ASD(אוטיזם) או ADD(בעית קשב וריכוז) בגיל הרך

ASD(אוטיזם) או ADD(בעית קשב וריכוז) בגיל הרך

התחלתי לחפש באינטרנט מה הם המאפינים של ADD בגיל הרך.
התברר שזה מאוד דומה גם לASD. לכם גם קיימים מקרים (גם כאן בפורום) שילדים עם ASD אובחנו כADD והפוך.
ציטוט מהמאמר:
" ...בכישורים חברתיים הכוונה היא למשל ליכולת לשחק משחק חברתי עם ילד אחר, להתייחס לצרכי הזולת, להבין שפת גוף והבעות פנים, להשתלב בקבוצת ילדים ולשתף איתם פעולה. אלה יכולות שמתחילות להתפתח בסביבות גיל 3- 4. אם רמת התסכול שלו נמוכה, הוא לפעמים אגרסיבי כלפי ילדים אחרים, לא מצליח לחכות בתור, תמיד צריך לקבל ראשון, חוטף צעצועים וממתקים או מפריע בגן, כדאי לבדוק את העניין...."
(מכאן http://www.nitzan-israel.org.il/hom...יל-הרך-כתבתה-של-אסנת-עופר-בעיתון-”לאישה”.aspx
)
גם ראיתי במקורות אחרים שלילדי ADD מאוד אופיני עקשנות ומוסחות.
מה אתם חושבים על זה?
האם אתם מכירים מישהו ממש טוב שמתמחה גם בASD וגם בהפרעות קשב שיידע להבדיל ביניהם לילד קטן בן 3-4?
(בני מאובחן כASD במכון להתפתחות הילד אבל בעיניי הוא יותר מתאים לADD)
אשמח להמלצות למאבחנים ולכל סיפור בנושא.
תודה!
 

TikvaBonneh

New member
נכון, יש טעויות

וגם נכון, האיבחון של התפתחות הילד לא תמיד נעשה בכלים מדוייקים.
מציעה לך לפנות למכון שבו משתמשים בados/adi ככלי איבחון, כמו המכון של דיצה צחור או של עופר גולן.
 

TikvaBonneh

New member
קשיי קשב וריכוז

הנה ציטוט מתוך האתר של בית אחד: "בית אחד" מיועד לילדים, מתבגרים ומבוגרים שלהם עיכוב התפתחותי (איחור שפתי, קשיים מוטוריים ו/או וויסותיים) תסמונות הספקטרום האוטיסטי (PDD\ASD ) , קשיי קשב וריכוז, לקויות למידה וקשיים בתפקוד חברתי או רגשי.

אבל אני חושבת שבד"כ לא מאבחנים הפרעת קשב בגיל כל כך צעיר.
בכל אופן, הם בהחלט יכולים לשלול ASD, ולגבי ADD תצטרכי לדעתי איבחון נוסף בגיל גן חובה.
 

TikvaBonneh

New member
חוות דעת נוספת

גם נדב, בני הצעיר, אובחן בגיל שלוש בהתפתחות הילד בASD.
לא מיהרנו לקבל את האבחנה.
ביקשנו חוות דעת נוספת.
חכינו לד"ר זימן שיגיע להתפתחות הילד, ובינתיים - קלינאית תקשורת טובה ומומלצת פעמיים בשבוע. חשבנו שעד שיגיע התור שלו, כבר כל הקשיים יהיו מאחורינו.
להפך.
הייתה לו נסיגה מבחינה תקשורתית.
אחרי חוות הדעת של ד"ר זימן - אוטיזם, פנינו למכון של דיצה צחור.
אני כבר לא רציתי לשמוע שום איש מקצוע נוסף אומר לי את מה שכואב כל כך לשמוע, אבל בלית ברירה התלויתי אל בעלי, שבקשרים שיש לו השיג תור קרוב.
ממש פירק אותי לשבת שלוש פגישות באיבחון מדוקדק ומייגע ואחר כך לקרוא 17 עמודים שמסבירים איך היא רואה שהילד שלי אוטיסט.
 
עד כמה שהבנתי בעלך

עוסק באוטיזם. לא? אז הוא מבין בזה?
ועדיין היה לו ספק שבנכם בספקטרום?
 

TikvaBonneh

New member
הבנת נכון

הוא חוקר אוטיזם בעל שם עולמי.
ולכן כשהוא אמר לי שנדב לא אוטיסט, התייחסתי לדבריו ברצינות.
גם חברתי הטובה מימי התיכון אמרה שנדב לא אוטיסט, אבל אליה התייחסתי פחות ברצינות מאשר לחברות שהגיעו מהצד של יורם, שאחת מהן קלינאית תקשורת שהקימה את התפתחות הילד בהוד השרון והשניה פסיכולוגית קלינית שמאבחנת אוטיזם, ששתיהן אמרו שאין ספק ונדב לא אוטיסט.
 
