תשתית תלת פאזית לעמדת טעינה בחניה

  • פותח הנושא ky247
  • פורסם בתאריך

ky247

New member
שלום,
אני מעוניין בהתקנה של עמדת טעינה תלת פאזית בחניה לטובת רכב חשמלי. כיום יש לי בחניה 2 קווי תאורה וקופסת מפסקים לתאורות הללו. כיום אין כלל שקע חשמל בחניה. לאחר הורדת החשמל בלוח החשמל פתחתי את הברגים של קופסת המפסקים וצילמתי את החוטים והחיבורים שבקיר. מצורפת תמונה. מבקש לשאול, לפי מספר וצבעי החוטים שבתמונה, האם קיימת בקיר תשתית תלת-פאזית אליה ניתן לחבר עמדת טעינה *תלת-פאזית* ?
האם ניתן להסיק מהתמונות את עובי החוטים ?

תודה רבה.
 

קבצים מצורפים

  • 20220701_181526.jpg
    20220701_181526.jpg
    2.3 MB · צפיות: 7
  • 20220701_181444.jpg
    20220701_181444.jpg
    1.9 MB · צפיות: 7
  • 20220701_181103.jpg
    20220701_181103.jpg
    2.5 MB · צפיות: 7
  • 20220701_181220.jpg
    20220701_181220.jpg
    2.2 MB · צפיות: 7

רשר

Well-known member
מנהל
שלום,
אני מעוניין בהתקנה של עמדת טעינה תלת פאזית בחניה לטובת רכב חשמלי. כיום יש לי בחניה 2 קווי תאורה וקופסת מפסקים לתאורות הללו. כיום אין כלל שקע חשמל בחניה. לאחר הורדת החשמל בלוח החשמל פתחתי את הברגים של קופסת המפסקים וצילמתי את החוטים והחיבורים שבקיר. מצורפת תמונה. מבקש לשאול, לפי מספר וצבעי החוטים שבתמונה, האם קיימת בקיר תשתית תלת-פאזית אליה ניתן לחבר עמדת טעינה *תלת-פאזית* ?
האם ניתן להסיק מהתמונות את עובי החוטים ?

תודה רבה.
זו הערכה מצילום חסר קנה מידה מספיק להשוואה, נראה שחתך החוטים 2,5 ממ"ר,
בהנחה שמדובר בבית פרטי והנקודה בשטח הפרטי,
זה לא מתאים לטעינה לפי חוק החשמל הדורש "מעגל סופי" יעודי לטעינה בלבד וכאן הקו כבר משמש לצרכים נוספים,
גם יהיה קושי רב בהחלפת החוטים ל 4 ממ"ר כי הצינורות בקוטר קטן,
מכאן מגיע הפתרון - התקנת לוח משנה בנקודה הקיימת שיכלול הגנה על נקודת הטעינה כולל מפסק פחת (A) נפרד, וכן הגנה על הנקודות הקימות,
כאשר כל היציאות מהלוח מוגנות ע"י מא"ז עד 16A אפשר להגדיל את ההגנה בלוח הראשי ל20A כי הזרם בפועל לא יזיק לחוטים וההגנה מקצר מספיקה,
חשוב שהחשמלאי שמבצע יהיה בעל ידע והבנה מתאימה בתקנות ובחוק כדי שבדיקת חח"י תעבור בהצלחה,
תקנות החשמל בנושא טעינת רכב:
 

ky247

New member
תודה רבה על התשובה המפורטת !
מה סדר גודל עלות משוערת להתקנת לוח משנה כפי שתיארת (לא כולל עלות עמדת הטעינה עצמה).

בנוסף, יש על התוואי מלוח החשמל הראשי, כחמישה מטר ליד קופסת המפסקים שצילמתי - קופסה נוספת - קופסת פיצול שלהבנתי היא מחוברת ישירות ללוח הראשי. מצרף תמונות של קוספת הפיצול הזו. האם זה עוזר במשהו או משנה במשהו את ההמלצה המצוינת שנתת ?
תודה רבה.
 

