“שעמום זאת דרך מצוינת לגלות דברים חדשים על עצמך ועל העולם” – ראיון עם ברווז (סליחה, אווז) / גלעד סופר
“למחרת בבוקר” (הוצאת עם עובד) הוא ספרו החדש של גלעד סופר, מבכירי הסופרים/מאיירים בארץ. הוא מפגיש אותנו שוב עם דמות אייקונית שיצר, והפעם הציב אותה במרחב של אפיזודות קומיקס מבדרות המבוססות עם דיאלוג בלתי נגמר עם חמור. לכבוד שבוע הספר שוחחנו עם ברווז על כל הדברים הכי חשובים שיש!
ברווז!
ברווז!
ברווז!
בר-
אפשר קצת שקט, לכל הרוחות?! שמעתי בפעם הראשונה.
חוץ מזה, הספר יצא, אפשר להפסיק עם העמדת הפנים. אני אווז.
העניין הוא שאין הרבה תפקידים לאווזים בספרות בכלל ובספרות הילדים המקומית בפרט, כך שאי אפשר להיות בררן. כשהסוכן שלי, אלבר, הציע לי את החלטורה הזאת לא התלהבתי אבל אמרתי לעצמי, יאללה, פרנסה, שיהיה ברווז. למעשה מאז התפקיד הראשי ב”החופשה” והופעת אורח בשכר מינימום ב”הבלש דב” אני סתם יושב בבית. אגב, זאת הזדמנות להודות לירין, אמן האיפור, שעשה עבודה נהדרת, והפך אותי מאווז מוכר למדי בתעשייה כטייפ-קאסט של דמויות מחוספסות, ואפילו רעות מזג, לברווזון ענוג וחינני.
האמת שהתכוונו לראיין את הברווז, אז…
אל תעשה עניין – ברווז, אווז, מי בכלל יודע מה ההבדל, ומזמן לא ראיינו אותי, אז היידה, שוּט!
טוב. יש לך ספר חדש. הוא קצת דומה לספרים קודמים וקצת שונה מהם. ספר לנו מה דומה ומה שונה.
בניגוד לספרים קודמים, בספר הנוכחי התבקשתי לחשוף צד יותר תמים וילדותי. בהיותי חסיד של “השיטה” של סטניסלבסקי, הקפדתי להתייחס לעצמי כאל ברווז לאורך חודשי ההפקה, כולל בהפסקות ובסופי שבוע, ואני חושב שזה היטיב עם התוצאה, אם כי קוראים חדי-עין יוכלו להבחין בכמה מקווי האופי הנוירוטיים שמאפיינים עבודות קודמות שלי.
מתוך “הבלש דב ותעלומת האווז הנעלם”, הוצאת עם עובד, 2020
מתוך “שפן”, הוצאת עם עובד, 2014
עזרא החמור הוא חתיכת יצור סבלני. הרבה יכולים ללמוד ממנו. למה דווקא הוא נהיה חבר שלך? האם אתה חושב שכל גיבור צריך מין עזרא כזה לצדו?
הוא פשוט היה שם בכל פעם שהייתי (כלומר כשהברווז היה – זה די מבלבל) זקוק לעזרא, ואני חושב שזאת סיבה טובה להיות חבר של מישהו.
נדמה לי שכולנו זקוקים למישהו שיקשיב לנו, כשם שכולנו צריכים להקשיב מדי פעם למישהו, וכשמוצאים מישהו כזה (אפילו אם הוא חמור) זאת התחלה לא רעה.
מתוך “למחרת בבוקר”, הוצאת עם עובד, 2023
כל יום (כמעט) אתה מגיע לפגוש את עזרא. לא משעמם לחזור על אותה פעולה שוב ושוב? מאיפה באים לך רעיונות חדשים להעלות בכל יום?
אני חושב שחזרה על אותה פעולה היא דרך טובה להגיע רחוק או עמוק יותר, ששעמום זאת דרך מצוינת לגלות רעיונות ודברים חדשים על עצמך ועל העולם, ושככל שאתה מציב לעצמך יותר מגבלות כך הפתרונות שאתה מוצא הם מעניינים יותר.
מהי ההחמצה הכי גדולה שלך עד כה, ומנגד: הגאווה הגדולה ביותר?
ההחמצה הגדולה ביותר היא כמובן הסירוב להצעה שהגיעה מארנון מילצ’ן להפיק גרסה הוליוודית ל”החופשה”. הייתי אידאליסט צעיר ותמים ולא התפשרתי על היושרה האמנותית שלי. ותראו אותי, עשר שנים אחר כך, מככב בספר בשחור-לבן של הוצאה מקומית…
הגאווה הגדולה ביותר שלי היא כמובן הסירוב להצעה שהגיעה מארנון מילצ’ן להפיק גרסה הוליוודית ל”החופשה”. הייתי אידאליסט צעיר ותמים ולא התפשרתי על היושרה האמנותית שלי. ותראו אותי, עשר שנים אחר כך, מככב בספר בשחור לבן של הוצאה מקומית!
