3 שאלות

3 שאלות

שלום,

ביומיים האחרונים עלו ללקוחות שלי כמה שאלות בהקשר של חוקיות של תכנים באינטרנט:

1. אחד הלקוחות של הלקוח שלי הוא איש מפורסם, אשר היה מרוצה משירותיו ואפילו הוקלט בסרטון וידאו שבו הוא מתאר את שביעות רצונו. האם יש בעיה של איזושהי הפרה במידה ואנחנו מפרסמים את שמו של אותו איש מפורסם במודעות הממומנות של גוגל?
2. לקוח אחר מעוניין לנהל דף פייסבוק שבו יהיו חברים קטינים. האם יש בעיה לספק לקטינים הללו חומר פרסומי? כמובן חומר פרסומי ראוי ומתאים לגילם.
3. המדיניות של פייסבוק היא לא לאפשר הנחה בחנויות אשר בונים בתוך פייסבוק למי שעשה "לייק" לדף מסויים. האם פייסבוק יכולים לתבוע אותי במידה ואני מאפשר הנחה באתר הפרטי של הלקוח שלי רק במידה והם עשו לייק לדף שלו בפייסבוק?

האם למישהו תשובות?

תודה מראש!!
 
3 תשובות

אבל רק שאני אבין: אתה עוסק בבניית אתרים, ונותן ללקוחות שלך יעוץ משפטי? בניית אתרים כוללת בימינו יעוץ משפטי? קצת מסוכן, לא? אתה גם יכול לקבל תבחיעת רשלנות וגם השגת גבול מקצוע עריכת הדין.
אולי אני אתחיל לתת יעוץ במכונאות רכב, המכונאי יתחיל לתת יעוץ בדיאטות, בדיאטנית תתחיל לתת יעוץ פיננסי, יועץ ההשקעות יתחיל לתת יעוץ רפואי והרופא יתחיל לתת יעוץ בבניית אתרים...

עכשיו לשאלותייך:
1. כן, יש בעיה.

2. טוב יעשה הלקוח שלך אם יפנה ליעוץ משפטי ויבדוק את ההיבטים החוקיים של פעילותו. חוק הגנת הצרכן, התשמ"א - 1981 קובע בסע' 7א כדלקמן:
7א. פרסומת או דרכי שיווק אחרות המכוונות לקטינים (תיקון: תשמ"ח, תש"ס, תש"ע)
(א) לא יפרסם אדם פרסומת ולא ינקוט דרך שיווק אחרת אם הפרסומת או דרך השיווק כאמור עלולות להטעות קטין, לנצל את גילו, תמימותו או חוסר ניסיונו או לעודד פעילות שיש בה כדי לפגוע בגופו או בבריאותו הגופנית או הנפשית.
(ב) השר רשאי לקבוע בתקנות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, עקרונות, כללים ותנאים לפרסומת וכן לדרכי שיווק אחרות המכוונות לקטינים, תקנות כאמור יכול שיתייחסו לקטינים דרך כלל, או עד גיל מסויים.

3. כעיקרון, אסור לשאול בפורום שאלות המכילות שמות של אתרים פעילים, ואולם, אני מבהיר שפייסבוק, בגלל מרכזיותו היום בפעילות הגלישה, הוא מעין מונופול ועל כן, גם אם לא נציין את שמו, כולם יבינו על מי מדובר ומצד שני, יש לאתר הזה מאפיינים שמבדילים אותו מרשתות חברתיות אחרות ולכן, מותר לציין את המילה פייסבוק. לעצם העניין: היחסים בין גולש/לקוח לבין פייסבוק, נשלטים על ידי שתטי מסגרות:
א. מסגרת הדין החל, וזה הדין של מדינת קליפורניה, ארה"ב
ב. תקנון השימוש שהוא חוזה בין המשתמש לבין בעלי האתר.
צריך לקרוא את התקנון ולראות אם הוא פורש כנפיו גם על משתמש כמוך, שבמקרה זה הוא בעל מנוי (פרופיל).
אם הלקוח שלך מפר את התקנון, מן הסתם, לפייסבוק יכולה לקום עילת תביעה.
בלי לקרוא בעיון את התקנון, קשה לנחש אם גם עליך, אך רוב הסיכויים שאם הלקוח שלך נתבע, הוא יכול לצרף אותך כצד שלישי. אך זה רק ניחוש, לא ניתן לתת תשובה מדוייקת במסגרת פורום.
מה שיותר חשוב הוא שפייסבוק אינה חברה כל כך טפשה כדי להגיש תביעה נגד לקוח שלה, כאשר היא יכול להטיל עליו סנקציות באופן חד צדדי, ללא צורך בפניה לגורם שלישי. די לה להעיף את הלקוח שלך לזמן מסויים, או לצמיתות ולמחוק לו את העמוד. בשביל מה לתבוע? האם נגרם לה נזק? איזה נזק. כמה דולרים?
כמה יעלה לבצע הזמנה מחוץ לתחום השיפוט ולנסות להביא נתבע מישראל לקליפורניה, למשפט? כמה יעלה המשפט? למה שחברה שפויה תכנס לדבר כזה?
 
למעלה