2 שאלות חשובות

2 שאלות חשובות

שלום, יש לי 2 שאלות, 1. מה הוא גביע האמת (לא הגביע הקדוש !) איפה הוא מוזכר?,והיכן ניראה /סופר לאחרונה /תאר /סיפור/מקום.היכן אפשר לשער שהוא נימצא? 2. משהו מטה מרקוליס?, איפה הוא מוזכר?,והיכן ניראה /סופר לאחרונה /תאר /סיפור/מקום היכן אפשר לשאר שהוא נימצא?.. אודה לכם אם הקבל תשובות מלאות ורצינויות .. (ואם יש קישורים בעברית אשמח) תודה.
 

סקיפי

New member
מרקוליס

הוא מרקורי, שליח האלים במיתולוגיה הרומית, אל המסחר ופטרון הסוחרים והמטיילים.שמו נגזר, ככל הנראה, מלטינית מהמלה merx או mercator - סוחר. בלטינית הוא נקרא "מרקוריוס" והיה גם מוכר בשם "אליפס" ("בעל הרגלים המכונפות"). הוא מקביל לאל היווני הרמס ולאל האטרוסקי תורמוס. באמנות תואר מרקורי כעלם צעיר, החובש לראשו כובע מכונף ורחב שוליים ("פטאסוס"), לגופו עוטה גלימת נוסעים, רגליו נעולות בסנדלים מכונפים ובידיו מחזיק צרור כסף ומטה שליחים ("קאדוסאוס"). במיתולוגיה היוונית, הרמס שליחה האלים הוא בנם של זאוס והנימפה מיה. הרמס היה פטרון הסוחרים, שליח האלים [כמו מרקורי] ומגן הגנבים. הוא היה אל אולימפי. קצת מאצלנו: מרקוליס - האליל מרקורי שעמד על פרשת דרכים, ובידו הנטויה היה מורה הדרך לעוברים. בצד הפסל עמד סמל קטן. מרקוליס נעשה משתי אבנים זו בצד זו ואחת על גביהן. ר' ישמעאל סבר שהיו עושין מרקוליס קטן בצד מרקוליס גדול. שלוש (אבנים) הדומות למרקוליס אסורות, שתים מותרות (ע"ז נ'). האבנים הצבורות באופן זה נקראות "אבני מרקוליס" או "אבני בית קוליס" (ב"מ כ"ה). מנהגם היה שהעוברים אצל הפסל היו משליכין אבן לכבוד האליל, ולזה כוונו חז"ל במאמרם: הזורק אבן למרקוליס זו היא עבודתה (סנהדרין ס'). אפילו עשו כן לשום גנאי נחשב כאלו עובד עבודה זרה (שם ס"ד). חכמים אסרו אפילו שתי אבנים בצד מרקוליס יען כי נראות כרגלי מרקוליס (ע"ז מ"ט), האבנים האלה נאסרו בהנאה, ואם השתמשו באבני מרקוליס לרצף בהן רחובות העיר - פרשו חכמי ישראל מן הדרכים האלה (שם נ'). הרואה מרקוליס אומר בא"י אמ"ה שנתן ארך אפים לעוברי רצונו (ברכות נ"ז). עתה אין מברכים ברכה זו, מפני שרואים אותה תמיד (או"ח סי' רכ"ד). זריקת אבן למרקוליס הייתה למשל: אמרו - כשם שזורק אבן למרקוליס עובד עבודה זרה, כך כל המכבד רשע כאלו עובד עבודה זרה (תוספתא ע"ז פ"ז סוף). המטה, כאמור, הוא מטה השליחים - והוא לא מיוחד למרקורי/הרמס דווקא. גם לאיריס, אלת הקשת בענן ושליחת האלים גם כן, היה מטה.
 

0Pandemonium0

New member
מטה מרקוליס הוא דווקא מטה מיוחד,

כי סביבו כרוכים שני נחשים הנאבקים זה בזה. אני חושב שהמטה נוצר באמת כאשר שני נחשים נאבקו זה בזה ומישהו (כנראה מרקורי עצמו) זרק את המקל ביניהם. מטה מרקוליס הוא סמל הרפואה.
 

