80s u.s punk

wasting77

New member
80s u.s punk

בעוד שבבריטניה הפאנק של 77 נותן השראה לגל שלם של להקות פוסט-פאנק , שלקחו על עצמם להוציא לאור את הצדדים האפלים של הקיום המודרני , בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות גם כן העדיפו לפנות אל הפאנק הבריטי הדוקר בתור ספר לימוד , אלא שכאן הכיוון הכללי היה לקחת את הרעש - ולהגביר אותו , לקחת את המהירות - ולהאיץ אותה , והתוצאה היא אחת התקופות האהובות עלי ברוק , שאולי מהווה את תור הזהב של הפאנק. הארדקור פאנק. א-ב של הארדקור פאנק ילמד אותנו שהלהקה המייצגת צריכה להיות black flag , הידועה גם כזו שפתחה את האוזן הקולקטיבית להנרי רולינס , מפלצת מקועקעת ושרירית , ששרה עמוק מתוך הבטן ומעבירה את כל התסכול והתיעוב אל תוך המיקרופון החף-מפשע. בעוד שרולינס , שהצטרף מספר שנים לאחר הקמת הלהקה , הוא זה שהוסיף את הנופך המאיים והכה-עוצמתי ללהקה , המוח מאחורי הלהקה היה כותב השירים והגיטריסט greg ginn , שתרומתו הענקית הנוספת לעולם הפאנק הייתה כראש הלייבל SST , שריכז אליו לא מעט מהלהקות החשובות בתקופה. אלבומם הראשון - damaged - הוא אחד מהקלאסיקות של התקופה , כשהברוטאליות המטאלית של damgaded על שני חלקיו לא סותרת את ההומור השחור של tv party , או את המנון העצמאות הצלול rise above , שנגדו ניצב gimme gimme gimme המחורפן. ניצבים לצד בלאק פלאג בראש הסצינה הקליפורנית הם X , דוגמא נוספת לגיוון של התקופה הזו. X שילבו הרמוניות , רוק שורשי - רוקבילי , בלוז , פיפטיז ביחד עם האטיטיוד הפאנקיסטי והאנרגיות הבלתי-נלאות באלבומם הראשון - LOS ANGELESסימני הרוטס-רוק וההארד רוק נראו ברורים יותר באלבומם השני - WILD GIFT , כשגם הטקסטים הופכים יותר אישיים , לעתים הומוריסטיים. שני האלבומים האלו , בנוסף לשלישי - under the big black sun , הם אלבומי חובה (!). אני אוסיף גם סקירה נרחבת יותר של הלהקה שכבר כתבתי לפני כתגובה. פרט שעשוי לעניין - עוד להקה מהסצינה הקליפורנית הייתה ה-germs, שכשמה אכן הייתה מלוכלכת , מוטרפת והרסנית , והגיטריסט שעמד לצד דארבי קראש בכל מפגני החירפון שלו , היה לא אחר מ- PAT SMEAR , שלימים ינגן עם נירוונה באנפלגד ובטור של אין יוטרו. בוושינגטון , minor threat הנהיגה שלא מרצונה תנועה חדשה - STRAIGHT-EDGEשדגלה בהיטהרות מכל חומר ממכר ובדעות פוליטיות נחרצות. המוסיקה הייתה מהירה כברק , אולי מהירה מדי בשביל להתעכל היטב , ובכל זאת מיינור ת´רת יצרו כמה שירים אדירים , בראשם לדעתי עומד filler . ההשראה הגדולה של מיינור ת´רת הגיעה מהכיוון של bad brains . חבורה של ראסטאפרים שחורים , שהתמחו קודם לכן כנגני ג´אז , הוציאו לאוויר העולם אלבום ראשון מהיר ומפוצץ ומושלם שהכיל גם מספר קטעי רגאיי, בדרכם ליצירת I AGAINST I , שעומד גם הוא כקלאסיקה של הז´אנר , אלבום בו הואט הקצב לכזה שאיפשר להציג היטב את יכולות הנגינה יוצאות-הדופן של הלהקה ואת קול הנשמה של HR הסולן הנהדר. דוגמאות מושלמות - secret 77 , house of suffering. מהאלבום הראשון כדאי לשים לב ל- right brigade שזכה לקאבר של הדפטונס , sailin on ו big takeover שבוצעו גם על ידי ג´ון פרושיאנטה . עוד מוקד היה בסן-פרנסיסקו , שם ניגנו הavengers פאנק סטייל 77 , כשהרגעים הטובים שלהם היו בהמנונים מלודיים ומלאי רגש כמו thin white line , open your eyes , cheap tragedies. עוד להקה בולטת בעיר , ואחת האהובות עליי בכלל הייתה FLIPPER . פליפר היו אולי הלהקה המשונה