שילוש קדוש לא רק בנצרות, גם בהבנה מושכלת של ראליטי

  • פותח הנושא 25330
  • פורסם בתאריך

25330

New member
שילוש קדוש לא רק בנצרות, גם בהבנה מושכלת של ראליטי

באחרונה עלו כאן שני שרשורים מעניינים (בין היתר, ומבלי לפגוע באחרים ופותחיהם, כמובן). אחד בנושא ליהוק המשתתפים, והשני פתח בשאלת שינוי החוקים למצב של ויתור או פרישה ממשימה, ו"התגלגל" למידת ההשפעה והמעורבות של ההפקה. בשרשור השני הואשמו כ"קונספירטיבים" אלו המסרבים לראות במרוץ שיקוף נקי ונטול הטיות של "מציאות" כהוויתה. אלא תחת-זאת, מביטים בו ובמתרחש במסגרתו, כצורת ביטוי מבויימת של אינטרסים ומאוויים: הפקתיים, כלכליים, פוליטיים (במובן הרחב ולא הצר) וכיו"ב שמסווים, עטופים ומוגשים לנו, הצופים, באריזה מאחזת עין של: "מציאות," כביכול.

כידוע, סבה התיאולוגיה הנוצרית (בכל-זאת, כריסמס היום) על שילוש קדוש. גם היהדות לא טמנה ידה בצלחת וכבר קבעו חכמי התלמוד הבבלי: "שלושה שותפים הם באדם - האב, האם והקב"ה" (קידושין, לב). מחברי ספר הזוהר (ככל הנראה בהשפעה נוצרית) עשו "מטעמים" משילוש זה, ואפילו טילטיל ומזרחי חייבים את הדחתם במידה מסויימת לבזבוז זמן בחיפוש קתדרלת השילוש הקדוש (סֶמֵבַה בגיאורגית) תוך סירוס שמה ל-סָמבַה וכעסם שאיש מהמקומיים לא הבין מה רצונם.

וכל ההקדמה הזו רק משום שגם ראליטי בנוי, בעיקר, על שילוש קדוש ומקודש המשלב שלושה גורמים עיקריים:
א. המשתתפים ודרך בחירתם-ליהוקם;
ב. מפיקי התוכנית, שדרניה והגורמים האחראים ליצירתה, הפקתה, ליוויה וכיו"ב;
ג. גורמי המימון החיצוני - לרוב מפרסמים ובעלי אינטרסים כלכליים בחשיפה תקשורתית, זיהוי מותגיהם וכו' עם מה שנתפש כנחשק ועוד, בתוכנית פריים טיים.

צפיה המתעלמת משני הגורמים האחרונים והסבורה כי משתתפי התוכנית אינם אלא כאלו ש"עברו ליד," ולכן "נקלעו לגמרי במקרה" למבחני הבד (ע"ע מעשיית-אגדת העם אודות פגישה, חצי-פגישה מקרית ומבט אחד מהיר של ובטליה חפרוואה עם אנשי ההפקה, ימים לפני תחילת המרוץ (איך לא? בחנות ספרים כמובן) שנפלו ונשבו מיד, בו-במקום, בקסמה הכובש ושכנעו אותה שבלעדיה וללא חפירותיה-הסבריה-הרצאותיה... לא יהיה, לא יקום ולא יעמוד המרוץ למיליון 3) איננה רק נאיבית, אלא שהיא גם חוטאת לעניות הבנתי, לפרשנות נכונה והגיונית למה שבסופו של דבר מוצג כתוצר מוגמר - ערוך ומבויים כמובן - על המסך (ומאידך, מה שנותר על רצפת חדר העריכה). לא במקרה לובשים כל המשתתפים, ללא יוצא מן הכלל, מכף גרב ועד ראש, ככל שיחפצו, ובתנאי שיהיה אך-ורק Reebok (או: Columbia, בעונה שעברה). לא בכדי טורחים להראות לנו כי כל המשתתפים משלמים על כרטיסי האויר, ים ויבשה בכרטיס אשראי יחיד ומיוחד של מנפיק מסויים דווקא. לא בטעות לוהקו "מפורסמים," "בנים של" ובעלי רקע זוהר או תקשורתי לצד "עמך". לא במקרה ניתן לנחש, בוודאות סבירה למדי, כבר בפרקים הראשונים, מי יתקדם ומי יודח די בתחילה. לא בכדי מוצגים חלק מהמשתתפים באור אחד ואחרים, באור אחר. לא בטעות יש כאלו העוברים את המשימות וכאלה העוברים ליד המשימות. לא בכדי, שנה אחר שנה, נדמה שהליהוק מציית לקוד קבוע המחייב לפחות זוג אחד (או חציו, האחים הראל למשל) שאינו הטרוסקסואלי, דתי (או לשעבר) אחד, לפחות זוג (או חציו) בעל ניחוח בי"ל (מהגרים, תושבי חוץ וכו'), זוג אקסים, וזוג "מיוחד" שאינו זוג, אלא בני זוג של חברים דוקא לצד זוגות "קונבנציאלים" (אמהות ובנים, אחים, אחיות וכו'). לא במקרה מלוהקים לצד ניגוד: "עמך" מול "מפורסמים" ניגודים דרמטולוגים קוטביים נוספים כגון: "ערסים ופרחות" מול "גיקים מתוחכמים ונאורים," אנשי כפיים מול צווארון לבן, מופנמים כנגד מוחצנים, רהוטים ודוברי שפות מול עילגים וכבדי לשון, "מצליחנים" מול "מחפשי דרך" וכיו"ב.

