ADS-B OUT, בקשה לנושא מעניין הרמה להנחתה לאריאל אריאלי

נתי ניב

New member
ADS-B OUT, בקשה לנושא מעניין הרמה להנחתה לאריאל אריאלי

בפוסט קודם שלי טענתי שהפורום הפך למת מהלך ובתגובה התבקשתי להעלות נושא מעניין בכדי להחיותו מחדש. בחרתי בנושא שמעסיק אותי לאחרונה מצפה לתגובה מאריאל אריאלי אך לא רק.
ה FAA פרס לאחרונה מערך מחשבים ותקשורת בכיסוי של כל היבשת המאפשר בקרה הרבה יותר טובה מאשר בקרת המכם הקרקעי הקיים היום, המערך כולו נקרא ADS-B ומחולק לשני מרכיבים עיקריים: שידור וקליטה. עם השלמת המערך הקרקעי לפני מספר שנים ניתן לקבל היום לקוקפיט ים של נתונים שלא היו קיימים כמה דוגמאות : מפה נעה אמיתית (העתק מעודכן של sectional רשמי) מזג אויר בטקסט וגרפיקה בזמן אמיתי, תנועות בסביבה הקרובה ונתוני טיסה שלהם, ועוד ועוד והכל במחירים מגוכחים למטוסים שאינם מחייבים TSO וקצת פחות מגוחכים למטוסי התעופה הכללית, עד כאן הכל יפה וטוב אך אלייה וקוץ בה: יחד עם המערך החדש יחוייבו כל המטוסים הטסים באזורים מפוקחים (בהם יש חובת הפעלת טרנספונדר ) להחליף עד תחילת ינואר 2020 את הטרנספונדר, הטרנספונדר החדש הוא מרכיב ה OUT של ה ADS-B. לקראת 2020 התחלתי לבחון את השוק, חלק מהבחינה כוללת הבנה טכנית מעמיקה של ה"חיה" החדשה. יש די הרבה יצרנים בשוק חלקם ידועים וותיקים (גרמין, בנדיקס קינג וכדומה) וחלקם חדשים הממכונים במיוחד לשוק ה NONTSO. עד היום הצלחתי להשיג הבנה מלאה במבנה הכללי של המערכת השילוב עם רשת המכם הקרקעי, שיטות התקשורת יכולות המערכת וכו. חסר לי עוד המון מידע ברמה הפרטנית דברים כמו מבנה אות השידור, פרוטוקול התקשורת, יחסי גומלין בין הטרנספונדר מוד C הנוכחי לבין ה ADS-B-OUT שאלה מעניינת עלתה בביקורי האחרון באושקוש כשקפצתי לביתן של בנדיקס שם הם הציעו לי פתרון TSO ע"י שילוב של קופסה חדשה המותקנת מחוץ ללוח המכשירים עם כל טרנספונדר מוד C המותקן כיום במטוס - מה הם עושים שם בעצם? איך הם עושים את השילוב? כל השאלות האלה נשארות פתוחות ומקשות עלי למקד את תהליך הבחירה. לשמחתי יש עוד זמן עד 2020 עד אז ההצע יגדל והמחירים ירדו אבל כל מי שיכול לשלוח אותי למקורות מידע טכני יתקבל בברכה (כבר הזכרתי את אריאלי)?

נתי
 
ADS-B הסבר כללי מקוצר

מצורף קובץ ובו ניסיתי לענות על השאלות שנתי העלה.
זהו הסבר מקוצר ואני מקווה כי יוכל לתת מושג מינימאלי, לפחות, על המערכת החדשה.
אני רואה חשיבות מרובה בהצגת הנושא לציבור מפני שבקרוב רת"א רוצים לשנות את תקנות הטייס ולחייב גם את האולטראלייטים להיות מצויידים בטרנספונדר, למרות שבעוד שלוש שנים יידרשו להשקיע סכום כסף ניכר בהכנסת השינוי הנדרש בטרנספונדר ע"מ להתאימו לשימוש במערכת החדשה. חובה להדגיש גם, כי למרות שהמערכת החדשה דורשת שימוש בטרנספונדר מוד S עם מודיפיקציה, רת"א מסתפקים בדרישה להתקין טרנספונדר מוד C שלא יוכל להשתלב כלל במערכת החדשה ויחייב החלפתו בטרנספונדר חדש.
אריאל אריאלי
 

dayanjak

New member
אריאל !

