fantasy freaks and gaming geeks מבט זריז, ושאלות לכם.

fantasy freaks and gaming geeks מבט זריז, ושאלות לכם.

אני תוהה עם להתחיל עם השאלות, ולו בשביל לחסוך לכל מי שלא מעוניין את דעותי האישית, אז הנה הן :

1. עד כמה הייתה מגדירים את העיסוק בפנטזיה ( בין אם זה מ"ת, קריאה ומחקר של ספרים כמו של טולקין,משחקי רשת או כנסים) כבריחה מהמציאות ( אסקפיזם)?

2. מה הכותרת הזו אומרת לכם?

ועכשיו לסקירה ראשונית ( כין יש לי תחושה שאני לא אשרוד סקירה מלאה, כרגע )- הספר הוא למעשה מסע אישי של הסופר, שהגדיר את עצמו כ"גיק לשעבר" - שחקן מו"ד בשנות השבעים שנטש את התחביב ברגע שהוא גילה את הבחורות, די לא הצליח לבנות לעצמו את החיים ומוצא את עצמו נמשך שוב אל התחביב הנ"ל כאשר ההצלחה של הסרטים של שר הטבעות הופכת לברורה יותר - הוא מסתובב ופוגש אנשים שרובינו יגדירו כ"משקיענים בתחביב" - שחקני תפקידים, לארפרים, שחקני רשת וחוקרי טולקין ( די לא בסדר הזה), וכותב על תחושותיו האישיות בנוגע לתחביב.
עכשיו, הייתי שמחה לכתוב לכם שהוא מגיע לאיזושהיא תובנה עמוקה, שאפשר לראות שהוא באמת התעמק בתחביב וחקר אותו מזוויות שונות ומגוונות , שרואים איזושהיא התפתחות בדמות שלו....

יוק.
התחושה היא שמישהו שהוא מצד אחד פאנבוי של טולקין ( יש שם פרק שלם שאפשר לתאר אותו ב "יו! יו! החזקתי בידי את המפות האמיתיות של טולקין! יו!", וכמובן שיש מסע אל איפה שטולקין עבד מצד אחד ) ומצד שני מתעלם מכל מה שקרה מאז, אתם יודעים, דברים קטנים כמו.... איך נגיד את זה ? כל הפנטזיה מאז - הארי פוטר ( הספר נכתב בין 2002 ל 2008, מישהו התאמץ מאוד לא להתייחס אליו), כל הספרות בעקבות טולקין, הספר יצא די לפני שההייפ של ששאו"ק החל ( מעניין איך הוא מתמודד איתו, בעצם ממש לא) , אבל קשה לי להגיד שהיחס אל קוראי פנטזיה בשנות האלפיים דומה לזה של שנות התשעים ( ואני מדברת על שנות התשעים, הוא מדבר על שנות השבעים), ועדיין התחושה היא שמישהו, שלכאורה הוא "אחד מאיתנו" לא רק שאינו מכיר את העולם הזה בצורה בסיסית, אלא מסרב לנסות להכיר אותו. קראתי אותו כחובבת פנטזיה, כשחקנית לשעבר של משחקי רשת וכשחקנית משחקי תפקידים ( וכפאנגירל), אני לא חושבת שהוא תיאר משהו בצורה של יותר מ"תראו! freak show ", תוסיפו לזה את הסיום ההזוי שבו הוא שומע קולות שגורמים לו להשאיר את צעצועי הקינדר שלו בנקודה כלשהיא בניוזילנד, ותבינו למה אני לא חושבת שאפשר להתייחס לספר הזה ברצינות.

המסקנה שלו בנוגע אלינו ( או אלי, אם אתם לא רוצים להצטרף) היא :" זה אסקפיזים, אבל מי אמר שזה רע?"

ועכשיו אשמח אם תחזרו להתחלה ותענו על השאלות.
 

avivs

New member
אממ...