למען הקיצור אפשר לסכם ולקבוע שה"מציאות" שמובאת לנו מופקת בקפידה בידי גורמי מקצוע ומתכננים מקצועיים הנהנים משפע תקציבי ומימון חיצוני, ללא כל סיכון פיננסי מצדם. גם בדיעבד, לא כל מה שצולם משודר. מרבית החומרים המצולמים נותרים על רצפת חדר העריכה. התכנון והעריכה מראש מחייבים סטורי ליין וקוד מסויים (שהוכח כמוצלח בסוג הפורמט הנתון בעולם, ובתוכניות קודמות מסוג זה בארץ) שאותו מנסים המפיקים לתרגם ולהלביש על דמויות המשתתפים שנבחרו בקפידה למלא תפקידים ומשבצות קבועים מראש. באותו אופן מותאמים סוגי ה"משימות," הארצות המשתתפות, אמצעי התחבורה וכו' לקו המנחה שנקבע ומומן מראש, ובכפוף לו כמובן. יתר על כן, אפילו הצילומים כשלעצמם (טרם עריכה) מוטים ורחוקים מלשקף מצב טבעי . לבני תמותה רגילים, נוכחות המצלמה והחיים בצלה, לעין הציבור, אינם דבר שבשגרה. קל לתעל אנשים לחוצים שנוכחות המצלמה זרה לחיי היומיום שלהם. הפיכת המשתתפים ל"עכברי מעבדה אנושיים" קלה ביותר בתנאי לחץ של תחרות, תלות מוחלטת בהפקה ("האח הגדול" כמשל) חוסר שינה, בידוד, חוסר וודאות, קשיי שפה והתמצאות ועוד.

אם אכן כך, צפיה המתעלמת משלושת הגורמים העיקריים שמניתי והסבורה כי אך מציאות כהוויתה לנגד עיניה נדמית להבנתי, כחוטאת למציאות וכנאיבית. אכן, די משעשע ללכת שבי אחר תעשית האשליות ולחשוב שמה שנראה הוא "המציאות," ולא מציאות ערוכה, מעובדת ומבויימת. אפילו די מובנת הנטיה לומר ש"הקונספרטיבים" למניהם הורסים את הצפיה וההנאה ממנה. הלוא למה להרוס בידור טוב וללכת אל "מאחורי הקלעים"? מדוע לחשוב שמה שנראה הוא לא מה שיש? מדוע להתפלסף ולבחון את התווך והתנאים שבמסגרתם פועלת, מופקת-משודרת אותה "מציאות"?

