2שאלות (בגרות חלק ב´)

SMOLANIT1

New member
2שאלות (בגרות חלק ב´)

1.תאר 3 הישגים בתחום ההתיישבותי, הכלכלי והחינוכי- תרבותי בשנות ה20 בא"י. 2.מה היה החידוש בסיבות לפרוץ מאורעות תרפ"ט?
 
תשובה ל2 שאלות

הישגים בתחום הכלכלי:בתחום ההשקעות-גדלו ההשקעות בא"י הן ע"י עלים והן ע"י יהודים שרכשו קרקעות בא"י.היקף ההשקעות היה חסר תקדים לעומת העבר תעשיה בתקופה זו חלה תפתחות התעשיה הטכסטיל כמו לודזיה),מוצרי מזון,מפעלים לייצור מלט וחומרי בניה כתוצאה מהביקוש הרב למוצרים נלווים לתעשית הבניה. כן החלו לפעול חברת החשמל ומפעלי ים המלח בתחום חקלאות פרח ענף הדרים ששילש את תפוקתו והוקמו מושבות הדריםכמו מגדיאל הוד השרון ונתניה הענף שהעסיק הכי הרבה עובדים היה ענף הבניה.העליה גרמה לשיגשוג בענף ותעשיות הלוואי שלו.אבל הוא גם היה החשוף ביותר למשברים. צריך לזכור את התרומה הבירטית לשגשוג שבאה לידי ביטוי בפיתוח תשתיות בהם הועסקו גם פועלים יהודים וביצירת מנגנון מסודר שהקל על התפתחות הכלכלית. בתחום ההתיישבותי יש לצייןארבע התפתחויות חדשות: 1.הקמת הקבוצה הגדולה-הוקמה בעין חרוד ומבוססת על שויוןושיתוף,קרקע לאומית,עבודה עברית עצמית כמו הקבוצה הקטנה.אולם,בניגוד לקבוצה הקטנה היא בעלת חברים רבים יותר וכוללת מגוון ענפים ותעסוקות.המטרה לקלוט עליה ולתת לכל חבר אפשרות בחירה מתוך המגוון של הקבוצה.כמו כן המטרה של הקבוצה הגדולה היא להשפיע על הסביבה בעשייתה ולקנות נפשות לרעיון הצוסיאליסטי בדרך לחברת מופת בא"י 2.הקמת מושב העבודים-מושב העבודים מבוסס על שילוב עקרונות וסציאליסטיים עם קפיטליסטטיים.לא כל אחד יכול לחיות בתנאי שיתוף ושיויון מלאים.לכ במושב יקבל כל חבר יחידית משק ובית.כל א חבר אחראי לעבד את אדמתו בכוחות עצמו.העקרונות הציונים סוציאליסטים הם:קרקע לאומית עבודה עצמית ואחריות החבר על משקו.הקניה והמכירה יהיו משותפיםכדי לצמצם הוצאות.כמוכן תהיה עזרה הדדית בין החברים למי שבמצוקה כלכלית או בעת מחלה. 3.הקמת מושבות ההדרים-בשנות ה-20 הוקמו מיזמה פרטית מושבות שהתבססו בעיקר על ענף ההדרים.לכל תושב היהת יחידת משק חי וירק קטנה אבל המושבה התקיימה מהפרדסים כאלה היו מגדיאל,הוד השרון,נתניה ועוד. 4.התפתחות הערים ובעיקר ת"א- בעליה רביעית הגיעו רבבות עולים.רובם התיישבו בערים והקימו שכונות חדשות:בחיפה,ירושלים ועוד.בעיקר גדלה ת"א שמספר תושביה הגיע ל40,000 נפש.יחד עם שכונות חדשות נפתחו עסקים ובתי מלאכה זעירים מוסדות חינוך ותרבות. התפתחות החינוך-החינוך בארץ היה באחריות הישוב הבריטים לא השתתפו במימונו.מערכת החינוך התפתחה עם התחזקות היסוד העירוני בארץ.בתקופה זו נוסדו הזרמים החינוכיים בא"י שחלקם קיימים עד היום:הזרם הכללי,זרם העבודים והזרם הדתי לאומי.מערכת החינוך של שני הזרמים האחרונים היתה בעלת גוון אידיאולוגי מובהק ותוכניות לימודים יחודיות. גם התרבות התפתחה -נוסדו עיתונים,הוצאות ספרים תיאטראות,תנועות נוער ,שרובם היו מטעם למפלגות שהיו קיימות בישוב.מערכת החינוך ןהתרבות שימשה את המפלגות לעיצוב הדור הצעיר ולהפצת תעמולה בקרב הישוב.המאבק על דמותו של הישוב והתנועה הציונית השפיע על מערכות אל כפי שיה במספר מדינות באירופה באותה תקופה. בסה"כ היוב זינק קדימה מבחינה כלכלי,חברתית ותרבותית.
 
למעלה