ABA עם בוגרים על הספקטרום

eli884

New member
ABA עם בוגרים על הספקטרום

האם אפשר לעבוד ABA גם עם בוגרים על הספקטרום?
 

קרן ארז1

New member
ABA לבוגרים על הספקטרום

היי אלי
ABA בהחלט מתאים לבוגרים על הספקטרום.
אני מנחה כיום 8 תכניות של בוגרים הספקטרום בתחומים שונים: הקניית מיומנויות עצמאות שונות, פיתוח מיומנויות חברתיות, הפחתת קשיים התנהגותיים, סיוע בהשתלבות בשוק העבודה, הפחתת חרדות מסוגים שונים ועוד.
העבודה עם בוגרים מאתגרת את המטפלים בכך שעלינו למצוא את המניעים והמחזקים שלהם אשר משמרים את התנהגותם וזוהי משימה לא קלה..
אצל בוגרים פעמים רבות צריך לעבוד עם המחשבות (התנהגות פנימית) - לנתח אותן ולהבין כיצד הן משפיעות על ההתנהגויות של האדם.
בשטח ניתן לראות תוצאות מצויינות בעבודה עם בוגרים על הספקטרום הן במסגרות והן בבתים.
ניתן לשנות התנהגויות וללמד התנהגויות חדשות בכל גיל.
 

קרן ארז1

New member
CBT או ABA

הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית CBT היא גישה נפלאה.
אך אין זה סותר את יתרונותיה של הגישה ההתנהגותית ABA...
בניתוח התנהגות אנו עובדים גם על שינוי התנהגות פנימית (מחשבה) וגם על שינוי ההתנהגות הנצפת במקביל.
טכניקות רבות הן דומות מאוד בשתי הגישות.
מוקד המחלוקת העיקרי בין הגישות מתייחס לתזמון- למשל, מה מתרחש קודם המחשבה או הרגש? מה משפיע על מה? האם רק שינוי מחשבתי מספיק כדי ליצור שינוי התנהגותי?
בניתוח התנהגות אנו עובדים הרבה על שינוי המחשבות, ע"י טכניקות רבות ומגוונות אך גם על שינוי הסביבה כך שיתמוך ויסייע בשינוי ההתנהגות.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
יש כמה הבדלים משמעותיים

למשל, ראי נא אחת התגובות בשירשור האירוח:
"מחוויות המטופלת.
מטופלת בשיטה הקוגנטיבית התנהגותית אצל פסיכולוגית מדהימה
(מקבלת בגבעת שמואל המלצות במסרים) העיקר מבחינתי בשיטה ובתהליך זה שהוא בשבילי.
כמו שעופר כתב המטופל הוא שותף לתהליך
ואצלי אישית זה הדבר היחיד שמאפשר אותו. אני פריקית קטנה של שליטה
והעובדה שפה לא משנים אותי אלא אני את עצמי זה מה שגורם לתהליך להתרחש
ואני גם יכולה לומר שברגעים שהורי מנסים לקחת את המושכות ולהאיץ תהליך שאני עוברת
הוא ישר הולך שני צעדים אחורה (אני בידיוק במצב הזה כרגע וזה מדהים).
הטיפול הוא שיחות אצל הפסיכולוגית בהם היא מסבירה לי דברים ומראה לי
ואנחנו עוקבות אחרי החשיפות ולפעמים (שאני במוד המתאים) אז עובדות על נשימות אבל מעט מאוד ,
עבורי זה עובד. "
&nbsp
גם ד"ר גולן כתב באחת התגובות:"אחד ההבדלים הוא היות של הטיפול ההתנהגותי חיצוני למטופל במקרים רבים (הורים/מורים/אנשי טיפול "מעצבים" את התנהגותו) בעוד שבטיפול קוגניטיבי התנהגותי המטופל שותף להגדרת היעדים לשינוי ולקידומם, כלומר - שותף בחשיבה ונושא באחריות לשינוי הדברים החשובים לו."
 

קרן ארז1

New member
CBT או ABA

יש בהחלט מספר הבדלים משמעותיים אך שיתוף המטופל במטרות אינו אחד מהם.
כאשר המטופל יכול להיות שותף לתהליך בטיפול ההתנהגותי הוא שותף מלא. כולל בחירת המטרות, המוטיבציות והמעקב.
הדימיון בין הגישות נעוץ בטכניקות של שינוי ההתנהגות הפנימית (ע"י זיהוי המחשבות, ניתוחן, מציאת חלופות והבנת השפעת המחשבות על האדם). השוני נעוץ בכך שבניתוח התנהגות אנו מסייעים לאדם גם ע"י שינוי הסביבה.
חשוב מאוד לציין ולהדגיש שכאשר הסביבה אינה ברורה או עיקבית או כאשר הסביבה מתנהלת באופן לא מותאם לילד, הוא יפתח תסכולים שלא ישתנו ע"י שינוי המחשבות בלבד. ארגון הסביבה כך שיתאים למטופל ויעודד שינוי, יתמוך בהשגת המטרות.
 
למעלה