דתל"ש

yoelnd

New member
דתל"ש

פרשת בלק על דמותו של בלעם, מצפון, ותודעה דתית
על פי המקובל במסורת חז"ל, דמותו של בלעם נתפסת כדמות שלילית במיוחד ואף מרושעת. אף הודבק לו כינוי המלווה את שמו במקומות רבים 'בלעם הרשע'. אך דימוי כה שלילי בנוגע לאישיותו של בלעם איננו מתיישב לכאורה עם האופן שבו מוצג בלעם בפשוטו של מקרא. התבוננות פשוטה בסיפור שמגוללת הפרשה, דווקא מעלה את הרושם הבולט שלפיו בלעם מהווה אישיות חיובית, המפגינה נאמנות ומחויבות עקבית ואף יוצאת דופן, לרצונו המתגלה של הקב"ה. התחושה אף מתחזקת לאורך הקריאה כאשר מתקבל הרושם כי בלעם הוא מאמין תמים וישר דרך אשר הקב"ה קצת מתעמר בו לכאורה שלא בצדק.
בפעם הראשונה, מסרב בלעם לשליחי בלק, לאחר שהמתין לשמוע מה יצווה אותו ה' לעשות. גם בפעם השניה, כאשר בלק שולח שליחים נכבדים וחשובים יותר, מצהיר בלעם את הצהרת האמונה והמחוייבות המרשימה הבאה:
"וַיַּעַן בִּלְעָם וַיֹּאמֶר אֶל עַבְדֵי בָלָק: אִם יִתֶּן לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ כֶּסֶף וְזָהָב לֹא אוּכַל לַעֲבֹר אֶת פִּי יְהוָה אֱלֹהָי לַעֲשׂוֹת קְטַנָּה אוֹ גְדוֹלָה" (כ"ב, יח).
לאחר שמקבל בלעם את אישורו של הקב"ה, הוא נענה לשליחי בלק, אך אז מגיע הסיפור הידוע עם האתון שגם בו מוצג בלעם כמאמין תמיד העושה את רצון בוראו, אך חרף זאת קונו מתנכל לו ומטמין לו מכשולים בדרכו. לאחר אפיזודה זו שואל בלעם הצייתן שוב את המלאך ה': האם עליי ללכת עם האנשים או לשוב לביתי? בלעם מקבל את התשובה הברורה הבאה:
"וַיֹּאמֶר מַלְאַךְ יְהוָה אֶל בִּלְעָם לֵךְ עִם הָאֲנָשִׁים וְאֶפֶס אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תְדַבֵּר" (כ"ב, לה).
וזה אכן מה שעושה בלעם בדבקות מרשימה לאורך שני הפרקים הבאים. הוא לא סוטה כהוא זה מהדברים שאותם הוא נדרש לומר, והוא אף מביע פעם אחר פעם את מחוייבותו הגדולה לציות מוחלט לצו ה' ולהנחייתו. מהו, אם כן, הפגם המהותי כל כך שנפל בהתנהגותו של בלעם שגרם בסופו של דבר לשיפוט הכל כך חמור כלפיו אותו אנו מוצאים בספרות חז"ל וגם במקרא עצמו?
נראה בעיני שבלעם מהווה סמל לדמות הדתית הצייתנית שמיישמת באופן נרחב ועמוק את אידיאל הציות לדבר ה', אך למרות זאת, ואולי אפילו מפאת זאת, איננה מסוגלת לפתח קני מידה אנושיים וערכיים לאירועים ולהתרחשויות שמתחוללים מסביבה. בלעם סבור כי המבחן הדתי שלו הוא בנכונותו לציית לדבר האל, ובמבחן זה הוא אכן עומד באופן מרשים ביותר לנוכח כל האתגרים והנסיונות. אך ישנו מבחן אחר שבו בלעם נכשל באופן מהדהד: ביכולת לגבש עקרונות מוסריים ורוחניים פנימיים שלאורם הוא בוחן את המציאות ומגיב אליה. בשום מקום בלעם לא עומד מדעת עצמו על הבעייתיות המוסרית והדתית שבקללת עם בכלל, ובקללת ישראל בפרט. תודעתו הדתית של בלעם הקטינה אותו כאדם, ולא העצימה אותו כפי שראוי היה לה שתעשה.
נראה שזהו המובן הפנימי של הקביעה אותה מצהיר בלעם ביחס לעצמו: "נְאֻם הַגֶּבֶר שְׁתֻם הָעָיִן". בלעם הוא 'שתום עין' - עיוור (לפחות באחת מעיניו). בלעם אולי יודע לשמוע ולציית (חוש השמיעה מתקשר למשמעת, לציות ['הקשב'!], ולהכנעה), אך הוא לא כל כך מצליח לראות (הראיה מתקשרת להתבוננות, לחשיבה, לפתיחת העניים, לתבונה).
דומה כי זהו גם מובנה הפנימי של אפיזודת האתון: הסיפור מנסה לומר שבלעם איננו מצליח לראות אפילו את מה שאתונו מצליחה לראות. היסוד הצייתני שבו מנוון אצלו כמעט לחלוטין את יכולת הראיה והחשיבה העצמית.
אני סבור כי פרשה זו מבקשת להעמיד מראה לנוכח האדם הדתי באשר הוא. עד כמה דתיותנו מובילה אותנו לפתח אידיאל צייתנות, שבמקום להעצים ולפתח את האדם הוא מקטין ומחליש אותו. במקום לעורר בנו רגישות מוסרית, חברתית ולאומית, הוא מחנך אותנו לחיים של ציות אך לא לחיים של מחשבה, עיון ופיתוח מחוייבות פנימית.
דומני שפיתוח תודעה דתית המכילה בתוכה את יסודות החופש הפנימי, החשיבה העצמאית, והמודעות הערכית, מהווה שליחות חשובה של תנועת הקיבוץ הדתי למול החברה הישראלית, שלהבנתי, כמהה ומייחלת לכך בכל ליבה.
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת בלק


