מתכנן ערים
New member
220 מש"ח לתחבורה בת-קיימא. מי תהיה הזוכה?
בימים אלה ממש עמלים עשרות משרדי תכנון ויועצים שונים על הכנת תכנית כוללת לתחבורה בת-קיימא עבור למעלה מתריסר עיריות ברחבי הארץ. כל זאת לאחר שבנובמבר האחרון יצאו משרדי התחבורה והאוצר עם קול קורא לשם בחירת עיר שתשמש מודל למערכת תחבורה בת-קיימא מתקדמת ואטרקטיבית. מטרת התוכנית לעודד העברת נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית ולתחבורה לא ממונעת באופן רציף ומתמשך ולצמצם את זיהום האוויר. העיר שתציע תוכנית מפורטת המשלבת תפיסה כוללת לפיתוח תחבורתי בר-קיימא, ותוכיח יכולת ומחויבות להוציא את הפרויקט לפועל בתוך שלוש שנים תזכה למימון ממשלתי לביצוע ההשקעות הנדרשות - עד 220,000,000 !! זו לא טעות... וכל הסכום האסטרונומי הזה לרשות אחת בלבד... ע"פ תנאי הסף, רק עיריות שבהן 70,000-250,000 תושבים רשאיות להגיש הצעות. ואלו המועמדות בתכנית הריאליטי של התחבורה בת-קיימא: ראשל"צ, פ"ת, אשדוד, ב"ש, חולון, נתניה, בני ברק, ר"ג, בת ים, רחובות, אשקלון, הרצליה, כפ"ס, חדרה, בית שמש, מודיעין-מכבים-רעות, נצרת ולוד (נדמה לי שגם רמלה נכללה לבסוף ברשימה). עכשיו השאלה היא לאיזו עיר "מגיע" הכי הרבה? (וכרגע נתעלם מהתכניות עצמן שאותן אנחנו עוד לא מכירים). לפני כמה זמן היה לי על כך דיון מעניין עם חבר טוב שגם הוביל את התכניות של שתי ערים. שאלנו את עצמנו למשל האם ראוי שהמדינה תממן תחבורה בת-קיימא בעיר שאחוזי השימוש בתחבורה ציבורית בה הם גבוהים מאוד, כמו בת ים? או שלמדינה אינטרס להפוך את עורן של "ערי שינה" בורגניות שניזונות כיום מהרכב הפרטי, כמו מודיעין? ואולי בכלל הכסף צריך ללכת לעיר חלשה כמו לוד שזקוקה נואשות לזריקת מרץ כלשהי? מה דעתכם? במי הייתם בוחרים?
בימים אלה ממש עמלים עשרות משרדי תכנון ויועצים שונים על הכנת תכנית כוללת לתחבורה בת-קיימא עבור למעלה מתריסר עיריות ברחבי הארץ. כל זאת לאחר שבנובמבר האחרון יצאו משרדי התחבורה והאוצר עם קול קורא לשם בחירת עיר שתשמש מודל למערכת תחבורה בת-קיימא מתקדמת ואטרקטיבית. מטרת התוכנית לעודד העברת נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית ולתחבורה לא ממונעת באופן רציף ומתמשך ולצמצם את זיהום האוויר. העיר שתציע תוכנית מפורטת המשלבת תפיסה כוללת לפיתוח תחבורתי בר-קיימא, ותוכיח יכולת ומחויבות להוציא את הפרויקט לפועל בתוך שלוש שנים תזכה למימון ממשלתי לביצוע ההשקעות הנדרשות - עד 220,000,000 !! זו לא טעות... וכל הסכום האסטרונומי הזה לרשות אחת בלבד... ע"פ תנאי הסף, רק עיריות שבהן 70,000-250,000 תושבים רשאיות להגיש הצעות. ואלו המועמדות בתכנית הריאליטי של התחבורה בת-קיימא: ראשל"צ, פ"ת, אשדוד, ב"ש, חולון, נתניה, בני ברק, ר"ג, בת ים, רחובות, אשקלון, הרצליה, כפ"ס, חדרה, בית שמש, מודיעין-מכבים-רעות, נצרת ולוד (נדמה לי שגם רמלה נכללה לבסוף ברשימה). עכשיו השאלה היא לאיזו עיר "מגיע" הכי הרבה? (וכרגע נתעלם מהתכניות עצמן שאותן אנחנו עוד לא מכירים). לפני כמה זמן היה לי על כך דיון מעניין עם חבר טוב שגם הוביל את התכניות של שתי ערים. שאלנו את עצמנו למשל האם ראוי שהמדינה תממן תחבורה בת-קיימא בעיר שאחוזי השימוש בתחבורה ציבורית בה הם גבוהים מאוד, כמו בת ים? או שלמדינה אינטרס להפוך את עורן של "ערי שינה" בורגניות שניזונות כיום מהרכב הפרטי, כמו מודיעין? ואולי בכלל הכסף צריך ללכת לעיר חלשה כמו לוד שזקוקה נואשות לזריקת מרץ כלשהי? מה דעתכם? במי הייתם בוחרים?