קבצים מצורפים

  • 20220701_183319.jpg
    20220701_183319.jpg
    2.1 MB · צפיות: 9
  • 20220701_183142.jpg
    20220701_183142.jpg
    1.9 MB · צפיות: 5
  • 20220701_183443.jpg
    20220701_183443.jpg
    1.5 MB · צפיות: 5
  • 20220701_183023.jpg
    20220701_183023.jpg
    2.3 MB · צפיות: 6
  • 20220627_185951.jpg
    20220627_185951.jpg
    KB 695.7 · צפיות: 7
  • 20220626_175400.jpg
    20220626_175400.jpg
    KB 627 · צפיות: 8
  • 20220626_175012.jpg
    20220626_175012.jpg
    KB 788.4 · צפיות: 9

רשר

Well-known member
מנהל
תודה רבה על התשובה המפורטת !
מה סדר גודל עלות משוערת להתקנת לוח משנה כפי שתיארת (לא כולל עלות עמדת הטעינה עצמה).

בנוסף, יש על התוואי מלוח החשמל הראשי, כחמישה מטר ליד קופסת המפסקים שצילמתי - קופסה נוספת - קופסת פיצול שלהבנתי היא מחוברת ישירות ללוח הראשי. מצרף תמונות של קוספת הפיצול הזו. האם זה עוזר במשהו או משנה במשהו את ההמלצה המצוינת שנתת ?
תודה רבה.
סביר שמקום לוח המשנה יהיה בקופסת הפיצול,
נראה שלשם מגיע צינור בקוטר גדול יותר (הירוק) ולכן רצוי להחליף את החוטים מהלוח הביתי ל 4 ממ"ר
לאור הטיח כנרה זה בחוץ ולוח צריך להתאים למקום מבחינת הגנה מכנית ואקלימית,
מלוח המשנה לנקודת הטעינה צריך כבל ישיר (אפשר בתעלת מגן) וכך לא להתעסק כלל בנקודת השקע הקיימת,
לאור הכיתוב בתוך הקופסה המקום בצפון והמחיר שם שונה - תאלץ לבקש הצעות ממתקין המנוסה בתחום,
זכור זה שינוי מערכת החשמל שמחייב בדיקת חח"י - אבל יש מתקינים שלא מפריע להם בלי בדיקה
 

ky247

New member
סביר שמקום לוח המשנה יהיה בקופסת הפיצול,
נראה שלשם מגיע צינור בקוטר גדול יותר (הירוק) ולכן רצוי להחליף את החוטים מהלוח הביתי ל 4 ממ"ר
לאור הטיח כנרה זה בחוץ ולוח צריך להתאים למקום מבחינת הגנה מכנית ואקלימית,
מלוח המשנה לנקודת הטעינה צריך כבל ישיר (אפשר בתעלת מגן) וכך לא להתעסק כלל בנקודת השקע הקיימת,
לאור הכיתוב בתוך הקופסה המקום בצפון והמחיר שם שונה - תאלץ לבקש הצעות ממתקין המנוסה בתחום,
זכור זה שינוי מערכת החשמל שמחייב בדיקת חח"י - אבל יש מתקינים שלא מפריע להם בלי בדיקה
תודה רבה !
אכן כל התוואי, קופסת הפיצול וקופסת מפסקי התאורה ובחניה נמצאים בחוץ.
קופסת הפיצול אמנם נמצאת רק 5-6 מטר מקופסת המפסקים אבל יש הבדל של מפלס שלם ומדרגות וההצעה לשים את לוח המשנה באזור קופסת הפיצול תצריך תעלות חיצוניות לא אסתטיות. לכן דווקא הפתרון שהצעת לשים את לוח המשנה בצמוד לקופסת המפסקים שבחניה נשמעת לי זולה, אסתתטית ומוצלח יותר.
1. מה אני מפספס או לא הבנתי ?
2. המטרה (שלי) בסוף היא לטעון בקצב שלא יפחת מ-11 קוט"ש (מעבר לכך - בונוס) האם שני הפתרונות שהצעת יתנו קצב טעינה של 11 קוט"ש ?
3. האם החלפת החוטים מ- 2.5 ממ"ר ל- 4 היא חובה עפ"י התקן או רצויה והאם תשפר את קצב הטעינה ?
4. האם יש כדאיות לבצע הגדלת חיבור לבית מ- 3x25 ל- 3x40 והאם יש לכך בכלל משמעות כלשהי (בהתחשב באילוצים שתיארתי). עיקר הטעינה תהיה בלילה. לפעמים גם ביום.
תודה רבה !
 