כל הכבוד על ההסבר הממצה . קראתי על המערכת וידעתי על מרכיביה , אך ההסבר בהחלט סידר את התמונה הכוללת .
לאחרונה רכשתי גרמין 795 , וכעת מתלבט אם שווה להוסיף אביזר GDL 39 3D . זהו רכיב שיכול להוסיף תמונת מצב מטוס דיגיטלית באמצעות חיבור אלחוטי/חוטי ל795 . בין היתר יכול לשמש כ ADSB IN/Out בחיבור עם טרנס פונדר מוד אס
בכל אופן מאמר מעניין של אריאל - תודה !
 

נתי ניב

New member
ידעתי שאפשר לסמוך עליך שתרים את ההנחתה אריאל

אחלה הסבר אריאל-תודה
ועדיין אני חוקר להבין "איך עובד המנוע" של החיה החדשה, מצטער, כזה אני לא יכול לנהוג באוטו אם אני לא מבין איך עובדות כל המערכות שלו, כנל לגבי מטוס-דור זקן מה יש לעשות.
כשיהיה לי הסבר מפורט אעביר לך במסר פרטי שלא להלאות את כל הפורום
נתי
 
אין בעיה לתרגם ולהסביר. הבעיה היא

שבמדינת ישראל, איש לא ייתן לך להתקין אותה בעצמך במטוס בלי "טכנאי מכון בדק מוסמך" שזה, לבדו יעלה כמו מערכת חדשה

אריאל אריאלי
 
אם כבר יש, אז מדוע למכור?

בתאריך 21/8/2016 אמור להתקיים ברת"א דיון על הצעת רת"א לשנות את תקנות הטייס ולחייב את האולטראלייטים להתקין ולטוס עם טרנספונדר מוד C או מוד S.
השינוי בתקנה בא בעיקבות דרישה של חיל האוויר.
אני מבקש ממך לפנות לנציגי אגודת התעופה הזעירה (שאני מקווה כי יהיו נוכחים בדיון) ולבקש מהם להתנגד התנגדות עזה.
כבר הבעתי עמדתי כאן, בפורום, מדוע צריך להתנגד ואני לא מתכוון לחזור על כך.
אבל, אם המשתמשים לא יקומו כאיש אחד נגד השינוי, רת"א ימשיכו להתעלל בציבור מתוך כניעתם לגחמות המיותרות והטפשיות של חיל האוויר והשינוי בתקנה יתקבל.
אריאל אריאלי
 

ZeevRozenek1

New member
אריאל, איפה אתה חי ?

אתה זוכר את חיים טופול בסרט סאלח שבתי ?
אמרו לו: סאלח, אנו חיים במאה העשרים !
סאלח: אני חי במעברה !
חיל האוויר , והמדינה מאחוריו, לא רוצה להצר את צעדיהם של כל הטייסים הפרטיים (ת"כ ואז"ם) .הוא רוצה לסגור את התעופה האזרחית . אז"מים בלי טרנספונדר שטסים בגובה 500 עלולים להפריע לכטב"מים ולגרום להתרסקותם על בתים .
 

נתי ניב

New member
מצטער דורון אבל כנראה שלא יהיה לי טרנספונדר למכור לך

1) אם יהיה אז זה יהיה רק לקראת 2020 אין לי כל כוונה להחליף לפני הזמן
2) כנראה שאלך על האופצייה של הוספת קופסה חיצונית לטרנספונדר הקיים Bendix king78 מןד C