סקיפי

New member
../images/Emo122.gif

אני התעסקתי עם המטות של השליחים... שכחתי מזה. משערים שמקורו של הסמל במסופוטמיה של המאה ה-26 לפני הספירה. נראה שאז הוא הופיע כמטהו של כרוז או שליח, מכונף לעתים, ועטוף בשני סרטים לבנים. נחש הנחושת הוא סמל דומה המופיע לראשונה בתנ"ך בספר במדבר, פרק כ"א פס' ח'-ט': "וַיֹּאמֶר יי אֶל-מֹשֶׁה, עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף, וְשִׂים אֹתוֹ, עַל-נֵס; וְהָיָה, כָּל-הַנָּשׁוּךְ, וְרָאָה אֹתוֹ, וָחָי. וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה נְחַשׁ נְחֹשֶׁת, וַיְשִׂמֵהוּ עַל-הַנֵּס; וְהָיָה, אִם-נָשַׁךְ הַנָּחָשׁ אֶת-אִישׁ-וְהִבִּיט אֶל-נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת, וָחָי". נראה שבני ישראל היו עובדים לנחש מתוך אמונה בתכונותיו המרפאות, עד שחזקיהו מלך יהודה, במאה השמינית לפני הספירה, ביטל את המנהג (ספר מלכים ב' פרק י"ח פס' ד'): הוּא הֵסִיר אֶת-הַבָּמוֹת, וְשִׁבַּר אֶת-הַמַּצֵּבֹת, וְכָרַת, אֶת-הָאֲשֵׁרָה; וְכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר-עָשָׂה מֹשֶׁה, כִּי עַד-הַיָּמִים הָהֵמָּה הָיוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ, וַיִּקְרָא-לוֹ, נְחֻשְׁתָּן. [ארורות תוכנות הניקוד למיניהן...] עם עלייתה של האמפריה היוונית הפך המטה להיות סמלו של האל הרמס, שליח האלים, אסטרולוג ומרפא, מגינם של הסוחרים ושל הגנבים. בין אלה עלה תפקידו של המטה כסמלם של האסטרולוגים. החל במאה השביעית לספירה, כשהעקרונות ההרמטיים של הסתמכות על תנועות גרמי השמיים לצרכי ריפוי קיבלו מקום מרכזי ברפואה, הפך המטה לסמלם של האלכימאים והרופאים. המטה של הרמס מוחלף לעתים במטהו של אסקלפיוס, שהוא סמל דומה בעל משמעות הסטורית קרובה וזה בלבל גם אותי. עם זאת, באסטרולוגיה ובאלכימיה של ימי הביניים היו לשני הסמלים משמעויות מעט שונות. כפרה: מטהו של אסקלפיוס הוא סמלו של האל אסקלפיוס, אל הרפואה והריפוי במיתולוגיה היוונית הקדומה. הסמל מורכב מנחש הכרוך סביב מטה, והוא משוייך לאסטרולוגיה ולריפוי. אסקלפיוס, המופיע גם בגלגל המזלות, היה האל של הריפוי בפנתיאון היווני הקדום. לפי האגדה, אסקלפיוס למד רפואה מפי הקנטאור כיירון, ודמותו בגלגל המזלות משולבת במערכות קנטאור ומזל קשת. מטהו אומר הסמכות של אסקלפיוס משולב בדמות הנחש, המסמל את כח הריפוי וההתחדשות בזכות מנהגו להשיל את עורו ולהחליפו בחדש. הנחש המופיע בסמל הוא ככל הנראה נחש החולדות, נחש מן המשפחה Colubridae שמוצאו באזור אסיה הקטנה, והוא אינו ארסי. ישנה השערה שלפיה הסמל הופיע עקב שכיחותן הרבה של תולעים טפיליות שחיו תחת לעור בזמנים קדומים. רופאי התקופה היו מוציאים את הטפיל על-ידי משיכתו בקיסם, והרופאים היו יכולים לפרסם את משלח ידם על-ידי ציור אירוע מעין זה.
 

Y. Welis

New member
אולי תיאור הנחש בספר במדבר

מושפע מהסמל הזה שהיה קיים במצריים, כי התרבות היוונית הגיעה לכאן רק כמה מאות שנים מאוחר יותר.
 

0Pandemonium0

New member
סתם משהו ששמתי-לב אליו ואני מחפש

מקום להגיד אותו בו
: שמתם-לב שהמילה שרף בעברית דומה ל-serpent או serpentine באנגלית? והרי השרפים היו נחשים של אש...
 

Y. Welis

New member
באיזו מיתולוגיה מסופר על הגביע הזה?

יש לו שם באנגלית?
 

