51.115 !!!

orend

New member
נו, לא מתפתח כאן דיון אם השיא נחשב או לא נחשב?

עד שנה שעברה האופניים המוכרות לשיא השעה היו פחות או יותר אופני קיבוץ...
השנה UCI החליטו לאחד קטגוריות, ומאפשרים אופני נג"ש לשיא של השעה.
המרחק של יאנס נקבע כבר בשנות ה 80' עם התצורה הזו, ורומינגר קבע 55 ק"מ בשנות ה 90.
השיאים של בורדמן היה כבר ברכינת הסופרמן.
מה שכן, זוהי מתנת פרישה נפלאה מרוכב מדהים.
&nbsp
אז האם השיא של יאנס יחזיק מעמד או שחיש מהר יגיעו הנג"שניקים ויקבעו שיאים חדשים?
יאללה, כנסו בו...
&nbsp
&nbsp
 

boaztam

New member
עם כל האהבה שלי לאופניים ולמרוצים

אני לא יכול לצפות בזה יותר מחמש דקות. כמו לצפות בדג מקיף את האקווריום שלו. בלי קשר, תוצאה פנטסטית.
 
יאנס וויוט היה ראוי לפרידה ולא לפרודיה

צפיתי ב"שבירת שיא השעה" על ידי וויוט ומודה שלקח לי כמעט חצי מהשידור להבין את הבדיחה הלא מצחיקה של ה- UCI.

טרם השידור ההתייחסות שלי לניסיונו של וויוט הייתה בערך: "נחמד, אצפה, אבל אין לו סיכוי אפילו להתקרב לשיא של בורדמן וזו תהיה פרידה לא ראויה מרוכב אדיר".
במשך חצי השעה הראשונה ל השידור לא הבנתי למה הכתוביות (מספרים בצידי המסך) מעידים כי וויוט בדרך לשיא שעה כשהוא בפיגור של כמעט שבעה קמ"ש מהשיא שקבע כריס בורדמן לפני 18 שנים ואז נכנסתי לאתרים רלוונטיים כדי לבדוק מה אני לא מבין. רק אז הבנתי כי האיגוד העולמי הגדיר מחדש שיאי השעה.

בסיומו של ערב לא הצלחתי להחליט מה רצו המעורבים, היוזמים והמוצאים לפועל לומר לאוהדי האופניים שהתייחסו ל"שיא החדש" (משיחות עם אוהדי אופניים שנכללים במעגל חבריי הבנתי שאני ואולי ארבעת קוראי צפינו בשידור).

עד לשנה זו היו כמה סוגים של שיאי שעה. השניים הנחשבים כיוקרתיים היו שיא האיגוד העולמי והשני היה זה שהודבק לו השם המוזר "שיא האדם" למרות שדווקא בו היה מותר השימוש בטכנולוגיה כמעט ללא הגבלה.

ההבדלים היו שב"שיא האדם" אפשר היה לרכב על אופניים שכללו כל חידוש טכנולוגי וב"שיא האיגוד העולמי" היו מגבלות נוקשות של תצורה וציוד כדי לאפשר השוואה הוגנת לשיאים ששברו רוכבי הענק של עבר הענף.

יאנס וויוט שבר את השיא המאוחד (החל מהשנה - 2014) שלא באמת אוחד כי השיא האמיתי הוא של כריס בודרמן (1996) - 56.375 ק"מ.

שיא האיגוד העולמי (הכולל מגבלות ציוד ושאר ירקות) נקבע על ידי הענק הצ'כי אונדריי סוסנקה (49.700 ק"מ - בשנת 2005).

וויוט קבע את "הזמן החדש" על שלדת קרבון בעלת צורה ארודינמית, עם גלגלי דיסק (קדמי ואחורי) ועם ארובר.

שלושת אלו הם רק חלק מהציוד שאסור היה בשימוש לקביעת שיא השעה של האיגוד העולמי, ושימשו את גרהם אוברי, מיגל אינדוריאן וטוני רומינגר כאשר במהלך שלושה חודשים (ספטמבר - אוקטובר ונובמבר 1994) שברו בזה לאחר זה את שיאי השעה – רומינגר העמידו אז על 55.291 ק"מ.

בשנת 1996, קרע בורדמן את השיא העולמי והציבו על ה- 56.375 ק"מ שלא נשבר עד היום.

לי יש הרגשה שמישהו התבלבל מרוב כוונות טובות, אשר אולי נבעו מסוג ל התפכחות מאוחרת ויציאה מחשכת ההתעקשות על התייחסות נכונה ומכובדת לעבר.