ביותר של ההארדקור פאנק , חבורה רועשת , מבולגנת מסוממת ומטורפת . לעתים חולנית , לעתים קודרת ולעתים חיובית , בד"כ איטית ,נויזית וכבדה , ותמיד נשמעת כמו שום דבר אחר. הלהקה הגיעה לשיאה באלבום הבכורה generic/album - גם הוא חובה חובה חובה לכל מי שמתעניין אפילו בקצת במה שאני כותב. הקלאסיקה הברורה הוא sex bomb התחרפנות הזויה בת 8 דקות שכל המלל בה מסתכם ב- she´s a sex bomb baby yeah. עוד שיר ענק הוא way of the world , ויש לציין גם את ever השיר הפותח. כדאי לכל מי שנהנה מהשירים ומהאלבום הזה לרכוש גם את sex bomb baby , מעין אוסף של סינגלים וקטעים נדירים , שכולל את getaway הסוחף ו-sacrifice האימתני שמראים היטב מדוע קורט קוביין , מהדהאני והמלווינס הפכו מעריצים נלהבים של הלהקה. להקת קאלט נוספת בסן פרנסיסקו הייתה crime , שזכתה לקאבר של hotwire my heart מסוניק יות´ , שהיו אגב חתומים ב-sst ושאבו השראה גם הם מהארדקור פאנק. השיר האהוב עליי שלהם אגב הוא frustration , שכמו שאר שירי הלהקה מצטיין בצליל הייחודי, הנסיוני והמעט מכאני של הגיטרות המשתוללות , כשכאן הכיוון הוא קצת יותר סטנדרטי , ונעז לומר קליט. סצינה חזקה הייתה גם בטקסס , שם יצרו the dicks והסולן האדיר שלהם gray floyd כמה קטעים מוטרפים ואלמותיים כגון lifetime problems , wheelchair epidemic ו- shit on me. בעוד לדיקס היה קשר לבלוז ,ה- big boys שילבו funk אל תוך התערובת שלהם , שהייתה לעתים מלאת חדווה (fun fun fun) , לעתים מרגשת (prison) , עצבנית (nervous) קודרת (after 12:00) ואפילו מלנכולית (complete control, sound on sound). להקה מומלצת עם סאונד נהדר. להקה אדירה נוספת בטקסס היא scratch acid , שהתמחו בפאנק-נויז מכאיב וחולני שלעתים קשה לקלוט ולעתים חייבים לשמוע (mary had a little drug problem , she said , cannibal). חברי הלהקה יקימו את jesus lizard מאוחר יותר , וישתפו פעולה עם נירוונה בסינגל מפוצל משותף. ברחבי ארה"ב היו מפוזרות עוד הרבה להקות פאנק נהדרות , כמו ה-misfits , שניגנו פאנק המנוני ומלודי יותר , סטייל הרמונס , בתוספת אובססיה קאלטית לערפדים ומדע-בדיוני. die die die my darling שלהם הוא אחד השירים הענקיים ששמעתי , וזכה ביחד עם last caress לקאבר ממטאליקה. להקה מדהימה נוספת , שהייתה חתומה ב- sst היא husker du ממינסוטה, שעם אקספרימנטליות אקראית , רעש גיטרות אדיר וקטעים מלודיים עד פופיים הוציאה מספר אלבומים קלאסיים , החביב עלי הוא zen arcade - דוגמאות טובות לעוצמה של הלהקה הן - chartered tripes , pink turns to blue , whatever. אה וכמובן בצד הפופי - diane , קלאסיקה מוקדמת יותר שלהם. עוד עליהם תוכלו לקרוא בשרת מקוצר היריעה לא אכתוב כרגע על ה-minutemen (גם ב-sst), מהלהקות המתוחכמות , המגוונות והמוכשרות מוסיקלית של הפאנק - פשוט אמליץ לשמוע את history lesson part 2 ואת dr. wu ,מתוך אלבום המופת double nickels on the dime. דוגמא לעוד להקה ששברה את המיתוס של מהו פאנק , ופיתחה ופתחה אותו לכיוונים אחרים. עוד אחת מלהקות sst האלו היו ה- meat puppets (מאריזונה), שעליהם כבר כתבתי , את הטקסט הוסיף בתגובה להודעה זו. אני מצרף לכאן לינקים לשתי ביקורות שכתבתי בשרת , של ה wipers ושל mission of burma , שתי להקות אדירות ששייכות גם הם לתקופת ההארדקור פאנק האמריקאי. אני מאיץ בכם , מכיוון שהנסיון לתפוס הרבה ציפורים במכה אחת לא הקדשתי מספיק מילים לחלק מהלהקות , לברר עוד על הלהקות והתקופה ב amg.
 