מצטער
נתי
 
אין מה להצטער

לא התכוונתי שתמכור דווקא לי... מה שניסיתי להגיד זה שגרמין יצאו עם ה-345 שמכיל בתוכו כל מה שצריך (In/Out, WX, וכולל BT לחיבור טבלט), אז מכירה של הטרנספונדר הקיים מוזילה עוד יותר את העלות שלו ($4400).
זה כנראה מה שאני אעשה, אבל כנראה אוסיף גם Garmin FS210 כדי לאפשר סינכרון תכניות טיסה בין ה-GPS'ים במטוס ו-Foreflight, משום מה את הפונקציה הזו לא כללו ב-345.
למה לחכות עד 2020? זה שאתה יכול היום לקבל traffic בכיסוי כמעט מלא בארה"ב שווה הרבה.
&nbsp
 

נתי ניב

New member
תודה דורון על הקישור

אכן שאלות ותשובות ממצות מבית היוצר של גרמין
באשר אלי: כבר היום אני נהנה מכל היכולות של ADS-B -IN כולל טרפיק, מזג אויר ועוד ועוד באמצעות שילוב של Mini iPad , מנוי לתוכנה של Hilton software (מקבילה ודומה מאד ל FOURFLIGHTׂ) ואביזר המכיל AHARS, מקלט ADS-B ומקלט GPS/WAAS מבית היוצר של SAGEGATE ׁ(לצערי חברה זו נטשה את השוק והמוצר יהיה לא נתמך תוך כשנה), את כל המערכת התקנתי לפני ארבע שנים בעלות של 1600 דולר כולל הטבלט ומאז נהנה מיכולות מדהימות בקוקפיט. כל מה שאני מחפש כרגע זה את מרכיב ה ADS-B-OUT ובעלויות הרבה יותר נמוכות משל גרמין, אל תשכח לרגע שתחת הסיוג "נסיוני" בארה"ב אני לא צריך פתרון TSO בנדיקס קינג כבר הציעו לי פתרון TSO בעלות של 3200 ואני ממשיך לסקור את השוק במטרה לגמור את הפרוייקט באיזור ה 1000-1500 דולר....לא הייתי חושב בכלל על הנושא אם שדה הבית שלי לא היה מתחת ל"עוגה" של CLASS C AIRPOT ובמרחק של 8 מייל ממנו.....
המשך הנאה מטיסה ונחיתות בטוחות
נתי
 
עדיין יש יתרון ל-ADSB-Out כבר היום!

למרות שכבר יש לך ADSB-In, המערכת לא "מכירה" אותך ולכן לא משדרת לך ספציפית אינפורמציה לגבי מטוסים אחרים באיזור שלך. מה שאתה קולט זה אינפורמציה שהיא משדרת למטוסים שכן יש להם ADSB-Out - לכל מטוס עם ADSB-Out המערכת משדרת אינפורמציה על תנועות ברדיוס 15 מייל ופלוס-מינוס 3500 רגל בגובה. אתה רק קולט פסיבית את מה שמשודר למטוסים האחרים (מה שנקרא Piggy-backing).
אם יש לך רק ADSB-In, אם אין מטוסים אחרים עם Out באיזור לא תראה שום תנועות. ואם אתה נמצא באיזור שבמקרה יש מטוס אחר עם ADSB-Out, אתה תראה את כל התנועות שמשודרות לו, אבל מספיק שאתה נמצא 4000 רגל מעליו לא תראה תנועות אחרות שנמצאות דווקא בגובה שלך - יכול דווקא להכניס אותך לשאננות, כי אתה רואה תנועות אחרות על המסך (ולכן חושב שיש לך תמונה מלאה של התנועות), אתה רואה מטוסים שנמצאים 1000 רגל מתחתיך, אבל דווקא את המטוסים בגובה שלך לא תראה.

אגב, איזה מטוס יש לך?
 

נתי ניב

New member
מסכים בהחלט אתך דורון

אכן חוסר האמינות של תמונת טרפיק כאשר יש לך ADS-B-IN בלבד ידוע ויש עליו אין סוף אזהרות מהיצרנים לא להכנס לשאננות - עדיין אני לא יכול להסביר למה אני רואה תנועות בגבהים שונים משלי? למשל אני טס ב 5000 ורואה מטוסים שנמצאים ב 3000 איך מסבירים את זה?
 
למעלה