יהודי פ ש ו ט
New member
![](http://timg.co.il/f/Emo16.gif)
ביום הכיפורים חל יום פטירתו של האדמו"ר המקובל האלוקי, רבי יהודה ליב הלוי אשלג זצ"ל, המכונה גם "בעל הסולם", ע"ש ביאור "הסולם" המקיף על ספר הזהר הקדוש.
הרב אשלג שימש כבר בגיל צעיר, כדיין וכמורה צדק בוורשא, ועלה במעלות קדושה וטהרה ע"י דביקותו באדמורי"ם מפרוסוב ובעלז.
בשנת תרע"ט נתגלה לרב אשלג אדם נסתר, אשר פתח בפניו את שערי הקדושה והטהרה. הם ערכו מפגשים ביניהם מדי לילה אחר חצות, ובמפגשים אלו פתח הנסתר בפני הרב אשלג את שערי השמים ולימדו רזי תורה וקבלה עמוקים ביותר.
בכך סלל את הדרך בפני הרב אשלג, להכנס להשיג בסודות העולמות העליונים. הוא השביע את הרב אשלג שלא לגלות את שמו לעולם. מיני אז הלך לבו והתרחב בחכמת הקבלה, עד שנעשה ממש יחיד בדורו, בהשגתו העמוקה, ובהעברת מסרים מתוך חכמת הקבלה לכל שדרות העם.
רבי יהודה אשלג הבין שאין לו, ולעם ישראל כולו, עתיד באירופה, לא בגשמיות ולא ברוחניות, ע"כ עלה לירושלים בשנת תרפ"ב. שם נתמנה ע"י רבה הראשי של ארץ ישראל הרב קוק, כרבה של שכונת גבעת שאול בירושלים.
במהרה התלכדה סביבו חבורת תלמידים מובחרים, מסלתה ושמנה של ירושלים. לתלמידים אלו העביר את היסודות הגדולים של תורתו, בכל לילה מאחר חצות ועד אור הבוקר. הוא עסק בכתיבה מעל שמונה עשרה שעות ביממה, ושתי חיבוריו הגדולים ביותר הם: ספר "תלמוד עשר הספירות" על כתבי האר"י הקדוש, בן 16 חלקים, ופירוש "הסולם" על הזהר הקדוש, בן 21 כרכים.
כשהוקמה מדינת ישראל התרגש מאד, ואמר שמדינה זו לא תתבטל עוד, עד ביאת משיח צדקינו. הוא ראה בכל המתרחש חבלי משיח, והזהיר תמיד לאחוז בעבותות האמונה, שגם התרחישים הקשים ביותר, באים מתוך תכנית רבת היקף של בורא עולם, להביא את הבריאה לשלימותה.
חידושו הגדול של רבי יהודה אשלג היה שילוב בין חכמת הקבלה לבין יסודות עבודת האדם לשינוי טבעו ומידותיו. ע"פ משנתו: האור המאיר מן העולמות העליונים אל עולמינו זה, הוא הופעת האלוקות, והכלי המקבל את האור, הוא האדם.
אולם רק לאחר שזיכך את נקודת האיגואיזם שבו (קבלה העצמית), והפכה לאלטרואיזם (נתינה והשפעה) גמור, נעשה זכאי להופעת האור העליון בחייו. ע"פ משנתו, לא יכולה להוצר נקודת חיבור בין האדם לבין הבורא, כל זמן שהאדם שקוע בביצת האהבה העצמית שלו, באשר הבורא הוא רחום וחנון ארך אפים ורב חסד, ולא תצויר בו כלל ועיקר צורת איגואיזם כפי שהיא באדם.
ע"כ חייבים האדם והחברה בכללה ליצור לעצמם מסגרת שבנויה על בסיס של אהבת הזולת ואלטרואיזם. רבי יהודה אשלג כתב מסות רבות על יצירת חברה המבוססת על העקרון של שלי שלך ושלך שלך, זוהי צורת החברה העתידית ע"פ כתביו.
השאלה - האם החברה תשכיל להגיע לכך, מתוך בגרות ובשלות, או ע"י יסורים רבים. ומה שברור, שהאדם בצורת חייו הנוכחית אינו יכול להמשיך, כי חייו אינם חיים, וכן החברה בצורתה הנוכחית אין לה שום עתיד. מציאות חיינו יכולה להראות טובה וצודקת יותר, ע"פ הדרך שמתוה חכמת הקבלה.
הרב אשלג היה בקי בכל המסות הפילוסופיות לשיטותיהן, הוא ניתח אותן בכתביו ניתוחים רבים, כאשר הכל זורם לכוון אחד: שבירת האהבה העצמית של האדם, ופיתוח אהבת הזולת ואהבת הבורא. הוא נפגש בזמנו עם מנהיגי המדינה: עם דוד בן גוריון, עם זלמן שזר, ברל כצנלסון, יעקב חזן, וכל זאת במגמה אחת: לפרוש בפניהם את תוכניותיו לעיצוב פני החברה הישראלית, ע"ד האמת של "ואהבת לרעך כמוך".
ובהקשר לזה, הזהר הקדוש שואל: למה נקרא יום טוב זה כיפור? ומשיב: משום שמנקה כל טומאה ומעביר אותה מלפניו ביום הזה. וע"כ יום כיפור פירושו – יום של ניקיון.
אליבא דהרב אשלג הנקיון המדובר הוא אחד: נקיון חד משמעי וטוטאלי של האדם, מכל נטיה לטובת עצמו, הכל צריך להתהפך לטובת זולתו. מילת המפתח היא אהבה, אהבה טהורה שלא על מנת לקבל פרס. כל סוג אחר של נקיון אינו מספק בעיני הבורא.
(מאת הרב מרדכי גוטליב- תלמיד בנו של הרב אשלג בעה"ס)
זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל - אמן!