אירוח בנושא התמודדות עם מסגרות החינוך היסודי והתאמתן לילד

היתרונות והחסרונות בהשארת או העלאת ילד לכיתה א'

שלום מיכל,

כל ילד לגופו של עניין.
תמיד עלינו לבדוק את כל התחומים: קוגנטיבי, התנהגותי, רגשי, בשלות.
ברוב המקרים, עדיף להשאיר ילד בגן שנה נוספת, זאת בתנאי שבשנה הזו אנחנו נותנים לו העשרה שפתית, מעשירים את עולמו בידע, הרחבת אוצר המילים, אנחנו מזמנים לו חוויות של הצלחה (מאד חשוב!).
במידה ואנחנו משאירים - זה מה שצריך לעשות.

ישנם ילדים שלמרות שנולדו בנובמבר, יש להם בשלות לעלות לכיתה א'. אבל צריך לבדוק אותם, זה לא אוטומטי. מומלץ להתייעץ עם הפסיכולוגית של הגן והדבר הכי חשוב- להקשיב ללב של כאמא.

במידה ומחליטים להעלות אותו לכיתה א', וישנם קשיים מסוגים שונים- הילד צובר תסכולים. הדבר יכול להתבטא מבחינה לימודית ובעיקר מבחינת קבוצת השווים לו ,כלומר מבחינה חברתית.
לאורך כל הדרך, צריך להיות עם יד על הדופק ולעשות את הכי טוב למען הילד, ולא למען הרצונות שלי כאמא.
אני מדגישה שנית, כל ילד לגופו של עניין. לכן חשוב לוודא את מצבו מבחינת כל התחומים .

בהצלחה רבה,
אורלית
 
בעיות שינה אצל ילד אוטיסט

ראשית, ליבי אתכם.
ישנם קבוצות תמיכה של הורים לילדים מהסוג הזה, את יכולה לפנות לעמותת אלו"ט ואפשר גם להתעניין בהדרכה פרטנית.
מאד חשוב להיעזר באנשי מקצוע המתמחים בתחום, ושאדם מקצועי מומחה בתחום ילווה אתכם בכל התהליך.
כדאי להתייעץ עם רופא משפחה שיפנה אתכם דרך קופת חולים לביה"ח שם נמצאים רופאים מומחים שיוכלו לתת לכם מענה לקשיים.

מאחלת לכם הצלחה בהמשך הדרך,
אורלית
 
שילוב ילד עם אספרגר בביה"ס

שלום רב,

מאחר וציינת שהתפקוד הקוגנטיבי שלו מאד גבוה, מומלץ לשלבו בביה"ס רגיל בליווי סייעת. תפקיד הסייעת יהיה בעיקר בהפסקות, של תיווך העולם והקודים החברתיים.
תפקיד הסייעת בהפסקות הוא ליצור הזדמנויות חברתיות ולמידה של קודים התנהגותיים דרך פעולות יזומות. לדוגמא: משחקי קופסא, משחקים בחצר, ופעילויות חברתיות עם ילדים בקבוצת השווים שלו.

מאד חשוב שבשלב הראשוני, השעות שהסייעת תלווה אותו יהיו שעות רבות.
במהלך השנים, השעות ילכו וירדו ככל שהילד יגלה כישורים של התאקלמות והתמודדות.
אני שוב חוזרת ואומרת, שבשלב הראשוני עדיף סייעת בחינוך רגיל עם מירב השעות.

בהצלחה גדולה,
אורלית
 
האם טיפול דיאדי יכול לעזור לילדים עם הספקטרום?

ראשית, אציין שביישנות היא תכונה מולדת.
במידה והילד אובחן על רצף אוטיסטי- שיטה זו יכולה להועיל משום שהיא יוצרת קשר עם כלים מקצועיים בין ההורה והילד. היא מלמדת את הילד חוקים, להתמודד עם קשיים ומצבים שהם מצבים 'מתסכלים'.
כיוון שזה מאד תלוי גם בילד, ניסוי ותהייה בהחלט עוזר, עד שמגיעים לטיפול הכי מדוייק עבורו.

עם זאת, כאשר יש ילד מסוג כזה, חשוב לנסות ולמצוא את הדרך להתמודד עם הקושי שלו.

שווה לנסות.

