2 שאלות בנוגע למטוסי קרב

LucidGuess

New member
2 שאלות בנוגע למטוסי קרב ../images/Emo13.gif

היי, בעבר הייתי מנוי לביטאוני חייל האוויר, אני זוכר שהרבה פעמים הוזכרה שם תופעה שמכונה נדמה לי "הילת טייס" או משהו דומה, מן הילה עגולה בשלל צבעים המופיעה תחת מטוס הקרב בזמן שהוא טס נמוך מעל העננים. מישהו מכיר אולי את התופעה ויודע להסביר אותה? דבר שני, הרבה פעמים כשמטוס קרב מבצע תימרונים חדים בשמיים, מופיעים שובלים לבנים דקים בקצוות הכנפיים של המטוס, מישהו יודע להסביר מדוע זה קורה? ואיך זה שאוויר שבדרך כלל הוא שקוף ולא נראה, הופך פתאום למשהו שנראה כמו עשן לבן סמיך? ( מישהו אמר לי פעם שזה דלק שהמטוס משחרר בלחץ מהכנפיים של המטוס, אבל אני לא בטוח שזה נכון ). תודה מראש
LucidGuess -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- חלום צלול - חלום בו אתה יודע שאתה חולם תוך כדי החלום, אתה מודע לגמרי בתוך החלום, והכל סביבך מציאותי לגמרי, באפשרותך לישלוט שליטה מלאה בחלום ובמתרחש סביבך. אתם מוזמנים להציץ בפורום "חלומות צלולים" וללמוד שיטות לחלימה צלולה והמון כיף
חלומות צלולים.
 

LucidGuess

New member
רגע וניזכרתי בעוד משהו דומה ...

ראיתי לא מזמן תמונה בעיתון של מטוס קרב בדיוק ברגע שהוא חצה את מהירות הקול, והוא יצא מתוך איזו "עננה לבנה" כזאת שנוצרה בזמן חציית מהירות הקול, אז שוב, איך ומדוע זה קורה? איך אוויר שקוף הופך פתאום לכל כך נראה וסמיך? ועוד שאלה מעניינת, מטוס קרב שחוצה את מהירות הקול משמיע בום על קולי נכון?, ומה קורה כשהוא כבר מעל מהירות הקול? הבום הוא רק בחצייה או גם אחרי? מדוע רק אז ולא גם אחרי? ומה שומעים אם הוא נשאר בדיוק במהירות הקול? טוב זהו.
חלומות צלולים, LucidGuess
 
כמה תשובות...

ראשית הילת הטייס היא קשת מעשלית שנוצרת סביב צל המטוס כאשר טסים מעל ענן. פשוט להסביר, מדהים לראות. לגבי הענן הלבן והסמיך שרואים מעל כנפיים של מטוסי קרב שטסים במהירות הקול, אלה עננים. המטוס יוצר גל הדף, מאחורי גל ההדף יש לחץ נמוך, מה שגורם לכל המים להתעבות מיידית וליצור ענן. זה גם מה שאתה רואה יוצא מהכנפיים של המטוסים האלו. זה לא דלק אלה אדי מים שהתעבו כתוצאה משינוי לחץ האויר שיוצרת הכנף. לגבי בום על קולי, הוא לא נוצר רק כשהמטוס חוצה את מהירות הקול. כשהמטוס טס מעל מהירות הקול הוא יוצר גל הדף, הגל הזה מתפשט וכשהוא מגיע לאוזן שלך אתה שומע בום. בעצם המטוס יוצר כל הזמן בום קולי ואתה רק שומע חלק קטן ממנו. אני מקווה שזה עונה על השאלות שלך, אתה מוזמן לשאול עוד
 

צחי נבו

New member
גל הלם ולא גל הדף...

זה מה שקורה כשהמטוס נע מעל למהירות הקול. זה גם הקטע ה"סמיך" שמסביב לאותו מטוס בתמונה.
 

adunsky

New member
אתה מתכוון לזה .... ../images/Emo35.gif

המדובר (ע"פ המידע שבידי) על טייס בשם רון קנדילורו אשר שובר את מחסום הקול עם מטוס F-18 בטיסה מעל לאוקינוס השקט.
 

flugzeug

New member
עוד נסיון

1. הילת הטייס : סוגייה באופטיקה , אין לי שמץ למה ואיך. 2. השובלים מקצות הכנף: התעבות של אדי מים בתוך מערבולת קצות הכנף. רואים אותן במיוחד בזמן תמרון חריף. לדוגמא, תמרון בשש ג´י, פירושו שכוח העילוי גדול פי שש מבזמן ישרה ואפקית, ולכן גם מערבולת קצה הכנף חזקה (בערך) פי שש. 3. גלי הלם ובום על קולי: כשטסים במהירות הקול ומעלה (ובעצם גם טיפה למטה) נוצר סביב המטוס קונוס הלם ( הידוע גם כקונוס מאך , שזה בערך אבל לא בדיוק אותו דבר ). גל ההלם הוא פשוט קפיצה חדה בלחץ, המתפשטת במהירות הקול בניצב למעטפת הקונוס. כל נקודה הנמצאת מחוץ לקונוס לא "יודעת" דבר על המתרחש בתוכו, עד הרגע שהקונוס עוטף אותה. אם אתה עומד על הקרקע, אז אתה שומע "בום" בבת אחת כשגל ההלם חולף אותך. למען האמת יש שני קונוסים, אחד מחרטום המטוס והשני מזנבו. בדרך יש מניפת התפשטות , וזה מה שאתה רואה בתמונות. כמו שנאמר, גלי ההלם קיימים גם במהירות על קולית.
 

LucidGuess

New member
תודה על התשובות! ../images/Emo13.gif

אז בואו נראה אם הבנתי, השובלים הלבנים שנוצרות בקצוות כנפי מטוס קרב בשעה שהוא מבצע תימרונים חדים אלו הם אדי מים ( שקיימים באוויר ) ומתעבים עקב שינוי הלחץ ( לחץ נמוך נדמה לי ) נכון? והאם זה גם ההסבר לעננה הלבנה שנוצרת סביב המטוס ברגע חציית מהירות הקול? גם עקב שינוי הלחצים והתעבות המים? ( התמונה הופיע בעיתון מעריב בעמוד האחורי, לפני מספר חודשים ). ובקשר לבום, הבנתי עכשיו גם. תודה רבה רבה!
LucidGuess מפורום חלומות צלולים.
 
למעלה