תשעה באב במסורת בני תימן

ברונקוס

New member
תשעה באב במסורת בני תימן

בקינה שנוהגים לאמרה אנשי לבב בליל תשעה באב - כי בעוונותינו ובעוונות אבותינו אנו מונים לחורבן בית אלוהינו ולפיזור עמנו מעל אדמת קדשינו.. לחורבן בית שני אשר בנה עזרא אדונינו כך וכך.. ולחורבן בית ראשון ולפיזור אנשי גלותינו.. נוסח זה רשום בתכאליל ובסידורי התפילה מלפני מאות בשנים, ויהודי תימן הם היחידים שמונים לחורבן בית ראשון, ויש בכך עדות למסורת תימן שנמצאים בגלות שם מימי בית ראשון. לאחר סיום תפילת שחרית ואמירת הקינות לומדים בספר איוב בסדר זה. כל אחד קורא פסוקו זה אחרי זה בתור, והקהל חוזרים יחד על כל פסוק. לספר איוב יש שתי מנגינות, האחת - מתחילתו ועד סוף הפרק השני, ומפסוק ז' בפרק מ"ב עד הסוף והיא נעימה הידועה לקריאת מגילת רות. ואילו מתחילת הפרק השלישי עד תחילת מ"ב פסוק ו' יש מנגינה מסולסלת ומרגיעה. קריאת איוב נמשכת בדרך כלל בקירוב עד זמן המנחה. אומרים פזמוני הנחמות בנעימה של הימים הנוראים. נהגו להפסיק את הצום בעוקיאן שהוא מי משרת משמש(ברקיק) בתוספת קורטוב סוכר. טעמו החמצמץ והמתוק של המשקה הזה משיב את הנפש ומשקיט את הצמאון של הצום. אנו נוהגים בירושלים לשתות מים של תמר הינדי הנקרא חומר, ויש שנוהגים לשתות זום, דהיינו, משקה הנעשה ע"י הרתחה של לבן, לבניה וכו' בתוספת כורכום וזעתר. הנשים והבנות נהגו ביום תשעה באב מאחר חצות היום להתעסק בפיצוח גרעיני המשמש. וזהו סדר ההכנה: שורים במים שלשה או ארבעה ימים, ומחליפים את המים מעת לעת, כדי שתפוג מרירותם. אח"כ קולפים את השקדים ושוטחים אותם בשמש עד שיתחילו להתייבש, מבזיקים עליהם מלח וקולים. ומיטיבי טעם מבזקים עליהם מי מלח עם הירד - כורכום כדי לשוות להם צבע נאה ואח"כ קולים. כשאוכלים אותם נודף מהם ריח תוהם נעים למרחקים
 
נמצאים בגלות מימי בית ראשון ?

לו יהי כדבריך, לא היו טועים בתאריך חורבנו, ולחילופין, לא היה התנך טועה בתאריכים. מחק את המיותר.
 
גם לי מותר לפעמים לטעות !

למרות שישנם חלקים על משך בניין בית שני, עכ``ז אין זו טעות המונה 420 לבניינו + 70 שנות מחורבן הראשון ועד שנת 2 לדריוש שאז החלו בבניינו. ותגובתי נכתבה בטעות, באשר התחלתי את המניין מגלות המלך יהויכין. ואגב גם מהר``ש עדני מעיד שהתימנים גלו בבית ראשון
 
חח.. שוש!! נא להעלות הודעה זו לטאגליינס!

לא נזכה לראות עוד הודעות רבות כאלה
 
האמת, שאני שובר את הראש

על מה ולמה עזרא הסופרמן קילל את התימנים שלא אבו לעלות עימו ? שהרי אותו זקן ממרא מלבד שצפצף על הוראת ירמיה ``לכלות דבר יהוה בפי ירמיה.. 70 שנה`` עוד זייף את הספרים אשר בידי דניאל. שהיכן לעזאזאל הזכיר ירמיה שתחילת המניין מחורבות ירושלים ?
 
האמת שאני שוברת את הראש

על כל הודעה שאתה כותב.. בחיי :) אהובתך.. מה היא תגיד לך? דבר אליי בחידות אהובי?
 
החידות -תסמונת גלישה סלולארית

באשר הנני נאלץ להסתפק בכ 256 תוים. אך סוף טוב הכל טוב, הזמנתי מכשף, ואני בהמתנה לקבלתו. ועלי להזמין טכנאי בזק בכדי לגלוש כהלכות גוברין יהודאין. ועד אז תוכלי להבין את דברי בהעזרות בתנך הנמצא זה מכבר ברשת.
 
תודה !

ואם רצונך לידע מה שכתבתי, אשתדל במשך היום להסביר את דבריי. ועד אז, עייני בדברי ירמיה בפרק כה, ו-כז. ולפי סיום דברי הימים, עם הכרזת כורש כלו 2 הקיצים של ירמיה. שהלא שלמו 70 שנה, ואף עבדו אותו ואת בן בנו.
 
בכתבים אשר בידי דניאל בפרק ט נאמר

``בינותי בספרים מספר השנים אשר היה דבר יהוה בפי ירמיה הנביא, למלואת *לחורבות ירושלים* 70 שנה`` ובהיות ובספרי ירמיה שבידינו נאמר ``לפי מלאות לבבל 70 שנה`` ולא ``למלאות לחורבות ירושלים`` כבר ידענו שספרי ירמיה מזוייפים המה בידי דניאל.
 
למעלה