וויוט רכב 17 שנים בדרג הבכיר. הוא רוכב המוכר לא פחות מהטובים ביותר, למרות שמבחינת הישגים הוא לא היה ברמת הטובים ביותר אלא בקטגוריית המנצחים מדי פעם הנחשבים תמיד למעניינים בזכות התשוקה שבאה לידי ביטוי בבריחות וניצחונות שהביאו אותו לתודעת ההמון למרות שלא היה כמנצחי הגרנד טור והקלאסיקות היוקרתיות ביותר.

את הקריירה בדרג הבכיר הוא החל עם הצטרפותו לקבוצת גאן בשנת 1998 וכבר בתחילת העונה הראשונה שלו הוא בלט בסגנון המלהיב של בריחות שהביא לו יומיים בראש הדירוג המצטבר של פריז- ניס.

במהלך הקריירה הארוכה שלו הוא ניצח לא מעט מרוצים מהדרג השני והשלישי וגם קטעי טור דה פראנס בו לבש את החולצה הצהובה.

על וויוט נאמר כי הוא שרד את התקופה החשוכה ביותר של הענף בלי שעשה שימוש כלשהו בחומרים אסורים ולמרות שבתקופה הזו רבים מהבולטים והמנצחים הגדולים היו מעורבים בסיפורים שבעיקר גרמו נזק תדמיתי לענף.

נראה לי שפשוט מישהו חיפש דרך מלהיבה וכזו שתירשם בדפי ההיסטוריה ובשיוף אינטרסים מסחריים והתאמה לרבים וחזקים (פוליטית וכלכלית) נוצר השיא המוזר הזה.

אישית זה רק גרם לי לתחושת חמיצות של פרידת בלוף מרוכב שהיה ראוי דווקא לפרידה נטולת התחכמות וכיפוף חוקים לטובת מרכז מטרה שנקבעה לאחר הטלת החץ – דווקא יאנס וויוט היה ראוי לפרידה שלא תכלול מרכיבי "עובדים עלינו בעיניים".

מצד שני תודעתי לגמרי מיושרת עם העובדה שמה שהיה טוב להרגשתי האישית אינו משפיע כהוא זה על שלל אינטרסים גלובליים ששירתו את ה"שיא החדש" והפרידה המתוקשרת מרוכב שאכן תמיד נהניתי לצפות בו ואין לי ספק כי הוא ייחסר במרוצים הבאים בהם אצפה ואצפה לראותו יוצא לעוד סולו כשהוא מנדנד את ישבנו בסגנון ה מוציא ממאמנים רוסים מהמאה שעברה צעקה בסגנון לא ראוי.
 

oferlev9

New member
האופניים המותרים כרגע שונים מהאופניים של בורדמן רומיניגר

אוברי ואינדוריאן
&nbsp
האופניים צריכים לעמוד בתקן של אופני מרדף ונג"ש
האופניים של בורדמן ושות היו פרוטוטייפים שלא עמדו בשום חוק או תקן
&nbsp
למרות זאת , ברור שרוכבי נגש מובילים כמו טוני מרטין , וייגנס וקנצ'לרה יוכלו די בקלות לשבור את שיאו של יינס וויט.
עדיין וויט היה הראשון שניצל את שינוי החוק ואין בזה שום פסול
&nbsp
 
אתה צודק בהכל עפר...

האופניים שונים, החוק חדש ו-וויוט היה הראשון לנצלו לטובתו... בעצם לי זה נראה אחרת והרחבתי על זה בהודעה שלי.
מותר לך לחשוב מה שאתה רצה, רק כחבר אשמח אם תהיה בטוח שאתה לא נופל לאחיזת עיניים שנעשתה במקרה הזה.

לאחר שבורדמן קבע את שיא השעה החדש (אולי עוד קודם, אצטרך לבדוק כדי להיות בטוח) נקבעו החוקים שייצרו את קטגורית השעה והקטגוריה של "האדם" וההבדלים בין סוגי האופניים לקביעת השיאים.

ארבע שנים לאחר שקע את שיא העולם ברכיבת שעה הלך בורדמן ושבר גם את שיא השעה על פי חוקי ה- UCI, המצחיקים יש לאמור ואם תרצה ארחיב לך כמה זה מצחיק (יותר שרירותי, מושחת וחסר כל הגיון ספורטיבי המשרת שיקולים כלכליים של גופי השליטה) מנקודת המבט של מחיקת ארמסטרונג מכל הישגיו.

לאיגוד האופניים העולמי יש היסטוריה של החלטות בינן לבין ספורט האופניים מחבר רק קשר כלכלי, שרירותי וכוחני הנשען על הרבה ולא ספורטיביות צודקת.