בהצלחה,
אורלית
 
שילוב במסגרות לא פורמליות

ראשית, חשוב מאד לזמן לילד חוויות, התנסויות, פעילויות בחברה רגילה, זאת למרות הקושי ואף על פי כן.
האם חשבתם על כך שיתנסה בתנועת הנוער של הצופים עם הנחיות למדריכים או עם הרכז?
אני הייתי יושבת לשיחה עם הרכז והמדריכים בצוות, לספר לו על הילד ולהכין את הקרקע לקראת שילובו בקבוצה רגילה.
מחקרים מראים שילד עם קשיים בחברה רגילה, יכול להעלות כלפי מעלה. התפקוד שלו בחברה רגילה עולה, לכן חשוב לשלבו במסגרת רגילה, עד כמה שניתן

אינני מכירה מסגרות מיוחדות שמחליפות תנועות נוער לילדים שהם על גבול פיגור קל. ולמיטב ידיעתי, תנועות נוער משלבות ילדים מכל הסוגים.

בהצלחה,
אורלית
 
שיתוף הילדים במצבו של אח שאובחן על הספקטרום

באופן עקרוני, אני מאמינה שצריך לשתף ילדים בדברים שמתרחשים בבית, אבל ביכולת ההבנה שלהם ובגיל.
מרקם החיים של משפחה בנוי מכל אחד שנמצא במשפחה. כל אחד מוסיף טעם וריח לחיי המשפחה.
ניתן לשתף את שאר האחים במקום שבו אין הכבדה רגשית או התנהגותית.
חשוב מאד למצוא פעילויות שיש בהם הרבה שמחה, שבהם שותפים כל הילדים אתך. כלומר דברים שהם בבסיס של אושר, שמחה,הנאה, כיף.
הרבה פעמים בחיי משפחה ילדים מרגישים דברים שעוברים במשפחה וחשוב מאד לדבר איתם, להבהיר להם בהתאם לגילם וליכולת התפיסה שלהם.

מאחלת לך בהצלחה,
אורלית
 
מידע על ביה"ס לאוטיזם

ביה"ס לאוטיזם הוא ביה"ס שמספק סביבה מגרה, בטוחה עד כמה שניתן, בכל כיתה יש מעט מאד ילדים, יש מורה וגם ייעות.
התמיכה בילד היא תמיכה כוללת, לא רק בילד אלא גם בהורה.

אני חושבת שמאד חשוב שתשלחי את הילדה למסגרת שאת מרגישה בטוחה בה ושאת יודעת שהיא הכי טובה עבור בתך.

לא להתייאש, להמשיך ולחפש מסגרת מתאימה.

בהצלחה
 

schlomitsmile

Member
מנהל
מנסיון: שילוב- לא בכל מחיר
שילוב יכול להיות נהדר, לכל המעורבים,
אם הסביבה המשלבת ערוכה לכך.
כוונתי בעיקר לערוכה מנטלית- כלומר אם הצוות מגיע לעניין בשימחה ועניין,
ולא מתוך חובה או מתוך הסתכלות מתנשאת.
אם הן קשובות ומכבדות, מכילות
ולא מנסות לעצב את הילד כך שיתאים לסביבה.
&nbsp
הנסיון שלי הוא אישי- שניים מבניי על הספקטרום, והיו משולבים,
וגם מתוך הכרותי עם אחרים, בפורום
http://www.tapuz.co.il/forums/forumpage/612/אוטיזם_אספרגר_ו-PDD
 

schlomitsmile

Member
מנהל
הם לא צריכים לדאוג לו
כדאי שילמדו להבין את עולמו, שיחוו חוויות של אחים יחד.
אוטיזם אינו מחלה

כל מה שהוא צריך מהם, זה אהבה והכלה.
&nbsp
אפשר להעזר בספרים וסרטים בהתאם לגיל הילדים
הנה כמה סרטונים לדוגמא:
https://www.youtube.com/watch?v=ejpWWP1HNGQ
&nbsp
https://www.youtube.com/watch?v=RFfAWYJGAKI
&nbsp
ואפשר גם להתייעץ עם הורים ואנשי ספקטרום בוגרים בפורום שלנו

http://www.tapuz.co.il/forums/forumpage/612/אוטיזם_אספרגר_ו-PDD
 
אירוח בנושא התמודדות עם מסגרות החינוך היסודי והתאמתן לילד

הילדים שלנו הם האוצרות של חיינו. בתור הורים, אנו מעוניינים להתאים להם את המסגרת החינוכית המתאימה ביותר עבורם. זה נכון לגבי כל הילדים, ובעיקר נכון לגבי ילדים מיוחדים, שעבורם, התאמת המסגרת יכולה להיות המפתח לפריצת הדרך המשמעותית ביותר בהשתלבות מעגלי החיים.
אז איך עושים את זה בצורה נכונה? על מה חשוב לשים את הדגש?

