אירוח בנושא טיפול ABA לילדים ובוגרים

שיטה נוקשה.....

כן, אחד ההיגדים שזורקים כלפי שיטת ABA היא שזו שיטה "נוקשה". ובכן, בשיטה אין נוקשות, רק באנשים יש.... וכדאי לעבוד עם מנתחי התנהגות שאינם נוקשים מדי. אבל נכון שהשיטה סדורה ומאורגנת, והטיפול נעשה על פי עקרונות ברורים, ופחות על פי אינטואציה ורגשות ראשוניים. כדי ללמוד על השיטה יש להכנס לתהליך למידה, עם קריאה וברור מקורות וראיונות (ראה סיפרי : "אוטיזם, טיפול בשיטת ניתוח התנהגות"). ואחד העקרונות בשיטה - הילד צריך להנות ולהיות מרוצה רוב הזמן. (אי אפשר כל הזמן, כי החיים זה לא פקניק...) אם זה לא כך- זה לא ניתוח התנהגות ראוי....
 
למה לא שומעים יותר על ABA

זו שאלה מעניינת. הסיבה העיקרית כנראה היא שחלק גדול מאנשי הטיפול בארץ לא לומדים על כך במסגרת הכשרתם המקצועית, ולעיתים זה עומד בסתירה מסויימת לגישה אותה הם למדו, אחת הגישות הפסיכוגיות הנפוצות יותר (דינמית, התפתחותית, רגשית, קוגניטיבית). לכן הם מסוייגים. וזו לא המלצתם הראשונה......עם זאת- כאשר נגשים לנתונים, למחקרים, להחלטות שנעשו על פי תוצאות מדודות- הרי שהגישה ההתנהגותית מקבלת ציון גבוהה יותר, מבוססת מחקרים רבים, ונבחרה כשיטה המומלצת עי רשויות מדינתיות רבות באר"הב.
תנו לעובדות לנצח, ולא לתפוצת הדעות!
 
גישת ABA גם לבעיות אחרות

הגישה ההתנהגותית ABA (ניתוח התנהגות ישומי) ממש לא שייך רק לאוטיזם. כל הילדים יכולים לצאת נשכרים אם יטפלו בבעיותיהם בגישה זו. זו גם לא גישה חדשה. מחנכים טובים השתמשו בעקרונותיה כל הדורות.
תכניות התנהגותיות לילדים עם בעיות קשב וריכוז ADD ו ADHD, יוצאים מאד נשכרים אם משלבים את הגישה הזו במערכת הטיפול בהם, ויש על כך ספרים ומאמרים רבים. אלא שההתמחות שונה, וצריך מנתח התנהגות שלמד ורכש נסיון בהפעלת תכניות עם ילדים כאלו, כי זה לא נראה דומה ממש לתכניות עם אוטיסטים.....
אז השאלה היא לא האם הוא נזקק לטיפול ABA, אלא אם הוא נזקק לסיוע, ויותר מכך- האם אתם כהורים נזקקים לסיוע כי אם כן- הסיוע יכול בהחלט להיות עם רקע התנהגותי. (הספרים של בארקלי הם דוגמאות מתאימות לכך). בארץ יש מנתחי התנהגות רבים שלומדים במגמה זו, בלי לטפל באוטיסטים, ועובדים בבתי ספר, לרוב דרך המתיאות...
בהצלחה.
 
איך ה עוזר ל ADHD

למשל: עובדים ביחידות קשב קצרות מאד בהתחלה, ולא דורשים קשב ארוך, אז הילד מצליח, ואז מעלים את זה מאד בהדרגה. עם טיימר
או- עובדים עם מערכת מוטיבציה מאד מתאימה וצמודה, כך שהילד יהיה מגוייס. או עושים הפסקות תחושה ותנועה באופן יזום כל כמה דקות..
אבל בכל מקרה- הרבה פעמים זה תחום משלים מול תחום פיסיולוגי (תרופתי/מזוני/ טיפול), וצריך את שניהם.
 

דרורי8

New member
רטלין עוזר, אז למה להתנגד....

אני לא מבין את סיבת האנטי הזו לרטלין..... אחי לוקח רטלין וזה מאוד עוזר. חבל לסבך את הילד עם שיטות טיפול מסובכות
 
תמיכה באבא

אנו לא מטפלים ישירות בדכאון של אבות, אבל אנחנו רותמים את האבות עם האמהות לתהליך מאתגר שיש להם בו גם הרבה מקום להתבטא להשתלב, לתרום ואפילו להגיע לרגעי אושר וסיפוק. ושמים את הדברים על השולחן, כך שללא אשליות מסתכלים לתופעה ב"לבן של העיניים" ומתחילים בדרך ארוכה של תמיכה בילד. מקווה שבקרוב יפתחו גם חוגי הורים, שאולי יסייעו גם לרגשות כאלו לבא לביטוי ולהקלה. בכל מקרה יוכל לקבל קישור לאבות אחרים שעברו את החוויה ונמצאים במקום אחר....
בהצלחה
 
