Great music lasts forever

ל נ ו ן

New member
Great music lasts forever

אין כל ספק , ומעטים האנשים שיתווכחו על כך , שההגדרה "להקת הרוק מס 1 בהיסטוריה" תפורה על הביטלס כמו פאות לחיים עבותות על רינגו. השאלה המשוגרת מיד בעקבות הספק קביעה ספק עובדה אמפירית הנ"ל היא , מטבע הדברים , למה? האם העובדות המספריות יעזרו לקבע את ההנחה הנ"ל? , הלהקה אשר הוציאה הכי הרבה אלבומים וסינגלים שהתמקמו בראש מצעד המכירות וההשמעות בארצות הברית ? , הלהקה אשר מכרה את מספר התקליטים הגדול ביותר בשנות השישים , וכל זאת ב8 שנים בלבד של פעילות ? , ובזמן הקצר הזה הספיקה להקליט 214 שירים, כ26 בשנה (כמות שתדהים כל אמן בן זמננו , אלא אם כן שמו שרית חדד). שירים שללא ספק , עד האחרון בהם , ניתן להגדירם כאילו עמדו ועדיין עומדים ב"מבחן הזמן"? האם העובדה שהמגזין "פורבס" העריך שהלהקה , רק בשנת 1995 , 25 שנה לאחר התפרקותה , הרוויחה למעלה מ100 מיליון דולר , וכסף הינו ללא ספק עוד אמצעי חזק ביותר להערכת השפעתה של הלהקה לאורך זמן ... האם סכום של מעל 300,000$ ששולם עבור "ספוט" פרסומת של חצי דקה בזמן הקרנת האנתולוגיה בטלוויזיה עוזר במתן התשובה ? אף אחד , כנראה , לא יכול לכוון את האצבע ולתת תשובה מוחצת לשאלה"מה הפך את הביטלס לכל כך מיוחדים" , ובטח לא לענות לשאלה מה גורם להילה מסביבם לגדול ולהתעצם עם כל יום שעובר , ולגייס עוד ועוד מעריצים חדשים ,שלא תוכננו עדיין בשנות פעילותה של הלהקה . ייתכן מאוד שאין לכך תשובה , וכל ניסיון לתת אחת שכזו יתקל בחומות עצומות של מיסטיקה ונוסטלגיה , אך אפשר ללא ספק להצביע על כמה גורמים שיטילו אור על עובדת היותם כה מושכים , 33 שנה אחרי אקורד הסיום. הביטלס הגדירו מחדש את המוסיקה , והראו שהאפשרויות הגלומות בה הן בלתי מוגבלות בעליל , מהרגע שאלבומים כמו "ריבולבר" , "ראבר סול" , "סרג'נט פפר" כבשו את ראש המצעד , היה זה שקוף וברור שהרוק'נ'רול יכול להיות למעשה כל דבר והגבולות שעד אז הפרידו בין המוסיקה הפופולרית לכל סוג אחד של מוסיקה נפרצו לבלי שוב. הביטלס כופפו ועיצבו מחדש את המוסיקה הפופולרית כך שתתאים לרוח התקופה , מהמתקתקות האופיינית שחיברה את שנות החמישים התמימות לתחילת שנות השישים דרך ההיחלצות הצפויה מהתמימות הנ"ל והמעבר לשדה הקרב הפוליטי והחברתי של סוף העשור הדינמי המדובר. שיטות העריכה וההקלטה המהפכניות של הביטלס הוכיחו מעבר לכל ספק שאין צליל , אפקט ,מצב רוח, שלא ניתן להשיגו ולהגשימו אם רק ממצים וחוקרים את כל האפשרויות הגלומות בעבודה קשה , כישרון וסקרנות אין קץ. היום , כמובן , כל ההמצאות והפיתוחים הנ"ל נלקחים כמובן מאליו אך הביטלס היו צריכים לדמיין ולהמציא אותם. הם לא היססו להשתמש בדבר , כלים חדשים כמו הסיטאר והמלוטרון , עשרות שכבות צליל , הרמוניות המורכבות פלח על גבי פלח ,אפקטים אלקטרוניים שונים ומשונים , רביעיות מיתרים ,תזמורות סימפוניות... אחריהם , הגבול היחיד שעמד בפני יוצר היה לא יותר מכשרון , יצירתיות ומאמץ. הביטלס לא מיחזרו את עצמם כמו מאות להקות אחרות בנות זמנם ומאוחרות יותר , הם לא נחו על זרי דפנה וכל תקליט חדש שהם הוציאו הראה התפתחות מוסיקלית משמעותית. מהסוג שכל אקדמיית מוסיקה שמכבדת את עצמה מעבירה אודותיו קורסים שלמים. הביטלס מתו בעלומיהם , כשהם עדיין בפסגת היצירה שלהם , הם לא התדלדלו ונעלמו תוך כדי התדרדות יצירתית כמו כל כך הרבה להקות אחרות מאותה התקופה (ואני אמנע מלנקוב בשמות) .. ולמעשה , גם כיום , הם "קפואים" באותה פאזה בה הם היו בשנות השישים. ולאחר התפרקותם הסופית , הם לא חזרו למופעי הוקרה , לא הוציאו עוד תקליטים ולא התבזו באותה דרך מוזרה בה כל כך הרבה להקות אוהבת להתבזות (וכל זאת למרות קריירות סולו שקשה להגדירן כ"מושלמות"). אנחנו יכולים להנות מהשיר "real love" ו "free as a bird" אבל למעשה , הביטלס השאירו אחריהם כמות סופית בהחלט של יצירה , הכוללת 13 אלבומים ו22 סינגלים. כנראה שלעולם לא נוכל להפיק תשובה מדויקת באשר למה הפך אותם למה שהם אבל ללא ספק אפשר להשתמש בקלישאה הידועה , שכנראה נכונה כל כך ותמשיך להיות נכונה לנצח Great music lasts forever.
 

Chocoholic

New member
לנון - אתה שומר על זכויות יוצרים?

כי עכשיו סוף סוף יש לי תשובה מלאה לכל מי ששואל אותי למה לדעתי הביטלס הם הלהקה הכי טובה... אז אפשר לעשות copy + paste?
 
לא מסכים

כתבת יפה מאוד כרגיל אבל... ריבולבר וסרג'נט לא המציאו כלום, שני האלבומים הללו הופשעו מאוד ממה שהלך סביב הביטלס באותם השנים, בעיקר אמורים הדברים לגבי ה"בירדס", שהיו חברים של ארבעת המופלאים, בוב דילן, שהיה אבא רוחני של ג'ון וכמובן להקות הפסיכדליה הברטיות, בעיקר היארדבירדס ואריק קלפטון, שהיו שם לפני הביטלאות, בשינוי פני עולם המוסיקה. המהלך שעשו הביטלס, וזה כנראה מה שגורם להם להם להיזכר עד היום, הוא היכולת שלהם להפוך את עצמם מלהקת פופ רוק, טובה במיוחד, אבל לא מיוחדת מכל בחינה אחרת, בשלושת אלבומיהם הראשונים, שהיו מקסימים אבל לא התעלו לשיאים מוסיקאלים, ללהקה רצינית שעושה מוסיקה רצינית. המעבר הזה הוא שהכניס את הפסיכדליה למרכז הבמה (המיינסטרים) של המוסיקה העולמית, היכולת שלהם ליצור מוסיקה איכותית שתצליח במצעדים, פתחה נתיב לעשור שלם (בין 66 ל 79 של רוק איכותי שמצליח במצעדים ונכנס למיינסטרים, חוץ מהביטלס היו אלו הביץ'בויז, והסטונס והבירדס שעשו זאת, אבל הביטלס היו המשמעותיים ביותר, משום שהיו הפופלריים ביותר. חוץ מזה הם עשו אחלה מוסיקה וזה מה שחשוב.
 

ל נ ו ן

New member
אנומליה

אז אתה מסכים או לא מסכים? מצד אחד , ההסכמה בקשר לשורה האחרונה "מטרה" גורפת , מצד שני הבעת אי אלה השגות לגבי ה"דרך" . מה שהופך את המחלוקת לפילוסופית בעיקרה , אך עדיין לא עוקר ממנה את השורש אליו כיוונתי.
 
אנומליה אכן

אני מסכים בהחלט שהבטילס עשו דבר יוצא דופן, ששינה את פני המוסיקה, אני לא חושב שהדבר הזה היה חדשנות מוסיקלית, נראה לי שמה שהם עשו, זה להפוך את הפופ היותר מורכב למיינסטרים, אותו תהליך גם הפך את המוסיקה שלהם לאיכותית יותר ולכן שורדת את הזמן טוב יותר.
 

ל נ ו ן

New member
אז נכין חביתה או עוף צלוי?

מה שמחזיר אותנו לביצה והתרנגולת...
 

Miss CB

New member
../images/Emo45.gif יפה יפה...

נו מה עוד אפשר להוסיף. תמציאו תשבוחות שעוד לא מאסתי, אני אשתמש בהן
 

John LennonS

New member
כיף לקרוא את דבריך../images/Emo45.gif ולהוסיף ש

אני לא מכיר את רזי ההיסטוריה עד מאוד, ולכן אני אמנע ולאמר שהביטלס המציאו את המוסיקה, אבל לדעתי הם אולי לקחו אותה לשלב הבא (Took it to the next level). היארד-בירדז הם ממה שיצא לי לשמוע (וזה לא הרבה בעיקר מתקופתו של קלפטון) להקה מאוד כבדה, משהו פסיכודלי לחלוטין (וזה הגיע עוד לפני 67 השנה שבה הוציאו את אחד האלבומים שיש לי(. אבל העניין הוא ההבדל בין מה ששמעתי בין היארד-בירדז לביטלס הוא ששתיהן היו להקות שהגיעו לפסיכודליה ממקומות אחרים, ועשו אותה שונה מאוד. את הביץ' בויז אף פעם לא ראיתי איך אפשר לקשר לפיסכודליהSurfin` USA, Sloop John B., Barbara Ann,California Girls, Good Vibrations, I Get Around, הם ממש לא קרובים לפסיכודליה, אבל אולי היו שירים שלא שמעתי שיש בהם את זה.. מה שכן, הם המציאו את מוסיקת הגלישה והציינו בצליל קליפורניה, זה ללא ספק! מה שאני רוצה לאמר למעשה הוא שאני חושב שהביטלס אומנם לא המציאו את הפיכודליה וכמעט בטוח הקביעה שלי שSgt. Pepper הוא אלבום הפיסכוליה הראשון היא שגויה. מה שכן אפשר לאמר הוא שהם הצליחו ליצור מוסיקה מיוחדת בתוספת הפופ והרוק שלהם, וזה לא היה נפוץ מידי לפניהם אפילו לא אצל היארד-בירדז (עד כמה שאני שמעתי ומכיר). ונכון לגמרי שהביטלס לא נחו על זרי הדפנה, הם יצרו מוסיקה חדשה ושונה כל הזמן כמעט. מה שיפה אצלם ולא היה אצל להקות אחרות הוא שהם לא מיחזרו את עצמם כמו שאמרת, וזה דבר שקשה לעשות, ורוב הלהקות האחרות לא הצליחו ולכן לא קיבלו כנראה את הפופולריות הדומה לזו של הביטלס ואולי זה ההבדל אחרי הכל, היכולת ליצור מוסיקה מתחדשת ולא מקובעת לאורך השנים. וכמה דברים עובדתיים שאני חולק עלייך: הביטלס אומנם פרצו לתודעה ב62 אבל הם היו כבר משנת 60, כלומר 10 שנים ולא 8. דבר שני הם כתבו חלק משיריהם עוד בשנות ה50 לדוגמא קראתי שאת “One after 909” הם כתבו עוד לפני שנות ה-60, אם אינני טועה. ולכן אני צריך לחלוק על הקביעה שהם כתבו את שיריהם באותן שמונה שנים בלבד.
 

ל נ ו ן

New member
אין כמו קצת דעות חלוקות...

זה אולי ישיב לפורום את חיוניותו האבודה ... דיברתי כמובן על אלבומיהם ... ביחוד על הרגע בו הסינגל הראשון שלהם כבש בסערה את ראש הבילבורד בערש הקפטיליזם... מבחינתי הם נכנסו לתודעה קצת לפני ההתנקשות בלינקולן מתישהו בתחילת 1865 חוץ מזה , שאת אחד משיריהם האהובים והמפורסמים ביותר , ואני אמנע מלחשוף את שמו מפחד המעריצות השרופות , כתב , כך לפי השמועות , ג'ון , בהיותו בן 7 ... מוצרט קטן
 

John LennonS

New member
אולי תספר לי בסוד איזה שיר זה?

ממש מעניין
ואל תדאג אני אשמור עלייך מהמעריצות השרופות. :)
 

הדאפי

New member
גם אני מבקשת לדעת..

סיקרנת אותי.. (מה יש לי היום מהמילה הזאת? נתקעה ולא יוצאת!)
 
למעלה