80s u.s punk
בעוד שבבריטניה הפאנק של 77 נותן השראה לגל שלם של להקות פוסט-פאנק , שלקחו על עצמם להוציא לאור את הצדדים האפלים של הקיום המודרני , בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות גם כן העדיפו לפנות אל הפאנק הבריטי הדוקר בתור ספר לימוד , אלא שכאן הכיוון הכללי היה לקחת את הרעש - ולהגביר אותו , לקחת את המהירות - ולהאיץ אותה , והתוצאה היא אחת התקופות האהובות עלי ברוק , שאולי מהווה את תור הזהב של הפאנק. הארדקור פאנק. א-ב של הארדקור פאנק ילמד אותנו שהלהקה המייצגת צריכה להיות black flag , הידועה גם כזו שפתחה את האוזן הקולקטיבית להנרי רולינס , מפלצת מקועקעת ושרירית , ששרה עמוק מתוך הבטן ומעבירה את כל התסכול והתיעוב אל תוך המיקרופון החף-מפשע. בעוד שרולינס , שהצטרף מספר שנים לאחר הקמת הלהקה , הוא זה שהוסיף את הנופך המאיים והכה-עוצמתי ללהקה , המוח מאחורי הלהקה היה כותב השירים והגיטריסט greg ginn , שתרומתו הענקית הנוספת לעולם הפאנק הייתה כראש הלייבל SST , שריכז אליו לא מעט מהלהקות החשובות בתקופה. אלבומם הראשון - damaged - הוא אחד מהקלאסיקות של התקופה , כשהברוטאליות המטאלית של damgaded על שני חלקיו לא סותרת את ההומור השחור של tv party , או את המנון העצמאות הצלול rise above , שנגדו ניצב gimme gimme gimme המחורפן. ניצבים לצד בלאק פלאג בראש הסצינה הקליפורנית הם X , דוגמא נוספת לגיוון של התקופה הזו. X שילבו הרמוניות , רוק שורשי - רוקבילי , בלוז , פיפטיז ביחד עם האטיטיוד הפאנקיסטי והאנרגיות הבלתי-נלאות באלבומם הראשון - LOS ANGELESסימני הרוטס-רוק וההארד רוק נראו ברורים יותר באלבומם השני - WILD GIFT , כשגם הטקסטים הופכים יותר אישיים , לעתים הומוריסטיים. שני האלבומים האלו , בנוסף לשלישי - under the big black sun , הם אלבומי חובה (!). אני אוסיף גם סקירה נרחבת יותר של הלהקה שכבר כתבתי לפני כתגובה. פרט שעשוי לעניין - עוד להקה מהסצינה הקליפורנית הייתה ה-germs, שכשמה אכן הייתה מלוכלכת , מוטרפת והרסנית , והגיטריסט שעמד לצד דארבי קראש בכל מפגני החירפון שלו , היה לא אחר מ- PAT SMEAR , שלימים ינגן עם נירוונה באנפלגד ובטור של אין יוטרו. בוושינגטון , minor threat הנהיגה שלא מרצונה תנועה חדשה - STRAIGHT-EDGEשדגלה בהיטהרות מכל חומר ממכר ובדעות פוליטיות נחרצות. המוסיקה הייתה מהירה כברק , אולי מהירה מדי בשביל להתעכל היטב , ובכל זאת מיינור ת´רת יצרו כמה שירים אדירים , בראשם לדעתי עומד filler . ההשראה הגדולה של מיינור ת´רת הגיעה מהכיוון של bad brains . חבורה של ראסטאפרים שחורים , שהתמחו קודם לכן כנגני ג´אז , הוציאו לאוויר העולם אלבום ראשון מהיר ומפוצץ ומושלם שהכיל גם מספר קטעי רגאיי, בדרכם ליצירת I AGAINST I , שעומד גם הוא כקלאסיקה של הז´אנר , אלבום בו הואט הקצב לכזה שאיפשר להציג היטב את יכולות הנגינה יוצאות-הדופן של הלהקה ואת קול הנשמה של HR הסולן הנהדר. דוגמאות מושלמות - secret 77 , house of suffering. מהאלבום הראשון כדאי לשים לב ל- right brigade שזכה לקאבר של הדפטונס , sailin on ו big takeover שבוצעו גם על ידי ג´ון פרושיאנטה . עוד מוקד היה בסן-פרנסיסקו , שם ניגנו הavengers פאנק סטייל 77 , כשהרגעים הטובים שלהם היו בהמנונים מלודיים ומלאי רגש כמו thin white line , open your eyes , cheap tragedies. עוד להקה בולטת בעיר , ואחת האהובות עליי בכלל הייתה FLIPPER . פליפר היו אולי הלהקה המשונה ביותר של ההארדקור