קח הרבה אוויר זה ארוך, בהצלחה
רמי היקר, קודם כל סליחה על האיחור, כל יום שעבר הרגשתי לא בסדר כלפך, אנא קבל את סליחתי, מרוח דברך ומאי ההסכמה לדברי הבנתי כך, אם לא אז לקחתי את דברי בחזרה. קודם כל אפתח בתפיסתי לגבי המושג "שאלה" שאני חושב שיבאר הרבה מן השאלות שאתה מכנה אותן "פסיביות", כאשר מגיעה שאלה - לכאורה - חיצונית ליהדות כגון: "בריאת העולם", "תורת האבולוציה" וכו' כאשר הן תהינה מוכחות מעבר לכל ספק – בצורה מדעית- תהיה היהדות צריכה להתמודד איתם מנקודת מוצא שהם אמיתיות אפ"ע שיסתרו את הנאמר בפשט התורה. המציאות שנוצרה (שלכאורה ישנה שאלה שסותרת את התורה) נועדה איפה להעמיק את הבנת המציאות ע"פ התורה. ואני אתן דוגמא פשוטה: זמן קיום העולם ע"פ היהדות הוא בסביבות 5500 שנה מאז קיום העולם, והנה המדענים באים ואומרים שהעולם קיים מיליונים אם לא מיליארדים של שנים, סתירה ברורה! התיישבו חכמי הדורות, והעמיקו בהבנות התורה, ופרכו את הקושיות בכמה תשובות שאני הביא אחת מהן: "הזמן" הוא דבר יחסי, ולנו הוא ברור ע"פ סדר שהאדם קבע יום זה 24 שעות שעה זה 60 דקות וכו' , לפני בריאת העולם הזמן היה מושג אחר לגמרי כל יום ויום שנאמר בפרשת בראשית אינו אלא אלפי שנים. ומוכיחים זאת מפסוק שנאמר בתהילים (אני לא זוכר אותו כרגע). מסקנה, מכאן, ישנן המון שאלות חלקן כאלה שאולי יחלקו על תפיסת היהדות, אך מציאות השאלות הללו באו כדי להעמיק את המציאות ע"פ התורה. אין פה פסיביות אל אקטיביות של חיפוש והבנה לוגית שיכלית.(הדבר נכון לגבי כל שאלה, אין בהלה מן השאלות, אנו נתמודד אתם. זוהי גישת היהדות בגדול) בקשר לתשובות שאותם אנשים עונים לך, הרי זה ברור, האדם היהודי אומר שלוש פעמים ביום, "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" - אלוקים הוא לא דבר מוגדר ועל כן לא יתכן שה"אחד" הנאמר בפסוק מתייחס לספרה 1, אם יהיה כך הכנסת את האלוקים ל"הגדרה", ואלוקים הוא לא דבר מוגדר בהגדרות אנושיות (מה הוא "כן"? בפעם הבאה אם תרצה), אלא ה"אחד" בא להגדיר את אחדותו של הקב"ה שהכל נפרט ונמשך ממנו, הוא מאחד את כל המציאות כולה מהשאלות הגדולות ועד הפרטים הקטנים קטנים. יש אנשים שיוכלו להסביר את הדרך, ויש כאלו שרק יגידו זה אלוקים, אך באמת אל תכעס עליהם. ואני מעריך אותך על השאיפה הקנה לאמת. (אם תרצה בהזדמנות אני אגיד לך על זה משהו חשוב). לשאלתך על הפחדים, קודם כל אני מאמין שהכל מאלוקים, אך יותר משהכל מאלוקים, הכל תלוי באדם, האלוקים לא יכול להתגלות במציאות ללא האדם העובד אותו, קיים הוא יהיה תמיד, אבל נניח שאין אנושות שמאמינה בו ועובדת אותו הוא לא יתגלה במציאות, ומכאן גם נובעים אותם הפחדים – האלוקים מתגלה באדם העובד אותו – בכל מיני דרכים – תלוי לפי מדרגת האדם, ("נביא" זוהי המדרגה הגבוהה ביותר) אך גם לנו יש קשר כולשהו עם האלוקים, - הנשמה – כל אדם זוכה לראותו בצורה שונה, יש אדם שזה יבוא בצורה חזקה של שאלות מהות, למה נבראתי?, מה תפקידי בעולם?, וכו' יש אדם שזה יבא לו כאירוע תראומתי , (אתה מכיר את אלה שאחרי שמת להם ל"ע אחד ההורים הם לובשים כיפה? ) הם מרגישים שיש משהו עמוק יותר במציאות אבל הם לא מבינים מהו? ואנו מדחיקים את השאלות הללו אנו לא נותנים לעצמו זמן לחשוב תמיד אנו נשתדל להיות עמוסים בעבודה, ואם לא, אז הולכים למסיבות, ולקולנוע. ולא מתישבים להקשיב לעצמנו אף לא לדקה, להקשיב לאותן שאלות, למה? כי זה מפחיד, זה מפחיד לשנות את אורך חיינו – לאו דווקא לחזור בתשובה- אלה אפילו להיות יותר טובים ומתחשבים, יותר מבינים את מהות החיים, זה מפחיד לדעת שישנה על גבינו אחריות כל כך גדולה, (ראה בתשובה הקודמה בקשר לתפילה- האדם צריך לעמול ע"מ לשנות דברים- ולשנות את העולם כולו. ) וגם אני לפעמים מעדיף להדחיק את אמונה, גם לי קשה לקחת אחריות, זה מה שרציתי להגיד, וכאן גם נחבאת התשובה לשאלתך – ואני מצטט את השאלה-: " אני גם לא מבין למה שינוי חייב לבוא מתוך תפילה, למה הוא לא יכול לבוא מתוך רצון להיות אדם טוב יותר, ללא קשר לדת....אולי זה נאיביות, אבל לדעתי ככה זה צריך להיות..." אתה צודק הרצון להיות יותר טוב זוהי התפילה, בדיוק זוהי תפילה, האדם הטבעי תמיד שואף לטוב. השאלה איך הוא מגלה את זה, והחכמים שהכירו את נפש האדם, בנו סדר שעל ידו האדם מעלה את רצונו על הצד הטוב ביותר, ומגלה אותו. רמי, הייתי ממשיך עוד ועוד... אך אני מעריך מאד.... אל תדאג לא שחכתי את שאלתך בקשר לבחירה החופשית... אני עוד הענה עליה בהמשך... תודה רבה מוטי