לדעתי, תצפה כל אחת כטוב בעיניה. מי שחפץ לחשוב שהוא צופה בתחרות נקיה, הוגנת, שיוויונית ונקיה משיקולי שלושת הגורמים שציינתי ועוד, שיערב לעינהם והנאתם. אך, מי שרוצה לחשוב שמה שנבחר להצגה על מסך הפלזמה אינו אלא אשליית מציאות - עטופה ומסווית היטב כ"תחרות הוגנת ושיוויונית" - גם לדעתה מותר להשמע מבלי להיות מוכתמת ומבוטלת כ"קונספירציה". מבחינה מושכלת לכל הפחות, להשקפתי הצנועה, "עדיפה," הגיונית ובעלת פשר דווקא צפיה הלוקחת בחשבון את התווך והתנאים שבאמצעותם נתפשת - שלא לומר: "נקבעת ומוכתבת" - המציאות המרצדת על מסך האשליות.

שנה טובה
וצפיה מהנה לכ-ווווו-ל-ם.
 
25330, כתביה יפה ברמה אקדמאית.

תנסילערוך את הפוסט - כלומר לבצע רווחים , פסיקים, פסקאות.

זה ייצא מושלם
 

DDN

New member
פחחחחח "רמה אקדמאית"

מקסימום טור דיעה.
בשביל כתיבה אקדמאית, צריך להוציא דיעה אישית, ולהביא הוכחות ולא להתבסס על השערות.
ואת שינויי המציאות - צריך לבסס.
 
אישית אני לא חושב שמדובר בתחרות "נקיה, הוגנת, שיוויונית ונק"

וכו' כמו שכתבת באריכות, אלא שאני מעדיף "להכנס" לסיפור - גם אם הוא רק סיפור - ולא לחפש את הפגמים והתפרים ההפקתיים.
ברור שאם החורים זועקים לעין- זה צורם.
נקווה שההפקה תקרא קצת כאן בפורום ותשכיל, ואולי בעונות הבאות נראה עריכה יותר תחרותית ושקופה. בנתיים - נשתדל להנות ממה שיש.
 

25330

New member
אלטרנטיבי ואיילת, העיקר שאתם נהנים
ושרק ימשיך כך


הוא שכתבתי ואכן זו דעתי: איש בהנאתו (לעניינו, מהצפיה) יחיה, ובכיף תחיה
.

גם בעבורי התוכנית ומה שסביבה הוא סוג של אסקפיזם שולי, לא יותר ולא פחות. אלא שמה ש"אלטרנטיבי" מכנה: "תפרים" ו"פגמים הפקתיים" אינם אלא, לעניות הבנתי, בדרך-כלל, רכיב אינהרטני שיש לקחת אותו בחשבון ככלל, או קו הפקתי מנחה ובודאי שלא: כיוצא מן הכלל.

עם-זאת, אני מסכימה בהחלט שעל "יד נעלמה" לשאוף לפעולה באופן נעלם ובלתי מורגש ולא באופן שגורם לאותה יד להיות נראית בעין הצופה, מורגשת ללא הפסקה, מכתיבה, מתערבת ובעיקר, נוכחת במה שכזכור נארז ומשווק לנו בעטיפה נוצצת ומרשרשת של: "מרוץ". אכן כפי שנכתב כבר, בין היתר, בשרשורים אליהם התייחסתי (קרדיט ל-"פרארי 1" כמובן) לפחות כבדו את האינטלגנציה של לקוחותכם, אנו הצופים.
 
תודה, מאחל גם לך להנות מהתוכנית

למרות כל הפגמים. אם כבר אנחנו משקיעים את הזמן בלצפות בתוכנית, ואפילו להיות קצת מעורבים רגשית ולכתוב עליה בפורומים, לפחות שנהנה
 

פרארי1

New member
יצא המרצע מן השק


"תצפה כל אחת כטוב בעיניה"
&nbsp
את מירב מיכאלי

&nbsp
כרגיל, תענוג לקרוא את מה שאת כותבת, תודה
 

25330

New member
סחטיין, עלית עלי

מילא אני אסתדר עם זהותי החדשה, ואולי אפילו אתחיל לחבב טלאים בתפקיד בנזוג. אבל לאן תוליך היא את חרפת איזכור הגברים וכללי השפה העברית מחמת קיומם הנורא בעולמנו? שכן על חטאי אני מודה ומתוודה - הלוא מופיע הוא במלוא חרפתו מיד בהמשך לצטטה שאת ציטטת מפי:
"...תצפה כל אחת כטוב בעיניה. מי שחפץ לחשוב שהוא צופה..." (הדגשה שלי).