בבל + עמלק = בלק + בלעם

ידוע הענין שבלעם היה נביא אומות העולם. תפקיד זה מקביל למה שהיינו קוראים היום התפקיד של "הדובר", מי שצריך להסביר ולהצדיק את שולחיו. וכשמדברים במימד של האוניברסל האנושי אותו בלעם מייצג, הרי שבימינו תפקיד זה הוא כמו מזכ"ל האו"ם. וכשבא בלעם בשם "כל סביבותינו" לקלל את העם אשר יצא ממצרים וכיסה את עין הארץ, מתברר שבתפיסת בלק וחבריו ואפילו ביתר שאת בהשקפתו של בלעם כל הכללים התופסים לגבי האנושות כולה אינם קבילים כלפי ישראל. הנורמות פשוט שונות. מה שידוע לנו מההיסתוריה של המזרח התיכון בעת הקדמון מעיד על אין ספור מלחמות ועימותים בין נסיכויות שכנות, אשר לעיתים כרתו בריתות ביניהן נגד אחרים, דוגמת מלחמת ארבעת המלכים את החמישה בזמנו של אברהם. אבל נגד ישראל יש חזית מאוחדת מקיר אל קיר. כביכול לא חשוב מה קורה בעולם, רק ישראל גורם לסכנה של התלקחות כלל עולמית. אם מסתכלים על המפה, על קטנות השטח עליו מדובר ועל המספר הקטן של כמות האוכלוסיה, הדבר נראה כמגוחך. בעיות הרבה יותר מורכבות ומסובכות אשר היה כרוך בהן שטחים עצומים ומיליונים רבים של אנשים נפתרו תוך שבועות מספר, גם כשהדבר היה כרוך בהחלפת אוכלוסין.

אבל עם זה שאינו גומר מלצאת ממצרים ודופק כל הזמן על דלתות ההיסתוריה כדי לקבל סוף סוף מה שיש לכל ונשלל רק ממנו: הזכות לחיות בשלום בארצו. הנה עם יצא ממצרים הנה כסה את עין הארץ והוא יושב ממולי. לא חשוב שאינו מתכוון לשום דבר ואינו רוצה לשבת מולו, לא חשוב שהוא אינו רוצה את ארצו של בלק ולא להלחם בו ולא לשלוט בו, רק לעבור דרכו להכנס אל ארצו (כזכור, ישנו איסור מפורש להתגרות בהם מלחמה). אבל זו דרישה בלתי מתקבלת, כי כבר נאמר עתה ילחכו הקהל את כל סביבותינו. האשמה שאין לה יסוד, אבל כולם משתכנעים שודאי כך היא האמת. זאת אומרת שמאשימים את ישראל בכל מה שהם, הגוים, היו עושים אילו היו הם במקומו של ישראל, והדבר הכי בלתי נסבל הוא, שהם יודעים היטב שאין זה דרכו של ישראל. זה דוקא מה שאי אפשר לסלוח לו. כי אם ישראל מכל העמים מצליח להתנהג שלא כמפלצת אז כל הגוים אבודים שהרי אין להם תקומה ליום הדין. ולכן חייבים להכשיל את ישראל בכל מחיר – מלא בית בלק כסף וזהב, כפי שביקש בלעם, המומחה לעניני דיזינפורמציה, אומנות שבאותם הימים היו קוראים לה "קללה".

והנה בא היום ובשידור ישיר בלעם נשמע כאומר אמת: במקום לקלל הוא מברך. למעשה, הוא מנסה לקלל בצורה כה מתוחכמת שאפילו בלק אינו מבין וכועס עליו. ונראה שההבדל בין בלק לבלעם הוא שבעוד שציפיותיו של בלק היו לתוצאות מידיות, בלעם חשב על העתיד.

