30 שנה ללא אלביס

30 שנה ללא אלביס ../images/Emo16.gif

האמת, אני לא מהמעריצים הגדולים של אלביס, אך קטנה יכולתי מלהתעלם מהשפעתו העצומה על רבים וטובים. חיכיתי קצת עד שמישהו כאן יפתח שרשור על אלביס, אבל מאחר שזה לא הגיע - החלטתי לקחת את היוזמה, להפשיל שרוולים (ולנקות את המקלדת מפירורים וריר של במיה) ולהתחיל במשימה!
ברצוני לקשר את אלביס קצת לפינק פלויד, ולתהות - האם הפלוידים הושפעו ישירות מהיצירה של אלביס? האם הם פגשו אותו? מה הייתה דעתו של אלביס על פינק פלויד ועל הז'אנר שהפלוידים התשייכו אליו שייצג בין היתר יצירה יותר מורכבת לירית ומוזיקלית?
 
הפלוידים הושפעו מאלביס כמו כל בני דורם

אלביס גילם בעיני הצעירים הבריטיים את אמריקה: חופש, פתיחות, רמת חיים גבוהה יותר. היתה לו השפעה גדולה באמצע שנות החמישים, ובכל רחבי בריטניה חיקו את סגנון לבושו, תסרוקתו - ואת המוסיקה. אף אחד מהם לא פגש את אלביס; אלביס לא הופיע מחוץ לארה"ב ולמעשה, מלבד שירותו הצבאי בגרמניה, הוא לא היה בשום מקום חוץ מארה"ב בחייו. הסיבה לכך היתה פרוזאית: המנהל שלו, "קולונל" פארקר, היה מהגר מהולנד שחי בארה"ב ללא המסמכים הדרושים, והוא חשש ששלטונות ההגירה "יעלו" עליו. לכן הוא סרב לצאת מארה"ב - והשאיר גם את הקליינט שלו שם. אנו לא יודעים מה אלביס חשב על הפלויד. מן הסתם הוא לא היה מודע אליהם כלל. אני חולקת על קביעתך שהפלויד עשו דברים יותר "מורכבים" מאלו של אלביס. הם כן עשו דברים טובים יותר ממה שהוא הקליט, לפחות בשנות השישים. תרומתו החשובה של אלביס לרוק היתה בתחילת דרכו, כאשר הקליט את השירים שהיו הבסיס לרוקנרול, באולפני Sun בממפיס. לאחר חזרתו מהשירות הצבאי, הוא אימץ תדמית פחות שנויה במחלוקת, והקליט בעיקר שירים שמאלציים שפנו לכל המשפחה. הפלויד השתייכו לדור אחר - שני דורות, מבחינה מוסיקלית, אחריו.
 
הכוונה מורכבים מבחינה מוזיקלית

ולירית. אי אפשר להתעלם מכך שהשירים של אלביס לא מורכבים הן מוזיקלית והן לירית, בדומה לביטלס בתחילת דרכם. אף אחד לא מערער על ההשפעה של אלביס על הרוקנרול, שכניראה הייתה גדולה יותר מההשפעה של הפלוידים, וכניראה גם גדולה מזו של הביטלס. מדוע "מן הסתם" אלביס לא היה מודע לפינק פלויד? מן איזה סתם? אם הוא נפטר בשנת 1977', לא קיימת שום סיבה שהוא לא התוודה למוזיקה הזאת שהיא בעצם "פירוש מתקדם" של המוזיקה שלו, הוא לא גילה איזשהו עניין בסוגי מוזיקה שהתפתחו בעקבותיו ובהשראתו ? למשל, מה הייתה דעתו על הביטלס?
 
שני דברים ...

אלביס היה מבצע, יותר משהיה אמן יוצר. הוא לא כתב שירים, אלא ביצע שירים שנתנו לו. ההעדפות המוסיקליות שלו היו נטועות עמוק במסורות (סגנונות) אמריקאיים מוכרים. הוא לא היה הרפתקן מוסיקלי או אמנותי - הוא ראה עצמו כבדרן. אני לא בטוחה שהוא הבין לגמרי, עד סוף ימיו, את ההשפעה מרחיקת הלכת שהיתה לו על התפתחות הרוקנרול. אני גם בספק רב אם היה לו עניין במה קורה ברוק, מבחינה רעיונית. הוא ידע מן הסתם מה קורה במצעדי הפזמונים - ותו לא. אלביס ידע מי זה הביטלס, כמובן. כשהביטלס הגיעו לאמריקה, אחד הדברים הראשונים שדיברו עליו זה איך הביטלס "מאיימים" על אלביס, מבחינת פופולריות ומוקד תשומת הלב. אפילו אורגנה פגישה ביניהם. על פי המקורות, הוא העריך את הביטלס, והמוסיקה שהגיע מבריטניה בכלל, אבל גם ראה בהם מתחרים, וזה לא מצא חן בעיניו. יחד עם זאת, באותם ימים אלביס כבר לא ממש פעל בתחום הרוקנרול, אלא בעיקר עשה סרטים סוג ד' והקליט שירי פופ במשקל נוצה. כך שלא היתה ממש "תחרות" כאן. דבר שני: אני לא רואה את הכרונולוגיה של הרוק כהתפתחות היררכית. דהיינו, דברים חדשים יותר אינם בהכרח טובים יותר ממה שהיה מקודם. ו"מורכבות" איננה כלל משתנה בעל משמעות באיכות היצירה. אני גם לא חושבת שאלביס הקליט שירים "לא מורכבים". את איכות שיריו, בתקופות השונות ועם הכותבים השונים עמם עבד, יש לבחון לפי איכותם האמנותית. היו לו שירים נהדרים, והיו לו הרבה שירים גרועים, במשקל נוצה כפי שאמרתי. אין לזה שום קשר ל"מורכבות".
 

holo

New member
אז מה עשה אותו לכל כך משפיע

בהתפתחות הרוק, אם הוא לא היה יוצר בכלל?
 
