

מחר, יום א', יתקיים הרונדה של פלנדריה. המרוץ החד-יומי של 255 ק"מ שבלגיה מחכה לו שנה שלמה. לכבוד המרוץ התמיד מרתק, תרגמתי את סקירת המרוץ שהופיעה אתמול (או שלשום) ב-cyclingnews.com.

שנה לאחר השינוי שנערך במסלול המרוץ ועורר מחלוקת עקב הוצאת המעלות המפורסמים של Muur ו-Bosberg , חוזר המרוץ במסלול כמעט זהה לזה של 2012 ולמרות חסרון ה-Muur עדיין יש למרוץ הרבה מה להציע.
בשנה שעברה טום בונן, אלסנדרו בלן ופיליפו פוצאטו ברחו לדבוקה כשנותרו 18 קילומטרים לסיום ונשארו לבד עד הסיום בו הצליח בונן לנצל את הספרינט שלו כדי לחתום ניצחון שלישי שלו ברונדה ולהמשיך את הדומיננטיות שלו בקלאסיקות באותה שנה.
חלפה שנה, והרבה השתנה. אולי החשוב ביותר היא ההיכרות של הרוכבים והקבוצות עם המסלול שהשתנה לפני שנה. טקטיקות תשתנינה והגישה המאופקת שננקטה בהקפה הראשונה מתוך 3 של ההקפה הסופית עשויה להיות שונה. כדי לערוך השוואה, Le Manie נוסף למסלול של מילאנו סן רמו בשנת 2008 אבל זה לקח כמה שנים לדבוקה להבין שהטיפוס הזה יכול לשמש כלי טקטי כדי להרחיק את המאיצים הטהורים.
המתמודדים:
מנצח השנה הקודמת, טום בונן, הוא בוודאי לא הכוח שהיה לפני 12 חודשים ועם בלן שעדיין מתאושש מפציעה ופוצאטו שטרם הראה כושר רציני השנה, סביר מאוד להניח שנראה פודיום שונה לחלוטין באודנארדה (קו הסיום) ביום ראשון.
פטר סאגאן (Cannondale) ופביאן קנצ'לרה (RadioShack Leopard) הם שני המועמדים הלוהטים, עם המפגן של קנצ'לרה ברכיבה בלתי ניתנת לעצירה בE3 Harelbeke וסאגאן עם הפגנת כוח בסנרמו, בגנט-Wevelgem ובשלושת הימים של דה פאנה.
כשמשווים ראש בראש את ההישגים במרוצים הקלאסיים החשובים (המונומנטים), קנצ'לרה מחזיק יתרון ברור במונחים של הצלחה וניסיון, אבל במילאנו סנרמו הראה זוג המועמדים המובילים כי הם שווים פחות או יותר אחרי 250 ק"מ
אבל, בעוד שהמהמרים שמים את רוב כספם על שני רוכבים אלו, יש הרבה יותר עומק במאגר הרוכבים והקבוצות בקלאסיקות של השנה, ויש בהחלט אפשרות לתסריט בו קנצ'לרה וסאגאן עשויים לנטרל זה את זה ולהשאיר את השדה לרוכבים אחרים.
בשנת 2009 בונן ופוצאטו היו משכמם ומעלה לעומת השאר אבל היה זה סטין דבולדר שלקח את כל הקופה, וגם על מנצח המרוץ ב-2011, ניק נויינס, קשה להגיד כי הוא היה הרוכב החזק ביותר ביום בו ניצח.
תרחיש שבו התקפות של בונן יכולות בהחלט לראות את קנצ'לרה וסאגאן מתבוננים זה בזה ולמרות שבונן לא בכושר מלא, אפילו 90 אחוזים מיכולתו המלאה יספיקו לו במצב כזה. לא ניתן שלא לספור את שני מספרי 2 של קבוצת אומגה פארמה: סילבן שוואנל וניקי טרפסטרה. שוואנל הצרפתי נמצא בכושר מצוין, הוכיח יכולת בעבר ברונדה ויכול להיות המושיע של פטריק לפבר, מנהלה הכול יכול של הקבוצה, באביב הזה. עם זאת, מנהל אומגה יבלה את 48 השעות הקרובות בבסיס הקבוצה בקורטרייק כשהוא עומל על בריאותו של כוכבו בונן.
קבוצת BMC תזנק ללא פיליפ ז'ילבר שסובל מבעיית בריאות מאז פריז-ניס. צוות הקבוצה ממשיך להצהיר כי תור הוסהובד ראוי להנהיג את הקבוצה. אבל עם בלן ופיני שגם הם לא מזנקים, זו אולי ההזדמנות הטובה ביותר של גרג ון אוורמאט לנצח סוף סוף מונומנט.
אימונים בגובה שערכה Team Sky לא קצרו עד כה את הפירות להם ציפו במרוצים הקלאסיים אבל גריינט תומאס נמצא בכושר ומתישהו מצפים ממנו לניצחון גדול.
קשה לומר דברים דומים על פוצאטו מקבוצת למפרה שעדיין לא הצליח לעמוד בראש הפודיום במרוצים של הצפון (בסן רמו הוא כן ניצח בעבר). פוצאטו נאבק בשבועות האחרונים כדי להגיע לכושר ונראה קצר בכוח בגנט-Wevelgem.
