עשרת הדיברות
פרק 40 היה הפרק שהכי התרגשתי בו מאז תחילת הסדרה! משה שדפק על דלתה של משפחתו באמצע הלילה, ואמר "עמי" בטבעיות שכזו, ממש הזכיר לי יהודי שחוזר למקורות יהדותו ועמו (היו כאלה הרבה מקרים במציאות).
באמת חבל שזה נמשך כל כך מעט זמן והוא כבר נאלץ לברוח. כשהופיעה הדמות של יואל, העברי הבוגד והחבר של אפוקי, ידעתי מיד שהוא יהיה העברי שיטיח בפני משה שהוא הרג מצרי. חשבתי שהוא יראה זאת במה עיניו, אבל עשו את זה אחרת. כמו כן, בהחלט צפיתי את זה שהעברי שמשה יציל מידי המצרי יהיה אהרון, וכך הם גם יתפייסו.
גם אני לא הבנתי מה פתאום פאסר הלך לספר למלך (כלומר לשקר) על הריגת הקצין המצרי ע"י משה. יונת הפחידה אותו ואמרה לו שאם המלך יגלה שהוא ידע, הוא יענישו, אבל בטווח הזמן הקצר לפחות, למלך אין איך לגלות על כך, ועוד לדעת שפאסר ידע על זה.
כל העניין שיונת היא זו שמניעה את העלילה, החל מרציחתה של מאיה ועד למעשיה שהביאו בסופו של דבר לסילוקו של משה, נראים לי די מקוריים ויצירתיים. יפה שהתסריטאים שילבו זאת בצורה כזו, אפילו שדי אפשר היה לצפות מה שיקרה ברגע שהיא החלה בתוכניתה (לפחות למי שמכיר את הסיפור המקראי).
יצא שבתוכנית הזו יונת השתמשה בשני האבות של ביתה: בדיזבק היא השתמשה כדי להיפטר ממאיה, ובפאסר היא השתמשה כדי להיפטר ממשה. אני לא רוצה לעשות ספויילרים, אז רק אגיד שכרגע נותר עוד גורם אחד מפריע, ובשביל להסירו היא תשתמש באדם שלישי (זה עד הפרק ששודר אתמול). כך או כך, מבחינת עלילה יונת היא אולי המניע, אבל בסוף זו התוכנית האלוהית!
לגבי נפרטרי, כמו שכתבתי בהודעה אחרת, אני לא מחבבת אותה. זה התחיל עוד מהפרקים הראשונים בהם היא הצהירה בפני משה על אהבתה, הוא דחה אותה פעמיים ומיד, ממש מיד לאחר מכן, היא קיבלה את רעמסס. עדיין לא השלמתי את הפרקים לאחר הגעתה של מאיה, אבל לפי מה שכתבת גם שם היא התנהגה בצורה ילדותית. גם אני שמחתי מאוד כשמשה נפרד ממנה! הדרך בה היא דיברה על משפחתו ועל העברים בכללי, הרתיחה את דמי. מבחינתה עבדים הם לא בני אדם אלא אנשים שצריכים להגיד תודה שבכלל משאירים אותם בחיים כדי לשרת את המצרים הנעלים! נכון שזו כנראה הייתה דרך החשיבה של התקופה, אבל זה עדיין הרגיז.
מי שדווקא הופתעתי ממנו לטובה בפרקים האחרונים היה רעמסס (זה כולל את הפרקים גם לאחר עזיבתו של משה). הוא זה שממלא את תפקיד "המבוגר האחראי", כאשר עד עכשיו משה נחשב לכזה. הוא נוהג כאח אמיתי תוך סיכון להסתכסך עם אביו. אבל, לצערי, כידוע הוא יהיה פרעה שסירב לשחרר את בני ישראל, וניתן להסיק מכך על התנהגותו בפרקים המאוחרים יותר בעתיד...
אני חושבת שיש משהו ממש סימובלי כשהראו איך דרכיהם של משה ורעמסס מתפצלות, ובעצם נפרדות לתמיד.
לאחר עזיבתו של משה, סוף סוף נראה כמה דמויות חדשות במקום השתקעותו, וזה אומר גם כמה עלילות חדשות. אני מסכימה שהפרקים האחרונים התקדמו במהירות (סוף סוף!), אבל לדעתי עכשיו הקצב יואט קצת. עד לפרק אליו הגעתי (59) היו כמה התקדמויות קטנות בקווי העלילה השונים של הדמויות המוכרות לנו, וכן אירוע אחד משמעותי ביותר עם השלכות כבדות.
בשלב זה, במקביל לקו העלילה החדש של משה, התסריטאים צריכים להיות מאוד יצירתיים ולהמציא אירועים חדשים לכל הדמויות, כדי שזה לא ישעמם. יש גבול למספר הפרקים בהם כולם מדברים על אותו דבר...
בנוגע לזמן שיעבור עד שמשה יחזור - זה ייקח עוד הרבה זמן/פרקים. באיזשהו שלב צריך להיות דילוג גדול בשנים, השאלה היא עוד כמה פרקים? לפי היכרותי את הסדרה עד כה, זה יכול לקחת בין 30-40 פרקים לפחות, אם לא יותר. נקווה שהם יהיו מעניינים.