220 מש"ח לתחבורה בת-קיימא. מי תהיה הזוכה?

220 מש"ח לתחבורה בת-קיימא. מי תהיה הזוכה?

בימים אלה ממש עמלים עשרות משרדי תכנון ויועצים שונים על הכנת תכנית כוללת לתחבורה בת-קיימא עבור למעלה מתריסר עיריות ברחבי הארץ. כל זאת לאחר שבנובמבר האחרון יצאו משרדי התחבורה והאוצר עם קול קורא לשם בחירת עיר שתשמש מודל למערכת תחבורה בת-קיימא מתקדמת ואטרקטיבית. מטרת התוכנית לעודד העברת נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית ולתחבורה לא ממונעת באופן רציף ומתמשך ולצמצם את זיהום האוויר. העיר שתציע תוכנית מפורטת המשלבת תפיסה כוללת לפיתוח תחבורתי בר-קיימא, ותוכיח יכולת ומחויבות להוציא את הפרויקט לפועל בתוך שלוש שנים תזכה למימון ממשלתי לביצוע ההשקעות הנדרשות - עד 220,000,000 !! זו לא טעות... וכל הסכום האסטרונומי הזה לרשות אחת בלבד... ע"פ תנאי הסף, רק עיריות שבהן 70,000-250,000 תושבים רשאיות להגיש הצעות. ואלו המועמדות בתכנית הריאליטי של התחבורה בת-קיימא: ראשל"צ, פ"ת, אשדוד, ב"ש, חולון, נתניה, בני ברק, ר"ג, בת ים, רחובות, אשקלון, הרצליה, כפ"ס, חדרה, בית שמש, מודיעין-מכבים-רעות, נצרת ולוד (נדמה לי שגם רמלה נכללה לבסוף ברשימה). עכשיו השאלה היא לאיזו עיר "מגיע" הכי הרבה? (וכרגע נתעלם מהתכניות עצמן שאותן אנחנו עוד לא מכירים). לפני כמה זמן היה לי על כך דיון מעניין עם חבר טוב שגם הוביל את התכניות של שתי ערים. שאלנו את עצמנו למשל האם ראוי שהמדינה תממן תחבורה בת-קיימא בעיר שאחוזי השימוש בתחבורה ציבורית בה הם גבוהים מאוד, כמו בת ים? או שלמדינה אינטרס להפוך את עורן של "ערי שינה" בורגניות שניזונות כיום מהרכב הפרטי, כמו מודיעין? ואולי בכלל הכסף צריך ללכת לעיר חלשה כמו לוד שזקוקה נואשות לזריקת מרץ כלשהי? מה דעתכם? במי הייתם בוחרים?
 

Ynhockey

New member
מקווה שהשיקולים יהיו מקצועיים בלבד

לא יודע למי מגיע יותר, אבל מקווה שהשיקולים של משרד התחבורה בהענקת הפרס יהיו מקצועיים בלבד, ללא קשר למי מגיע יותר. לדעתי מגיע לכולם :) אבל התחרות הייתה על מי יעשה את התוכנית הטובה ביותר. עם זאת, יש כאן בעייתיות שאף אחת מהערים הנ"ל לא פועלת בוואקום, וקשה לתכנן מערכת תחבורה טובה לרשות מסוימת שבה רוב הקווים צפויים לעבור גם ברשויות אחרות. המקרה הקיצוני ביותר ברשימה היא בת ים, אבל גם לבני ברק, רמת גן, חולון ונצרת יש בעיה דומה, ובמידה פחותה לראשל"צ, פ"ת, לוד/רמלה, הרצליה וכפ"ס. מקווה שיציגו את כל התוכניות לציבוי ע"מ שנוכל לעיין בהן כאן בפורום.
 

amit1270

New member
את ערי גוש דן לא הייתי בוחר

כי הן למעשה חלק מעיר גדולה אחת, ואותן הייתי רוצה לראות כחלק מרשות מטרופולינית גדולה, כך שתכנית כזאת פשוט לא מתאימה להן. מה שנשאר זה נתניה, רחובות, אשדוד, אשקלון, באר שבע, בית שמש, מודיעין, נצרת ולוד/רמלה. בית שמש, נצרת, לוד ומודיעין נראות לי קצת קטנות מדי או בעייתיות או פשוט לא מייצגות את העיר הישראלית "הטיפוסית" (כל אחת בדרכה). באר שבע היא בעצם מרכז מטרופוליני בהתהוות, וזה יכול להיות מעניין, אבל אולי גם כן כחלק מרשות מטרופולינית ולאו דווקא כפרויקט נפרד. נשארנו עם נתניה, אשדוד, רחובות ואשקלון, ומבין ארבעתן אין לי העדפה מיוחדת, אם כי ראיתי פעם תכנית להפיכת רחוב הרצל ברחובות למת"צ/רת"צ/BRT וזה מצא חן בעיני. אני גם מכיר את העיר הזאת יותר טוב משאר המועמדות אז אני קצת משוחד...
 
למעלה