מענין... ולמה בחרתם להאמין לאבחנה "בספקטרום"?

בני בגיל 2 אובחן בצורה חפיפה כASD במכון להתפתחות הילד.
בגיל 2.9 הינו ביעוץ אצל פרופסור בתחום. זה לא היה ממש איבחון. אז פרופסור אמר שילד לא בספקטרום...

מה שאני רואה כאמא שאין לו מספיק קריטריונים של ספקטרום. כך שלדעתי דווקה יותר מתאים לADD...
הקשיים שיש לבני : עקשנות, קושי לותר, חוסר סבלנות לחכות לתורו, צריך תמיד להיות ראשון, אם חוטפים לו משחק מיד בוכה, בעצמו כן חוטף משחק מילדים אחרים, דעתו מוסחת בקלות כשרואה משחקים חדשים ( שזה קורה בכל חדרי איבחונים)

ההתלבטות שלי האם לחכות מספר שנים ואז לאבחן אותו או לאבחן עכשיו....
 
מה ההבדל אם תאבחני עכשו או בעוד כמה שנים?

ודרך אגב, לגבי הקשיים שאת רואה, אני חושבת שלפעמים ההורים לא רואים דברים כי הם רגילים אליהם ולכן לא חושבים שהם בכלל קשיים אם את מבינה למה אני מתכוונת ואני אתן לך למשל דוגמה אם הילד רגיל שמניחים רק דבר אחד בצלחת כל הזמן אבל ככה כל המשפחה שלו רגילה אז זה לא ייחשב לאמא מוזר אבל אם רק אהוא עושה את הזה אז האמא יכולהל חשוב שזה מוזר ויוצא דופן

לגבי מה שכתבת אני חושבת שצריך להבדיל בין משהו שעוזר לך ובין משהו שמפריע לך
ואם העקשנות שלו לא מפריע לו או לסביבה אז זה בסדר
אנשים עקשנים הרבה פעמים מגיעים להישגים גבוהים בזכות העקשנות שהלם.
היכולת לא לוותר ולהתעקש איהא לדעתי יכולת חשובה ולא בהכרח זה משהו רע, אבל צריך לנצל אותה לדברים טובים
אני חושבת שהרבה תכונות אפשר לקחת אותם למקום רע או למקום טוב
אם למשל אני אתן לך דוגמה שראיתי פעם שני אנשים נסעו בכביש צר מאוד אחד מול השני ונתקעו בכביש. כן, זה קרה באמת. לא זוכרת אבל לא היו שוליים לכביש שאפשר היה לרדת לשוליים או משהו כזה אז שניהם נעמדו וחיכו אז איש אחד אמר לשני למה אתה עקשן? תוותר, אבל הוא לא שם לב שגם הוא עקשן! גם הוא לא רצהל וותר! כלומר, נשיהם היו עקשנים
וזה לדעתי לא טוב כי זה תקע את שניהם בכביש להרבה זמן עד שאחד מהם ויתר
אבל אם למשל בנאדם מתעקש לעשות משהו והוא לא מוותר למשל אדם חולה שמתעקש ולא מוותר לעצמו על תרגילים שהוא צריך לעשות כדי להבריא וכדי שהגוף שלו יחזור להיות כמו שהיה ועושה תרגילים שהרופאים רשמו לעצמו או סתם אדם שמתעקש והולך למכון כושר אפילו שקשה לו

האם הבן שלך בכור או ילד יחיד?
 
לבני יש אח תאום(גם ASD) ואחות גדולה

נ''טית.

אני מבינה שלעקשנות יש יתרונות וחסרונות... כרגע העקשנות מאוד מקשה עלנו ( להורים וצוות הגן).

אבל העינין הוא לא עקשנות עצמה. חשוב לי להבין מאיפה זה בא (ADD או ASD).

וגם יכול להיות (אני לא יודעת) שהטיפול הוא שונה בשני המקרים...
 