פאנק , חבורה רועשת , מבולגנת מסוממת ומטורפת . לעתים חולנית , לעתים קודרת ולעתים חיובית , בד"כ איטית ,נויזית וכבדה , ותמיד נשמעת כמו שום דבר אחר. הלהקה הגיעה לשיאה באלבום הבכורה generic/album - גם הוא חובה חובה חובה לכל מי שמתעניין אפילו בקצת במה שאני כותב. הקלאסיקה הברורה הוא sex bomb התחרפנות הזויה בת 8 דקות שכל המלל בה מסתכם ב- she´s a sex bomb baby yeah. עוד שיר ענק הוא way of the world , ויש לציין גם את ever השיר הפותח. כדאי לכל מי שנהנה מהשירים ומהאלבום הזה לרכוש גם את sex bomb baby , מעין אוסף של סינגלים וקטעים נדירים , שכולל את getaway הסוחף ו-sacrifice האימתני שמראים היטב מדוע קורט קוביין , מהדהאני והמלווינס הפכו מעריצים נלהבים של הלהקה. להקת קאלט נוספת בסן פרנסיסקו הייתה crime , שזכתה לקאבר של hotwire my heart מסוניק יות´ , שהיו אגב חתומים ב-sst ושאבו השראה גם הם מהארדקור פאנק. השיר האהוב עליי שלהם אגב הוא frustration , שכמו שאר שירי הלהקה מצטיין בצליל הייחודי, הנסיוני והמעט מכאני של הגיטרות המשתוללות , כשכאן הכיוון הוא קצת יותר סטנדרטי , ונעז לומר קליט. סצינה חזקה הייתה גם בטקסס , שם יצרו the dicks והסולן האדיר שלהם gray floyd כמה קטעים מוטרפים ואלמותיים כגון lifetime problems , wheelchair epidemic ו- shit on me. בעוד לדיקס היה קשר לבלוז ,ה- big boys שילבו funk אל תוך התערובת שלהם , שהייתה לעתים מלאת חדווה (fun fun fun) , לעתים מרגשת (prison) , עצבנית (nervous) קודרת (after 12:00) ואפילו מלנכולית (complete control, sound on sound). להקה מומלצת עם סאונד נהדר. להקה אדירה נוספת בטקסס היא scratch acid , שהתמחו בפאנק-נויז מכאיב וחולני שלעתים קשה לקלוט ולעתים חייבים לשמוע (mary had a little drug problem , she said , cannibal). חברי הלהקה יקימו את jesus lizard מאוחר יותר , וישתפו פעולה עם נירוונה בסינגל מפוצל משותף. ברחבי ארה"ב היו מפוזרות עוד הרבה להקות פאנק נהדרות , כמו ה-misfits , שניגנו פאנק המנוני ומלודי יותר , סטייל הרמונס , בתוספת אובססיה קאלטית לערפדים ומדע-בדיוני. die die die my darling שלהם הוא אחד השירים הענקיים ששמעתי , וזכה ביחד עם last caress לקאבר ממטאליקה. להקה מדהימה נוספת , שהייתה חתומה ב- sst היא husker du ממינסוטה, שעם אקספרימנטליות אקראית , רעש גיטרות אדיר וקטעים מלודיים עד פופיים הוציאה מספר אלבומים קלאסיים , החביב עלי הוא zen arcade - דוגמאות טובות לעוצמה של הלהקה הן - chartered tripes , pink turns to blue , whatever. אה וכמובן בצד הפופי - diane , קלאסיקה מוקדמת יותר שלהם. עוד עליהם תוכלו לקרוא בשרת מקוצר היריעה לא אכתוב כרגע על ה-minutemen (גם ב-sst), מהלהקות המתוחכמות , המגוונות והמוכשרות מוסיקלית של הפאנק - פשוט אמליץ לשמוע את history lesson part 2 ואת dr. wu ,מתוך אלבום המופת double nickels on the dime. דוגמא לעוד להקה ששברה את המיתוס של מהו פאנק , ופיתחה ופתחה אותו לכיוונים אחרים. עוד אחת מלהקות sst האלו היו ה- meat puppets (מאריזונה), שעליהם כבר כתבתי , את הטקסט הוסיף בתגובה להודעה זו. אני מצרף לכאן לינקים לשתי ביקורות שכתבתי בשרת , של ה wipers ושל mission of burma , שתי להקות אדירות ששייכות גם הם לתקופת ההארדקור פאנק האמריקאי. אני מאיץ בכם , מכיוון שהנסיון לתפוס הרבה ציפורים במכה אחת לא הקדשתי מספיק מילים לחלק מהלהקות , לברר עוד על הלהקות והתקופה ב amg.