אלביס היה השגריר מס' 1 של הרוקנרול

בארה"ב ומחוצה לה. הוא זה שהביא את הבשורה. אלביס היה מהפכן, בלי שהתכוון לכך בכלל. בתחילת דרכו, כבחור צעיר, הוא שר שילוב של כמה סגנונות להם נחשף באזור בו גדל, בדרום ארה"ב, בעיקר בלוז וקאנטרי. השילוב בין מוסיקה שחורה ללבנה היה מהפכני, משום שעד אז היה נהוג מידור חמור בין מוסיקה "לבנה" ל"שחורה" - תחנות רדיו נפרדות, לייבלים נפרדים, מועדונים נפרדים (בדרום אסור היה לשחורים להכנס למועדונים לבנים, למשל). אבל החשיפה ההדדית היתה בלתי נמנעת. בתחילת שנות החמישים, החלו כמה שדרנים בתחנות שונות לשים לב שצעירים לבנים מבקשים להשמיע מוסיקה שחורה. הם החלו להשמיע תקליטים אלו, באופן די מחתרתי, פעמים רבות בניגוד להנחיות הבוסים שלהם בתחנות. רוב ההרכבים שהושמעו היו להקות מקומיות, מאותה העיר או המדינה. האמן הראשון שהביא את המוסיקה הזו להמונים - לכל רחבי הדרום, אח"כ לצפון ובסוף לכל העולם - היה אלביס פרסלי. לאלביס היה המראה - והכריזמה - בכדי שיוכל להצליח בכך. הוא היה יפיוף, ידע לרקוד, ולא ספר אף אחד ממטר. הוא עשה מה שהיה בראש שלו, מה שהיה טבעי לו. אולי מחוסר מודעות להיקף הגזענות והשמרנות, מחוץ למילייה לו הוא היה שייך (המוסיקאים עמם הוא הסתופף היו ה"בוהמה" המקומית). לטעמי, היתה זו ה"חוצפה" שלו - המסר שהוא העביר לקהלו, לפיו הם אינם חייבים לחיות כפי שחיו הוריהם, ולפי התכתיבים החברתיים הנוקשים - שכבשה את הלבבות, וסיפקה לצעירים בכל רחבי ארה"ב מודל חדש לחיים. השירים שלו דיברו, ברמה העמוקה, על חופש, על הערכה עצמית וביטוי עצמי, על כיף (כולל סקס שלא במסגרת הנישואין) - דברים שקלעו בול לשאיפותיהם של מאזיניו, ולא היו קיימים עבור דור ההורים שלהם, אשר גדלו על ערכים של הקרבה עצמית, עבודה קשה והסתפקות במועט. היו אמני רוקנרול נוספים, כמובן, אבל אלביס היה הפופולרי מביניהם. הנה דוגמא: Hound Dog, בתוכנית הטלוויזיה של מילטון ברל, 1956 http://www.youtube.com/watch?v=afuJnsWRkwE זהו ביצוע רוקנרולי לשיר R&B של זמרת (שחורה) בשם ביג מאמא ת'ורנטון. אלביס ונגניו האיצו את הקצב של המקור.השיר, במקור, הוא שירה של אשה שהגבר שלה "עבד עליה", סיפר לה סיפורים, והתגלה בסוף במערומיו. זהו שיר של אשה הדורשת את הכבוד המגיע לה, ואומרת את הדברים בדיוק כמות שהם. פרסלי שר את זה מנק' מבט של גבר, אבל זה לא ממש משנה, המסר הוא זהה. לפני אלביס, לפני הרוק, שירים כאלו לא הגיעו כלל לתודעה של המיינסטרים, שהיה לבן בעיקרו. זה שיר שמדבר באופן ישיר על יחסים, ללא אידאליזציה של היחסים בין המינים (מה שנקרא "רומנטיקה"). השיר שמדבר על המציאות, עם מבצע המבטא בדיוק את רגשותיו, ועם לא מעט הומור. עד אז, שירי פופ (היינו, שירים פופולריים) היו מאוד "מנייריסטיים", ורק מיעוט מביניהם תיאר מצבים מציאותיים, ורגשות ריאליסטיים. בנוסף, תעשיית המוסיקה האמריקאית נשלטה ע"י מו"לים וכותבי שירים בחוף המזרחי - רובם יהודים - שהושפעו ממוסיקה אירופאית קלה, וחשוב מזה - זלזלו עמוקות במוסיקה "רגיונלית", מוסיקה שנעשתה מחוץ לאזורים האורבניים באמריקה. כל מה שבא מהדרום, נחשב לבדיחה (לא רק המוסיקה, אלא הדרומיים בכלל). שים לב גם למראה ולהתנהגות של פרסלי כאן: הבלורית שלו היתה עוד סמל ל"מרד נעורים" בזמנו, בתקופה בה תספורת קצוצה -ספיחס - היתה הנורמה. תנועות הריקוד שלו נחשבו לשערורייתיות (קראו לו "אלביס האגן" - elvis the pelvis) כי הן רמזו על סקס, דבר שהס מלהזכירו בחברה "מהוגנת". שימו לב לקטע בסוף (הקליפ לקוח מתוכנית טלוויזיה כלשהי) בו מראים קצת מהתגובות לעלייתו של אלביס ככוכב רוק: הוא נחשב לאיום על הסדר החברתי. אולי עוד כמה מילים על האיום הזה: בדרום ארה"ב, רוקנרול נתפש כיותר מסתם בידור. מטיפים שמרניים ראו בזה את החילוניות האולטימטיבית, דרך המלך לזרועותיו של השטן ולאש הגהינום. שמרנים מהמעמד הבינוני טענו שרוקנרול מדרדר את הנוער לפשע.וסתם גזענים יצאו כנגד החשיפה של מוסיקה שחורה בפני לבנים. היו קמפיינים של ממש, במשך שנים, שניסו לדכא את הרוקנרול - כולל חרמות, נידויים, פשיטות משטרתיות ודברים גרועים יותר. זה לא עזר להם, כפי שאנו יודעים. הסיפור הזה הוא סיפור חשוב מאוד, ומה שהבאתי כאן זה פחות מקצה המזלג. אם תרצו, ארחיב על כך.
 