רשר

Well-known member
מנהל
תודה רבה !
אכן כל התוואי, קופסת הפיצול וקופסת מפסקי התאורה ובחניה נמצאים בחוץ.
קופסת הפיצול אמנם נמצאת רק 5-6 מטר מקופסת המפסקים אבל יש הבדל של מפלס שלם ומדרגות וההצעה לשים את לוח המשנה באזור קופסת הפיצול תצריך תעלות חיצוניות לא אסתטיות. לכן דווקא הפתרון שהצעת לשים את לוח המשנה בצמוד לקופסת המפסקים שבחניה נשמעת לי זולה, אסתתטית ומוצלח יותר.
1. מה אני מפספס או לא הבנתי ?
2. המטרה (שלי) בסוף היא לטעון בקצב שלא יפחת מ-11 קוט"ש (מעבר לכך - בונוס) האם שני הפתרונות שהצעת יתנו קצב טעינה של 11 קוט"ש ?
3. האם החלפת החוטים מ- 2.5 ממ"ר ל- 4 היא חובה עפ"י התקן או רצויה והאם תשפר את קצב הטעינה ?
4. האם יש כדאיות לבצע הגדלת חיבור לבית מ- 3x25 ל- 3x40 והאם יש לכך בכלל משמעות כלשהי (בהתחשב באילוצים שתיארתי). עיקר הטעינה תהיה בלילה. לפעמים גם ביום.
תודה רבה !
1 יש משמעות לגובה התקנת הלוח ואם הבנתי נכון הקופסה התחתונה בגובה שקע - לא מתאים ללוח,
2 11KW כ 15-16AX3 זה המקסימום לחוטים ויתקבל בכל פתרון
3 החלפת חוטים אינה חובה אבל תאפשר העמסת לוח המשנה ללא בעיות בזמן טעינה מלאה, ותאפשר הגדלת קצב הטעינה, (בתנאי שהכבל לנקודה יגדל בהתאם),
4 16A זה יותר מחצי ממה שיש לך לכן שקול היטב את תנאי השימוש בבית בחשמל כיום ובעתיד (5 שנים) מול עלויות הגדלת חיבור ל 3X40A

לגבי החשש מתעלה על הקיר - היא לא כזו מכוערת, אפשר כמובן לחצוב ולתקן את הטיח
 

ky247

New member
קופסת הפיצול המרוחקת 6 מטר מהחניה (ומפלס מעליה) - בגובה 0.5 מטר בערך (ראה תמונה).

קופסת המפסקים שנמצאת בחניה בגובה 1.40 בערך (ראה תמונה).

אני גר בבית שכור. בעל הבית מוכן לחתום על כל מה שיידרש בשני תנאים -
1. כל עלות ההקמה היא על חשבוני. לכן נדרש פתרון זול.
2. פתרון שעומד בתקן וייושם על ידי חשמלאי מוסמך.
3. פתרון אסתטי ככל האפשר.

בהתחשב בכל האילוצים שפירטתי מהי התצורה המומלצת ?

אם שמים רגע בצד את עלות העבודה של החשמלאי - מה סדר גודל עלות המרכיבים (כאמור נדרשת עמידות לגשם, שמש וכו').

תודה רבה.
 

קבצים מצורפים

  • 20220702_214155.jpg
    20220702_214155.jpg
    KB 796.2 · צפיות: 3
  • 20220702_214332.jpg
    20220702_214332.jpg
    KB 502.7 · צפיות: 3
  • 20220702_214344.jpg
    20220702_214344.jpg
    KB 791 · צפיות: 3
  • 20220702_214428.jpg
    20220702_214428.jpg
    KB 944.8 · צפיות: 3

רשר

Well-known member
מנהל
קופסת הפיצול המרוחקת 6 מטר מהחניה (ומפלס מעליה) - בגובה 0.5 מטר בערך (ראה תמונה).