סבסטיאן לנגוולדה (Orica-GreenEdge), בורוט בוזיץ' (Astana), ספ ונמרקה (בלנקו), יואן אופרדו (FDJ), לוקה פאוליני (קטיושה), יורגן רולנדטס (לוטו Belisol), ביורן לויקמנס (Vacansoleil-DCM), היינריך האוסלר (IAM) ואוסקר גאטו (Vini Fantini) נמצאים בראש רשימה ארוכה של רוכבים בעלי סיכויים להשתבץ בפודיום.
(המסלול:
המרוץ מתחיל במרכז ברוז', ואלפי אוהדים צפויים להידחס בכיכר המרכזית בעיר בעת שהאווירה וההתרגשות מגיעה לשיא. הזרם הבלתי פוסק של האוהדים מתחיל יום קודם כשמנהלי הקבוצות מגיעים למקום למפגשי ותדרוך הקבוצות והציבור ממלא את המסעדות והברים המקיפים את הכיכר שהיא המקבילה למכה של מרוצי הפאבה (אבני מרצפות) הקלאסיים.
עם בוא הבוקר, האזור יהיה מוצף דגלים ואוהדים פלמיים שכמו הרוכבים, יעשו את דרכם אל במה ענקית שם תתרחש הצגת הרוכבים. לא משנה מה תנאי מזג האוויר, ההתרגשות כאן היא מוחשית וקוטבית לזו שבקומפיין, בזינוק למרוץ פריז - רובא, שם כמות הצופים וההתרגשות בזינוק נמוכים בהרבה.
הדבוקה תפתח במסעה דרומה דרך העיירות Torhout ו-Roeselare. ניסיונות מוקדמים לגבש בריחה יהיו רבים וקרוב לוודאי שעד Wevelgem בקילומטר ה-46, שם המרוץ פונה מזרחה, תהיה קבוצת בורחים שתפתח פער כזה או אחר.
בשלב זה תתבהר הטקטיקה המוקדמת של אומגה פארמה, Cannondale ו-RadioShack וייתכן כי השילוב של הקבוצה הבלגית החזקה יחד עם כושרו הלא ברור של בונן יוביל לשליחה של רוכב שלהם אל תוך מהלך הבריחה.
ב-91 קילומטרים במסלול המתמודדים העיקריים כבר יהיו בחלק הקדמי של הדבוקה בשעה שיצטרכו להתמודד עם הטיפוס הראשון Tiegemberg. המיקום בראש הדבוקה יהיה חשוב, אבל טעות כאן לא צריכה להיות בלתי ניתנת לתיקון.
הגישה ל-Taaienberg בקילומטר ה-113 מתחילה רצף של מעלות מרוצפים: Eikenberg, Molenberg, וRekelberg, Berendries ו-Valkenberg . המיקום והערנות בקטעים שבין המעלות קריטיים לא פחות מהיכולת להאיץ בטיפוסים עצמם.
בשנה שעברה, היה פיצול קצר על ה- Molenberg עם התקפה של דומסטיקים מובילים במטרה להיות מקדימה בהמשך המרוץ עבור מובילי הקבוצות. גם השנה קיים סיכוי לתמרון דומה באחד מהמעלות שבסביבה זו.
המעבר הראשון של עליות הדגל החדשות של המרוץ: Oude Kwaremont ו-Paterberg, יהיה מהיר, אך לא סביר שיהיה מכריע. אבל מעלה Kruisberg, שבו ביצע ז'ילבר התקפה בשנה שעברה, יכול להיות נקודת מפתח. מעלה זה בא לאחר Koppenberg ו-Steengeekdries. הטיפוסים מגיעים ברצף מהיר כך ש-9 הק"מ בין Steengeekdries וKruisberg יהיו מכריעים. אם אחד המועמדים לא התמקם היטב או שנתפס בתאונה, הפטיש ירד עליו וכנראה שלא תהיה לו דרך חזרה.
המעבר בפעם השנייה של Oude Kwaremont (219km) ו-Paterberg , 223 ק"מ ו-32 ק"מ לסיום, יהיה הרבה יותר בררני. בכושרו הנוכחי של קנצ'לרה הדרך טובה בשבילו היא לנסות מהלך של בריחת יחיד למרחק ארוך. אזור זה הוא מקום אפשרי לתפוס מיריביו את מספר המטרים הנחוץ לו ליצירת מהלך שכזה. נקודה חמה נוספת היא סיבוב חד ב-Paterberg. בשנה שעברה סאגאן וברשל איבדו שם את מיקומם לאחר שנתקעו מאחורי התרסקות.
הכושר של קנצ'לרה וסאגאן עלולה לאלץ את המועמדיםה אחרים לתקוף מוקדם, בתקוות השווא ששני הפייבוריטים ינטרלו אחד את השני או לכל הפחות, שיהססו מספיק עד שהפער שיפתח יהיה גדול מדי.
עם זאת, אם המרוץ יגיע עדיין יחד אל הקפה השלישית והסופית על Oude Kwaremont (16 ק"מ לסיום) ו-Paterberg (12 ק"מ לסיום) , אז רק אלה שנשארו עם הכי הרבה אנרגיה יוכלו לבצע את המהלכים המכריעים שיובילו לניצחון, כי למרות שינוי המסלול משנה שעברה, הרונדה של פלנדריה הוא תמיד מרוץ שבו רק החזק יכול לשרוד.