גפן - במובן GEFEN או במובן GAFEN?
בקרתי היום במוזיאון ארצות המקרא. המקום חביב עלי, המוצגים מרתקים אותי. המדריך התעכב ליד כובע ברונזה פולחני, המיוחד בקרניים המקיפות אותו. קרניים במזרח הקדום הן סימן לאלים, הסביר המדריך. הכובע מייצג אליל כלשהו. ולכן, הוסיף והסביר, הפרשנות שנתן מיכאלאנג'לו בפסל "משה", כאילו קרניים ממש צמחו במצחו, על פי הפסוק "וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיַד-מֹשֶׁה בְּרִדְתּוֹ מִן-הָהָר וּמֹשֶׁה לֹא-יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ." (שמות ל'ד כ'ט) היא הפרשנות הנכונה (וכן בוולגטה) - משה שב מהר סיני עם סממני אלוהות. זאת, הסביר המדריך, כיוון שבכל המופעים של המילה "קרן" שבתנך, מדובר בקרן פיזית של בעל חיים, וכי המשמעות של קרן אור, הארת פנים - היא פרשנות מאוחרת, שחז"ל אימצו כדי להרחיק אפשרות הגשמה של האלוהות בקרני משה. פעמון קטן צלצל בראשי, אבל לצערי לא הצלחתי להיזכר מה. הגעתי הביתה, בדקתי, וגיליתי מה היה הפעמון: "ונגה כאור תהיה קרנים מידולו, ושם חביון עזה" (חבקוק ג' ד'). בקיצור, כבר בתנ"ך למילה "קרן" יש משמעות של "האיר ונגה". חבל שמלמדים אותם שם להדריך בפסקנות מה נכון ומה מוטעה, בלי לבדוק באמת את כל האפשרויות, ובפשטות להסביר ששתי אסכולות מתנגחות ביניהן, על שתי פרשנויות שונות.
בקרתי היום במוזיאון ארצות המקרא. המקום חביב עלי, המוצגים מרתקים אותי. המדריך התעכב ליד כובע ברונזה פולחני, המיוחד בקרניים המקיפות אותו. קרניים במזרח הקדום הן סימן לאלים, הסביר המדריך. הכובע מייצג אליל כלשהו. ולכן, הוסיף והסביר, הפרשנות שנתן מיכאלאנג'לו בפסל "משה", כאילו קרניים ממש צמחו במצחו, על פי הפסוק "וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיַד-מֹשֶׁה בְּרִדְתּוֹ מִן-הָהָר וּמֹשֶׁה לֹא-יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ." (שמות ל'ד כ'ט) היא הפרשנות הנכונה (וכן בוולגטה) - משה שב מהר סיני עם סממני אלוהות. זאת, הסביר המדריך, כיוון שבכל המופעים של המילה "קרן" שבתנך, מדובר בקרן פיזית של בעל חיים, וכי המשמעות של קרן אור, הארת פנים - היא פרשנות מאוחרת, שחז"ל אימצו כדי להרחיק אפשרות הגשמה של האלוהות בקרני משה. פעמון קטן צלצל בראשי, אבל לצערי לא הצלחתי להיזכר מה. הגעתי הביתה, בדקתי, וגיליתי מה היה הפעמון: "ונגה כאור תהיה קרנים מידולו, ושם חביון עזה" (חבקוק ג' ד'). בקיצור, כבר בתנ"ך למילה "קרן" יש משמעות של "האיר ונגה". חבל שמלמדים אותם שם להדריך בפסקנות מה נכון ומה מוטעה, בלי לבדוק באמת את כל האפשרויות, ובפשטות להסביר ששתי אסכולות מתנגחות ביניהן, על שתי פרשנויות שונות.