Ccyclist
Well-known member
Spooky station with gloomy 157-step staircase leaves passengers uneasy
Something feels off here
www.mylondon.news
תחנת הרכבת עם הכבוד המפוקפק של מספר הנוסעים הנמוך ביותר באזור 1 היא קוריוז רכבתי מעניין. הכתבה המצורפת עלתה אצלי בפייסבוק אז החלטתי לחלוק איתכם את התחנה המוזרה הזו - תחנת תחתית שאינה של התחתית.
מיקום התחנה והלו"ז:
https://maps.app.goo.gl/qfirwhw34eDB6aKs9?g_st=ac
התחנה היא תחנת הביניים התת קרקעית היחידה בקו הגרייט נורת'רן שאין בה החלפה לקווים אחרים. בעוד שרציפי הקו בתחנות של מורגייט ואולד סטריט מביאים נוסעים מהפרברים וערי הלווין ללב הסיטי - תחנה זו נמצאת באזור שהיה בעברו אזור של מעמד הפועלים, צפונית לאיזלינגטון. התחנה הבאה מצפון - הייבורי ואיזלינגטון היא תחנת החלפה חשובה בין הגרייט נורת'רן, קו הויקטוריה ושני קווי אוברגראונד (קווי צפון ומזרח לונדון).
כתוצאה התחנה די שקטה ונטושה. הקו אינו מחבר למוקדי הפנאי של הווסט אנד, עיקר הנסיעה היא לרובע הכלכלי בסיטי וממנו בשעות העומס, התדירות היא של רכבת פרברית - נמוכה משמעותית מזו של התחתית. מהאזור יש קישורים אוטובוסיים להייברי ואיזלינגטון משם אפשר להגיע לווסט אנד בקו הויקטוריה, באיינג'ל ("איינג'ל איזלינגטון" בלוח המונופול הבריטי) יש את הקו הצפוני וכן אוטובוסים שחותכים דרום מערבה למרכז הפנאי של העיר. ברור מדוע הקו, שאין לו אינטראקציה עם הקו המרכזי, אף שבימינו יש לו נקודת מגע קלושה עם קו האליזבת' (מורגייט מחוברת פיזית לליברפול סטריט כיום). בעלבון האולטימטיבי לקו - הוא אינו מופיע על מפת התחתית בימינו, אף שהופיע עליה בשנות התשעים והאלפיים.
התוצאה היא תחנה די מוזנחת שהקישור העיקרי לרציפיה הוא במעלית. נסעתי בקו פעם-פעמיים כקוריוז (הוא מחבר לפרק מסילה לאזור מגוריי לשעבר בעיר) אבל אינני חושב שאין פעם ירדתי בתחנה הזו ספציפית.
אני חושב שחלק מהעניין הוא שבלונדון יש שפע קווים גדול כל כך שישנן אקזוטיקות כאלו. גם את מנהרת הטמזלינק, פרוזדור רכבות שחותך מצפון לדרום ונפתח ב 1866 הצליחו "לאבד" ל 62 שנה בין רכבת הנוסעים האחרונה ב 1916 לרכבת הטמזלינק הראשונה ב 1988 כשנזכרו שהתשתית קיימת ושיפצו אותה.
אמרתי שהתחנה איננה של התחתית, אך זה יותר מורכב. הקו כיום משרת את מטרתו הראשונית - הכנסת רכבות פרבריות ללב הסיטי. המנהרות נבנו בקוטר גדול יותר כדי להתאים לרכבות פרבריות, אך מסיבה כלשהי חברת הרכבת אליו יועד הקו לא קנתה אותו. חברת הרכבת המטרופוליטנית (של הקו המטרופוליטני) הפעילה את הקו כקו המשתייך אליה מתחנת טרמינל מתחת לתחנת פינסברי פארק, ליד תחנת התחתית של קו הפיקדילי עד שאוחדה עם שאר התחתית ב 1933. אחר כך הקו עבר לקו הצפוני והיה חלק מנותק פיזית ממנו (הקו משיק לקו הצפוני בשתי תחנות הסיטי, המנהרות שלו מקבילות פיזית למנהרות הקו הצפוני). בשנות השישים הטרמינל בפינסברי פארק נותק מהקו כחלק מפרויקט קו הויקטוריה. בימינו יש שני זוגות מנהרות רציף באותם הכיוונים כך שנוסע מקו הויקטוריה או הפיקדילי יכול להחליף באותו הכיוון באמצעות הליכה של מטרים בודדים לרציף המקביל. גם בהייבורי ואיזלינגטון יש תצורה דומה בין הקו לקו הויקטוריה. הקו הסתיים אז בתחנת דרייטון פארק הקרקעית, כיום ליד איצטדיון האמירויות של ארסנל. בשנות ה 70 היה אסון מורגייט שבו רכבת בקו התנגשה עם הקיר בסוף תחנת הטרמינל במורגייט. היו הרוגים כולל הנהג, לא ברור אם הגורם הוא אנושי או תאונה. בסוף שנות השבעים תחילת השמונים הקו חובר מחדש מדרייטון פארק לרציפים העיליים בפינסברי פארק והחל סוף סוף לקבל רכבות פרבריות מפרברי צפון לונדון וערי לווין מצפון לעיר - כפי שייעדו לו במקור (ייתכן שבין הקמתו בעשור הראשון של המאה ה20 להעברתו לקו הצפוני היה עיכוב בחשמול הקו הפרברי. בתחילת המאה ה20 עידן הקיטור עדיין היה בשיאו.)
ערך הקו:
Northern City Line - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
לקו יש גם החמצה היסטורית. בשנות השלושים הוא נכלל בתוכנית ה New Works והיה אמור להתחבר כחלק מתוכנית ה Northern Hights.
“The Northern Heights”
trainstobeyond.com
במקום - יש מקום די שקט וחצי נטוש לחובבי רכבות.