כשהופיעו גלגלים שהתחרו באלו המקורבים ל- UCI לפתע נרשמו חוקי הגבלה למספר שפיצים וראה זה פלא - הגלגלים החדשים והמהפכניים לא תאמו את החוק והגלגלים של נותני החסות המקורבים לאיגוד העולמי נותרו ללא תחרות.

עקרונות חוקי שיאי השעה נשענו על כמה מרכזים ובניהם תצורת השלדה והארובר ושניהם לפתע שונו, נו לא כדאי לשאל למה, זה חסר הגיון (לשאול) בעולם הנשען על כסף, דבר לא מעבר לכסף, רק כסף ושמור לי על הכיס כדי שאמלא את הכיס שלך.

כל מה שבאתי לומר בתגובה על שיא העה הוא כי רוכב אשר סימל את הטוהר הספורטיבי (לא עשה שימוש בחומרים שהיו כה קריטיים להצלחה ולא חוקיים בתקופתו והצהיר על כך) היה ראוי לפרידה שאינה כוללת כיפוף, שינוי והתאמה של חוקים לטובת מרכז מטרה שנקבעה לאחר הטלת החץ.
 
רק הבהרה למי שלא מכיר את החוקים

שיא השעה היה עד לשנה שעברה על אופניים שהוגדרו לפי האופניים עליהם רכב אדי מרקס כששבר את שיא השעה בשנת 1972.

האופניים של מרקס כללו כידון דרופ רגיל, צינורות מעוגלים מפלדה וגלגלי שפיצים - בתמונה המצורפת אלו האופניים עליהם קבע מרקס את השיא השעה ה- 29 מאז החלו למדוד רכיבת שעה והשיא ה- 25 במאה ה- 21 (בין 1876 לשנת 1898 נקבעו חמשת השיאים הרשומים הראשוניים).

פרנססקו מוזר שבר את שיא השעה 12 שנים לאחר מכן כשהוא רוכב על אופניים עם כידון נג"ש (קרני שור), גלגלי דיסק וצינורות שלדה בעלי תצורת טיפה (מי שהיה בתערוכת האופניים שהייתה המוזיאון העיצוב בחולון בחורף האחרון יכול היה לראות את אחד הדגמים שיוצרו עבור אותו השיא, עם חתימה של מוזר).

מוזר קבע אז (1984) במקסיקו סיטי שני שיאי עולם במהלך ארבעה ימים. ביום השני מוזר עבר מרחק גדול יותר מזה שעבר וויוט לפני יומיים ושיאו העולמי (של מוזר) נקבע כלא חוקי (ועבר לרשימת שיאי האדם) רק לאחר שבורדמן קבע את השיא העומד עד היום כשיא העולמי האמיתי ולא כולל שיאים שנקבעו ברכיבה אחרי מכוניות במדבריות אריזונה.

האופניים עליהן רכב מוזר היו פחות ארודינמיים מאלו עליהם רכב וויוט כששניהם שברו את שיאי השעה.
אבל החוקים החדשים לא התייחסו ממש אל מעבר לרצון להעניק לוויוט חותמת שיאית לקריירה.

עכשיו כל כך הרבה יצאו מרוצים, החברה המסחרית (יצרני השלדה, הגלגלים, ושאר הציוד), האיגוד העולמי (חתיכת חגיגה היתה בתקשורת והפעם חיובית), הרוכב, אוהדיו, אוהדי האפניים באשר הם כי סוף סוף הייתה חשיפה חיובית, אז למה שמישהו יקלקל לעצמו את התאוריות והשמחה בגלל כמה עובדות שאני מצביע עליהן?

 

ariasdo

New member
במגבלות ה- UCI.החלק החשוב ביותר ליצירת המהירות הוא ...

הקראנק וגלגל השיניים האחורי ספרתי את השיניים בקראנק 54 בגלגל השניים האחורי 14 .
כלומר 54/14 זה יחס העברה כ ( 3.86 ) שזה יחס העברה לא גבוהה במיוחד דבר שגרם ל וויוט לסובב את הרגליים בקדנס ממוצע של כ 104 לדקה במשך שעה כדי לקבוע מהירות של 51.115 קמ"ש .

השוואה למה שאפשר ליצור היום בסטנדרט פשוט קצת קנה מידה 53/11 נותן יחס העברה כ ( 4.82 ) ומספיק לסובב את הרגליים בקדנס ממוצע של כ 84 לדקה במשך שעה ולקבל את השיא .

המשמעות שכל שן פחות בגלגל השניים האחורי נותנת הרבה מאוד מהירות ברכיבה .
אם יחס העברה 54/14 נשאר ללא שינוי ההבדלים בעתיד בזמנים בשבירת השיא יהיו קטנים יחסית .


