Fאנק - היסטוריה, מקורות וידע כללי

Steezo

New member
Fאנק - היסטוריה, מקורות וידע כללי

הפאנק נקרא על שם מילת סלנג למילה "סירחון", מכיוון שהפאנק היווה את הצורה הכי "לא מעובדת" וראשונית של ה-R&B. הוא גם היה הכי פחות מובנה, כאשר לעיתים קרובות הוא נמתח לג'מים ארוכים. הפאנק הושפע רבות מהמוסיקה האפריקנית כאשר הוא נבנה על מקצבים שונים שהיו מאוד דינמיים וסינקופטיים ובעצם על ידי כך מובדל הפאנק מסגנונות מוסיקליים מודרניים אחרים. בגלל קשר זה, בהתחלה הפאנק מצא חן בעיקר בעיניי חובבי R&B מושבעים. היסוד המרכזי ביותר בפאנק היה הגרוב (עליו אני, רפטור באס, יוסיף מאמר משלי בהמשך, במובנים מוסיקליים יותר)- כל הכלים של ההרכב ניגנו ביחד כדיי ליצור אותו ועבדו עליו עוד ועוד. קווים מוסיקליים עמוקים של הגיטרה באס שימשו לעיתים קרובות כ-"ריפים" ראשיים, כאשר הגיטרה מוסיפה אקורדים קצרים וצורמים מעט, ומחלקת הנשיפה מהדהדת למעלה. שלא כמו במוסיקת R&B, הפאנק לא הגביל את עצמו לפורמט הרגיל של "בית\פזמון", להקות פאנק נהגו לחזור על קטע קליט או משהו מאולתר, ולתת לחלקים שונים בשיר משקל זהה כדיי לא להפריע לגרוב. במהותו, הפאנק נתן יותר חופש ומקום לאילתורים, ובכך הוא היה דומה לבלוז-רוק, למוסיקה הפסיכודלית, ולרוק הכבד (למעשה ג'ימי הנדריקס היווה השפעה מאוד גדולה על הגיטריסטים הסולואיסטים של הפאנק). שורשיו של הפאנק מתחילים בראש ובראשונה עם להיטיו של ג'יימס בראון החל מ-1965, ובעיקר Papa's Got a Brand New Bag ו- Cold Sweat. לאחר מכן חשוב לציין את Sly and the Family Stone שהתחילו כלהקת Soul שהושפעה מרוק ופסיכודליה, ועשו הסבה לפאנק עם האלבום Stand!. למרות זאת, האלבום שבאופן רשמי הוביל את תקופת הפאנק היה אלבומו של ג'יימס בראון: "Get Up (I Feel Like Being A) Sex Machine", האירגון היה זעום, הגרוב היה עוצמתי ומילותיו של בראון היו או רצף של סיסמאות מודעות, או רעשים חסריי פשר. בראון המשיך בדרך זו עם אלבומים חדשים שהמציאו מחדש את ה-R&B, והכין את הדרך לאמן השלישי של השילוש הקדוש של הפאנק, ג'ורג' קלינטון. להקותיו של ג'ורג' קלינטון Parliament ו Funkadelic הפכו את הפאנק למוסיקת הריקודים האולטימטיבית, לא רק בעזרת ההומור המוזר שלהם, אלא גם בעזרת כמות הנגנים העצומה שהעבדו איתם. בהופעות היו להם אנסמבלים ענקיים של מוסיקאים ורקדנים מקפצים על הבמה לפי אותו הגרוב ככל שהם יכולים. תודות לשילוש, הרבה מאוד אמני R&B וותיקים וחדשים אימצו את הפאנק כסגנון מרכזי במשך שנות ה-70. הפאנק מאוחר יותר הפך להיות חלק יותר בשנות ב-70 המאוחרות כשהוא התפתח לדיסקו, והוא גם איבד הרבה מאוד מהשורשים שלו במוזיקה האפריקאית. למרות זאת, הייתה לפאנק השפעה חזקה מאוד על הג'אז (גם על הפיוז'ן וגם על ה-Soul Jazz), והפך לבסיס המוסיקלי של ההיפ הופ. בזכות ההיפ הופ, הפאנק קיבל תחייה מחודשת בשנות ה-90 במיוחד מהקהל הלבן כאשר הוא החל בחיפוש אחריי מקורותיו של ההיפ הופ. זהו בעצם טיפ-טיפה על ההיסטוריה של הפאנק ומקורותיו, ואנו מקווים שבהמשך נוכל להרחיב על דברים יותר ספציפיים בפורום. מקור המאמר – www.allmusic.com. תרגם\ערך\הוסיף מידע – RAPTOR BASS עזרה בעריכה ובהוספת מידע - STEEZO
 

SERDtwo

New member
יפה

היה שווה לקרוא קצת
 

דוויק

New member
חשוב להוסיף...

לגבי ההשפעות של הג'אז. הרבי הנקוק בשנת 1974 הוציא את Head Hunters, אלבום בעל ארבע קטעים, שהצליח להכניס אלמנטים ג'אזיים יותר אל הFאנק, ובכך לייצר את ה-Fאנק ג'אז. השילוב השפיע על קבוצות של יוצרים, בין היתר כיום ניתן לזהות את השפעתו על ה-Daktaris, אותם אישית אני מחבב מאוד. הנקוק נחשב גם למייצר הצליל האולטימטיבי של הטרנטייבליזם בשיר "Rockit". הסרט סקראצ' מציג את גישתם של הדי.ג'יים המובילים לנושא. לגבי נושא ה-R&B, מדובר בז'אנר המוביל במוסיקה השחורה שהשפיע רבות גם על הרוק של שנות ה-60. והוא רחוק מאוד מה-R&B של היום. קחו לדוגמא את ה-Delfonics, כהרכב R&B לדוגמא. אלבומים מומלצים: Sly & The Family Stone - Stand - 1969 Black Sugar - פ'אנק מדרום אמריקה משובח ביותר. Herbie Hancock - Head Hunters - 1974 Funkadelic - Cosmic Slop - 1973 White Man Burdon - War נראה לי מ-1972. ולפני שנה יצא אוסף הבוחן את התפתחות ה-Fאנק במפרץ קליפורניה ונותן דוגמית יפה: 1972-1979 Bay area Funk
 

Xtabizious

New member
Herbie Hancock - Head Hunters

זה האלבום שבגללו התחלתי לשמוע פאנק בכמויות ענק... אבא שלי הביא לי אותו וזה מומלץ במיוחד בזמן נהיגה באוטו (כן אני מתלהב מזה שיש לי רשיון חח)
 

Steezo

New member
לא נראה לי הגיוני

הוא בטח היה אומר משהו כמו Ti gomik vukalaski
 

Xtabizious

New member
חחחח

לא חושב שהוא ידע רוסית... רק לטבית אז בטח היה אומר: Mauka vkalaski
 
למעלה