אין מספיק מקום במסגרת זו להכנס לפרטיהם של כל הפסוקים ונסתפק בכמה דוגמאות קצרות:

"מה טובו אוהליך יעקב, משכנותיך ישראל" (נשים לב, בדרך אגב, על כך שההקבלה הזאת בין יעקב לישראל היא אחד המוטיבים החוזרים בכל נבואותיו של אותו רשע). עם נודד יושב באוהלים, לא בבתים. בלעם מאחל לישראל שלעולם לא ישבו בבתים ולעולם לא יבנו בית מקדש ורק יתפעלו ויתפלאו תמיד מיופי אוהליהם ומשכנותיהם. והנה עד היום ישנם יהודים אשר בכנות חוזרים על המשמעות הפוליטית של דברי בלעם: ישראל היא לא אומה במובן המקובל של המילה, זו דת, השקפת עולם, רוחניות, מה טובו, הם לא צריכים ארץ, לא צריכים מדינה; בעצם ארץ ומדינה הם סתירה מיניה וביה למהותם של ישראל. על כן כתוב ויהפוך ד' אלקיך לך את הקללה לברכה כי אהבך ד' אלקיך. כך שכשישראל נמצאים בגלות, במקום להתבולל ולהעלם מעל פני האדמה, אוהלה של תורה מגינה עליהם. מה טובו אוהליך אלו בתי מדרשות של יעקב איש תם יושב אוהלים, היינו אהלי תורה של שם ועבר, משכנותיך ישראל אלו בתי כנסיות שם נשמע שיר א-ל. וכדברי רז"ל במסכת סנהדרין שכל דברי בלעם חזרו להיות קללות חוץ מבתי כנסיות ובתי מדרשות שנאמר "את הקללה" ולא "את הקללות".

אם כן, עלינו להבין כי כל ביטוי של התנגדות של אומות העולם נגד ישראל ניזון מקללותיו של בלעם ומשם היא מקבלת את כוחה, היינו כאשר נחלש כוחם של ישראל באמונתם על צדקת דרכם, כי למעשה דברי בלעם שואפים לגרום לכך שישראל יהרסו את עצמם בעצמם (כגון גול עצמי, אם מותר להשתמש במשל זה בתקופת ה"מונדיאל"), בבחינת מהרסיך ומחרביך ממך יצאו. הקללה היא שאין לישראל אויבים יותר יעילים מאשר המלשינים והמתיונים היינו האובים מבפנים. הנחמה היא שאנו בטוחים בכך שלסופו של דבר הם יסתלקו ויצאו מתוכנו.

בינתיים, אסור לבלעם לשקר; לכן, מצד אחד, כל דבריו אמת. אבל מצד שני הם שקרים מוסתרים שאנחנו עלולים לתת להם כוח של אמת. אם אנחנו מבינים שבחוץ לארץ אפילו מקומות תורה הם בבחינת אוהל ומשכן, היינו דירת ארעי, ושהמבוקש הוא לבוא אל המקום אשר בחר ד' לשכן שמו שם (ולכן שם יעקב חל על האוהלים אבל השכינה שורה רק על ישראל) אז אותה קללה נהפכת לברכה. אחרת, "מה? אקוב (אני, בלעם)? לא! קבוה א-ל! ומה אזעום (אני)? לא! זעם ד'!" היינו שידע אותו רשע לכוון אותה שעה שהקב"ה כועס בה ורצה לקלל את ישראל דוקא באותו רגע כך שהקללה תהיה ח"ו מאיתו ית' ולא ממנו. ולכן יש לשאול מה הוא הדבר שעלול לגרום לזעמו של הקב"ה נגד ישראל במיוחד כאשר הם נראים כעושה רצונו? הוי אומר כאשר הם מסתפקים באוהל ומשכן וגורמים בכך שתסתלק שכינה מן העולם כי כל עוד ישראל בגלות, שכינה גולה איתם כי כאשר שריה בגוים – אין תורה! ועל כן נאמר ושב ד' אלקיך את שבותך. והשיב אין כתיב כאן אלא ושב, ללמדך שהקב"ה שב עם ישראל מן הגלות ואז הוא מרחם עליהם. כי תשובת הפרט צריכה להיות מחטאות הפרט ותשובת הכלל מחטא הכלל ואין חטא כללי יותר מ"וימאסו בארץ חמדה". לכן עיקר "ברכותיו" של בלעם קשורות בחיזוק הכוח המונע מישראל להכנס לארצו ובזה משתווים בלק ובלעם עם עמלק כי אותיות בלק בלעם הן אותיות בבל עמלק שהם יורשים את אותו הכוח אשר בלל את האומות במגדל בבל ובסוף מן התערובת יצא עמלק הוא הכח אשר כנגדו התחיל אברהם העברי להלחם בבבל ובני בניו של בני בניו ממשיכי דרכו נפגשים עם אותה התנגדות ממש ביציאתם ממצרים ולפני כניסתם לארץ; וכן אנו בימינו כאשר עם ישראל ברוך ד' כבר עם רגל אחת בפנים אבל עדין עם רגל אחת בחוץ ובפישוק רגלים זה ממשיך בלעם לנסות להכשילנו אבל היה לא יהיה כי תתקיים הברכה כי אהבך ד' אלקיך!

שבת שלום
 
למעלה