הרעיון לחבר בין מוזיקה לבנה ושחורה

היה ראיון של אלביס במקורו או רעיון של הכותבים שאיתם פעל? ומי היו הכותבים המרכזיים של אלביס?
 
לא, לא...

זה לא היה רעיון שלו, ולא של הכותבים שלו. זה רעיון שצמח מלמטה, מה"עמך". הרכבים מקומיים עשו את זה, כבר מסוף שנות הארבעים. בתחילת שנות החמישים, עם העליה הדרמטית ברמת החיים (בכל ארה"ב), התרבו תחנות הרדיו, והן אלו שהתחילו להשמיע הן הרכבים שחורים, והן לבנים ששאבו ממוסיקה שחורה. אלביס היה פשוט אחד מאותם צעירים ששילבו בין הז'אנרים השונים, ששמע במקום מגוריו. אותו מהלך עשו גם אמנים אחרים: קארל פרקינס, ג'רי לי לואיס, ועוד ועוד. הם פשוט התעלמו מההפרדה הגזעית - דחו אותה, למעשה. כמובן שזה פעל גם לכיוון השני: אמנים שחורים, פתאום קיבלו במה במיינסטרים הלבן, ופנו במובהק לקהל הלבן: צ'אק ברי, ליטל ריצ'רד, פטס דומינו, ורבים רבים אחרים. במקביל, לייבלים מקומיים החליטו - מסיבות כלכליות או אידאולוגיות, או גם זה וגם זה - לקדם את המהלך הזה. זה בדיוק מה שעשה סם פיליפס, הבוס של תקליטי Sun בממפיס. האגדה מספרת איך אלביס נכנס לאולפנים שלו, כדי להקליט שיר ליום ההולדת של אמא שלו, בכמה דולרים (היה גימיק כזה). הוא שר את אחד השירים הפופולריים מהתקופה - כמדומני that's alright mama או משהו דומה. פיליפס שמע, והבין איזה אוצר נפל בחיקו: אלביס קלט את השילוב המוסיקלי הזה, והיה לו גם את הלוק המתאים לשיווק. תיכף אני אנסה לחפש קטעים ביוטיוב שימחישו לכם את המהלך הזה, החשוב בתולדות המוסיקה האמריקאית במחצית השניה של המאה העשרים.
 
כן, כן, כן!

מנפלאות היוטיוב: מצאתי שם סדרה על תחילת הרוקנרול. נאמר שם כל מה שכתבתי למעלה, ועוד - והכל מלווה בתמונות מהתקופה, שממחישות את הכל. לטובת הציבור, אני מתרגמת גם את הקריינות. למותר לציין, שזו צפייה מומלצת ביותר למי שרוצים לדעת מה זה, בכלל, רוקנרול. חלק 1: http://www.youtube.com/watch?v=b6WaREvqcH0 בתחילת שנות החמישים, מוסיקה פופולרית השתייכה לתחום הבידור הקל, לכל המשפחה, של זמרים כגון פרי קומו, דוריס דיי, וגייל סטורם. השירים שהם שרו תוכננו כך שיהיו תמימים ובלתי-מזיקים ככל האפשר. רוב הזמן, המוסיקה הזו שיקפה את מצבו של מעמד הביניים המתרחב, שנהנה מפירות השגשוג והקידמה בתקופת אחרי המלחמה. בשנות החמישים עלה גם מעמד חברתי חדש: בני העשרה, שהיה להם יותר זמן חופשי וכסף לבזבז, מאשר בדורות קודמים. בני הנוער השתעממו ממה שנוגן במצעדים, ולכן החלו להאזין לתחנות רדיו שהשמיעו מוסיקה יותר מרגשת: ריתמ'נ'בלוז שחור. תקליטים של אמנים שחורים החלו להופיע ב-jukeboxes [מתקנים בהם הושמעו תקליטים לפי בחירה, במקומות ציבוריים] במקומות בהם נוער לבן הסתובב. ריתמ'נ'בלוז היה שילוב של כמה סגנונות שחורים: החל מג'אז ומוסיקת ביג-בנד (תזמורות גדולות, שניגנו סווינג – צ.) ממנו שאב הרית'מ'נ'בלוז את הקצב וה"ביט". מהבלוז והגוספל [מוסיקה כנסייתית שחורה – צ.] את הבסיס הרגשי. [כאן רואים קליפ של השדרן אלאן פריד, שהגיש את התוכנית Moondog Rock’n’roll, ונחשב לאדם שהמציא את המונח "רוקנרול" – צ.] בסופו של דבר, כמה שדרנים לבנים החלו להשמיע תקליטי ריתמ'נ'בלוז, במיוחד עבור קהל של בני הנוער. חלק מהם השתמשו במונח "רוקנרול" על מנת להסוות את המקור השחור של המוסיקה. בין הבולטים ביניהם היה שדרן מקליבלנד, אלאן פריד. פריד ניגן כלמיני סוגים של תקליטי R&B’, אבל הוא אהב במיוחד את הסאונד החלקלק של הרכבים שחורים ווקליים, שהיו מבוססים על הרמוניה קולית. תקליטים של הרכבים ווקליים שחורים, החלו להיות פופולריים בקרב צעירים לבנים. אבל במקום לקדם את הלהקות האלמוניות האלו, חברות התקליטים גילו שהן יכולות למכור יותר עותקים אם השירים היו מוקלטים-מחדש ע"י להקות לבנות, מוכרות. גרסאות אלו, שהיו מוכרות בשם "גרסאות כיסוי", זכו לקידום מכירות "כבד", וכמעט תמיד מכרו יותר מגרסאות המקור. זה אכן היה "סאונד" חדש, אבל זה לא היה רוקנרול. הזמן הגיע לעלייתו של זמר לבן, שיוכל לשיר ריתמ'נ'בלוז שחור, בלי לאבד את החיוניות של המקור. בשנת 1952, הרכב קאנטרי ו-ווסטרן שולי מפנסילבניה, החל לנגן שילוב של ריתמ'נ'בלוז וקאנטרי-סווינג [גרסה עירונית לקאנטרי הכפרי – צ.] . המוסיקה החדשה הזו משכה במהרה אוהדים נלהבים, לאורך החוף בניו ג'רזי. כשאחד מתקליטיהם מכר 30,000 עותקים, העתיד נראה מבטיח עבורם – הם היו "ביל היילי והקומטס". אבל אז, הם הקליטו עוד שיר... [Rock Around the Clock] השיר זכה להצלחה בינונית כאשר יצא לאור לראשונה, ב-1954. אבל לאחר שנכלל בפס הקול של הסרט the blackboard jungle [הסרט עסק בעבריינות נוער – צ.] השיר הפך לא רק ללהיט הגדול של השנה, אלא הביא את ביל היילי ולהקתו – ואת הרוקנרול – למודעות של המדינה כולה. ביל היילי נתן לצעירים בכל מקום שהוא, מוסיקה שדיברה בשפה שלהם.
 
חלק 2

http://www.youtube.com/watch?v=TqYn963htlU בשנת 1954, העביר אלאן פריד את תוכנית הרדיו שלו, לניו יורק. הוא גם החל להפיק הופעות חיות, בהן הופיעו אמני ה-R&B המובילים, בפני קהל לבן, לראשונה בהיסטוריה. להקות כגון ... ביל היילי והקומטס, שאבו מהשורשים הצפוניים, העירוניים, שלהם על מנת ליצור רוקנרול. אבל במקומות אחרים במדינה, מוסיקאים אחרים שאבו מהמורשת המוסיקלית שלהם-עצמם, והמציאו גרסה משלהם למוסיקה החדשה הזו, רוקנרול. בדרום, המוסיקה הדומיננטית בקרב השחורים היתה קאנטרי-בלוז [בלוז כפרי, אקוסטי – צ.] שמקורותיו היו שירי-עבודה ושירי דת, שהושרו ע"י הסבים שלהם, כשהיו עבדים. הבלוז נתן ביטוי לקשייו של האדם השחור [בסרט ניתן לראות קוטפי-כותנה, אנשים עובדים בקציר – הכל באופן ידני, לא היו קומביינים. הם חיו בעוני מחפיר – צ.] וגם סיפק אמצעי "בריחה" מאותם קשיים. מעטים מהשחורים בדרום חלמו להתפרנס מהמוסיקה שלהם. למעשה, לא היה בכלל מקום בדרום, בו אדם שחור היה יכול לעשות תקליט [בקליפ רואים את ההפרדה הגזעית שהיתה נהוגה באותם ימים: חנויות "לשחורים בלבד". היו גם שירותים נפרדים לשחורים ולבנים, ברזיות נפרדות, וכמובן היתה הפרדה בתחבורה הציבורית, בבתי הספר, במקומות המגורים, ובעבודה – צ.] – עד שטכנאי רדיו לבן בשם סם פיליפס פתח אולפן הקלטות בממפיס. זמן מה לאחר מכן, פיליפס הקים חברת תקליטים משלו, בשם Sun Records, והמשיך להקליט אמני בלוז. אבל לאורך כל הדרך הוא המשיך לחשוב לעצמו: אם רק הייתי מוצא אדם לבן, שהיה לו את הסאונד השחור, ואת ה"פיל" השחור – הייתי יכול לעשות מיליון דולר!. רוב התושבים הלבנים של ממפיס – כמו בשאר הדרום – לא התעניינו בכלל בתקליטים שסם פיליפס הקליט באולפנו. הם גדלו על קאנטרי ו-ווסטרן, או "מוסיקת הילבילי" ["הילבילי" היה כינוי גנאי לדרומים כפריים, לבנים. התרגום המילולי הוא "תיש-גבעות" – צ.] אולם, כמה מוסיקאי קאנטרי דרומיים, החלו לשלב מוטיבים של הבלוז, בסאונד הקאנטרי שלהם. אחד מהם היה נהג-משאית בן 19 מממפיס, שבילה את כל זמנו הפנוי בהסתובבות באולפנו של סם פיליפס. כאשר אלביס פרסלי נכנס לראשונה לאולפני סאן, הוא ידע שהוא מיוחד. אלביס אמר לסם פיליפס שאף אחד לא שר כמוהו. והוא צדק. התקליט הראשון של אלביס, that’s alright, הפתיע את תושבי ממפיס. סם פיליפס מצא את האיש שלו. כעת, הוא היה צריך להפוך אותו לכוכב. [כאן מושמע שירו של אלביס Mystery Train – שיר איקוני, שמגלם בתוכו את כל המיתוס של הדרום, של הבלוז ושל הרוקנרול. כמה ילדות בנות 12 מרואיינות, ומספרות שבשבילן אלביס הוא המלך; "הוא הכול" אומרת ילדה אחת. "הכל" = התגלמות השאיפות של הצעירים]. בסוף שנות הארבעים ותחילת שנות החמישים, מפעלי הפלדה של שיקגו משכו אליהם אלפי שחורים מהדרום. [שיקגו נמצאת במרכז המדינה, בחלק ה"צפוני" שלה, מבחינת החלוקה החברתית – צ.]. המפעלים הבטיחו להם תעסוקה, ורמת חיים משופרת. [הסרט מראה את המפעלים, ואת הגטאות השחורים שצמחו בשיקגו ובערים אחרות במישיגן ואילינוי באותה תקופה, בעקבות ההגירה המאסיבית מהדרום – צ.] ביניהם היו מוסיקאים רבים, שגדלו על קאנטרי-בלוז. בגטו השחור, בצד הדרומי הענק של העיר, המוסיקאים החלו לנגן בלוז מסגנון חדש – בלוז חשמלי – אותו היה ניתן לשמוע מעל הרעש של המועדונים בהם ניגנו. אחד מהמועדונים האלו היה בבעלותם של שני אחים – פיל ולאונרד צ'ס. השניים הקימו חברה, על מנת להקליט את הטובים מבין הבלוזיסטים העירוניים הללו. לתקליטי צ'ס היו מספר להיטים במצעדי ה-R&B. אך בשנת 1955 הם חיפשו דרך – בדומה ללייבלים עצמאיים רבים נוספים – להתמקם בתוך גל הרוקנרול. צ'אק ברי היה בדיוק מה שהם חיפשו. הוא היה מנהיג של הרכב R&B פופולרי מסיינט לואיס, שהגיע לשיקגו בחיפוש אחר חוזה הקלטות. הוא הגיע לאולפני צ'ס, והרשים את האחים בסגנון השירה שלו, ובנגינת הגיטרה שלו, שהיתה בחלקה בלוז, בחלקה קאנטרי – ולגמרי רוקנרול. בן לילה, צ'אק ברי נהיה כוכב לאומי.
 
חלק 3

http://www.youtube.com/watch?v=FDirOzMPf_8 הקטע מתחיל עם צילומים מתוכנית הבידור השבועית שהגיש אד סאליבן, בטלוויזיה האמריקאית. תוכניתו של סאליבן היתה התוכנית הפופולרית ביותר בטלוויזיה, במשך שנים רבות, ולכן הוא יכל להרשות לעצמו לארח את השמות הגדולים ביותר - צ. סאליבן: גבירותי ורבותי, כפי שכולם יודעים, כל פעם שעולה טרנד פופולרי חדש – הצ'ארלסטון, או ה"בלק בוטום", או שירים קצביים כאלו - המקום הראשון שבו ניתן לשמוע על הטרנד הזה, הוא בהארלם. [הארלם היה הגטו השחור בניו יורק, בצפון מנהטן – צ.]. לפני כמה שבועות עליתי להארלם. ראיתי צילומי חדשות, על אלפי אנשים המצטופפים ברחובות ליד אולם ה"אפולו" [אולם המופעים המרכזי, המיתולוגי, של הארלם – צ.] . כולם ניסו להכנס על מנת לראות [הרכב בשם] Dr. Jive’s Rhythm & Roll... רית'מ'נ'בלוז...." לא משנה באיזה שם תקראו לזה, R&B המשיך להתפתח, כאשר עוד ועוד מוסיקאים מאמצים את הביט של הרוקנרול. אחד מהם היה אמן אחר של חברת צ'ס, בו דידלי, שסגנון הנגינה בגיטרה היחודי שלו, נהיה סימן ההיכר המסחרי שלו. [כאן מראים קטע מגרסת הכיסוי של פט בון ל-Ain’t That A Shame]. למרות הפופולריות הגוברת של R&B, גרסאות כיסוי של זמרים כגון פט בון, עדיין שלטו [במצעדים]. [שימו לב איך בון "מנקה" את השיר מההטעמות השחורות שלו]. למעשה, מאזינים חדשים רבים חשבו שמה שבון שר, זה רוקנרול – עד שהם שמעו את המקור [גרסת המקור, של פטס דומינו]. קטע מראיון עם דומינו: "תגיד, איך התחיל הדבר הזה, רוקנרול?" דומינו: מה שקוראים רוקנרול זה ריתמ'נ'בלוז. אני מנגן את זה כבר 15 שנה. ניו אורלינס היתה תמיד עיר מוסיקלית. אבל בנוסף למועדוני הג'ז ברובע הצרפתי היתה בעיר סצינת ריתמ'נ'בלוז פורחת, מאז תחילת שנות הארבעים. [הג'ז נולד בניו אורלינס. העיר נמצאת בדרום, על מפרץ מקסיקו – צ.] לאחר הצלחתו של פטס דומינו [שהיה יליד העיר – צ.], חברות תקליטים נוספות מכל רחבי הארץ, החלו לשלוח את האמנים שלהם להקליט בעיר. אחד מהם היה זמר מצועצע, ראוותני, מהעיר מייקון במדינת ג'ורג'יה – ריצ'ארד פנימן, הידוע גם כ"ריצ'ארד הקטן". כאן מוקרן ראיון עם פט בון: לא רציתי להקליט שירים כמו "טוטי פרוטי"... הם חסרי משמעות... אבל הכריחו אותי... וזה היה להיט. [מה שמוכיח שבון לא הבין בכלל מה זה רוקנרול. תשוו את שתי הגרסאות, המובאות כאן – צ.] שדרנים כגון אלאן פריד, נהיו יותר ויותר עקשנים במסע-הצלב שלהם כנגד גרסאות הכיסוי. כמה מהם אפילו אסרו על השמעת תקליטיו של פט בון בתחנות שלהם. בהדרגה, מערך הכוחות החל להשתנות. ההצלחה של צ'אק ברי, פאטס דומינו וליטל ריצ'ארד, איפשרה לעוד ועוד אמנים שחורים להשיג גישה למצעדי המכירות הלאומיים – ולקהל מעורב. למרות זאת, הזמרים המצליחים ביותר היו, כמו פרנקי ליימון בן ה-14, בעלי סאונד מתוק, תמים, ולבן. [ליימון מרואיין ומספר איך הכסף היחיד שהוא מקבל זה דמי כיס של 27 דולר לשבוע, אותם הוא מוציא בעיקר על מוניות ואוכל – וממתקים.] אך בעוד הרוקנרול תפס תאוצה – כך גם התנועה כנגדו. כותרת בעיתון: "האם רוקנרול גורם לעבריינות נוער?", "כותבי שירים יוצאים כנגד מוסיקת הזבל העכשווית", "מוסיקה, או טירוף?" "שגעון הרוקנרול מדאיג הורים". כומר מספר: אני מכיר את ההרגשה המרושעת שמרגישים, כששרים את זה... הקצב, הוא מהשטן...
 
חלק 4

http://www.youtube.com/watch?v=XvrPJnZ6wvM בתחילת הקטע רואים קטע מדבריו של גזען מהדרום, נציג "מועצת האזרחים הלבנים של אלבמה": "התועבה והוולגריות של הרוקנרול הם ללא ספק אמצעים דרכם האדם הלבן וילדיו מורדים לרמתו של הכושי". תגובות נוספות, מסרטים מהתקופה: "רוקנרול חייב ללכת", "רוקנרול זה רק רעש", "בדקתי את העניין הזה של רוקנרול, ותאמינו לי, מה שאני רואה מגעיל אותי". גזען נוסף מאותה קבוצה של הקודם, עומד ליד שלט "אנחנו משרתים רק לקוחות לבנים" ומדבר על כך שהם "הקימו וועדה של 20 אנשים לשם הריסת המוסיקה של הכושונים" או משו כזה. הגזען הראשון ממשיך: "זו אידאולוגיה קומוניסטית" [הקומוניזם היה ה"רע" המוחלט באמריקה של אותם ימים. כפי שניתן לראות מהצילומים, הדיבורים האלו לא ממש השפיעו על הנוער. – צ.] עד סוף 1955, אלביס פרסלי נהיה פופולרי בכל רחבי הדרום. אך עדיין לא היה לו להיט לאומי. למרות זאת, חברת התקליטים RCA, שהבינה שיש כאן כשרון גולמי, קנתה בעזרת המנהל של פרסלי, "קולונל" פארקר, את החוזה של פרסלי מתקליטי סאן, ופתחה בקמפיין ענק ברדיו ובטלוויזיה, בכל רחבי המדינה. [ראיון טלוויזיוני עם אלביס, המספר שהוא חש בלבול לנוכח הצלחתו המהירה והמסחררת. המנחה מספר על הביקורת הקשה והרחבה על סגנון הריקוד של אלביס, ומבקש את תגובתו של הזמר. אלביס אומר, בפשטות, שהוא מתעלם מזה]. אמריקה גילתה מהר את חלומו של סם פיליפס: איש לבן עם "פיל" שחור, וביט שחור. אלביס השיג, תוך 6 חודשים, פרסום גדול יותר מכל זמר אחר בהיסטוריה. היו שחשבו שסם פיליפס עשה טעות גדולה [כשמכר את החוזה]. אך פיליפס היה בטוח שזמר אחר שלו, שתקליט שלו הגיע זה עתה למקום הראשון, יהיה כוכב גדול אף יותר מאלביס. [קארל פרקינס, Blue Suede Shoes – השיר הזה, שאני מאוד אוהבת, משקף את השגשוג הכלכלי שבו חיו הצעירים באותם ימים. הצעירים התעסקו באופנה, דבר שהיה בבחינת "מותרות": "אתה יכול לעשות הכל, אבל אל תדרוך על נעלי הזמש הכחולות שלי". ] Blue Suede Shoes הגיע לראש המצעדים לפני שאלביס הוציא את השיר הראשון שלו ב-RCA. אבל בתאונת דרכים, בדרך לניו יורק, נהרג אחד מחברי הלהקה של פרקינס, והם לא היו יכולים להופיע במשך תשעה חודשים. פרקינס התאושש מהתאונה, אבל הקריירה שלו לא. אלביס היה, כעת, המלך הבלתי מעורער של הרוקנרול. אך מאז ילדותו היה לו חלום אחד: להיות כוכב קולנוע. כעת, החלום הזה התגשם. [Love Me Tender] עד סוף 1956, הרוקנרול יצר מהפכה, שלא היה ניתן לעצור אותה. בני נוער בכל מקום, נתפשו ל"שגעון" הרוקנרול.
 
חלק 5

http://www.youtube.com/watch?v=F6d-_AFm_Os [החלק נפתח עם מנחה טלוויזיה, הלועג לרוקנרול ע"י הקראת מילות השיר "בי בופ א-לולה". עם שגיאות] רוב אנשי תעשיית המוסיקה עדיין לא הבינו את הרוקנרול. אך הם לא יכלו עוד להתעלם מהדרישה ל"ביג ביט". בעוד תעשיית המוסיקה פותחת את שעריה לאמנים החדשים, גל חדש של אמנים הגיע. אחד מהם היה טקסני גבוה ורזה עם משקפיים – באדי הולי. [באדי הולי, "פגי סו"] האחים אברלי: Bye Bye Love [השיר נכתב ע"י זוג כותבי שירים מהדרום, פליס ובודלו ברייאנט. השניים כתבו בעיקר בתחום הקאנטרי, וההשפעה ניכרת כאן – צ.] אך בעוד המבוגרים הרגישו בטוחים יותר, בנוכחות ההרמוניות המרגיעות של האחים אברלי, מבצע חדש עמד להגיע, שסגנונו הפרוע הדאיג אותם, מחדש. [ג'רי לי לואיס, Great Balls of Fire – השיר מדגים את הקרבה הרעיונית, וההיסטורית, בין הרוקנרול של אותם ימים לבין הדת הפונדמנטליסטית הדרומית. הביטוי "כדורי אש גדולים" הוא ביטוי תנ"כי - שכחתי מאיפה – לואיס לקח את הביטוי והפך אותו למטפורה לתשוקה, חילונית לגמרי. הוא עצמו היה ממשפחה אדוקה מאוד, כמובן. – צ.] בשלב זה, שוק הרוקנרול שהלך והתרחב במהירות, לא רק קיבל בברכה צלילים חדשים – הוא דרש חידושים. כתוצאה מכך, חלק מהאמנים המקוריים התקשו לעמוד בקצב. לביל היילי, למשל, היתה סדרת להיטים, אך אף אחד מהם לא עלה על Rock around the clock. בשנת 1957, הפופולריות שלו באמריקה החלה לדעוך [ובדיוק אז גילו אותו בבריטניה – צ.] אירופה, לעומת זאת, הציעה לו הזדמנות שניה [נו, מה אמרתי?]. צעירים אירופאיים עקבו בהתלהבות אחר התפתחות הרוקנרול באמריקה. הגעתו של היילי לאירופה גרמה להיסטריה רבתי.
 