1. כן, זו בריחה מהמציאות, אבל בתכלס כמעט כל ספר פרוזה שקוראים הוא בריחה מהמציאות, וכל תכנית טלוויזיה גם.
אני כן רואה פנטזיה כבריחה ליעד רחוק יותר. הסיכויים שאתקל בספרות רגילה באירועים/מצבים שמשיקים למה שקורה בחיים שלי הם גבוהים יותר מאשר בספרי פנטזיה/מד"ב.
&nbsp
2. בכותרת את מתכוונת ל...
fantasy freaks and gaming geeks?
&nbsp
אם כן, אני חושב שהמילה FREAKS היא בעייתית, אבל עם ה GEEKS אני יותר בסדר, כי זה באמת חלק בסיסי מהקהילה.
&nbsp
&nbsp
 
והסיכוי שתפגוש דברים כאלו בחיים שלך מהווה מדד

לעד כמה אתה תקרא את הספר?

( שאלה רצינית)
 

avivs

New member
אני מעדיף לקרוא ספר

שעוסק בדברים שלא סביר שאקרא עליהם בעיתון, או שאשמע עליהם כחלק משיחה של, "נחש מה קרה ל____".
 

ניימן3

New member
אני דווקא לא רואה בזה אסקפיזם.

ממש לא. בשבילי זה כלי מחשבה שמאפשר גמישות יצרתית גדולה. בלי כל המגבלות האלה של ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והייצורים החיים של העולם שלנו.

יש כמובן כאלה שעבורם פנטזיה זה אסקפיזם. יש גם כאלה שעבורם ספרות רגילה, תוכניות ריאליטי או מק'דנולדס זה אסקפיזם. אבל זה לא חייב להיות ככה.

(הערת שוליים: אין שום דבר רע באסקפיזם:))

אתייחס שנייה להערה צדדית שלך. הוא נטש את התחביב "ברגע שהוא גילה את הבחורות". אני לא יודע איך זה היה בסבנטיז, אבל כיום משחקי תפקידים ובחורות זה ממש לא נוגד אחד את השני!:) רק לפני שבועיים אחת הבחורות היפות שראיתי מעודי הודיע לי, משום מקום, שהיא יוצא לשלושה ימי LARP. תודה לאל על מגדר מודרני:)
 
ההערה הצדדית הייתה לחלוטין שלו

וגם היא הייתה אחד הדברים שדי עקצצו לי, אבל לא רוצה להתמקד בצד של "גברים מול נשים בעולמות הגיקיים למינהם".

אני שואלת אותך את אותה שאלה ששאלתי את אביב - מדוע הפח הגדול לא יגדירו את עצמם כאסקפיסטים, ואנחנו כן?
 

Feanor75

New member
יש תשובה

אנשים בורחים לפנטזיה כי הם מוצאים בה הד לעולמות הרוח שמהם בא האדם ואליהם יחזור, כי הם מרגישים שמשהו חסר בעולם המודרני והאפור. טולקין השיג רמה רוחנית גבוהה, אולי אפילו עבר התקדשות, שאפשרה לו לקבל השראה חזקה מאותם עולמות. היצירה שלו עוזרת לאנשים למצוא את הרוח ומספקת להם תזכורת לעולם הרוח. אבל המושג בריחה עדיין מוצדק בכמה מקרים, מכיוון שיש סיבה שהאדם ירד אל החומר, הוא בא לעשות פה את ההתפתחות שלו. ככל שהוא יפתח את התודעה שלו הוא יתקרב בחזרה לעולמות הרוח. למרבה הצער השלב הנוכחי והקשה של האנושות מכבה את הניצוץ אצל הרבה אנשים, הם כבר מסתפקים בחיים האפורים ומאבדים את האמונה ולכן מתייחסים לפנטזיה כ"בריחה מהמציאות", בעוד שבעצם העולם החומרי הוא האשליה האמיתית שמסתירה מהאדם את עולם הרוח. התופעה ההפוכה היא ניתוק מוגזם מהעולם הפיזי שגם זה לא רצוי, האדם מרחף בהלוצינציה שמעכבת את התפתחותו.
 

