קרדיט תמונה: Unsplash
מאת אנטון רובינשטיין, מנכ"ל טרגו
בכל אקלים כלכלי, זה מאתגר למצוא את הכספים להקמת סטארט-אפ ובמיוחד בתקופה הנוכחית כש משקיעים מעדיפים לצמצם סיכונים. יזמים רבים נכשלים כי הם לא מבצעים מחקר שוק מעמיק לפני שהם יוצאים לדרך. חשוב לחקור היטב את שוק היעד אליו אתם עומדים להיכנס, שכן הדבר עוזר לבנות תוכנית עסקית מציאותית ולמקסם את הסיכויים לproduct-market fit. מצד שני, קל גם לתת לניתוח יתר ולחשיבה יתרה לעצור אותך מלבצע את הקפיצה.
כל יזם יגיד לך שגיוס השקעה ממשקיעים לסטארט-אפ יכולה להיות החלק הקשה ביותר בהקמת המיזם משלך. "אין דבר נדיר יותר ממזומן (למעט אולי שינה) כשאתה בתחילת הדרך". בעוד שהתחרות על הכספים גדלה בהדרגה מדי יום, הסיכוי שלך להשיג משקיעים פוחת משמעותית. לכן, לפני כתיבת תוכנית עסקית, עליך להכין את עצמך. להלן טיפים לגיוס השקעה לסטארט-אפ בתחילת הדרך
1. תוכנית עסקית מפורטת.
תכנון עסקי הוא הבסיס לכל סטארט אפ מצליח, שכן הוא ממפה את ההיבטים הרלוונטיים ביותר, את הצורך, את הפתרון, את הסביבה העסקית, תוכנית חדירה לשוק ופוטנציאל פיננסי. ללא תוכנית עסקית מתאימה, משקיעים לא יראו את הערך של השקעה בעסק שלך. עבור משקיעים, סטארט אפים ללא תוכנית עסקית הם רק תחביב יקר". אחת הדרכים המהירות ביותר להרוג את האמינות שלך ואת הסטארט-אפ שלך היא להציע תוכנית עסקית כתובה בצורה גרועה, או בכלל לא.
אם אתה רוצה לגייס מספיק כספי סטארט-אפ ממשקיעים, עליך להיות מסוגל להראות להם תוכנית עסקית מפורטת. תוכנית עסקית שמציגה את ההזדמנויות שזיהית בשוק שתביא רווחים. בנוסף, בתוכנית העסקית, עליך לציין יעדים מדידים שישכנעו את המשקיעים לתמוך ברעיון שלך. לא בטוחים מאיפה להתחיל? הנה כמה תבניות שיעזרו לך להתקדם.
2. פנה לייעוץ מאנשי מקצוע מנוסים.
כדאי לרכוש ייעוץ עסקי מחברה מנוסה. הם יכוונו אותך לדרך נכונה כדי לא רק לקבל מימון אלא גם בתהליכי תכנון, הקמה, בניית צוות ומימוש התוכניות שלך. משקיעים רבים מוכנים לממן רעיונות ברי קיימא שעשויים להביא רווחים.
3. תבנו צוות.
בטח שמעתם את זה בעבר, צוות יותר חשוב מהרעיון. המוצר שלכם ישתנה תוך כדי תנועה, אבל הצוות הוא זה שייקבע אם המיזם יצליח או לא. אם יש לכם ניסיון והצלחות עבר בתחום אז אפשר ללכת גם לבד, אבל אם זה המיזם הראשון שלכם, הסיכוי לגייס כספים ללא צוות יהיה נמוך מאד.
אם אין לכם קשר אישי לשותפים פוטנציאלים, נסו להשתמש בפלטפורמות ייעודיות כמו LinkedIn או foundernation על מנת לאתר אנשים מתאימים.
4. תבנו תקציב
תקציב הוא ההיבט הפיננסי של התוכנית העסקית שלך שאמור להנחות את המיזם החדש שלך. רוב הזמן המשקיעים דורשים תקציב מפורט לפני שהם משחררים כספים ליזמים. לאחר בניית תקציב, כדאי לפנות למספר משקיעים ולקבל משוב. אל תצפו לגייס השקעה לאחר פניה לכמה משקיעים ראשוניים. גיוס השקעה לסטארט אפ בשלב seed עומד על שישה חודשים בממוצע ודורש פניה ל כ 60 משקיעים. תראו במשקיעים הראשוניים אליהם אתם פונים כהזדמנות לקבלת פידבק ושיפור של התוכנית העסקית.
5. תבנו משהו
כאמור, תהליך גיוס השקעה לוקח זמן ואם בניתם צוות שמלא מוטיבציה והשראה, אפשר להתחיל בתהליך הפיתוח כבר מהיום הראשון. כשתביעו למשקיע הראשון שמוכן לבחון את הרעיון שלכם ברצינות יש סיכויי שכבר יהיה לכם MVP או לפחות משהו מעבר לתוכנית עסקית שאפשר להציג.
על ידי יישום הטיפים לעיל לפני שתצאו לחפש משקיעים, תוכלו למקסם את הסיכויים לממן את הסטארט-אפ שלכם. השלב הבא לאחר גיוס הכסף הוא יישום של התוכנית העסקית. אם תכננתם את המיזם שלכם בצורה יסודית כל מה שצריך, זה רק לממש את הצעדים אותם כתבתם בתוכנית העסקית.