נדמה שהספר – כפורמט, כאובייקט וכמיצג פילוסופי – הוא ממש מגרש משחקים שבו אתה מתקיים. ספר לנו קצת על הגישה הזאת.
מעניין שאתה שואל, כי משיחות ארוכות, ארוכות-מדי, עם המחבר הבנתי שהרעיון המקורי לספר היה משהו אחר לגמרי – טקסט שכולו דיאלוג כמו-סוקרטי בין אב ובתו, שמגיבה לכל תשובה בשאלה (הוא הראה לי את הטקסט, שהגיע למחוזות מורבידיים למדי ובינינו – היה מייבש לאללה). כשהוא שלח את הטקסט לתמר הוכשטטר מ”עם עובד”, היא הגיבה בנימוס והפנתה אותו לקומיקס בשם “קלווין והובס”, מה שהזכיר לו רעיון ישן שהיה לו לדיאלוג בין ברווז וחמור, שהתבסס על חזרה קבועה על אותה סיטואציה (קצת כמו בסרט “Groundhog Day”), והפלטפורמה הזאת הייתה אידאלית להצגה של הטקסט: משהו בחומרת המגבלות – פתיחה קבועה, סיטואציה סטטית ושש משבצות – איפשר בדיקה ומשטור של רעיונות בדרגות עומק (או רדידות) משתנות.
מתוך “למחרת בבוקר”, הוצאת עם עובד, 2023
איך אתה מסתדר עם גלעד סופר? הוא גם סופר וגם מאייר, וזה אומר שהוא מחליט הכול!
טוב, הגיע הזמן לשים סוף לקשקוש הזה. הוא לא מחליט כלום – הטקסטים שהוא הביא בהתחלה היו בוסריים וחסרי פואנטה, ולמעשה אחרי הרעיונות וההצעות לשינויים שהעליתי במהלך העבודה על הדמות לא נשאר מהם כמעט כלום. מגוחך בעיני שהוא חתום על הספר הזה לבדו.
הפעם היית בלוקיישן מינימלי מבחינה ויזואלית, תחום ומסודר (עם קצת הפרעות באמצע). איך זה הרגיש והשפיע על מצב הרוח שלך?
מבחינת מצב הרוח – האווירה על הסט הייתה כמו בכל הפקה דלת תקציב – אני מבין את הבחירה במינימליזם קווי ובוויתור על הצבעוניות כדרך ליצירת רפטטיביות ולהצבת הרעיון המילולי בקדמת הבמה, אבל בוא נגיד שזה לא תרם למוראל הכללי, ואני לא מצטער על כך שההרפתקה חסרת הצבע הזאת מאחוריי.
מתוך “למחרת בבוקר”, הוצאת עם עובד, 2023
יש תכניות לעוד ספרים בכיכובך? לאן הכי היית רוצה להגיע?
רבים אומרים לי ששיתוף הפעולה עם גלעד סופר מעכב אותי, וגם לי נדמה שהעסק הזה מיצה את עצמו. יש צדדים רבים שלי שעדיין לא באו לידי ביטוי, ואני מרגיש בשל לחקור ז’אנרים חדשים. אשמח לעבוד עם כותבים מחו”ל כדוגמת קאזואו אישיגורו, ונדמה לי שגם הוא ייצא נשכר משימוש בגיבור כמוני. הייתי גם רוצה לכתוב משהו בעצמי, אולי ממואר שיתאר את אחורי הקלעים ויחשוף אמיתות מסמרות שיער מעולם ספרות הילדים המקומי. אקרא לו “כוח, כבוד וכסף”.
***
מטעמו של החמור התקבלה התגובה הבאה לדברים:
העבודה על הספר הזה היא מבחינתי שפל מקצועי. כמעט ואין לי רפליקות, רוב הזמן התבקשתי לשמור על הבעה אחת ובכל פעם שניסיתי להביא משהו מעצמי רוסנתי בגסות. בנוסף, מעולם לא עבדתי, ואני מקווה שלעולם לא אעבוד עם פרטנר גס רוח כל כך. אסתפק בדברים הללו ואני מבקש לא לפנות אלי יותר בנושא.
הפנקס כתב עת מקוון לספרות ותרבות לילדים
ראה תגובה-ספרים נוספים
נערך לאחרונה ב: