Great music lasts forever
אין כל ספק , ומעטים האנשים שיתווכחו על כך , שההגדרה "להקת הרוק מס 1 בהיסטוריה" תפורה על הביטלס כמו פאות לחיים עבותות על רינגו. השאלה המשוגרת מיד בעקבות הספק קביעה ספק עובדה אמפירית הנ"ל היא , מטבע הדברים , למה? האם העובדות המספריות יעזרו לקבע את ההנחה הנ"ל? , הלהקה אשר הוציאה הכי הרבה אלבומים וסינגלים שהתמקמו בראש מצעד המכירות וההשמעות בארצות הברית ? , הלהקה אשר מכרה את מספר התקליטים הגדול ביותר בשנות השישים , וכל זאת ב8 שנים בלבד של פעילות ? , ובזמן הקצר הזה הספיקה להקליט 214 שירים, כ26 בשנה (כמות שתדהים כל אמן בן זמננו , אלא אם כן שמו שרית חדד). שירים שללא ספק , עד האחרון בהם , ניתן להגדירם כאילו עמדו ועדיין עומדים ב"מבחן הזמן"? האם העובדה שהמגזין "פורבס" העריך שהלהקה , רק בשנת 1995 , 25 שנה לאחר התפרקותה , הרוויחה למעלה מ100 מיליון דולר , וכסף הינו ללא ספק עוד אמצעי חזק ביותר להערכת השפעתה של הלהקה לאורך זמן ... האם סכום של מעל 300,000$ ששולם עבור "ספוט" פרסומת של חצי דקה בזמן הקרנת האנתולוגיה בטלוויזיה עוזר במתן התשובה ? אף אחד , כנראה , לא יכול לכוון את האצבע ולתת תשובה מוחצת לשאלה"מה הפך את הביטלס לכל כך מיוחדים" , ובטח לא לענות לשאלה מה גורם להילה מסביבם לגדול ולהתעצם עם כל יום שעובר , ולגייס עוד ועוד מעריצים חדשים ,שלא תוכננו עדיין בשנות פעילותה של הלהקה . ייתכן מאוד שאין לכך תשובה , וכל ניסיון לתת אחת שכזו יתקל בחומות עצומות של מיסטיקה ונוסטלגיה , אך אפשר ללא ספק להצביע על כמה גורמים שיטילו אור על עובדת היותם כה מושכים , 33 שנה אחרי אקורד הסיום. הביטלס הגדירו מחדש את המוסיקה , והראו שהאפשרויות הגלומות בה הן בלתי מוגבלות בעליל , מהרגע שאלבומים כמו "ריבולבר" , "ראבר סול" , "סרג'נט פפר" כבשו את ראש המצעד , היה זה שקוף וברור שהרוק'נ'רול יכול להיות למעשה כל דבר והגבולות שעד אז הפרידו בין המוסיקה הפופולרית לכל סוג אחד של מוסיקה נפרצו לבלי שוב. הביטלס כופפו ועיצבו מחדש את המוסיקה הפופולרית כך שתתאים לרוח התקופה , מהמתקתקות האופיינית שחיברה את שנות החמישים התמימות לתחילת שנות השישים דרך ההיחלצות הצפויה מהתמימות הנ"ל והמעבר לשדה הקרב הפוליטי והחברתי של סוף העשור הדינמי המדובר. שיטות העריכה וההקלטה המהפכניות של הביטלס הוכיחו מעבר לכל ספק שאין צליל , אפקט ,מצב רוח, שלא ניתן להשיגו ולהגשימו אם רק ממצים וחוקרים את כל האפשרויות הגלומות בעבודה קשה , כישרון וסקרנות אין קץ. היום , כמובן , כל ההמצאות והפיתוחים הנ"ל נלקחים כמובן מאליו אך הביטלס היו צריכים לדמיין ולהמציא אותם. הם לא היססו להשתמש בדבר , כלים חדשים כמו הסיטאר והמלוטרון , עשרות שכבות צליל , הרמוניות המורכבות פלח על גבי פלח ,אפקטים אלקטרוניים שונים ומשונים , רביעיות מיתרים ,תזמורות סימפוניות... אחריהם , הגבול היחיד שעמד בפני יוצר היה לא יותר מכשרון , יצירתיות ומאמץ. הביטלס לא מיחזרו את עצמם כמו מאות להקות אחרות בנות זמנם ומאוחרות יותר , הם לא נחו על זרי דפנה וכל תקליט חדש שהם הוציאו הראה התפתחות מוסיקלית משמעותית. מהסוג שכל אקדמיית מוסיקה שמכבדת את עצמה מעבירה אודותיו קורסים שלמים. הביטלס מתו בעלומיהם , כשהם עדיין בפסגת היצירה שלהם , הם לא התדלדלו ונעלמו תוך כדי התדרדות יצירתית כמו כל כך הרבה להקות אחרות מאותה התקופה (ואני אמנע מלנקוב בשמות) .. ולמעשה , גם כיום , הם "קפואים" באותה פאזה בה הם היו בשנות השישים. ולאחר התפרקותם הסופית , הם לא חזרו למופעי הוקרה , לא הוציאו עוד תקליטים ולא התבזו באותה דרך מוזרה בה כל כך הרבה להקות אוהבת להתבזות (וכל זאת למרות קריירות סולו שקשה להגדירן כ"מושלמות"). אנחנו יכולים להנות מהשיר "real love" ו "free as a bird" אבל למעשה , הביטלס השאירו אחריהם כמות סופית בהחלט של יצירה , הכוללת 13 אלבומים ו22 סינגלים. כנראה שלעולם לא נוכל להפיק תשובה מדויקת באשר למה הפך אותם למה שהם אבל ללא ספק אפשר להשתמש בקלישאה הידועה , שכנראה נכונה כל כך ותמשיך להיות נכונה לנצח Great music lasts forever.
אין כל ספק , ומעטים האנשים שיתווכחו על כך , שההגדרה "להקת הרוק מס 1 בהיסטוריה" תפורה על הביטלס כמו פאות לחיים עבותות על רינגו. השאלה המשוגרת מיד בעקבות הספק קביעה ספק עובדה אמפירית הנ"ל היא , מטבע הדברים , למה? האם העובדות המספריות יעזרו לקבע את ההנחה הנ"ל? , הלהקה אשר הוציאה הכי הרבה אלבומים וסינגלים שהתמקמו בראש מצעד המכירות וההשמעות בארצות הברית ? , הלהקה אשר מכרה את מספר התקליטים הגדול ביותר בשנות השישים , וכל זאת ב8 שנים בלבד של פעילות ? , ובזמן הקצר הזה הספיקה להקליט 214 שירים, כ26 בשנה (כמות שתדהים כל אמן בן זמננו , אלא אם כן שמו שרית חדד). שירים שללא ספק , עד האחרון בהם , ניתן להגדירם כאילו עמדו ועדיין עומדים ב"מבחן הזמן"? האם העובדה שהמגזין "פורבס" העריך שהלהקה , רק בשנת 1995 , 25 שנה לאחר התפרקותה , הרוויחה למעלה מ100 מיליון דולר , וכסף הינו ללא ספק עוד אמצעי חזק ביותר להערכת השפעתה של הלהקה לאורך זמן ... האם סכום של מעל 300,000$ ששולם עבור "ספוט" פרסומת של חצי דקה בזמן הקרנת האנתולוגיה בטלוויזיה עוזר במתן התשובה ? אף אחד , כנראה , לא יכול לכוון את האצבע ולתת תשובה מוחצת לשאלה"מה הפך את הביטלס לכל כך מיוחדים" , ובטח לא לענות לשאלה מה גורם להילה מסביבם לגדול ולהתעצם עם כל יום שעובר , ולגייס עוד ועוד מעריצים