על האירוח

ביום רביעי, ה 1/6/16, בין השעות 18:30 ל 20:30 נארח בפורום את אורלית ישראל, רכזת תחום החינוך בבית ספר אורנים בפתח תקווה. אורלית תענה על שאלותיכם בנושא התמודדות עם מסגרות החינוך היסודי והתאמתן לילד מבחינת אבחונים, צוות מקצועי, הקשר בין ההורים לצוות, שיתוף פעולה ביניהם ועוד.

אנו מזמינים אתכם להעלות את שאלותיכם כבר עכשיו!

על המתארחת

אורלית ישראל- רכזת תחום חינוך בבי'הס אורנים בפ"ת. בעלת תואר שני בתחום, מלווה הורים לילדים מיוחדים ומאבחנת ילדים בביה"ס יסודי מזה 30 שנה.

 
זה הזמן לשאול שאלות שמטרידות אתכם בשילוב מסגרות החינוך

אני מזמינה אתכם לשאול שאלות שמטרידות אתכם למשל לגבי המעבר לביה"ס,
האם לגשת לחינוך מיוחד או לשלב בכיתה רגילה?
מתי נכון וכדאי לעשות אבחונים?
האם יש הקלות , ובאיזה מיקרים?

ועוד.
אני ארכז את כל שאלותיכם, וב 1.6 ביום רביעי הבא אורלית תענה לנו כל ה כ ל

מחכות לכן באהבה,
ויקי ואורלית
 
ליקוי שמיעה

בוקר טוב.
הייתי שמחה לדעת כיצד מחליטים האם לשלב ילד בכיתה מיוחדת. מדובר בבני בן ה 6 הסובל מליקויי שמיעה חמורים.
 
האם לשלב ילד שהינו לקוי שמיעה בכיתה מיוחדת?

שלום רב,
יש להתייחס ל 2 נקודות עיקריות לבדיקת שילוב ילדך בכיתה מיוחדת:
מצד אחד, האם יש מענה טכנולוגי לילד ( האם מרכיב מכשירים / שתל שבלול שנותן מענה להגברת יכולת השמיעה),
מהצד השני, חשוב מאד לבדוק יכולות קוגנטיביות, מוכנות לכיתה א'- האם הוא בשל?
ישנם ילדים שיש בהם את היכולות להתמודד עם קושי ולהשתפר, ובכך לצמצם פערים. אך במידה ומדובר בילד שיש קושי רגשי, אז ההתמודדות היא אחרת לגמרי ובמקרה כזה- מסגרת קטנה מאד תועיל לו.
לקראת עלייה לביה"ס מומלץ לגשת לפסיכולוג/ית שיבדוק בעיקר את הקשרים הרגשיים והחברתיים שלו.

לסיום, מאד חשוב גם לשלב אותו במסגרות רגילות בלתי פורמליות על מנת להכינו למעגלי החיים, כי מה שבאמת חשוב זה החיים עצמם (ולא רק החלק הלימודי)

בהצלחה גדולה ,
אורלית
 
תמיכו בתוכנית שילוב

קראתי על תוכנית שילוב.
אשמח להרחבה בדבר התמיכות הניתנות לילד. עד כמה את ממליצה על תוכנית כזו?
 
מידע לגבי תוכנית שילוב לחינוך מיוחד

ראשית, שעות שילוב הינו סל של משאבים שמקבל ילד שעובר את כל התהליך של ועדות שילוב.
התנאי לקבלת שעות שילוב הינו ע"י אבחון, ועדה ומסמכים קבילים.
סל שילוב כולל:
הוראה מתקנת בחשבון או שפה, תלוי בבית הספר. לעיתים יש תרפיסטית שעוסקת או באומנות או בדרמה.
יש עוד משאבים של שעות מת"י- שהילדים מגיעים למרכז תמיכה ישובי ששם הם רוכשים שעות בקבוצה או פרטי בנושא של מיומנויות חברתיות , רגשיות וכדומה.
קבלת שעות השילוב תלויה מאד בביה"ס ובאזור (ייתכן וחלק מהשירותים אינם ניתנים. במידה כזו, ניתן להיעזר בקופת החולים וכיום יש שירותים שהם שירותים שאינם רק רפואיים- רכיבה טיפולית, שחייה, טיפול בבעלי חיים) .