מצורף תמונה מהקראנק והגלגל השניים האחורי שהשתמש וויוט בהשוואה למקור ההיסטורי .

תודה יאיר על הסיכומים המעמקים בתגובות שלך זה השלים לי את החסר .

אריה סדובניק
 

גודבאר

New member
אתה בטוח שסדר העובדות שלך נכון?

לפי מה שאני מבין קודם שינו את החוקים ואז יינס החליט לנצל את עובדת היותו ראשון ע"מ לקבוע את השיא החדש. ז"א שלא שינו את החוקים בשבילו כמו שאתה מציג את זה.
 

YotamKa

New member
אולי הוא השתלב בקומבינה בשלב מאוחר.

שים לב שאופני טרק מעורבים גם אצל לאנס, וגם אצל ינס. אולי זה משהו בשם.

למי שאבד בתוך המילים, אציע תמצות שאני מקווה שקולע:
השיא עד היום היה מוכר רק על אופניים מיושנים, ושיאים באופניים חדישים (בורדמן) לא הוכרו.
פתאום החליטו להכיר בשיאים על אופניים חדישים, אך לא בדיעבד.
כך יצא שוויט מחזיק בשיא השעה כיום, למרות שרכב על אופניים שמקנים יתרון (אירודינמיות, משקל, גלגלים) דומה לזה שהושג על אופניים שהיו עד כה 'לא תקניות'. מה שנקרא - תפרו חוקים שיתאימו לרכיבה הראשונה הזו של וויט ולא לרכיבות שקדמו לו ושיאיר סקר.

הכל חוקי ולגיטימי, אבל ה'שיא' אינו אמיתי חוץ מאשר בטופס הביורוקרטי עליו הוא רשום, ממש כמו (אבל הפוך מכך) שלאנס הגיע ראשון שבע פעמים לשדות האליזה, שעה שבטפסים הוא כלל לא מוזכר.
 
יותר גרוע

כל השיאים גם של בורדמן היו תקניים עד שבוטלו.
בורדמן וסוסנקה טרחו ורכבו על אופניים קלסיות (על גלגלים יותר טובים ), והצליחו לרכוב כמה מטרים (לא קילומטרים) יותר ממרקס, וכולם הבינו שהרבה לא ישפרו, ההמשך ידוע.
אבל יש גם יתרון לטפשות. היום בנג"ש קבוצתי מנצח הספונסור אז אם תזכה בלוטו תשלם לטוני מרטין וקנצ'לארה שירכבו בשביל קאופמן וסוף סוף יהיה אלוף עולם כשר.
 

oferlev9

New member
הכל נכון יאיר , UCI הוא גוף מאד פוליטי

בסרט "הסקוטי המעופף" על גרהם אוברי רואים איך ה UCI התנכל לאוברי. הסרט אגב מומלץ בחום (וגם הספר כמובן)
&nbsp
אבל כאן לדעתי ה UCI עשה החלטה נכונה: ב 15-20 השנים האחרונות לאחר ההחלטה הקודמת , אבד העניין בשיא השעה. כמעט אף אחד לא ניסה לשבור אותו
עכשיו , עם החוק החדש , צפוי העניין לחזור , וזו הייתה המטרה העיקרית לדעתי.
 
מסכים, החלטה נכונה, הדרך מגעילה

וההחלטה הסופית בשלמותה, תוך התעלמות משיאי השעה של בורדמן ומטה ועד כל אלו שהשלימו מרחק גדל מזה שהשלים וויוט ועם ציוד דומה היא ההופכת את ההחלטה לעוד חלק באי האמינות, ההגינות והספורטיביות בניהול הענף על ידי הגוף המוביל אותו.

אבל באמת שזו החלטה שאפילו לא מתקרבת לזו שמחקה את כל הישגיו של ארמסטרונג והפכה את שבע השנים בהן ניצח בטור דה פראנס למהדורות חסרות מנצח... השבוע חשבתי מה אספר לנכדיי במקרה ואגיע למעמד, על הפגישות עם ארמסטרונג בטור דה פראנס 2001 בו הוא (לא) ניצח ועל התביעה שהוגשה נגדי ובמסגרתה גם נתבעתי כי בתשובה לשאלה (ממש בפורום זה לפני 13 שנים בערך) לא הכחשתי שארמסטרונג עושה שימוש בחומרים אסורים.
הרי לא רק שהוא לא ניצח, אלא שהוא בכלל לא מופיע בתוצאות אפילו כפסול, אז כיצד אוכל לספר שהוא היה שם בכלל?
אה, בעצם הוא רשום בכמה שיאים, אז יש תקווה.
 
למעלה