שילוב שיטות

לפעמים שילוב שיטות בלתי נמנע בגלל סביבות שונות שמחליטות אחרת. (גן מול בית)
לרוב הילדים יודעים להסתגל לשתי הסביבות ומתנהגים בכל אחת בהתאם. עברתי כבר מקרים רבים בהם לילד היתה תכנית ABA של כמה שעות בשבוע, ושאר השעות בגישת גרינשפן/פלורטיים/רגשית התפתחותית. ועדיין למד והתקדם בלי להתבלבל.
מי שמתבלבלים הרבה זה ההורים, שעלולים לקבל הנחיות שונות לגבי אותה התנהגות, ואם אין בינהם הסכמה ואחידות- נוצרות בעיות התנהגות!!!
אז ההחלטה להתמיד בשיטה אחת- לשיקולכם. בכל אופן ברור שאם לא עובדים מלא ב ABA אז ההישגים פוחתים בהתאמה, כי זו שיטת קידום יעילה בעיקר כשהי בהיקף שעות ניכר לשבוע.
בהצלחה
 
ממתי ABA EIBI

שיטת הטיפול האנטנסיבי לגיל הרך EIBI ((שמכונה היום בטעות ABA) התגבשה בשנות ה 80 של המאה העשרים. על בסיס נסיונות שנעשו כבר בשנות השבעים. באה"ב.
אני התחלתי את ההנחיות הראשונות של תכניות כאלו בישראל לפני כעשרים שנה, ואותם ילדים הם היום בני 24.....
 
להחליט בין שיטות

אין דבר כזה מטפל נייטרלי. וגם לא יועץ נייטרלי
אפשר לסמוך על מישהו שיחליט בשבילך, אבל זה לא נייטרלי!
זה בהחלט עול כבד על הורים להחליט, על פי חוות דעת סותרות. ולכן זה גם מאד על פי נטיה של ההורים, ולא רק על פי מידע מבוסס.
אבל כך גם בתחומים אחרים ברפואה- אפשר ללכת לרופא רגיל ואפשר לרפואה אלטרנטיבית, וכל האחריות על המחליט....
אבל אחרי כמה חודשים כבר יותר קל לדעת האם זה נראה לכם מתאים ויעיל, או שצריך להחליף. וזה נכון גם אם מתחילים ב ABA וגם אם מתחילים DIR.
המבחן- ילד אמור להתקדם!!!
בהצלחה בדרך שבוחרים. (וכמובן שאני ממליץ על .....)
 

קרן ארז1

New member
עבודה התנהגותית כטיפול מונע

היי חדווה
ראשית אם את מרגישה שיש עיכובים בהתפתחות חשוב לפנות להתפתחות הילד ולהיות במעקב.
ישנם סוגים שונים של לקויות אשר להן מאפיינים שונים. הסימנים הראשוניים שחשוב לשים לב אליהם הם האם הילד יוצר קשר ומחפש קשר עם הדמויות הקרובות אליו ובכלל. האם יוצר קשר עין? האם נעזר בהורה בעת הצורך? האם מביע עצמו ורצונותיו או שבד"כ מסתדר לבד.
האם הוא מתנחם ע"י המבוגר או פונה אליו בעת קושי. האם הוא סקרן וחוקר את העולם, את הצעצועים סביבו, את החפצים סביבו. האם הוא מנסה לחקות את האנשים שסביבו (בשפה, בהתנהגות) כל אלו, מאפיינים עיכוביים מהתחום התקשורתי.
טיפול התנהגותי מוקדם בהחלט מסייע לצמצם פערים אלו וללמד את הילד מיומנויות מתחומי חיים שונים. כדאי להתחיל מוקדם ככל האפשר על מנת שההתנהגויות שהילד רוכש יופנמו כבר בגיל צעיר בו המוח של הילד גמיש מאוד.
כמנתחי התנהגות אנחנו לא מאבחנים.
אנחנו עושים הערכת מיומנויות- בוחנים את המיומנויות השונות של הילד ומלמדים את אלו החסרות. אני ממליצה לעבוד עם חוברת הערכה ואבחון המכונה ABLLS-R אשר מתורגמת לעברית (כלי מאוד מקובל בארה"ב) והיא מתייחסת למיומנויות רבות בתחומים רבים של שפה ולמידה.
 