wasting77

New member
X- (early years

X הוקמה ב-1977 על ידי John doe ואשתו לעתיד - Exene carvenka , כשאל השניים מצטרפים גיטריסט הרוקבילי הוותיק Billy zoom והמתופף D.J. BONEBRAKE. ריי מנזרק , קלידן הדורז ז"ל , התלהב מהלהקה , שהייתה בעלת כשרון מוסיקלי גדול מרוב חבריה לסצינת הפאנק , ולקח אותם תחת חסותו , כמפיק אלבומם הראשון los angeles שיצא ב-80. האלבום הביא ללהקה ביקורות משבחות ומעמד-על בסצינת הפאנק של קליפורניה . ג´ון ואקסין היו הזוג המלכותי של המחתרת בלוס אנג´לס. X ניגנו באנרגיה מפוצצת פאנק מהול בריפים של רוקבילי(כולם היו מעריצי בלוז ופיפטיז) והארד-רוק , כשכל מה שמפריע הם הקלידים של מנזרק , שאיך נאמר - לא מרגישים ממש במקום רוב הזמן. הלהקה הצטיינה כבר מתחילת דרכה בטקסטים מעולים , תמיד חכמים , לעתים פואטיים ,לעתים רגישים ,לעתים עוקצניים וביקורתיים , טקסטים שיצרו שירים בלתי נשכחים כמו - Los angeles שמתאר את ההשפעה המטריפה של העיר , ו- Johnny hit and run paulene , שמתאר דמות של אנס. (גם קאבר ל- Soul kitchen של הדורז יש) האלבום השני - Wild gift - יצא שנה מאוחר יותר , גם בהפקת ריי מנזרק , והלך בדרך מוסיקלית דומה , והציג שוב את כוח השירה המשולבת של ג´ון ואקסין , כשהטקסטים פונים לכיוון יותר אישי . האלבום כלל גם מספר קטעים שהראו את ההומור , הצד הקליל יותר של זוג כותבי הליריקיס. שירים שחייבים לציין - Adult books הפיפטיזי , ו- Beyond and back , אחד הקטעים שמדברים על מערכת היחסים של ג´ון ואקסין. שני האלבומים הראשונים צורפו יחד למהדורת 2 בדיסק בודד , וגם זכו כל אחד להוצאה מחודשת של rhino. האלבומים הנהדרים זיכו את X בחוזה בחברה גדולה -elektra , ואלבומם הראשון בתקופה זו היה Under the big black sun שיצא גם הוא שנה מאוחר יותר , 1982. בשנת 80 נהרגה מיריאל , אחותה של אקסין , בתאונת דרכים , וכמה משירי האלבום עוסקים במארי ובאירוע הטראגי. הנגינה באלבום היא הדוקה ועוצמתית , המילים והשירה פוגעים בדיוק בנקודה שבה עצב , געגוע וייאוש מתחברים. האלבום מגוון ועם זאת אחיד , והבלדת וינטאג´ הנהדרת - Come to back me , שיר הנושא המלודי - עם מקצב א-לה בו דידלי , חידוש לקלאסיקת פולק - dancing with tears in my eyes , והקטע המסיים והמצטיין באלבום - "the have nots" , קטע הארד-רוק בלוזי , שכולו מחווה לאנשי מעמד-הפועלים , היושבים בבארים עם בירה ושוט , לאחר יום עבודה מפרך , כל אלה יוצרים ביחד חוויה חזקה ואלבום נצחי . בריאישיו של rhino : 5 קטעי בונוס - הופעות+גרסאות שונות . החוברת המצורפת מביאה הסבר של ג´ון לשירי האלבום , ואת המילים בליווי איורים
.
 