בעוד שבבריטניה הפאנק של 77 נותן השראה לגל שלם של להקות פוסט-פאנק , שלקחו על עצמם להוציא לאור את הצדדים האפלים של הקיום המודרני , בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות גם כן העדיפו לפנות אל הפאנק הבריטי הדוקר בתור ספר לימוד , אלא שכאן הכיוון הכללי היה לקחת את הרעש - ולהגביר אותו , לקחת את המהירות - ולהאיץ אותה , והתוצאה היא אחת התקופות האהובות עלי ברוק , שאולי מהווה את תור הזהב של הפאנק. הארדקור פאנק. א-ב של הארדקור פאנק ילמד אותנו שהלהקה המייצגת צריכה להיות black flag , הידועה גם כזו שפתחה את האוזן הקולקטיבית להנרי רולינס , מפלצת מקועקעת ושרירית , ששרה עמוק מתוך הבטן ומעבירה את כל התסכול והתיעוב אל תוך המיקרופון החף-מפשע. בעוד שרולינס , שהצטרף מספר שנים לאחר הקמת הלהקה , הוא זה שהוסיף את הנופך המאיים והכה-עוצמתי ללהקה , המוח מאחורי הלהקה היה כותב השירים והגיטריסט greg ginn , שתרומתו הענקית הנוספת לעולם הפאנק הייתה כראש הלייבל SST , שריכז אליו לא מעט מהלהקות החשובות בתקופה. אלבומם הראשון - damaged - הוא אחד מהקלאסיקות של התקופה , כשהברוטאליות המטאלית של damgaded על שני חלקיו לא סותרת את ההומור השחור של tv party , או את המנון העצמאות הצלול rise above , שנגדו ניצב gimme gimme gimme המחורפן. ניצבים לצד בלאק פלאג בראש הסצינה הקליפורנית הם X , דוגמא נוספת לגיוון של התקופה הזו. X שילבו הרמוניות , רוק שורשי - רוקבילי , בלוז , פיפטיז ביחד עם האטיטיוד הפאנקיסטי והאנרגיות הבלתי-נלאות באלבומם הראשון - LOS ANGELESסימני הרוטס-רוק וההארד רוק נראו ברורים יותר באלבומם השני - WILD GIFT , כשגם הטקסטים הופכים יותר אישיים , לעתים הומוריסטיים. שני האלבומים האלו , בנוסף לשלישי - under the big black sun , הם אלבומי חובה (!). אני אוסיף גם סקירה נרחבת יותר של הלהקה שכבר כתבתי לפני כתגובה. פרט שעשוי לעניין - עוד להקה מהסצינה הקליפורנית הייתה ה-germs, שכשמה אכן הייתה מלוכלכת , מוטרפת והרסנית , והגיטריסט שעמד לצד דארבי קראש בכל מפגני החירפון שלו , היה לא אחר מ- PAT SMEAR , שלימים ינגן עם נירוונה באנפלגד ובטור של אין יוטרו. בוושינגטון , minor threat הנהיגה שלא מרצונה תנועה חדשה - STRAIGHT-EDGEשדגלה בהיטהרות מכל חומר ממכר ובדעות פוליטיות נחרצות. המוסיקה הייתה מהירה כברק , אולי מהירה מדי בשביל להתעכל היטב , ובכל זאת מיינור ת´רת יצרו כמה שירים אדירים , בראשם לדעתי עומד filler . ההשראה הגדולה של מיינור ת´רת הגיעה מהכיוון של bad brains . חבורה של ראסטאפרים שחורים , שהתמחו קודם לכן כנגני ג´אז , הוציאו לאוויר העולם אלבום ראשון מהיר ומפוצץ ומושלם שהכיל גם מספר קטעי רגאיי, בדרכם ליצירת I AGAINST I , שעומד גם הוא כקלאסיקה של הז´אנר , אלבום בו הואט הקצב לכזה שאיפשר להציג היטב את יכולות הנגינה יוצאות-הדופן של הלהקה ואת קול הנשמה של HR הסולן הנהדר. דוגמאות מושלמות - secret 77 , house of suffering. מהאלבום הראשון כדאי לשים לב ל- right brigade שזכה לקאבר של הדפטונס , sailin on ו big takeover שבוצעו גם על ידי ג´ון פרושיאנטה . עוד מוקד היה בסן-פרנסיסקו , שם ניגנו הavengers פאנק סטייל 77 , כשהרגעים הטובים שלהם היו בהמנונים מלודיים ומלאי רגש כמו thin white line , open your eyes , cheap tragedies. עוד להקה בולטת בעיר , ואחת האהובות עליי בכלל הייתה FLIPPER . פליפר היו אולי הלהקה המשונה ביותר של ההארדקור פאנק , חבורה רועשת , מבולגנת מסוממת ומטורפת . לעתים חולנית , לעתים קודרת ולעתים חיובית , בד"כ איטית ,נויזית וכבדה , ותמיד נשמעת כמו שום דבר אחר. הלהקה הגיעה לשיאה באלבום הבכורה generic/album - גם הוא חובה חובה חובה לכל מי שמתעניין אפילו בקצת במה שאני כותב. הקלאסיקה הברורה הוא sex bomb התחרפנות הזויה בת 8 דקות שכל המלל בה מסתכם ב- she´s a sex bomb baby yeah. עוד שיר ענק הוא way of the world , ויש לציין גם את ever השיר הפותח. כדאי לכל מי שנהנה מהשירים ומהאלבום הזה לרכוש גם את sex bomb baby , מעין אוסף של סינגלים וקטעים נדירים , שכולל את getaway הסוחף ו-sacrifice האימתני שמראים היטב מדוע קורט קוביין , מהדהאני והמלווינס הפכו מעריצים נלהבים של הלהקה. להקת קאלט נוספת בסן פרנסיסקו הייתה crime , שזכתה לקאבר של hotwire my heart מסוניק יות´ , שהיו אגב חתומים ב-sst ושאבו השראה גם הם מהארדקור פאנק. השיר האהוב עליי שלהם אגב הוא frustration , שכמו שאר שירי הלהקה מצטיין בצליל הייחודי, הנסיוני והמעט מכאני של הגיטרות המשתוללות , כשכאן הכיוון הוא קצת יותר סטנדרטי , ונעז לומר קליט. סצינה חזקה הייתה גם בטקסס , שם יצרו the dicks והסולן האדיר שלהם gray floyd כמה קטעים מוטרפים ואלמותיים כגון lifetime problems , wheelchair epidemic ו- shit on me. בעוד לדיקס היה קשר לבלוז ,ה- big boys שילבו funk אל תוך התערובת שלהם , שהייתה לעתים מלאת חדווה (fun fun fun) , לעתים מרגשת (prison) , עצבנית (nervous) קודרת (after 12:00) ואפילו מלנכולית (complete control, sound on sound). להקה מומלצת עם סאונד נהדר. להקה אדירה נוספת בטקסס היא scratch acid , שהתמחו בפאנק-נויז מכאיב וחולני שלעתים קשה לקלוט ולעתים חייבים לשמוע (mary had a little drug problem , she said , cannibal). חברי הלהקה יקימו את jesus lizard מאוחר יותר , וישתפו פעולה עם נירוונה בסינגל מפוצל משותף. ברחבי ארה"ב היו מפוזרות עוד הרבה להקות פאנק נהדרות , כמו ה-misfits , שניגנו פאנק המנוני ומלודי יותר , סטייל הרמונס , בתוספת אובססיה קאלטית לערפדים ומדע-בדיוני. die die die my darling שלהם הוא אחד השירים הענקיים ששמעתי , וזכה ביחד עם last caress לקאבר ממטאליקה. להקה מדהימה נוספת , שהייתה חתומה ב- sst היא husker du ממינסוטה, שעם אקספרימנטליות אקראית , רעש גיטרות אדיר וקטעים מלודיים עד פופיים הוציאה מספר אלבומים קלאסיים , החביב עלי הוא zen arcade - דוגמאות טובות לעוצמה של הלהקה הן - chartered tripes , pink turns to blue , whatever. אה וכמובן בצד הפופי - diane , קלאסיקה מוקדמת יותר שלהם. עוד עליהם תוכלו לקרוא בשרת מקוצר היריעה לא אכתוב כרגע על ה-minutemen (גם ב-sst), מהלהקות המתוחכמות , המגוונות והמוכשרות מוסיקלית של הפאנק - פשוט אמליץ לשמוע את history lesson part 2 ואת dr. wu ,מתוך אלבום המופת double nickels on the dime. דוגמא לעוד להקה ששברה את המיתוס של מהו פאנק , ופיתחה ופתחה אותו לכיוונים אחרים. עוד אחת מלהקות sst האלו היו ה- meat puppets (מאריזונה), שעליהם כבר כתבתי , את הטקסט הוסיף בתגובה להודעה זו. אני מצרף לכאן לינקים לשתי ביקורות שכתבתי בשרת , של ה wipers ושל mission of burma , שתי להקות אדירות ששייכות גם הם לתקופת ההארדקור פאנק האמריקאי. אני מאיץ בכם , מכיוון שהנסיון לתפוס הרבה ציפורים במכה אחת לא הקדשתי מספיק מילים לחלק מהלהקות , לברר עוד על הלהקות והתקופה ב amg.