חלק 6

http://www.youtube.com/watch?v=q21vIt-fN7s גם באמריקה, הדברים החלו לצאת מכלל שליטה. לאחר שקונצרט של אלן פריד בבוסטון הסתיים באלימות, המשטרה החלה לפשוט על הופעות רוקנרול לכל אורכה של המדינה. [ראש העיר בג'רזי אומר שהוא איננו מעוניין שהרוקנרול יושמע בשטחו, כי זה "חומר נפץ". ראש וועדת הבטיחות העירונית ערך מחקר בנושא, והוא מסביר שלאחר שדיבר עם עיריות נוספות ברחבי ניו ג'רזי, הוא הגיע למסקנה שה"הופעות" האלו אינן לטובת הציבור, ולכן הוא מודיע על הוצאתן מחוץ לחוק]. עד 1958, תנועת הנגד לרוקנרול צברה כוח. הם חיפשו תירוץ לפגוע במוסיקה, אותה הם תפשו כ"משחיתה את הנוער". במסגרת החיפושים, ממשלת ארה"ב פתחה בחקירה בנוגע לנוהג שנקרא payola [חברות התקליטים היו משלמות לשדרנים ע"מ שישמיעו את התקליטים של אותה חברה. דהיינו, השדרנים גויסו למערך קידום המכירות של החברות, ולא הפעילו שיקול דעת עצמאי. הנוהג היה נפוץ, והוא נפוץ עד עצם היום הזה. בעצם היום כבר לא צריך אותו, כי אין שדרנים; חברות התקליטים השתלטו על ענף תחנות הרדיו המוסיקליות – מלבד אלו שבאינטרנט, ובקולג'ים – צ.] הפרקטיקה בה שדרנים קיבלו כסף ע"מ לשדר תקליטים. אלאן פריד, שכבר אז היה דמות שנויה במחלוקת, היה במוקד המתקפה, והיה הקרבן הראשון שלה. הקריירה של פריד נהרסה. הוא מת כאדם שבור, 4 שנים לאחר מכן. הרוקנרול הפך את תעשיית המוסיקה, ואת הצעירים באמריקה, הפיכה מוחלטת. אבל עבור חלק מהאמנים שנתנו למוסיקה חיים, הסוף היה כבר קרוב. שדרן רדיו: ליטל ריצ'רד הודיע היום שהוא פורש מעסקי הבידור כדי להקדיש את חייו לאל. הזמר, שעשה יותר ממיליון דולר בשנתיים האחרונות מלהיטיו, נרשם ללימודי הסמכה לכמורה, בקולג' באלבמה, על מנת "להתפייס עם ישו". ההודעה, שיצאה כשריצ'ארד הוא בשיא הצלחתו, הדהימה את תעשיית המוסיקה ואת אוהדיו. מסיבת עתונאים עם ג'רי לי לואיס ואשתו הצעירה, לאחר חזרתם מלונדון. לואיס הגיע להופעות בבריטניה, במהלכן גילתה העיתונות הבריטית שאשתו של לואיס, שבאה אתו, היא גם בת דודה שלו. והיא גם ילדה בת 13. לואיס נאלץ לעזוב מהר. – צ. דיווח חדשותי על גיוסו של אלביס פרסלי לצבא. פרסלי נשלח לשרת בבסיס צבאי אמריקני בגרמניה, והקריירה שלו נקטעה למשך כמה שנים – צ. כשהוא מודע לשינויים החלים, באדי הולי החליט לקחת את הקריירה שלו לכיוון חדש. הוא עזב את ה"צרצרים" [להקת הליווי שלו], התחתן [עם אשה ממוצא מקסיקני, מהלך שנוי במחלוקת בפני עצמו – צ.] ועבר לגור בניו יורק. הוא רצה להתמקד בכתיבת שירים, אולם הפרנסה באה דווקא מהופעות. לכן, בחורף 1959 הוא החליט להצטרף לשני אמנים צעירים חדשים, ריצ'י ואלנס, וה"ביג בופר", לטור נוסף. [ריצ'י ואלאס, La Bamba]. [השלושה שכרו בשלב מסויים מטוס, כדי להביא אותם מעיר אחת לשניה. המטוס התרסק, ושלושתם נהרגו – צ.]
 