חדשים ,שלא תוכננו עדיין בשנות פעילותה של הלהקה . ייתכן מאוד שאין לכך תשובה , וכל ניסיון לתת אחת שכזו יתקל בחומות עצומות של מיסטיקה ונוסטלגיה , אך אפשר ללא ספק להצביע על כמה גורמים שיטילו אור על עובדת היותם כה מושכים , 33 שנה אחרי אקורד הסיום. הביטלס הגדירו מחדש את המוסיקה , והראו שהאפשרויות הגלומות בה הן בלתי מוגבלות בעליל , מהרגע שאלבומים כמו "ריבולבר" , "ראבר סול" , "סרג'נט פפר" כבשו את ראש המצעד , היה זה שקוף וברור שהרוק'נ'רול יכול להיות למעשה כל דבר והגבולות שעד אז הפרידו בין המוסיקה הפופולרית לכל סוג אחד של מוסיקה נפרצו לבלי שוב. הביטלס כופפו ועיצבו מחדש את המוסיקה הפופולרית כך שתתאים לרוח התקופה , מהמתקתקות האופיינית שחיברה את שנות החמישים התמימות לתחילת שנות השישים דרך ההיחלצות הצפויה מהתמימות הנ"ל והמעבר לשדה הקרב הפוליטי והחברתי של סוף העשור הדינמי המדובר. שיטות העריכה וההקלטה המהפכניות של הביטלס הוכיחו מעבר לכל ספק שאין צליל , אפקט ,מצב רוח, שלא ניתן להשיגו ולהגשימו אם רק ממצים וחוקרים את כל האפשרויות הגלומות בעבודה קשה , כישרון וסקרנות אין קץ. היום , כמובן , כל ההמצאות והפיתוחים הנ"ל נלקחים כמובן מאליו אך הביטלס היו צריכים לדמיין ולהמציא אותם. הם לא היססו להשתמש בדבר , כלים חדשים כמו הסיטאר והמלוטרון , עשרות שכבות צליל , הרמוניות המורכבות פלח על גבי פלח ,אפקטים אלקטרוניים שונים ומשונים , רביעיות מיתרים ,תזמורות סימפוניות... אחריהם , הגבול היחיד שעמד בפני יוצר היה לא יותר מכשרון , יצירתיות ומאמץ. הביטלס לא מיחזרו את עצמם כמו מאות להקות אחרות בנות זמנם ומאוחרות יותר , הם לא נחו על זרי דפנה וכל תקליט חדש שהם הוציאו הראה התפתחות מוסיקלית משמעותית. מהסוג שכל אקדמיית מוסיקה שמכבדת את עצמה מעבירה אודותיו קורסים שלמים. הביטלס מתו בעלומיהם , כשהם עדיין בפסגת היצירה שלהם , הם לא התדלדלו ונעלמו תוך כדי התדרדות יצירתית כמו כל כך הרבה להקות אחרות מאותה התקופה (ואני אמנע מלנקוב בשמות) .. ולמעשה , גם כיום , הם "קפואים" באותה פאזה בה הם היו בשנות השישים. ולאחר התפרקותם הסופית , הם לא חזרו למופעי הוקרה , לא הוציאו עוד תקליטים ולא התבזו באותה דרך מוזרה בה כל כך הרבה להקות אוהבת להתבזות (וכל זאת למרות קריירות סולו שקשה להגדירן כ"מושלמות"). אנחנו יכולים להנות מהשיר "real love" ו "free as a bird" אבל למעשה , הביטלס השאירו אחריהם כמות סופית בהחלט של יצירה , הכוללת 13 אלבומים ו22 סינגלים. כנראה שלעולם לא נוכל להפיק תשובה מדויקת באשר למה הפך אותם למה שהם אבל ללא ספק אפשר להשתמש בקלישאה הידועה , שכנראה נכונה כל כך ותמשיך להיות נכונה לנצח Great music lasts forever.