לגוטל

New member
המקור של חיפוש הגביע

כלומר מה שארתור חיפש באמת... הוא הקלחת שיכולה להשיב לחיים אנשים, ויש לה עוד כוחות מסתוריים. היא שייכת למיתולוגיה של הקלטים שחיו באנגליה שאח"כ נדחקו למערב אנגליה שכיום נקראת ווילס, וגם אצלהם בהתאם ארתור צץ לראשונה באגדות (כפי שניתן לראות במאבינוגיון). כמובן שכמו כל סיפור טוב שהנוצרים מצאו הם שינו את זה כדי שזה יתאים להם ולפתע ארתור הנוצרי הטוב החליט לחפש את הגביע הקדוש. אבל את המקור של קיום הגביע הקדוש מבחינת אמונה נוצרית אני לא מכיר.
 

Y. Welis

New member
הקדירה (או קערה) המופלאה קשורה

לסיפורים על בראן המבורך (Bran the Blessed) שמוזכר ב'מאבינוגי' הוולשי, וכן לסיפורים על קון ולוג שמובאים באגדות האיריות. על הקערה של בראן נאמר שהיתה יכולה לרפא לוחמים מפצעי מוות. היתה קערה אחרת שנאמר עליה שהיתה ממלאת משאלות. התכונות האלה הושאלו לגביע הקדוש (שעד אז לא נאמר שיש לו כוחות כאלה).
 
תשובה

אני מדבר על סגלות של ריפוי של המטה, (סמל הנחש סמל הרפואה) וגביע האמת מהמיתולגיה הבריטית... (מה מקורו והיכן הוא מוזכר)... תודה.
 

Y. Welis

New member
שוב, מהו 'גביע האמת'? לא שמעתי דבר

כזה. יש עוד שמות, הקשרים?
 

Dia Leoghann

New member
הגביע הקדוש במסורת

הגביע אותו חיפש המלך ארתור הוא הגביע הקדוש. זהו הגביע ששימש את ישו הנוצרי בסעודה האחרונה ואז הועבר ליוסף הרמתי. יוסף הרמתי השתמש בגביע כדי לאסוף את דמו וזיעתו של ישו בזמן שהוא היה תלוי על הצלב. אחרי מותו של ישו, נלכד יוסף הרמתי והוכנס כנראה לתוך מערת קבורה בעודו בחיים. הוא הצליח לשרוד שם מספר שנים בזכות כוחו של הגביע שהיה מתמלא באוכל ושתייה בכל יום. אחר-כך הפליג יוסף הרמתי לבריטניה יחד עם בני משפחתו והתיישב בגלסטונברי (איניס ויטרין). הגביע הועבר על ידי בתו, חנה שנישאה למלך ברונס לטירת קורבניק שם שמרו עליו צאצאיהם באדיקות. מאות שנים אחר-כך מיקומה של טירת קורבניק נשכח מלב כולם. אולם בחצרו של המלך ארתור היתה מוכרת נבואה על כך שאביר שהוא צאצא של יוסף הרמתי ימצא ביום מן הימים את הגביע הקדוש והוא יהיה האביר הטוב בארץ. זה היה כמובן גאלהאד בנו של לנסלוט. במשדך שנים רבות חפשו אבירי השולחן העגול את טירת קורבניק, ולבסוף מצא אותה האביר פרסיבל - היתה זו טירתו של מלך פצוע אנושות (The Fisher king) השולט בארץ על סף יאוש. פרסיבל התקבל לטירה בחמימות אבל הארוח הנהדר השכיח מלבו את הגביע שלשמו הגיע לכאן האביר. אחריו ניסה לנסלוט להכנס אל טירת קורבניק, אך כיוון שהיה נואף לא הורשה להכנס. אחרון חביב נכנס לטירה גלהאד שכמובן קיבל לידיו את הגביע, ומיד, כיוון שהשלים את יעודו בחיים, עלה אל השמיים - והגביע בידיו.
 

Y. Welis

New member
זה אכן הגביע הקדוש

בתקציר הכי קצר שרק אפשר... (כמות הוריאציות שיש על הסיפור ומס' המשתתפים הנוספים עצומה). מכל מקום לא זכור לי שהוא נקרא 'גביע האמת'.
 

Dia Leoghann

New member
הוא לא נקרא גביע האמת

אכן תקציר מקוצר של הגרסה המקוצרת, אבל לכתוב הכל הרי אי-אפשר, ואני גם לא מתיימר לדעת...(-: אם יש שאלות ספציפיות אני אשמח לענות כיוון שכמו רבים אחרים פה, גם אותי המיתוסים של האיים הבריטים מעניינים מאוד ב-15 שנים האחרונות.
 
למעלה