אין לי מושג אם הטיפול שונה

או לא וכדאי לך אולי לנסות לבדקו את זה

אבל אני חושבת שאפשר לנסות לטפל בעקשנות נקודתית גם אם לא מבינים את הסביה שלה כי לא הכל חייבים להבין אני למשל צופה בטלוויזיה לפעמים אוני בכלל לא מבינה איך היא עובדת וזה לא כזה חשוב לי להבין איך היא עובדת אבל אני צופה בכל זאת ואפילו נהנית

תבדקו אולי דרכים לגרום לו להיות פחות עקשן
אפשר למשל אולי אם הוא מוסח בקלות להסיח את דעתו
אפשר לעפמים לוותר לו
תלוי באיזה עניין ועד כמה זה חשוב שהוא לא יעשה מה שהו א רוצה אני מיד אומרת שעדיף שבנאדם יעשה מה שבראש שלו ואם אפשר לזרום אתו אז למה להתעקש הרי גם הגננת יוצאת אז עדקשנית, לא?
צריך לחלהיט קודם אם זה מהשהו ששווה להתעקש עליו
או שזה דבר לא חשוב ואפשר לוותר
אם אפשר לוותר אז לדעתי עדיף
ורק אם זה ממש חשוב למשל אם הוא מתעקש לרוץ לבביש
או משהו כזה שמאוד חשוב
הרי אם כל הגן יושב לישמוע סיפור והוא ישחק בצד באוטו שלו לא יקרה כלום נכון?


בכל מקרה, אם את מרגישה שזה חשוב לך ומתעקשת אז לכי לאבחון במקום אחר
לפעמים כדאי לעשות משהו רק כדי להרגיע את הנפש
גם זה חשוב
ואם את מרגישה שזה חשוב לך אז למה לא לעשות את זה עכשיו?
 
סיבה אחת ויחידה לא לעשות עכשיו היא

סיכוי לטעויות...
ככל שילד קטן יותר יש יותר סיכוי לטעות.
 

TikvaBonneh

New member
כי כל מי ש"איבחן" שהוא לא בספקטרום

עשה זאת לפי תחושת בטן ולא לפי איבחון מסודר ומדוייק, כמו שצריך להיות.
אני מכירה ילד שאובחן בגיל שנתיים בספקטרום, היה באלוטף ובגן תקשורת, ובגיל חמש אובחן מחדש באותו המקום ואמרו שהוא לא בספקטרום.
כך שאולי זה רעיון טוב לחכות לגיל חמש. יש גם לפי המחקרים 10% לפחות של יציאה מהספקטרום.
 

SMADAR55

New member
הבן שלי PDD ו- ADHD

בעיות הקשב אובחנו בגיל מאוחר יותר. אבחון האוטיזם נעשה בגיל צעיר יותר (לקחתי אותו לאבחון לפני גיל שנתיים). מגיל צעיר היה לי ברור שזה הרבה מעבר לבעיות קשב וריכוז וכישורים חברתיים.
אבחון ראשוני לאוטיזם נעשה בהתפתחות הילד. בהמשך לקחתי אותו בהמשך לאבחונים פרטיים במכון של דיצה צחור ואצל ד"ר זימן. לגבי בעיות הקשב- התחילו להיות יותר מורגשות בגן חובה ועוד יותר בכתה א'. רק לקראת סוף כתה א' התחלנו עם ריטלין.
לא כל כך ברור לי מה מטריד אותך כרגע. האם חשובה לך האבחנה המדוייקת לצורך קבלת החלטות על מסגרת חינוכית או טיפולים?
אם האבחנה אינה חשובה לך מיידית, אפשר לחכות עם אבחונים נוספים לגיל 5 או 6 (לפני קבלת החלטות לגבי כתה א' וטיפול תרופתי).
 

TikvaBonneh

New member
גם אני לא הבנתי למה בעלי רצה לרוץ ישר לעוד איבחון, אבל זרמתי

מה יכולתי לעשות? לתת לו לקחת אותו לבד לאיבחון נוסף? הוא היה ממש נעול על זה.
 
לדעתי עשית נכון

אם בעלך רצה אז זכותו לאבחן שוב...

אצלי הפוך - אני רוצה לאבחן אבל בעלי לא...
בעלי רוצה לחכות ואני מתלבטת...
 

TikvaBonneh

New member
אבל אולי לא הייתי צריכה לבוא איתם לאיבחון

זה פירק אותי מבחינה ריגשית לעבור את זה שוב.
במיוחד הקטע אצל ד"ר זימן. הוא עושה את זה ממש "חוויתי".
הוא ביקש ממני לצאת מהחדר ולהשאיר אותו עם נדב.
נדב בכלל לא התייחס לזה שהלכתי והמשיך לשחק בצעצוע שהרופא נתן לו.
הוא אמר לי לעמוד מבחוץ ולקרוא בשמו בקול.
נדב לא ענה לי והמשיך לשחק.

בסוף ד"ר זימן אמר לי:"טוב, די, את יכולה להפסיק לקרוא לו"
 
האמת שגם אותי מפחיד לשמוע שוב

אבחנת ASD.
וזה עוד שיקול לחכות. כדי לחסוך לעצמי את זה...
 
למעלה