קופסת המפסקים שנמצאת בחניה בגובה 1.40 בערך (ראה תמונה).

אני גר בבית שכור. בעל הבית מוכן לחתום על כל מה שיידרש בשני תנאים -
1. כל עלות ההקמה היא על חשבוני. לכן נדרש פתרון זול.
2. פתרון שעומד בתקן וייושם על ידי חשמלאי מוסמך.
3. פתרון אסתטי ככל האפשר.

בהתחשב בכל האילוצים שפירטתי מהי התצורה המומלצת ?

אם שמים רגע בצד את עלות העבודה של החשמלאי - מה סדר גודל עלות המרכיבים (כאמור נדרשת עמידות לגשם, שמש וכו').

תודה רבה.
עד כאן יכולתי לענות אבל מכאן אתה גולש לבעיות שרק במקום ניתן לענות עליהן,
זול לא הולך עם תקן, חוק, ואסתטיקה,
המלצה - וותר על רכב חשמלי ל 5 השנים הקרובות ורק אז תחליט מה כדאי באמת (עם ישראל לא יחיה בלי מיסוי מלא על הו"צ רכב)
 
קראתי בכמה פורומים . המחיר מגיע ליפעמים ל7 אלף ש"ח התקנה . הטוב ביותר תזמין חשמלאי מוסמך . בדוק תעודה בתוקף . כבל מימנו הסבר מלא חי. על המקום . יש בפייסבוק . קבוצה של בעלי רכב חשמלי . חפש בפייסבוק
 
המנהל צודק
בשנות השבעים ליטר סולר עלה 1 לירה
ליטר בנזין עלה 10 לירות
האנשים התחילו ליקנות רכב פראטי המונע בסולר לחסוך על הדלק .
שר האוצר העלה את מחיר הסולר לבנזין . ומחזיר למשאיות את הבלו
כך יהייה גם עים כב החשמל . שר האוצר לא יתן להנות מהחשמל בזול
 

ky247

New member
תודה רבה.
כשכתבתי זול התכוונתי כמובן לאפשרות הזולה מבין השתיים שהצעת.

אני אוהב את ההצעה הראשונה שלך לפתרון של התקנת לוח משנה בנקודת החניה (כולל פחת) וחיבור לוח המשנה ללוח הראשי בכבל 5x25 הקיים כבר בקיר. עמדת הטעינה תתחבר ישירות ללוח המשנה כמעגל סופי. גם מעגל תאורת החוץ תחובר ללוח המשני (מא"ז נפרד). בוא נניח שאין מגבלת עלות. האם הפתרון הזה עומד בחוק החשמל ?
תודה רבה.
 

רשר

Well-known member
מנהל
תודה רבה.
כשכתבתי זול התכוונתי כמובן לאפשרות הזולה מבין השתיים שהצעת.

אני אוהב את ההצעה הראשונה שלך לפתרון של התקנת לוח משנה בנקודת החניה (כולל פחת) וחיבור לוח המשנה ללוח הראשי בכבל 5x25 הקיים כבר בקיר. עמדת הטעינה תתחבר ישירות ללוח המשנה כמעגל סופי. גם מעגל תאורת החוץ תחובר ללוח המשני (מא"ז נפרד). בוא נניח שאין מגבלת עלות. האם הפתרון הזה עומד בחוק החשמל ?
תודה רבה.
האפשרויות לפניך, את הביצוע צריך לתאם עם החשמלאי המבצע, כאמור במקום מבינים עוד אפשרויות,
טעינה טובה ומהירה מחייבת 22KW זה כפול ממה שהקיים אצלך יכול לשאת,
לכן שקול בינתיים רכב היברידי שמסתפק בשקע חד פזי 16A ללא תשלום נוסף עתידי ע"י מס בלו כתחליף לדלק
 