תוכנית השילוב בביה"ס היא תוכנית שבאה לתת אסטרטגיות למידה כדי לפצות או לעקוף את הקושי.

מניסיוני אני מאד ממליצה על תוכנית זו.
ילד עם קשיים - צריך לעטוף אותו בצורה הוליסטית- גישה שמקיפה את הילד מכל הכיוונים. המשמעות היא שזה לא רק שעות שילוב, אלא זה גם שיתוף פעולה של מחנכת ומה שקורה בשעות אחה"צ במסגרת הביתית.
דרך התמיכה, זה מאפשר לילד לממש יותר את הפוטנציאל.

לכל ילד נבנית תוכנית אישית שמנסה לתת מענה כמה שיותר לקשיים שלו.

בהצלחה,
אורלית
 

איילה 272

New member
עליה לכיתה א- חששות של אימא

היי בני עולה לכיתה א' בשנה הבאה.
השנה האחרונה בגן היה לו מורת שילוב, קלינאית תקשורת וריפוי בעיסוק מכיוון שיש לו עיכוב. לצערי לא ניתן להשאירו בגן בגלל שהוא יליד פברואר 2010.
אומנם נתן קפיצה מאד גדולה וכלל הטיפולים תרמו מאד.
אני יודעת שגם בכיתה א' יקבל שילוב- כבר הגשנו את כל הניירת הרלוונטים. מיותר לציין שאני מאד מפחדת מהעליה לכיתה א. עצות, הפגת חששות וכו' אשמח
 
חשוות לקראת עלייה לכיתה א'

ראשית, ברכות לעליית בנכם לכיתה א' ובהצלחה!

חשוב להמשיך לתמוך בו בכל התחומים.
תוכנית השילוב היא תוכנית שבעיקרה היא לימודית-רגשית ולעיתים בבתי ספר יש גם תרפיה.
במידה ואין תרפיה, צריך להמשיך לתמוך בו וניתן לקבל שירות זה דרך קופת החולים.
חשוב מאד לקחת את כל המסמכים הרלוונטיים לרופא המשפחה והוא יכול להמליץ, יש היום בקופ"ח רפואה אלטרנטיבית שתפקידה לחזק את המסוגלות ואת תחושת הבטחון של הילד דרך רכיבה טיפולית, שחייה טיפולית, עבודה עם חיות ועוד.

הדבר החשוב ביותר זה לתמוך בילד לאורך זמן.
אין ספק שעם תמיכה נכונה, הילד יתגבר על הרבה מאוד קשיים.

אורלית
 
חששות

הבנתי שיש עניין כזה לשלב ילדים עם PD בכיתות לימוד רגילות. עד כמה דבר כזה יכול לפגוע בהתקדמות הלימודית של הילדים האחרים בכיתה?
 
שילוב ילדים עם PDD בכיתות רגילות

שלום רב,
השאלה לא מנוסחת ברור. אין הגדרה מדוייקת של הלקות-
האם זה ADD או PDD?
אני מקווה שהבנתי נכון, ואכן מדובר ב PDD. על כך אתייחס בתשובתי:

כיום זה דבר שגור ורגיל בבתי הספר. שילוב ילדי PDD משולבים ומאד חשוב לדאוג לכך שיהיו פתרונות לבעיות הקשב שלהם ושההורים ישמרו על קשר עם המורה.
בשילוב, שיתוף הפעולה עם המורה מאד עוזר.
ניתן ליצור עבורם "פינה של שקט" שמאפשרת, למרות הקושי, להתמודד גם עם מטלות לימודיות. גם פה, מאד חשוב שיתוף הפעולה של ההורים עם המערכת.

בכל כיתה יש מגוון של ילדים ולכל אחד מהם יש קושי זה או אחר והפרעות קשב לא מהוות איום או מניעה ללימוד בכיתה.

בהצלחה לכם,
אורלית
 
למעלה