהול.
ייתכן שאביב והפניקס גובים ממני דמי ניהול ישירות מקופת הפנסיה שלי, כך שבמידה והם גובים, אין לי ידע על זה בכלל. אולי זה מסוג הדברים שאפשר לראות רק אם מבינים בדוחות הרבעוניים והשנתיים שאני מקבלת?

צר לי על תוכן הפניה הארוך וההיסטרי,
אני המומה נוכח הפרוצדרות,
חוששת לפנות לאותו אביב גם אם כדי לוודא שהפניקס לא גובה לי דמי טיפול, בשל אזהרתה של סוכנת הביטוח שלי,
ובינתיים אין לי שום ידע בנושא.

אשמח לעצה,
ואם יש שאלות נוספות להבהרת המקרה, אשמח לענות.
 
פוליסת ביטוח מנהלים במעבר מקומות עבודה

שלום לך,
ראשית - אין מקום להתנצלות. טוב עשית שפירטת - כך אני יכול להבין מה מטריד אותך ומהם העניינים שדורשים הסבר.
שנית - לעניין הפוליסה ודמי הניהול. כאן צריך הסבר מפורט.
"פוליסת ביטוח מנהלים" היא פוליסת ביטוח עם שם אטרקטיבי (מי לא רוצה להיחשב "מנהל"?). לאמיתו של דבר מדובר בפוליסת ביטוח שיש בה מספר מרכיבים שאף אחד מהם לא קשור לתפקידי ניהול... פוליסה כזאת כוללת מרכיב של חסכון לפנסיה (כמו קופת גמל) ומרכיב של ביטוח (לרוב שני כיסויים לפחות - ביטוח למקרה מוות, ביטוח למקרה אובדן כושר עבודה מלא ולעיתים גם ביטוח למקרה אובדן כושר עבודה חלקית, ולפעמים גם נכות מתאונה). בגין החסכון והכיסויים הביטוחיים גם יחד נגבית פרמיה חודשית.
הסוכן מקבל עמלה מחברת הביטוח שמחושבת על-פי הפרמיה שהחברה גובה. בגדול - זה עניין ביניהם ולא אמור לבוא לידי ביטוי אצלך.
חברת הביטוח גובה דמי ניהול, בהתאם לתנאי הפוליסה ומגבלות הדין, מתוך ההפקדות לחיסכון ומתוך היתרה הצבורה. את דמי הניהול האלה את רואה בדו"ח השנתי שחברת הביטוח שולחת לך. דמי ניהול אלה נגבים בין אם את עובדת דרך סוכן ובין אם את מתנהלת בעזרת סוכן ביטוח.
למעשה - אין מצב של "דמי ניהול כפולים". את לא מפסידה מהתנהלות מול סוכן. אם כבר - להיפך. סוכן מקצועי משפר את מצבך מול חברת הביטוח ופנוי לדאוג לך יותר.
דבר אחר - עניין הריסק הזמני. זהו עניין ביטוחי חשוב ורצוי מאד לא להתנהל בהקשרו לבד. מדובר בהסדר שלפיו כשהמבוטח אינו עובד הוא מקטין את סכום הפרמיה החודשית שהוא משלם כך שלא מתבצעת הפקדה לחיסכון אלא למרכיבי הביטוח בלבד כדי לשמור על רציפות ביטוחית (תשלום בגין מרכיבי ה"ריסק" בלבד באופן זמני - מכאן השם הקצר - "ריסק זמני"). חשוב לוודא שבמעבר לפוליסת פרט ולריסק הזמני לא מאבדים תנאים והטבות שהיו לך במקום העבודה. זה בדיוק תפקידו של סוכן.
לסיכום - לא נראה בסיס לחשש מדמי ניהול כפולים והיעזרות בסוכן תקטין את הסיכון לאובדן תנאי ביטוח טובים שהיו לך.
בהצלחה בהמשך.
 

Reiny Sun

New member
תודה רבה על הסברך!
אודה להבהרה נוספת בעניין -

ראשית, שוב תודה על ההסבר המפורט.
אני מבינה שככל הנראה לא אאלץ לשלם דמי ניהול כפולים, וכי עדיף לי להיעזר בסוכנת כפי שציינת.

אשמח לדעת מה דעתך לגבי תשלום שובר התשלום שנשלח אליי מהפניקס - זהו למעשה תשלום אותו "ריסק זמני".
מועד התשלום האחרון המצוין על השובר הוא ה 15/01, בעוד סוכנת הביטוח התעקשה שהיא "תתן לי עד תחילת פברואר" למצוא מעסיק חדש, ורק אז שאדבר איתה ואשלם - "לא לשלם את השובר".
לא לגמרי הבנתי כיצד יכול סוכן ביטוח להחליט על דעת עצמו מתי ישלם הלקוח, מבלי שלחברת הביטוח תתערב? אני לא רוצה פתאום לקבל מכתב אדום מחברת הביטוח, שמכריז שאני עומדת לאבד את מרכיבי הביטוח החיוניים לקרן? ואז לפתע תתנער הסוכנות באומרה "אה, באמת היית צריכה לשלם כשקיבלת את השובר הבייתה".

ובכלל - מהי המטרה בלחכות זמן נוסף עד התשלום? שהרי בכל מקרה תשלום הריסק הזמני הוא רטרואקטיבי, זה לא שאשלם פחות בפברואר.

תודה רבה וסוף שבוע נעים,
 
תשלום פרמיה

שוב שלום,
אני לגמרי מסכים איתך שאין היגיון בדחיית התשלום. אני מניח שהסוכנת שלך רצתה לדאוג לך יותר (למשל - שלא תיאלצי לשלם כעת אלא לאחר שתמצאי עבודה ואז תהיי לחוצה פחות) ומכאן התיסכול שלה...
מכל מקום, בדיוק מהנימוק שלך, שלא לתת לחברת הביטוח הזדמנות לטעון טענות כלשהן נגדך - הייתי מציע לשלם את השובר. הייתי מציע לך גם לשוחח עם הסוכנת, להבהיר לה שאת מבינה שהיא היתה לטובתך וששילמת את השובר בשל אופי שמרני שלך ולבקש שהיא תבדוק לך ששום דבר לא שונה לרעה בתנאי הפוליסה שלך.
שוב, בהצלחה ושלא תזקקי לכיסויים הביטוחיים...
 

Reiny Sun

New member
תודה רבה על עזרתך הרבה!
סוף שבוע נעים וחמים שיהיה!

 
למעלה