מה גם שמבחינתה, כתיבת שמה בכתיב מלאה (עם יו"ד) מהווה חטא שאין לו מחילה ודאי שלא, כפרה. נסי (למשל: סתם מייל מנג'ס לכנסת) ותראי שתחטפי בוודאות.

תודה גם לך על דבריך שאזכרתי בתגובתי הקודמת לעיל.
 

פרארי1

New member
יש כאלה שיהרגו אם ישמיטו את ה-י'

ויש כאלה שיהרגו אם יוסיפו אותו.
מאחל בריאות לכולן והתעסקות עם דברים קצת יותר חשובים...
ראוי לציין שאכן המקור התנכ"י, מרב בת שאול, נכתב ללא י'.
(עכשיו את יודעת ששמי ירוחם, כי כידוע - מודה ועוזב...
)
 

SivanCA

New member
זה היה ארוך......


בגדול את כנראה צודקת. כמו אתר באינטרנט מי שמנהל אותו קובע איך הוא יתנהל... גם המירוץ הוא מוצר שצריך למכור ולכן יש בו יותר התערבות ויותר גמישות בחוקים ממה שיש בתחרות ספורט.
 

Gרר

New member
יפה כתבת, והייתי גם מוסיף

לגבי המשתתפים בתכנית כתבת שהם נבחרים בקפידה וממש לא סתם "עוברי אורח" והייתי מוסיף שגם המשתתפים לא כולם באים "לשחק את המשחק" וללכת הביתה אלא כל אחד מגיע מתוך אינטרס אחר ובהתאם לכך גם בונה, או לפחות משתדל לבנות, את הפרסונה הטלביזיונית שלו במשחק בהתאם. נראה לי שמעטים מגיעים רק כדי לשחק את המשחק ותו לא.
 

25330

New member
SivanCA ו-Gרר, הצדק עמכם

מצטערת על האורך Sivanca. האמת שנגעתי רק בקצה המזלג ומיד אתיחס לכך בדברי לGרר. אכן אין חולק על החופש הנתון למפיקים לעצב את "מוצרם" כטוב בעינם. שרק יאמרו אמת בפירסום ולא ימכרו בימוי ו"משחק מכור" בתור "מציאות," "תחרות" ושאר גיחוכים.

Gרר, אכן מחמת הקיצור התיחסתי לנקודת המבט של אנשי ההפקה. אתה צודק, יש לקחת בחשבון את האינטרסים של המשתתפים ועצם הסכמתם להכנס על חייהם הפרטיים, לכל סלון ומסך כשפני מעבדה אנושיים או "פיוני" מרוץ השתמש וזרוק (כלפי רובם) - למעט כמובן הסיכוי המאוד לא מבוטל לזכיה, או בפרס הגדול של שינוי קריירה ולמצער בפרס הניחומים של 700K. אכן, על רגל אחת: "על הדבש (זכיה) ועל העוקץ (החשפות ופגיעה בפרטיות ובחיים האמיתיים)" וזהו כל הסיפור.

האם לדעתך המשתתפים שותפים לstory-line ולתפקידם-ליהוקם והצבתם במשבצות? במילים אחרות, האם מעבר לסינטזה של כניסת דמות עגולה ובעלת מאפיינים אישיים למשבצת מוגדרת מראש וחד-מימדית יש למשתתפים - ולאינטרסים שציינת בצדק - חלק בעיצוב אותו סיפור מסגרת ויציקת תוכן למשבצת שנקבעה להם מראש ושמשהו אחר בחר בהן כמתאימות למלא את אותה משבצת-דמות-תפקיד-סטראוטיפ...?
 

Gרר

New member
אני לא חושב

שיש על זה תשובה ודאית. התחושה שלי היא שלשני הצדדים יש הרבה כוונות, ציפיות ותכניות אבל הכל נגמר ברגע שהמשחק מתחיל והמצלמות מצלמות ומאז האירועים, הסיטואציות והמצב בשטח מכתיבים את התוצאה המצולמת. אחר כך מגיעה העריכה ויכולה גם קצת לשנות ולשחק עם זה אבל עד גבול מסויים.
 
למעלה