wasting77

New member
meat puppets (early years

Meat puppets התחילו דרכם (האחים Cris Kirkwood ו-Curt Kirkwood הם בסיס הלהקה) בתור להקת הארדקור פאנק משונה למדי , עם האי.פי In a car שיצא ב81. אלבומם הראשון מ-82 שילב בתוכו מעט נגיעות בקאנטרי , שישפיע מאוד על המשך דרכם. הלהקה הייתה חתומה בלייבל האגדי sst שהיה נקודת ההתחלה של רבים וגדולים - Black flag , Dinosaur jr , Sonic youth , Husker du ועוד , כשעם הזמן הפאפטס הופכים ליוצאי הדופן ברוסטר של הלייבל. האלבום הבא של הפאפטס נחשב ליצירת המופת שלהם , וממנו לקוחים גם השירים שזכו לקאברים נאים באנפלאגד של Nirvana. באלבום זה -Meat puppets ii- רואים השפעות של ה-Byrds בתקופה שהם שילבו גם קאנטרי, גם פסיכדליה , גם פולק רוק והכל נעטף במלודיות. לתוך העירבוביה המופלאה של הבובות נכנסו קטעי הארד-רוק , קטעים אינסטרומטנליים , שירים הומוריסטים מהירים , וכמובן השירים שנירוונה כיסו- שהם יוצאים מן הכלל , תרתי משמע , באמת הרגעים שכל ההשפעות מתחברות ויוצרות משהו מקורי , מרענן ומרגש , והם הקטעים היותר מדוכדכים או מהורהרים באלבום . מומלצים - split myself in two קטע פאנק משעשע , lost נותן בפולק/קאנטרי , whistling song בהארד-רוק/פולק , וכמובן - oh me , plateau , lake of fire אגם האש נמצא כאן בביצוע מלא דיסטורשן , ענק. גם את השניים האחרים אני מעדיף בביצועים המקוריים. שנתיים לאחר מכן , 1985 , יצא האלבום שה-NME כינה - "possibly the most inventive demonstration of the interplay between guitar , bass , and drums ever recorded". Up on the sun הוא אלבום חד-פעמי וקסום , מלא בתיאורים מקסימים והזויים של טבע ובעלי חיים - שמש, גשם , נהרות, ממלכת חיות, עץ לימונדה, לבה וורודה מתוך הר הגעש בליבו של הטורנדו , דלי עם שיניים במקום ראש ושאר ירקות ירוקים. רוח ממוסטלת ורגועה שורה על האלבום , שמצטיין כאמור בנגינה יצירתית ביותר - גם כאן בהשפעת הז´אנרים שהזכרתי - (כריס על בס וקולות , קורט על גיטרה ושירה , Derrick Bostrom על התופים) , נגינה שיוצרת מוסיקה פשוט נהדרת ומתואמת להפליא , וגם - backing voclas הרמוניים שמגבים בשלווה את השירה המחוששת. בהתאמה מושלמת העטיפה מציגה ציור בצבעים חמים של ספל כחול עם חריטה של עלה קנביס. למרות הרמה האחידה , יש לציין כמה שירים בולטים : "Up on the sun" שפותח את האלבום עם המילים - "long time ago , i turned to myself and said- "you are my daughter" "Swimming ground" גם הוא נפלא , מספר למאזין סוד על הבריכה שלא קרובה לשום עיירה , שם כולם "just floatin around" ו- "Two rivers" שמדגים היטב את ה-theme של האלבום , כשהוא מתעסק בהתפתלויות , התפצלויות והתחברויות של נהרים ונחלים , בעוד המוסיקה לוקחת אותנו יחד למסעם של המים הזורמים. בריאישיו - בונוסים שהם הקלטות ה-eight track שהיוו את הבסיס לאלבום , שם שוקעים הבובות עוד יותר עמוק לעולם הזוי וטריפי. בחוברת כמה כתבות על הפאפטס , recording notes והליריקס לשירים. אני אומר , אם מה שכתבתי עורר בכם קמצוץ חשק - לכו על זה...זה נשמע הרבה יותר ממה שאני יכול להעביר בכתב.
 

Esmena

New member
כל הכבוד! פשוט כל הכבוד! ../images/Emo45.gif

בתור אחת שלא ידעה דבר על הלהקות הנ"ל או על הז´אנר כולו- מחכים, משכיל, וכו´.
אני מניחה שמנהלנו היקר ידע מה לעשות עם זה...
 

xero1

New member
../images/Emo45.gif

[URL='http://'] תודה לך!! הרבה זמן אני שומע את black flag, x, minor threat ולא ידעתי את כל הדברים האלה שעומדים מאחוריהם![/URL] תודה לך! אבל, סתם שאלה, אתה לא חושב שכדאי לרשום את זה בפורום פאנק?
 

HandsomeDevil

New member
היי, למה לך יש כחול?

בכל מקרה, באמת כל הכבוד! איזו השקעה..... פורקיופין- אני הייתינותן לו טאג ליין וכניסה למאמרים. למרות ש... אני באמת לא יודע עד כמה זה קשור למוזיקה אלטרנטיבית יותר משזה קשור לפאנק.
 

xero1

New member
הכל מפורום ניסויים :]

[URL='http://'] אתה הגאון שהמציא את זה, לא?[/URL]
 

Esmena

New member
המממ.

אולי בפורום פאנק כבר יודעים את זה יותר טוב, ופאנק זה גם אלטרנטיבי. ושוב, כה לחי:)
 
פששש...

u know your shit, huh? התרשמתי לטובה... יעני עדיין יש לי מה להגיד, אבל בכל זאת, זה פורום אלטרנטיבי ולא ציפיתי לראות דבר כזה פה...
 
למעלה