לומדים, יוצרים ונהנים

לומדים, יוצרים ונהנים


הפעם בפינה נתמקד בסיפור גן עדן- סיפורם של אדם וחווה


על פי הסיפור, אלוהים בורא את האדם ומוסיף לו את האישה שתהיה לו "עזר כנגדו".
אלוהים רוצה לבדוק את מחויבותם של אדם וחווה ועל כן אוסר עליהם לאכול מפרי עץ הדעת, הלוא הוא התפוח
והנחש שהיה יחד איתם בגן עדן עודד אותם לאכול מעץ פרי הדעת האסור ועל כן הם נענשו:

1. הנחש שהסית אותם לדבר עבירה יזחול כל ימי חייו על גחונו.
2. לידותיה של האישה יהיו קשות.
3. האדם יצטרך לעבוד קשה כל ימי חייו כדי להשיג אוכל לביתו.
 
סיפור גן עדן- לינקים שווה לעיין בהם


http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=14093
&nbsp
מאגר יצירות אומנות בנושא שאפשר להתייחס אליהם ולערוך מדרש תמונה- לחקור יחד עם הילדים מה למעשה קרה בסיפור:
http://cms.education.gov.il/Educati...dim/MikraMam/RavTechumiyut/Omanut/GanEden.htm
&nbsp
רעיונות לפעילויות:
http://www.childbooks.co.il/פעילות-והפעלות-בנושא-סיפור-גן-העדן/
 
פעילות לדוגמא


הפעילות שאני עשיתי בבית הכנסת הייתה כזו:
&nbsp
1- הקראת הסיפור מתוך ספר של סיפורי תנ"ך לילדים.
&nbsp
2- משחק שהכנתי בעקבות משחק "סולמות ונחשים"- היו רק נחשים שעזרו לילדים לרדת לכיוון המטרה שהייתה התפוח. בכוונה לקחתי את הנחשים למקום החיובי כדי לא ליצור תסכול -במיוחד שהיה לי זמן מאוד קצוב. קניתי שקית של בעלי חיים שיהיו הדמויות שאיתם משחקים וקוביות.
&nbsp
אפשר לקחת את זה לפעילויות ושיח סביב:
- מעשים שליליים ועונשים
- הנחש כדוגמא לבעל חיים ערמומי- אילו מאפיינים יש לבעלי חיים אחרים.
-להתייחס לעץ פרי הדעת- אפשר לערוך משחק חשבוני של מספר תפוחים שצריך לתלות (להכין תפוחים מסול או מנוילנים עם סקוצ'ים) על העץ.
 
דיון בנושא סיפור גן עדן


האם אתם בעד לספר סיפור לילדים שמראה את הצד השלילי של בני האנוש

&nbsp
מהו מוסר ההשכל שהייתם רוצים להעביר לילדים אם הייתם בוחרים לספר את הסיפור הזה לילדיכם

&nbsp
אשמח אם תוסיפו רעיונות להפעלות ויצירה בנושא.
 

noaronen1

New member
שאלה.. לא זוכרת משיעורי תנ"ך

אז למה אלוהים לא נתן להם לדעת? מה הוא רצה להסתיר כל כך???
אני חושבת שזו היתה השאלה שהילדים שלי שאלו? למה הוא השאיר אותם עירומים ולמה הוא לא נתן להם לאכול מהפרי? האמת שלא ידעתי מה לענות. אשמח לעזרת חכמים....
 
קודם כל, בתנ"ך יש יותר מגרסה אחת

לסיפור בריאת האדם. הגרסה שממנה מתעלמים היא שאלוהים ברא את בני האדם כזוג, כמו את שאר החיות.
פרק א' פסוק כ"ז: וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם. כח וַיְבָרֶךְ אֹתָם, אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה, הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ.
&nbsp
הסיפור על פיו הוא קודם יצר את האדם ולאחר מכן את חוה לעזר כנגדו מופיעה רק בפרק ב'. כמובן שהיהודים כבר המציאו פרשנויות והתפלפלויות על מנת להסביר את מה שעל פניו נראה כסתירה, אבל אני תמיד מעדיף להציג לילדים שלי את הסתירות כמו שהן, ולהסביר להן שכנראה היו כמה גרסאות לסיפור, ומי שערך את התנ"ך לעתים הכניס יותר מאחת.
&nbsp
על פי הפשט של הסיפור בפרק ב', אלוהים יצר את האדם כעבד בגן עדן של שוטים. ברגע שהוא אכל מעץ הדעת הוא כבר לא היה שוטה, ואם היה אוכל מעץ החיים היה גם חי לנצח והופך למעשה לאל. התחרות לא התאימה לאלוהים, ולכן הוא גרש אותו ואת חווה, העמיד מלאך שומר עם חרב מתהפכת בכניסה כדי לוודא שהם לא יחזרו, וביצר נקמנות האניש אותם ואת צאציהם (וגם את הנחש וצאצאיו).
&nbsp
סיפור מיתולוגי נחמד.
 