חלק 7 ואחרון

http://www.youtube.com/watch?v=nzKTM5mFbco פול אנקה ופביאן הובאו כדי לסיים את הטור. הפופולריות של אלו, אשר נקראו "אלילי נוער", שיקפה את השינויים שחלו באותה תקופה. המוסיקה שלהם התחזתה לרוקנרול, אבל רוב הזמן היתה בעצם פרודיה שלו. באופן אירוני, לאוהדים לא היה אכפת. העשור הסתיים בדיוק כפי שהתחיל. הממסד המוסיקלי דחק את הרוקנרול לשוליים, והפיק מבצעים מצוחצחים, מהוגנים – ולבנים – שנשארו בתחום גבולות הבידור המנומס. בהדרגה, השוליים, הקצוות המשוננים של הרוקנרול, הוקהו: הדיאלקטים האזוריים המודגשים הושתקו, הספונטניות ורוח המרד דוכאו. עד 1959, מכל האמנים המקוריים, רק צ'אק ברי נראה חסין מפני הכוחות ששינו את הרוקנרול. במובן מסויים, זה היה הולם שברי (המשיך?). המוסיקה שלו גילמה את רוח הנעורים. היא היללה את התקוות והחלומות האוניברסליים של כל הצעירים, באשר הם: שחורים ולבנים, עשירים ועניים, מכל אזור ואזור. זו היתה מרידה, אבל ברוח טובה. המסר שלו נשאר לאורך זמן, ולא רק החזיק מעמד, אלא נתן השראה לדורות של מוסיקאים שבאו אחריו. רוקנרול הצית מהפכה, אולם היה מחיר לכל החיות הבלתי-צפויה והאנרגיה הללו. אלביס לא הצליח לשחזר את המקוריות של הקלטותיו הראשונות. ביל היילי חזר להופעות בקנה מידה קטן, והמשיך לנגן את להיטיו הישנים במסגרת הופעות נוסטלגיה. ליטל ריצ'רד, שמעולם לא הצליח לאזן בין הרוקנרול ואמונותיו הדתיות, התנדנד בין שתי הקצוות. אחרים התגברו על הטרגדיות שנפלו בחלקם. וניסו לבנות מחדש את הקריירות שנקטעו באיבן. בדרך זו או אחרת, כולם המשיכו לנגן את המוסיקה שהביאה להם תהילה. ובסופו של דבר, כאשר הרוקנרול התבגר, חלק מהם זכו לעדנה. אך ללא קשר לגורלם, לא חלוף הזמן ולא טעמו ההפכפך של ההמון, יכלו לצמצם את גודל תרומתם. הם הותירו מאחוריהם מורשת שגודלה לא ניתן לאמידה. המורשת הזו, היתה הרוקנרול.
 
אני מאד מעריך את זה! ../images/Emo13.gif

הרצון שלך לעזור ולתרום ידע לאחרים, לדור הצעיר יותר, פשוט מעורר השראה. תוסיפי את הדברים האלו למאמרים, כדי שתהיה לכולם גישה למידע הזה, גם אחרי שיבלעו בין דפי הפורום.
 
מה שאת אומרת הוא

אלביס לא יצר חומרים מקוריים, החומרים שלו נכתבו בעבורו. השילוב בין מוזיקה שחורה למוזיקה הוא אינו גימיק שלו ולהקות לפניו שילבו בין מוזיקה שחורה לבין מוזיקה לבנה. האמת - מראיונות איתו, הוא גם לא נשמע אינטלגנטי במיוחד. ואני מצטער אם אני נשמע מתנשא, אבל ידוע שאינטלגנציה הייתה מרכיב חשוב אצל יוצרים בולטים שהגיעו אחרי אלביס. אם היו עוד רבים כמוהו ואף יוצרים טובים ממנו, מה בכל זאת הפך אותו לאדם הבולט ביותר במוזיקה הפופלארית. קשה לי להאמין שזה רק קשור בעובדה שהוא היה גבר נאה, כריזמטי ופרפורמר גדול, הרי היו עוד רבים שענו על הקריטריונים האלו ובכל זאת - לא זכו לאלפית מההכרה שאלביס זכה לה.
 
עזוב אינטליגנציה...

למושג הזה אין משמעות (אובייקטיבית), כי המבחנים שבודקים אינטליגנציה הם תלויי-תרבות, ונועדו מלכתחילה לבדוק הבדלים תרבותיים, ולא הבדלים בכישורים. מה רע בלהיות "פרפורמר גדול"? נעזוב כרגע בצד את הכריזמה והיופי; כמה מהאמנים החשובים ביותר במאה העשרים היו מבצעים, לא כותבי-שירים. שנזכיר את סינטרה? או, יותר בקטנה, אריק איינשטיין? חווה אלברשטיין? מבצעים טובים מביאים איכות מקורית לחומר שהם מבצעים; הם מסוגלים להכניס דברים לשיר שאחרים אינם מסוגלים - כולל כותבי השירים, לעיתים. גלן קמפבל מבצע את שיריו של ג'ימי ווב טוב יותר מווב עצמו, אם לקחת דוגמא אחת. וסינטרה, שהזכרתי לפני כמה שורות, הוא ללא ספק הזמר הטוב ביותר במאה החולפת. אלביס, כמו זמרים אחרים, הביא לשירה שלו, לדרך העברת החומר לקהל, את כל אותן תכונות, אותם מסרים וערכים, עליהם דיברתי למעלה בשרשור. אחרים, שהיו מבצעים את אותם שירים, לא היו מצליחים בכך. צפה בסדרה אותה תרגמתי למעלה (הלינקים בפנים). פט בון ביצע את אותם שירים שבוצעו במקור ע"י הרוקנרולים, אבל הוא לא היה מסוגל להעביר את האיכויות שהם נתנו. הוא היה מנותק מהמסר שהם העבירו בשירים, בביצועים, ולכן הוא לא היה יכול להשתוות להם, אף כי ביצע את אותם שירים, לכאורה באותו סגנון. בקריטריונים האלו, אלביס היה גדול. לפחות בתחילת דרכו, כאשר הקליט עבור סם פיליפס. יש בשירה שלו את כל הדברים שצעירים חיפשו: חופש, ביטוי עצמי... טוב, אני לא רוצה לחזור על מה שכתבתי למעלה בשרשור. פשוט תקרא את זה, צפה בתוכנית, והאזן לשירים. אגב, שילוב סגנונות איננו "גימיק", זוהי יצירה מקורית.
 
למעלה