מיכאל ג

New member
אין לי תשובה של כן או לא

כל תחום המדיה/ספרות (כולל סרטים, טלויזיה, ספרים, וכולי) מחולק בגדול לאמנות ובידור. הבידור מספק בריחה, האמנות יכולה דווקא להתעסק בחלקים הלא נעימים של החיים ולגרום לקהל לחשוב עליהם. קראתי מספיק ספרי פנטזיה שמהווים אסקפיזם, וגם כאלו שאומרים משהו על העולם. השאלה היחידה היא אם בפנטזיה היחס ביניהם שונה מז'אנרים אחרים. רומנים זה לא אסקפיזם? ספרי מתח זה לא אסקפיזם? אני לא רואה איך פנטזיה או מדב יוצאי דופן מז'אנרים אחרים בזה. אם כבר מד"ב ופנטזיה יכולים להגיד דברים יותר מעניינים ולהאיר אספקטים שקשה למצוא במיינסטרים.
ההבדל היחיד הוא מידת ה- fanboyism שיש בתחום. כי חובבי מתח למשל לא הופכים את זה לחלק דומיננטי בחייהם. ואני מניח שכאן בפורום גם רוב האנשים לא הפכו את העיסוק בתחום לעיקר החיים שלהם ולאף אחד כאן אין חדר סודי מלא באקשן פיגורס של מלחמת הכוכבים ומודל של מינאס טירית עשוי מגפרורים בגובה שני מטר. כולנו יודעים שיש אנשים כאלו אבל זה מיעוט.
 

ווסאבי74

New member
שאלה של מינון

כל אחד צריך קצת אסקפיזם - לנקות את הראש מהעיסוקים והדאגות של החיים. אז אצל אחד התחרותיות עושה את זה והוא צופה בכדורגל ושוכח מהכל, אצל אחר זה מוסיקה, או התעמקות במערכות היחסים של אנשים עם יותר בעיות (בין אם באנה קרנינה או באח הגדול) ואצל חלק זה בעולם דמיוני.
&nbsp
ואם זה נשאר חלק מהחיים זה לא רע. אם זה משהו שאתה בורח אליו בכל הזדמנות אפשרית ומצמם ככל האפשר את האינטראקציה עם שאר העולם זה כבר מתחיל להיות בעייתי. כמישהי שבאה מתחום הקוראים ולא המשחקים היה נדמה לי תמיד שההתבצרות המוגזמת הזאת יותר נפוצה אצל שחקנים, אבל זאת בהחלט יכולה להיות אשליה שנובעת מזה שפעילות של השחקנים היא יותר נראית ונשמעת.
&nbsp
 
פנטזיה היא מטאפורה על החיים

ואם היא כתובה טוב, כמו בשמאניזם, למטאפורה יש כוח ריפוי.
גם אומנות היא לא אסקפיזם והיא לא כן אסקפיזם.
אנשים זקוקים לסיפורים ודימויים כדי לארגן את הכאוס של החיים למשהו שהם יכולים להתחבר אליו ולמצות ממנו משמעות, תכלית וייעוד.
זה התפקיד של האומנות.
&nbsp
אנשים ששוקעים במשחק תפקידים ככה שהם שוכחים להאכיל את התינוקת שלהם והיא מתה מרעב, כנראה שסובלים מאיזשהן בעיות שלא ממש קשורות לפנטזיה.
אני מניחה שמשחקי תפקידים וכנסים עם תחפושות, נוטים למשוך אליהם אנשים שאולי המציאות שלהם היא לא משהו מדהים במיוחד בשבילם, אבל אין לי ממש דעה או נתונים להתבסס עליהם.
בואי נגיד שלדעתי יש שפע של אנשים שנמנעים מתקשורת משמעותית עם הזולת בלי לגעת בפנטזיה אפילו במקל.
ושפע של קוראי פנטזיה שעומדים עם הרגלים על האדמה.
&nbsp
הכותרת אומרת לי שהוא שבר הרבה את הראש עד שהוא מצא משהו מתחרז.
 
למעלה