קרן ארז1

New member
טיפול ABA באדם בוגר

היי טליה
טיפול ABA יכול להתאים בכל שלב בחיים שלנו. כמובן שחשוב לבחון מה הבעיה/ סוגיה עימה מתמודדים.
אין כל השפעה לכך שהאדם טופל בשיטות אחרות. לכל שיטה וגישה יש את היתרונות והחסרונות שלה. ככל הנראה אם הטיפולים הקודמים לא הניבו תוצאות מספקות לגבי הסוגיה שבפרק, יש מקום לבחון טיפול מסוג אחר.
אשמח שתפרטי מה הסוגיה עימה תרצו להתמודד ואוכל לתת מענה רחב יותר.
באופן כללי, ישנן תכניות רבות המבוססות על הגישה/ עקרונות התנהגותיים לאנשים בוגרים (ללא כל קשר ללקויות). למשל תכניות הדיאטה למיניהן, מבוססות על עקרונות התנהגותיים פר אקסלנס. כמו כן תכניות המיועדת להתמודדות עם פחדים שונים ועוד.
 

קרן ארז1

New member
תמיכה רגשית בהורים

כיום יש במרכז מטפלת רגשית מקסימה שתוכל לתת תמיכה לכל בן משפחה שזקוק.
בהמשך אנו מתכננים לפתוח גם קבוצות להורים.
בשנה הבאה יתקיים קורס מיוחד להורים לילדים עם צרכים מיוחדים שמטרתו לתת להורים כלים להתמודדות.
במידה ותרצו פרטים נוספים אשמח שתצרו קשר
 
אירוח בנושא טיפול ABA לילדים ובוגרים


ביום א', 21/6/15, בין 22:00-20:00 נארח בפורום את מיכאל בן צבי, מנהל שותף במרכז מטר"ה ואישיות ידועה בתחום ניתוח ההתנהגות.

על האירוח

בשנים האחרונות חל גידול משמעותי במספר הילדים המאובחנים כבעלי עיכוב התפתחותי/ לקות תקשורתית (PDD/ ASD). בנוסף, עלתה המודעות בחברה באשר לחשיבות הטיפול המוקדם והיעיל בילדים אלו.
באירוח תוכלו לשאול את מיכאל בן צבי אודות טיפול ABA לילדים ולבוגרים עם צרכים מיוחדים: רוצים לדעת איזו תוכנית טיפול מתאימה ביותר עבור ילדכם? מעוניינים להתייעץ בנוגע לרכישת מיומנויות חברתיות עבורם? מתעניינים בתמיכה פרטנית או קבוצתית לבני המשפחה?

על המתארח

מיכאל בן צבי הינו מנתח התנהגות מוסמך BCBA, מחלוצי ה- ABA בארץ, מחבר הספר "אוטיזם - טיפול באמצעות ניתוח התנהגות", ומרצה בסמינר הקיבוצים.

העלו את שאלותיכם על גבי שרשור זה כבר עכשיו!

 
טראומה למשפחה


שלום, לאחרונה נולדה לי אחיינית חדשה. ילדה מקסימה שלצערי נולדה עם אוטיזם קל. אין ספק שמשפחתי נכנסה להלם וכרגע קיימת מצוקה רבה. כולם עצבניים, צועקים, רבים... קטסטרופה אמיתית. זו נכדה ראשונה להורי שחווים כעת חששות ופחדים. באילו מסגרות הם יכולים לקבל תמיכה שתתן להם כלים להתמודד עם המצב החדש...? אני חושבת שכלים שכאלה יכולים להועיל גם לאחותי ובעלה שמצויים בשוק טוטלי, ואלי גם לי...
 
תמיכה לסבים וסבתות, ולהורים בשלב האבחון

לצערי אני אינני מכיר ישירות את המסגרות בהם מתקיימת תמיכה שכזו. אני חושב שבית לורן של אלו"ט הם הכתובת לשאלה.
והרי הכל קשור גם לאזור בו גרים.
אנחנו במרכז מטר"ה רואים גם בחלק זה של העבודה מול המשפחות, חלק חשוב שאפשר לפנות לו זמן יחודי- לשיחות הסברה ועידוד שקודמות לתהליך הטיפולי. גם קירה של חומרים שונים, בין ברשת ובין בספרים יכולה לסייע בהבנה של התסמונת, ושל השלכות אפשריות על המפשחה. אחרי כן באמת צריך להתחיל לעבוד- להשקיע בחינוך בהיקף לא קונבנציונאלי....
מאחל יציאה מהירה מהשוק- וכניסה לתיפקוד כמשפחה תומכת.
 

קרן ארז1

New member
תמיכה רגשית בבני המשפחה

נשמח לסייע ולהציע במרכז מטרה תמיכה רגשית לכל בני המשפחה.
יש לנו במרכז מטפלות מדהימות, עם ניסיון בתמיכה באחים, הורים וסבים וסבתות.
במידה ותרצו אינפורמציה נוספת אשמח לתת.
כמו כן, בני משפחה רבים מגיעים אלינו לקורסים מקצועיים במרכז. פעמים רבות ידע נותן תחושת ביטחון ושליטה.
 
למעלה