Boston Guy

New member
גרמת לגננת לשוק קטטוני.

אני דווקא נהנה מהנושאים שהיא בוחרת - ומדמיין לעצמי את מערכי השיעור שאני הייתי מכין...
למשל: "ענישה קולקטיבית (סיפור תיבת נוח) מול ענישה אישית (הסיפור הנוכחי) - מה הכלי היותר אפקטיבי להטיל אימה"?
או "השמדה המונית ככלי EUGENICS - מהתנ"ך למאה העשרים" (לתת נופך יותר מדעי ל "זוגות זוגות") - רק שקצת קשה לי לחשוב מה אפשר לגזור מקרטון ולמרוח בדבק לבן ונצנצים כדי להמחיש את זה.
 

alphadelta

New member
צחוק בצד, אבל...

דווקא נושא הענישה הקולקטיבי או השמדה המונית דווקא יכול להיות דיון מעניין עם ילדים גדולים יותר. חלקם מעלים את זה לבד. ואל תדאג בקשר לניצנים, בגיל הזה הם מסתדרים בלי ...
 
אותי לימדו בביה"ס שהאל רצה

לבחון את אדם וחווה אם יאכלו למרות האיסור ולבדוק עד כמה הם מחוייבים אליו. אני תמיד למדתי שהוא כן אמר להם שאסור ושבהתחלה הם התנגדו לאכול מפרי עץ הדעת אבל הנחש שיכנע אותם.
יש גם הסבר שהאל שלח את הנחש כדי לעזור לו לבחון את נושא המחויבות אבל יש חור בהסבר הזה כי אם הוא שלח אותו למה הוא העניש אותו גם?
 

1me too1

New member
אפשר לנצלש לחנוכה


מחפשת רעיונות ליצירה לילדים גדולים, כיתה ו.
משהו שלא יקח שעות, כי אין לי המון זמן להשקיע.
תודה
 

alphadelta

New member
תחנות

כל שנה עשיתי תחנות . בכל תחנה היו פעילויות המתאימות לגיל. בכתה ו כבר לא עשיתי כי זו הייתה חטיבת ביניים ועשיתי פעילויות בנושאים אחרים. אבל בכיתה הא, התחנות היו קשורות לחומר הלימוד. למשל:- תחנה בה מסובבים סביבון. הכנתי מראש טבלה במחשב והמורה שלה. בטבלה היו האותיות נ,ג, ה,ש והילדים רשמו כמה פעמים הסביבון נפל על כל אות ורשמו. הם השוו את המספרים ועשו גרף לפי התוצאות. זה מה שלמדו בחשבון. - הם גם למדו על גרפים. הנה דוגמא עם ציור של אוניה http://www.superteacherworksheets.com/mystery-graph-picture/sailboat-easy-graph_WQWQD.pdf פשוט הכנתי ציור של סביבון וילדי הפרטיים בדקו אם זה עובד. ומזל שהם בדקו LOL - תחנה נוספת הייתה ספרים של חנוכה - ותחנה נוספת הייתה פזל אתגרי של חנוכה. כל קבוצה שהגיעה המשיכה את זה. פעילות שעשיתי לפסח אבל יכולה להתאים לחנוכה : חילקתי את סיפור החג לחלקים לפי מספר הקבוצות. כל קבוצה קיבלה בריסטול שמאחוריו מספר הקבוצה, צבעים, דבק, ניירות צבעוניים וכולי. כל קבוצה הכינה הסבר על החלק אותו קיבלו מהסיפור. כשהם סיימו, קראתי לכל קבוצה לפי המספר ( מספרתי מראש לפי הסדר...) והם הראו מה שהכינו וסיפרו את החלק שלהם. כך שכולם היו שותפים פעילים. והסיפור קבל התחלה אמצע וסוף. היו המון צחקוקים ועשה רושם שכולם נהנו. מקווה שעזר.
 
למעלה