Funky Funkee Jazz

Raptor Bass

New member
Funky Funkee Jazz

JAZZ FUNK\ג'אז פאנק בתחילת דרכו בשנות ה-60, הג'אז-פאנק היה עירבוב חזק של ג'אז ו-Southern Soul פאנקי, והושפע מאוד מחידושי הפאנק של Sly and the Family Stone. ביחס לזה, הוא היה מאוד שונה מה-Soul Jazz, אבל לעומת ה-Soul Jazz שנטה לעיתים להסתפק בהסתמכות על הגרוב, הג'אז-פאנק פרץ קדימה עם Backbeat (מקצב תומך) חזק ומבוטא יותר, ובנוסף עם מסירות מפורשת יותר אל מוסיקת ה-Soul (לעיתים זה השתקף בגרסאות כיסוי של להיטי Soul). כאשר צלילי ה-Soul התפתחו אל הפאנק בשנות ה-70, והפיוז'ן גרם למקצבי הפאנק לאלץ את הביבופרים (ביבופ) להתחבר מחדש אל הקהל השחור שלהם, מרכיב ה-R&B החשוב של הג'אז-פאנק השתנה עם הזמן. אמנים כמו החצוצרן Donald Byrd, החלילן Bobby Humphrey, והקלידן Ronnie Foster יצרו סגנון קליל כאשר הם הופיעו עם יצירות אשר לעיתים קרובות דימו R&B ג'אזי, ושאבו השראה מה-Soul של פילדלפיה כמו פאנק. קלידנים כמו Herbie Hancock ו- Lonnie Liston חקרו סוג חללי ואטמוספרי יותר של ג'אז פאנק, בזמן שאמנים מהלייבל CTI של Creed Taylor בהפקה יותר מבריקה ומצוחצחת. אמנם פיוז'ן וג'אז-פאנק חלקו הרבה דברים אחד עם השני בשנות ה-70, אבל חשוב להבין שלא כל הפיוז'ן היה ג'אז-פאנק ולהפך. פיוז'ן יכול היה להכיל מגוון רחב יותר של מצבי רוח (moods) והשפעות, בעוד שג'אז-פאנק היה צמוד להשפעות ה-R&B, ושמר על המקצב וההרגשה החגיגית (השמחה) של הפאנק. בדיוק כמו שהפאנק השתנה אל דיסקו, הג'אז-פאנק השתנה אל פיוז'ן רגוע ומצוחצח יותר בעל השפעות אוריינטליות אשר שלט בצד היותר פופולארי ונגיש של הג'אז במשך שנות ה-80 וה-90. בגלל ההדגשה על הרקידות של הגרובים, ג'אז-פאנק הפך לפופולארי מאוד בסצנת המוסיקה המחתרתית של אנגליה (שם הוא היה יודע כ-Rare Groove), כאשר הוא התפתח בין אמצע שנות ה-80 לשנות ה-90, והופיע מחדש בתור גרסא מעודכנת של שילוב בין פאנק להיפהופ שנקרא Acid Jazz. מסיבות דומות, ג'אז-פאנק היה גם הסגנון אשר אליו פנו אמני היפהופ אמריקנים כאשר חיפשו דרך לשלב ראפ וג'אז. Roy Ayers במיוחד נהנה מהתחייה וההופעה מחדש ב-2 הסצנות. בנוסף, אמנים כמו Medeski ו Martin & Wood עזרו להחיות את הסאונד הקלאסי של ג'אז פאנק עבור קהלים חדשים ורחבים יותר בשנות ה-90. אמני מפתח: The Blackbyrds, Stanley Clarke, Miles Davis, Ronnie Foster, Herbie Hancock, Freddie Hubbard, Marcus Miller, Bernard "Pretty" Purdie, Roy Ayers, Hiram Bullock, Leon "Ndugu" Chancler, Bobbi Humphrey, Herbie Mann, Members Only, Passport, Ben Sidran, Dan Siegel, Lonnie Liston Smith, Dr. Lonnie Liston, Donald Byrd. תרגמו\ערכו\הוסיפו מידע - RAPTOR BASS, Steezo המאמר תורגם מ www.allmusic.com
 

Steezo

New member
אגב

אם יש לכם פידבקים על המאמרים תנו אותם. בנוסף, נפתח שרשור של בקשות למאמרים או REVIEWS לאלבומים.. אתם גם מוזמנים לכתוב
מומלץ שתשלחו למישהו שיעשה הגהה או יבדוק נכונות מוסיקלית (במקרה ואתם לא בטוחים או מתקשים). תודה
 

CG ערפדי

New member
מאמר מ-צ-ו-י-י-ן !

וד"א , אם זה כבר עלה , ובדיוק היום שמעתי את האלבום הזה שלא שמעתי אותו המון זמן! guru - jazzmatazz vol.1 אלבום מצויין עם אורחים מדהימים כמו רוי איירס , דונלד בירד , קורטני פאי , אמ.סי סולאר ועוד הרבה אורחים. אלבום מנצח! ושוב - מאמר מצויין !!! תודה !
 

Steezo

New member
תודה חבובסקי

אגב ג'אז מטאז... יש בכל אחד כמה שירים שאני אוהב, אבל השיר הכי אהוב עליי משלושתם הוא ללא ספק Plenty עם אריקה באדו. יש בו טאצ' ג'אזי ממש מגניב ולא יודע... כל פעם מחדש אני אוהב את השיר
... ובלי קשר - לכל העצלנים שלא קוראים מאמרים - כולם ככה בצעירותם, אבל זה רק נותן לכם ידע. ולדעתי בכל מה שקשור למוזיקה ככל שאתה יודע יותר ככה אתה רק נהנה ממוזיקה יותר... סה"כ, רוב האנשים היום לצערי לא נחשפים למוזיקה רבה ובטח לא למוזיקה הנכונה, ורק בגלל זה רוב המוזיקה היום נשמעת כמו שהיא נשמעת. מוזיקה היא דבר תרבותי וברגע שאתה מוציא את התרבות ממוזיקה כל מה שנשאר זה החרא... יאי אלה היו ה2 סנטים של סטיזוסקי.
 

FunkyGiraffe

New member
הכיוון שאני הכי הכי מתחבר אליו

מבחינת סקסופוניסט נגן ומבחינת מאזין. אני גם כרגע שומע קטע בסגנון הזה
קלטת אקסלוסיבית של הדג נחש בהופעה מ1998 בקטע אינסטרומנטלי עם סקראטצ'ר, עם הרבה פ'אנק וג'אז וליריקס שממחזרות את עצמן אבל נחמדות: Wer'e gonna have some funk tonight, wer'e gonna have some funk... All the ladies in the house!!! ואז יש מבחר שירים אדיר אם וכאשר אקבל אישור מחברי הלהקה להפיץ את זה באופן חופשי [לא מוכרים את זה/מפיצים כבר מעל 4 שנים] אני אפיץ וזה יגיע לכל מי שיבקש. אני מאמין שרוב הסיכויים וזה אכן יקרה.
 
למעלה