האפשרויות לפניך, את הביצוע צריך לתאם עם החשמלאי המבצע, כאמור במקום מבינים עוד אפשרויות,
טעינה טובה ומהירה מחייבת 22KW זה כפול ממה שהקיים אצלך יכול לשאת,
לכן שקול בינתיים רכב היברידי שמסתפק בשקע חד פזי 16A ללא תשלום נוסף עתידי ע"י מס בלו כתחליף לדלקרק מי שיש לו 3* 40a יכול להרשות לעצמו 22KW . והתקנה כזו בטח תעלה כמו חלק מהאוטו
 
אתה רוצה לילמוד שחייה . בהיתכתבות . תביא 2 חשמלאים מוסמכים. יתנו לך הצעת מחיר . וסגור עניין. דעתי האישית קו מהמונה ישר למטען. גם תלוי חד פזי תלת פזי . מה ההספק המרבי שאתה רוצה להעביר . יעבורים באמצע זה צרה צרוה . במיוחד בהספקים גבוהים . שם צריך כבל עסב יותר
בהצלחה לך
 

ky247

New member
תודה רבה.
השתכנעתי שאין מנוס מחיבור עמדת הטעינה ישירות ללוח הראשי (למרות הפגיעה האסתטית).

עכשיו שאלות חשמל נטו -

חיבור ח"ח לבית הוא כיום 3x25A.

קיימת האפשרות להגדיל בעתיד את החיבור ל- 3x40A.

1. אני מבין שעם חיבור ח"ח הקיים 3×25 הספק הטעינה המקסימלי האפשרי הוא 11 קוט"ש. האם נכון ?

2. במידה ואזמין מח"ח הגדלת חיבור ל- 3x40A - האם הספק הטעינה המקסמלי האפשרי יגדל ל- 22 קוט"ש ?

3. האם כבל xple מסוג 5x4 יוכל לשמש כיום לטעינה של 11 קוט"ש (כאשר יחובר למא"ז 16A) ובעתיד לטעינה של 22 קוט"ש (אם יחובר למא"ז 25A) ?

ולקרמר - לאחר מהפכת הקורונה וה- Zoom אז כן, אפשר ללמוד כמעט כל דבר מרחוק. גם שחיה...
 

רשר

Well-known member
מנהל
1 מקסימום תוכל להטעין כ 15KW שהם כ 22A לכל פזה כך שנותר לך רק 4 A לשאר השימושים, ולכן בפועל בקושי תוכל לצרוך 11KW לזמן ארוך מכ 1/2 שעה,
2 הגדלה ל 3X40A תאפשר 22KW כ 32A לפזה ויוותר לשאר 8A (עדיין מעט),
3 5X4 ממ"ר מגרד מלמטה את ה 32A ולכן עדיף 5X6 ממ"ר, בעתיד צריך מא"ז 3X32A שעלול לנתק מדי פעם אם הטעינה בהספק מלא תעבור זמן של כשעה,

זכור שרק הגדלת חיבור: חח"י + חשמלאי כ 5000 ש"ח
לזה צריך להוסיף את כל הבלגן סביב הטעינה
בסוף זה בית לא שלך כך שאתה משאיר את המתנה לאחרים,
 

ky247

New member
תודה. אני לא בטוח שהבנתי.

טעינה בהספק של 11KW תטעין בשבע-שמונה שעות סוללה של כ- 80KW ? זה 3x16A .
נשאר עוד 3x9A לשימוד שאר הבית. עיקר הטעינה תהיה בלילה ולדעתי עמדת טעינה חכמה באמת יודעת לצורך זרם נמוך בשעות העומס ולהגביר צריכה בלילה.
התקנת התשתית מהארון עד לעמדה בחניה - כ 1000-1500 שקל.

עמדת הטעינה - על חשבון המעסיק.
1,200 שקל הטבת מס בחודש.
1,400 שקל חיסכון דלק בחודש.
חיסכון של כ 24,000 ! שקל בשנה. וגם לא מזהם את כדור הארץ !
יש חוזה שכירות לעוד שנתיים וחצי. אם לא אאריך שכירות אז מקסימום "אוריש" 25 מטר של כבל וכמה צינורות פלסטיק קשיחים/קוברה לשוכר הבא...
עמדת הטעינה נשארת אצלי.
 
למעלה